Vysokorýchlostná železnica: Z Pekingu priamo do Londýna pohodlne a rýchlo

Marek Nemec - 22 Březen 2010

Ide o najväčší dopravný projekt v histórii. Žlté čiary na mape ukazujú, kade bude viesť budúca železnica. Čínu bude spájať nielen s Iránom a Indiou, ale dokonca sa priamo napojí na európsku vysokorýchlostnú sieť. Je teda možné prejsť z Pekingu priamo do Londýna, a to rýchlosťou cez 250 km/h. Naproti tomuto projektu vyzerá byť japonský železničný systém Šinkanzen malý a bezvýznamný. pokračování
Čína - vysokorychlostní železnice Asie - Evropa

Dômyselne Číňania vymysleli tiež spôsob financovania tak veľkej železnice a dohodu s krajinami, cez ktoré bude železnica viesť. Konzultant Wang Menshu tvrdí: „Namiesto peňažných dávok by sme radšej preferovali financovanie nerastnými surovinami“.

Možno to znie nelogicky, ale plán je založený na tom, že Čína postaví železnicu na území iných štátov za účelom pozdvihnutia ich úrovne. Výmenou za to im dá dotyčná krajina časť svojho nerastného bohatstva. Dôkazom, že tento plán skutočne funguje je dohoda s Mjanmarskom za zásoby lítia.

Ide o akýsi „neo-imperializmus“ požadovaný zo strany krajín, ktoré majú byť „kolonizované“. Budú tohto obchodu menej vyspelé krajiny ľutovať? Sú tieto zahraničné investície zo strany Číny rozumné? Nie sú dane v podobe odovzdania práv na nerastné zásoby príliš vysoké? Alebo je to len plán, ako si získať menej vyspelé krajiny? Každopádne takýto veľkolepý projekt bude veľkou záťažou aj pre takú krajinu, akou je Čína.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Kuba: Penize si vytisknou. Neni to nic noveho u nich a inflaci umele podrzi. A budovani na uzemi chudych statu je prece vyhoda. Lehke uplaceni lehka manipulace s verejnymi ciniteli. Cina zakopne nejvic na evropske pude. Nedejboze ze by chtela stavet na uzemi USA :) Nedelal bych si hlavu s tim ze nekdo vlasni neco na cizi pude. Staci americky Panamsky pruplav nebo britsky Gibraltar. Ono kazde velvislanectvi je vlasnte cizi zakoupena puda na kterou se nevstahuji zakony zeme ve ktere je. Coz znamena ze se v Iranu muzete zlit do nemoty i kdyz muslimove vas za to muzou ukamenovat :) Otazka je proc VTR? Je to nepredstavitelna vzdalenost proto je vyhodnejsi letadecka doprava. Pokud se jedna o prepravu vyrobku staci investovat do zlepseni Transibirske magistraly. Je elektrifikovana dvojkolejna a muzou po ni jezdit dlouhe nakladni vlaky jako v USA. Dovoz materialu na stavbu bych neresil. Posmesne bych mohl rict ze se cicani postavi do fronty a budou si ten material podavat :D Ale pri vystavbe trate se ten paterial proste doveze po jiz postavene trati nebo se proste koupi levne od mistni betonarky a zelezarny.
Anonym: mohli by to postavit jako maglev :-)... To meli uz davno ale misto aktualni VRT z Pekingu. Cina ma ted schopnost vyrabet ty panely za tretinovou cenu tim by se mohla vystavba takove trati stat cenove dostupnou pro USA a EU. Uz dnes by meli cinani stavet levne dalnice v Polsku {levnejsi nez ty co delaji polaci ktere jsou levnejsi nez ty nase :)}
No zeleznice je porad strategicka zalezitost jak pro rusaky tak pro cinany. Ale ze by vozily do Evropy tanky :D Mozna v nejakem Sci-Fi. Cina proste kopiruje ... a v tomto pripade amiky. Amici pujcovanim penez zadluzili a tedy i ekonomicky dobily vic jak dve tretiny zemekole. Dnes se to davno nehraje na to kdo ma vice jadernych hlavic. Dnes se to proste hraje na to kdo koho precura v Ekonomicke globalni kolonizaci. A vsichni vidime jak si zapadni Evropa ukusuje z vychodni EU.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Číně tak akorát ukázat vztyčený prostředníček. Až se začne chovat jako civilizovaná země, uvolní kurz Yuanu, bude dbát na lidská práva a životní prostředí potom snad. Kdoví co tam ta rudá banda má nakonec za lubem. Nechci spekulovat, protože neznám/nevím. Smutné je to, že jim nyní všechno dotujeme my. Tím že si kupujeme ten jejich levný šunt (česnekem počínaje, fotovoltaikou konče) a necháváme si tam montovat celý svět. Vše jde na úkor naší budoucnosti. No fuj velebnosti! Věc je samozřejmě mnohem komplexnější, ale problém tkví, řekl bych, právě v lidských právech, ohleduplnosti k žp a uměle drženému kurzu Yuanu. A teď k technickému/logistickému/finančnímu gró projektu. Sám miluju železnice, ať už konvenční nebo VRT. Najezdím tisíce kilometrů vlakem za rok a osobně v tomto způsobu dopravy (hlavně VRT) vidím velkou příležitost pro budoucnost. Viz západní Evropa - DE,F,Es. Ale... Ikdyž Čína již několikrát prokázala schopnost dovést megalománii až na hranici možností, stěží si dovedu představit budování tohoto systému hlavně skrze nejchudší regiony světa, Sibiř (logistika? doprava materiálu, pracovní síly, náklady atd...). Kdo to bude platit? Sama Čína? Na cizích územích? Chci vidět. Myslím že já už neuvidím:). Ikdyž jsem ještě ucho:). Ale mohu se mýlit a třeba, kdo ví...

Obrázek uživatele Jan Horčík

Jen k tomu placení - Čína je největším věřitelem Spojených států a má největší dolarové rezervy na světě. Jistě ráda ty cenově značně rozkolísané zelené papírky promění v něco, co má skutečnou a především dlouhodobou hodnotu.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Je to tak. Čína nyní řeší spíš problém, co se všemi těmi dolary dělat, než kde vzít peníze. Proto masivně investují v Africe a něco tak nákladného jako transkontinentální železnice je přesně to, co teď potřebují.
Ještě pár let jim budou US a EU cpát peníze, a mohli by to postavit jako maglev :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To nemá nič spoločné s armádou, ale s ekonomickým rastom Číny. No a čo sa týka veľkých stavieb, číňania majú bohaté skúsenosti.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To je jasné, logistická podpora armády se nejlépe zajišťuje železnicí. Navíc na výrobu zbraní je třeba hodně surovin.


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol