Automobilka Nissan aktuálně v Londýně představila nový spalovací motor DIG-T R. Miniaturní tříválec o objemu 1,5 litru má rozměry pouze 500 mm x 400 mm x 200 mm. Klidně byste si ho tak mohli sbalit do příručního zavazadla v letadle. Nabízí však výkon 400 koní!
foto: Nissan
Nic na tom, že by vás s ním do letadla samozřejmě nepustili – motor totiž váží 40 kg, což je přeci jen přes limit. Jde ale každopádně o malý technologický skvost. Nissan se rozhodl, že se v Le Mans předvede, a tak svůj jedinečný stroj ZEOD RC vymazlil v každém ohledu.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Nissan ZEOD RC – nejrychlejší závodní elektrické auto
Motor má výkonový poměr 10 koní/kg, což je více, než budou mít nové motory Formule 1 pro rok 2014. Točit se bude na 7500 ot./min. a vyvine točivý moment 380 Nm. Nissan jej vyvíjel ve spolupráci s francouzskou mazací společností Total. Společně snížili tření kde se dalo.
Na letošním závodu 24 hodin Le Mans vyjede Nissan ZEOD RC z garáže číslo 56, která je vyhrazena přelomovým technologiím. Zkušenosti získané vývojem tohoto motoru a celého vozu ZEOD RC využije Nissan jak v sériových vozech, tak samozřejmě i voze LM P1, který chystá na WEC 2015.
Maximální efektivita se samozřejmě netýká jen samotného motoru, ale celého vozu. Svou roli hraje i řízení a aerodynamika. Nissan bude první automobilkou, která v profesionálních závodech typu Le Mans využije tříválcový motor.
Tak takyto motor by mohol
Tak takyto motor by mohol ist aj do letectva-pomer vykon/hmotnost 10/1 je lepsi ako u mnohych turbovrtulovych pohonoch.
Myslim, ze to neni mozne
Myslim, ze to neni mozne fyzikalne z 1.5l motora dostat taky vykon.
zvysovanim otacok mozes
zvysovanim otacok mozes dosahovat iny merany vykon na ukor momentu. podobne to mas pri striedavych 3-f brushless.
vzdy je totiz zakladna otazka, co to vlastne merias.
nezvykne sa merat kolko energie musis za aky dlhy cas vynalozit, aby si merany usek v konkretnych otackach dosiahol a na aku dlhu dobu pri akej zatazi.
moment, vaha a zotrvacnost.
Liter benzinu ma tak 8kWh
Liter benzinu ma tak 8kWh energie. Na to aby sa z 1.5l motora dostalo 400k/294kW, musel by za hodinu spalit 36L benzinu pri 100% ucinnosti, teda aspon 120L v reale. To by musel mat ovela vyssie otacky.
určite to nieje
určite to nieje atmosferický motor, turbo natlačí oveľa viac vzduchu do valca ako 1,5l pri atmosferickom tlaku, to mu umožní spáliť viac paliva za jeden cyklus
Jo, jenže těch 600 koní v
Jo, jenže těch 600 koní v F1 je doshromady s elektromotorem. Tudíž hybrid.
Ne, F1 1.6 ma sama o sobe
Ne, F1 1.6 ma sama o sobe 600k (odhadovanejch a podle mne z toho dokazou dostat i vice). Elektromotor ma pak 160k. Coz by zhruba melo odpovidat lonskym motorum. Bohuzel tento motor nelze mit v osobaku, protoze za par tisicovek km odejde 😉
Kam se podělo Toto? Co se
Kam se podělo Toto? Co se stalo s tímto super motorem ?
RTU novy motor – Dick Kvetnansky
video
RTU eFone – Super Motor
video 2
no ale ty hovoris o tepelnej
no ale ty hovoris o tepelnej energii ktora vznika horenim benzinu, v motore predsa nejde o uvolnenu tepelnu energiu, ale o tlak ktory pri tom horeny vznika, to su dva odlisne pojmy. horenie je najjednoduchsi sposob uvolnovania energie ale najmenej efektivny, pri horeni sa uvolny tak 3-5% energie
prečo by to nebolo možné?
prečo by to nebolo možné? Nový motor v F1 bude 1,6 litrový s 600 koňmi. Všetko je to o krútiacom momente a otáčkach, moment sa dá zvýšiť napr. zvýšením tlaku vo valci, potom treba motor nastaviť tak aby mal ten krútiaci moment najvyšší pri čo najvyšších otáčkach. Samozrejme takýto motor nebude mať dlhú životnosť ale o to sa tu nejedná.
nemam velku doveru v
nemam velku doveru v mechaniku/prevody ktore sa tru pri vysokych rychlostiach. zivotnost je tam zavisla aj na inych namahaniach nez len na tom, co sa osetri mazanim. tie tlaky a tah pri vratnom pohybe, retaz v trhu, musia byt obrovske.
stale si myslim, ze byt to take jednoduche, je aj wankel teraz niekde inde a uziva sa vo velkom.
nesmrtelne a bez udrzby som zatial videl iba pomale hladke diesle pripojene na alternator plne dymu a smradu pri rozbehu 😛
Také si myslím, že
Také si myslím, že pohybovat se vřed pomocí řízených mikrovýbuchů je už dnes přežitek. 🙂
Zajímaly by mne
Zajímaly by mne podrobnější technické parametry. Třeba jaké slitiny použili a jakou má motor předpokládanou životnost. A taky jakou spotřebu vykazuje.
Na specifikaci jsem se
Na specifikaci jsem se nedíval (a ani nevím, jestli je veřejně přístupná), ale tipuji, že hodně odlitků bude z titanu a životnost bude vyladěná tak, aby to vydrželo právě oněch 24h na plný výkon (to je dost, v běžném provozu to vydá možná na několik let). Sériové motory budou zřejmě přece jenom o něco těžší a robusnější.
Zmensit (na ukor znizenia
Zmensit (na ukor znizenia vykonu), pripojit alternator a spravit z toho nudzovy range extender pre elektricke auta!
Taky me to hned napadlo 🙂
Taky me to hned napadlo 🙂 mohli by to dat do leafu…a aby to bylo skutecne usporne, tak bych to nechal predelat na cng nebo lpg 🙂
…myslíš toho nafťáka?
…myslíš toho nafťáka? 😉
Pokud myslíte jako článek
Pokud myslíte jako článek motor co Nissan posílá na ten závod, je popsán jako zážehový motor. A já osobně si myslím(tedy hov.. vím), že zážehový používá benzin. A já u zážehového používám CNG (což si opět jenom myslím…)
Ale mohu se mýlit a zážehový motor je na naftu jak píšete Vy Danieli a vznětoví běhá na benzin… 😀 Ale já jsem jenom prostý pobíječ much…
zdravím much
zdravím much pobíječe!
..že je zážehový motor na benzín a vznětový na naftu se asi shodneme…
ale v jiném článku čtu, že používali zážehový čtyřválec 1,6 – tedy to není tento (tříválcový)motor!
…vím prd co to mají-no při otáčkách POUZE 7500 ot/min mi hlava říká, že to bude patrně kompresorový nafták (vysokovýkonné benzínové motory točí 12 až 18tis/min)….a navíc nafta má v sobě ještě víc energie než benzín 😉
…kde čtete: „je popsán jako zážehový motor“ ???
…nebo se upsali a (ten benzinák) točí 17500ot/min 🙂
Daniel
na jednej stránke som
na jednej stránke som našiel, že je to „petrol engine“ – zážihový motor. Dajte do googla „nissan 40kg engine“
Nu já četl i jiný
Nu já četl i jiný článek na autorevue a tam je to tříválec a zážehový, od Nisssanu a také Le Mans.
Prostý bobíječ much.
P.S. Právě než jsem ti odpověděl vyhledal jsem i jiný zdroj. Proto jsem použil i formu, která měla být ve stylu co jsi použil ty, když už jsi tak „setřel“ CNG nápad… (holt stará škola, kde mi říkali než setřeš ověř zda máš pravdu)
…stírat Tě jsem neměl v
…stírat Tě jsem neměl v úmyslu – pouze jsem se nechal unést údajem 7500 otáček/max výkon, které jsou pro vysokovýkonný zážehový motor nezvykle nízké…..tedy jsem tipnul nafták, který, víme všichni, točívá méně.
Velmi se všem omlouvám za tento svůj omyl, které se stává MAXIMÁLNĚ jednou za deset let 😀
co vím, tak plyn se jako
co vím, tak plyn se jako palivo u vysokovýkonných motorů nepoužívá………neboť palivo ve své kapalné formě(benzin) slouží motorům (ventilům a pístům)zároven jako chlazení.
(v F1 je palivo prý dokonce v boxech před tankováním do vozů podchlazováno)