Prach v ovzduší zabije v Česku za rok 12 000 lidí

Spojitost mezi dieselovými motory, emisemi oxidů dusíku a nebezpečným polétavým prachem v podobě pevných mikročástic už dnes nemůže ignorovat nikdo. Nová studie ale přináší konkrétní čísla.

Dieselový pohon u osobních aut je problém a velké automobilky už to vědí. Postupně budou od výroby dieselových osobních aut upouštět.
foto: Paulbr75, licence public domain

Americká společnost Environmental Health Analytics (EHA) hodnotila ve své nové studii reálné, nikoliv papírové, údaje o emisích především dieselových automobilů a jejich dopadu na lidské zdraví.

Vědci spočítali, že dieselová auta vyprodukují za rok téměř o 4,6 milionu tun NOx více, než by tomu bylo, kdyby výrobci plnili platné emisní normy.

Jak dramatická je situace, dokládá údaj o celosvětové produkci oxidů dusíku: jde o 13,1 milionu tun. Tomu odpovídá i celosvětový dopad na úmrtnost lidí. V roce 2015 dosáhla 107 600 úmrtí zaviněných především emisemi NOx.

S emisemi oxidů dusíku a diesely je úzce spjata i problematika polétavých pevných částic. Ty jsou nesporně ještě větším „zabijákem“.

Dokládá to zpráva nazvaná Air quality in Europe, která uvádí údaje z roku 2013. Podle ní, jsou pevné částice vdechované každým člověkem, na jejichž vzniku se největší měrou podílejí vznětové motory, a především mikročástice pod 2,5 mikronu, viníky 436 000 úmrtí.

Jedná se o předčasné a bezprostřední úmrtí občanů 28 zemí Evropské unie. Pokud započteme i další země Evropy (celkem 41), pak se číslo ročních úmrtí vyšplhalo v roce 2013 až na 467 000 lidí.

Pokud jde o nejvyšší počet úmrtí, pak vzhledem k počtu obyvatel připadá nejvyšší podíl na Německo, Itálii, Polsko a Velkou Británii.

V České republice takto zemřelo 12 030 osob. Výmluvné je, že o zhruba polovinu lidnatější Nizozemsko má přitom nižší počet obětí polétavými částicemi prachu než ČR.

Vinu za znečištěné ovzduší, zejména v Česku, ale zdaleka nenesou pouze dieslová auta. Významný podíl mají také dosluhující uhelné elektrárny (je potřeba je vypnout?) a zastaralá domácí topeniště.

ÚAMK

29 Comments on “Prach v ovzduší zabije v Česku za rok 12 000 lidí”

        1. Takže to co tu napsal hariprasad není
          Takže to co tu napsal hariprasad není pravda?
          http://www.hybrid.cz/tesla-model-3-bude-mit-nejvyssi-kapacitu-baterie-pod-100-kwh#comment-87702

          „Vložil/a hariprasad, St, 2017-02-08 14:15

          Vstřikování močoviny pro neutralizaci NOx je velmi ošemetná záležitost. pokud je močoviny moc, uvolńují se do ovzduší látky podobné kyanovodíku. Jsou to vysoce toxické plyny s nitrilovou (kyanidovou) skůpinou -CN. Musíte (tady opravdu musíte) být na té bezpečné straně a to vždycky, i když přidáte, uberete, ap. Současná elektronika není s to zajistit dávkování optimálního množství močoviny při přechodových stavech. Proto emisní limity splňuje naftový motor vždycky jen při určitých definovaných podmínkách anebo možná v určitém rozsahu. Ale to je tak asi všechno. Naftový motor do osobního automobilu prostě nepatří.“

  1. kyanid AdBlue – chcete se někdo přidat?? :))
    Dobrý den

    kyanid AdBlue – chcete se někdo přidat?? :))

    Dobrý den vážená paní eurokomisařko !!

    jako nejvíce kompetentní osobu (díky Vašim zkušenostem z problému VW dieselgate) se na Vás dotazuji s podnětem k objasnění problému jménem :

    EXHALACE ZBYTKOVÝCH KYANIDOVÝCH SLOUČENIN DIESELOVÝCH spalovacích motorů €jronormy €URO 6 při použití AdBlue – Močoviny AUS 32.

    cs.wikipedia.org/wiki/AdBlue

    Základním problémem jsou šokující informace kolující napříč Evropou o neschopnosti exhalačního systému vozidel normy €JRO 6 (se systémem přídavného vstřikování močoviny AdBlue)  100% kontroly dávkování této sloučeniny zapříčiňující následky v podobě exhalací kontaminovaných sloučeninami na bázi KYANIDU !!

    OTÁZKA ZNÍ :

    Jak moc €vropská komise odsouhlasila automobilkám míru inhalátu na bázi KYANIDU evropským národům, vycházejících z výfuku nejen osobních automobilů se systémem DIESEL €URO 6 AdBlue ?

    S vřelým pozdravem Váš €urobčan Karel Havel.

    email: Aig.Karel.Havel@atlas.cz
    heslo: matlala582

  2. Nějak vám tam asi „náhodou“ vypadlo, že dnes stejně
    Nějak vám tam asi „náhodou“ vypadlo, že dnes stejně významným producentem oněch mikrosazí jsou i byrokracií EU v posledních 10 letech maximálně podporované přímovstřikové benzíny, které se zavedli kvůli papírovému snížení CO2 a největšímu úřednímu falšování spotřeby paliv na celém světě.

  3. To ako v lekarskej sprave pri „predcasnom“ umrti bol dovod
    To ako v lekarskej sprave pri „predcasnom“ umrti bol dovod mikrocastice a NOx ?
    Netvrdim ze nemaju ziadny podiel na nicom, ale udaj 12030 by mohol byt aj nejak podlozeny. Mikrocastice sa produkuju od nepamati, rozne, v roznom rozsahu…

  4. Nanomaterial je v rozmezi 1 az 1000 nanometru. Poletavy prach
    Nanomaterial je v rozmezi 1 az 1000 nanometru. Poletavy prach je velikosti 2500 nanometru a mene. Nanomaterial plati pri vdechnuti jako velmi rizikovy i kdyz se jedna o jinak inertni slouceninu. Poletavy prach ze spalovacych motoru je navic nasycen karcinogennimi latkami. Takovy zabijak lide produkuji a inhaluji a ani nemrknou okem. Ale co delat kdyz vsichni ty smradlave spalovaky tak miluji.
    EV takove latky nevytvari ani kdyby se elektrina „vyrabela“ v uhelnych elektrarnach.

          1. Po vstreknutí AdBlue do výfuku sa roztok močoviny zohreje,
            Po vstreknutí AdBlue do výfuku sa roztok močoviny zohreje, močovina sa vyparí a rozloží za vzniku amoniaku a kyseliny isokyanatej. V konečnom dôsledku reaguje s oxidmi dusíka za vzniku dusíka, vody a oxidu uhličitého. Tak premení škodlivé exhaláty na neškodné.
            Myslím, že je jasné, že nie všetko spolu zreaguje…

    1. Tak ak zoberiem v uvah ze atom ma okolo 1*10−10 ci (Å) a
      Tak ak zoberiem v uvah ze atom ma okolo 1*10−10 ci (Å) a nano =1*10-9. Bavime sa o casticiach priblizne velkosti atomu alebo molekul, no nie je to úžasné.
      Mna zaujalo len ze odkial zobrali udaje o neboztikoch.
      Keď príde elektromotor do masoveho nasadenia, co bude na pretrase potom, v najlepšom produkcia ozonu. Zdroj energie bude odkial?
      Studena fuzia je este daleko a pri efektivite solarnych clankov a veternej energetiky to pri potrebach/pokryti dopravou stacit nebude.
      Je fajn ze su ludia zapaleny pre pokrok, ale stojme pevne na zemi. Zatial je to len vo faze alternaivy, alebo akeho takeho huncutstva. Dalsou alternativou je vodik, ale ani ten nepride len tak, niekde a nejak sa ziskat musi. Ano stiepit budeme rieky a moria,ale ekonomika procesu nikoho nezaujima.

        1. Spalovacie motory urcite nie su to prave orechove,je to len
          Spalovacie motory urcite nie su to prave orechove,je to len jedna etapa.Ale nepodlozene tvrdenia a vyvolavanie paniky o umrtiach sposobenych emisiami spalovakov je trochu infantilne.Proste urcite maju dosah na znizenie kvality ovzdusia, ale davat im priamo za vinu nieco na zaklade nejakeho hypotetickeho prepoctu?Jedine priame umrtia emisiami motorov sa deju pocas sebevrazd,ked si niekto strci hadicu od vyfuku pod nos a minimalizuje prisun vzduchu.
          Pokrok vo vyvoji a efektivite jednoznacne stupol pri spalovakch,nie je to to,co tu bol 10rov dozadu(Ale tu by to bol na dlhu debatu).Hybridy zial su viac papierova zalezitost a elektomobilita je este v plienkach.Pri penetracii dopravnych prostriedkov v populacii,by vymena za elektro bola vacsou katastrofou ako je teraz s emisiami. Absencia energ.zdrojov a moznosti skladovania energie su dost problem.Infrastruktura by sa vybudovala rychlo keby k tomu doslo,ale efektivnost vyroby pri dnesnych technologiach,bez bajok o sprisahaniach ropnych lobby,je uboha aj v porovnani so spalovanim ronych produktov.Kde sa ziskava elektricka energia v republikach?Elektrarne,ake uholne,plynove,jadrove,a pre paradu slnecne a veterne(vid rakusko, ich energetika dovaza kolko zo zahraniliterNa jednu nadrz o objeme 52litrov dokaze auto prejst skoro 1000km za cenu 1.1€/liter aj napriek tomu ako na tom ryzuje stat, ako je to s elektromobilom?

          1. Vy by jste s vasi argumentaci byl schopen ospravedlnovat i
            Vy by jste s vasi argumentaci byl schopen ospravedlnovat i olovnaty benzin. Podle vas take nejsou zadna prima umrti a tudiz nebyl duvod to olovo v benzinu zakazat.
            A ter na silnicich by mel byt take porad pouzivan. naco asfalt, kdyz stary dobry ter z uhelne destilace slouzil cele stoleti.

            Kdyz jste o neskodlivosti vufukovych plynu presvedcen, tak si natahnete hadici z vyfuku do kabiny. Dostanete aspon darvinovu cenu.

            1. Myslite ze je asfalt ekologicky,tiez je to ropny produkt
              Myslite ze je asfalt ekologicky,tiez je to ropny produkt 🙂
              Neospravednujem, ale naco vyhanat certa diablom. Predstava o dobrom a neskodnom ekologickom elektromobile je kratkozraka.Videli ste uz elektromobil?Viete z čoho sa sklada,z coho je co vyrobene a ako co funguje?Ak ano poznate odpoved.
              Mozno za 10 rokov sa posunieme dalej, teslaMusk ukazal ze sa veci daju robit inak(aj ked to nove nie je)uz to len dostat do stavu naozaj hromadneho pouzitia.

              1. Asfalt obsahuje pojivo bitumen. To je sice z ropy, ale je
                Asfalt obsahuje pojivo bitumen. To je sice z ropy, ale je jaksi neskodne. Napriklad jsou tim utesnene nadrze na pitnou vodu. Spravne se musi porovnat ter a bitumen. Asfalt je s pridanim 95% kameniva. spatne jsem to napsal v predeslem prispevku.
                V soucasne dobe mam 2 EV. Takze presne vim o co go a z ceho se sklada.
                Zkuste nekdy maly experiment. Mnozstvi benzinu/dieselu v nadrzi auta je ca. 50 l. Zkuste naplnit 50 litrovy kanystr s vodou a zvednete. A ted si predstavte, ze tato vaha se premeni behem ca. 700 km na jedovate plyny. A nasobte to stamiliony aut na celem svete a jeste nasobte toto mnozstvi spotrebou za cely rok. Voda je o neco tezsi nez benzin, ale i tak poznate jake mnozstvi vypoustime do ovzdusi, ktere musime dychat.
                1 litr benzinu vyprodukuje 2,33 kg CO2. Ale to je jeste to nejmene nebezpecne co z vyfuku vychazi.

                1. A k těm 50 litrům benzínu přepočti ješte cca 60-90 kWh
                  A k těm 50 litrům benzínu přepočti ješte cca 60-90 kWh el. energie, které jsou potřeba na jeho výrobu.

                2. A to klasickí „spalováci“ nechcú počuť. Stále blúznia o
                  A to klasickí „spalováci“ nechcú počuť. Stále blúznia o skolabovaní el. siete, keby pozemná doprava prešla na elektrickú energiu.

                3. já to poslouchám a taky mě vyloženě sere spousta věcí
                  já to poslouchám a taky mě vyloženě sere spousta věcí ve spalováku jako výfuk,katalyzátor,svíčky, a milion dalších poruchových součástek, ale v první řadě musím poslouchat peněženku a ta mi nedovolí nic jiného než ojetý spalovák, a takhle je na tom asi většina normálních lidí a nic na tom nezměníme, Eauta je prostě luxusní zboží pro velmi majetné lidi a ještě tomu tak dlouho bude a nic na tom nezmění ani T3, na druhou stranu je dobře že si ty eauta kupují tito majetní lidé, kteří aspoň trošku snižují svojí ekologickou stopu, která je při jejich způsobu života mnohonásobně větší než u normálních lidí a planetě Zemi tak vlastně škodí až na světlé vyjímky mnohem víc

                  jinak zkolabování sítě je samozřejmě blbost, maximálně vypadne ve stejný čas pár desítek tisíc jističů, a některá eauta se pak nenabijí kvůli vypadlému jističi

                4. Ojetý nespalovák se snad koupit nedá?
                  Ojetý nespalovák se snad koupit nedá?

                5. Mate chybu v desatinej ciarke, alebo v uvedenych jednitkach.
                  Mate chybu v desatinej ciarke, alebo v uvedenych jednitkach. 1liter benzinu nemoze vyprodukovat 2,33kg CO2.
                  Ja nie som proti elektromobilite, tesim sa s kazdym pokrokm, ale zase zbytocny fanatizmus tiez nie je to prave.
                  Elektrina ktora sa vyrobi niekde v elektrarni sa tiez vyrobi z niecoho, a tu je tiez nejaky pomer (straty) pri vyrobe a tak isto aj pri tranzite.
                  Baterie su fajn, az na to ze z niecoho sa musia vyrobit a maju nejaku zivotnost (dufam ze recyklacia stihne obhospodarit to co je v obehu). A opat kolko je automobilov v obehu (vyrobcovia pocitaju ze po 6-8 rokoch je vozidlo moralne zastarale a majitel si ho „vymeni“),prehodme to na EV…
                  Palivove clanky su zas extremne drahe pre pouzitie drahych kovov, nahrada spocivajuca v nahrade za hlinik za nie je katalizator ale sa spotrebuva(vyroba zhruba 4tony svinstva na jednu tonu Al).
                  Vodik ako perspektivna alternativa na ktorej sa snazia dohodnut automobilky…zatial to vyzera ze najlepsi zdroj (ekonomicky) pre vyrobu je metan. Spracovanie vody je narocne financne (zatial). Takze stale je to len o ukladani energie do nejakeho zdroja so znacnou stratou (oproti pouzivanym ropakm).
                  Konstrukcia elektromobilu je praktickejsia, motorova cast nemusi byt zbytocne komplikovana, az na to skladovanie a zdroje energie.

                6. Spalenim ruznych latek vznikne ruzne mnozstvi
                  Spalenim ruznych latek vznikne ruzne mnozstvi CO2:
                  metamater.cz/sklenikovy-efekt/oxid-uhlicity-uhlikova-stopa/

                  Jine zdroje uvadeji 2,33 kg CO2 na 1 l benzinu. Asi ruzne benziny. Ale 0,04 kg je nepatrny rozdil.

                7. Nemá chybu v desatinnej čiarke. Mne to vychádza veľmi
                  Nemá chybu v desatinnej čiarke. Mne to vychádza veľmi podobne.

  5. veriť údajom „organizácie“ ktorá žije zo
    veriť údajom „organizácie“ ktorá žije zo strašenia?
    medzi nami – viem konkrétne, že prvé (mobilné kontajnery) stanice monitorovania ovzdušia sa síce kalibrovali, ale – hodnoty mali tvrdý stop a ak by ich aj zavalil prach, sledovaný plyn by vytlačil atmosféru, veselo by tvrdili, že život …

Napsat komentář