Nissan představil miniaturní 1,5l tříválec o výkonu 400 koní

Automobilka Nissan aktuálně v Londýně představila nový spalovací motor DIG-T R. Miniaturní tříválec o objemu 1,5 litru má rozměry pouze 500 mm x 400 mm x 200 mm. Klidně byste si ho tak mohli sbalit do příručního zavazadla v letadle. Nabízí však výkon 400 koní!

Nový miniaturní tříválcový motor pro závodní vůz ZEOD TC
foto: Nissan

Nic na tom, že by vás s ním do letadla samozřejmě nepustili – motor totiž váží 40 kg, což je přeci jen přes limit. Jde ale každopádně o malý technologický skvost. Nissan se rozhodl, že se v Le Mans předvede, a tak svůj jedinečný stroj ZEOD RC vymazlil v každém ohledu.

Motor má výkonový poměr 10 koní/kg, což je více, než budou mít nové motory Formule 1 pro rok 2014. Točit se bude na 7500 ot./min. a vyvine točivý moment 380 Nm. Nissan jej vyvíjel ve spolupráci s francouzskou mazací společností Total. Společně snížili tření kde se dalo.

Na letošním závodu 24 hodin Le Mans vyjede Nissan ZEOD RC z garáže číslo 56, která je vyhrazena přelomovým technologiím. Zkušenosti získané vývojem tohoto motoru a celého vozu ZEOD RC využije Nissan jak v sériových vozech, tak samozřejmě i voze LM P1, který chystá na WEC 2015.

Maximální efektivita se samozřejmě netýká jen samotného motoru, ale celého vozu. Svou roli hraje i řízení a aerodynamika. Nissan bude první automobilkou, která v profesionálních závodech typu Le Mans využije tříválcový motor.

tisková zpráva

23 Comments on “Nissan představil miniaturní 1,5l tříválec o výkonu 400 koní”

    1. zvysovanim otacok mozes
      zvysovanim otacok mozes dosahovat iny merany vykon na ukor momentu. podobne to mas pri striedavych 3-f brushless.

      vzdy je totiz zakladna otazka, co to vlastne merias.

      nezvykne sa merat kolko energie musis za aky dlhy cas vynalozit, aby si merany usek v konkretnych otackach dosiahol a na aku dlhu dobu pri akej zatazi.

      moment, vaha a zotrvacnost.

        1. no ale ty hovoris o tepelnej
          no ale ty hovoris o tepelnej energii ktora vznika horenim benzinu, v motore predsa nejde o uvolnenu tepelnu energiu, ale o tlak ktory pri tom horeny vznika, to su dva odlisne pojmy. horenie je najjednoduchsi sposob uvolnovania energie ale najmenej efektivny, pri horeni sa uvolny tak 3-5% energie

    2. prečo by to nebolo možné?
      prečo by to nebolo možné? Nový motor v F1 bude 1,6 litrový s 600 koňmi. Všetko je to o krútiacom momente a otáčkach, moment sa dá zvýšiť napr. zvýšením tlaku vo valci, potom treba motor nastaviť tak aby mal ten krútiaci moment najvyšší pri čo najvyšších otáčkach. Samozrejme takýto motor nebude mať dlhú životnosť ale o to sa tu nejedná.

  1. nemam velku doveru v
    nemam velku doveru v mechaniku/prevody ktore sa tru pri vysokych rychlostiach. zivotnost je tam zavisla aj na inych namahaniach nez len na tom, co sa osetri mazanim. tie tlaky a tah pri vratnom pohybe, retaz v trhu, musia byt obrovske.

    stale si myslim, ze byt to take jednoduche, je aj wankel teraz niekde inde a uziva sa vo velkom.

    nesmrtelne a bez udrzby som zatial videl iba pomale hladke diesle pripojene na alternator plne dymu a smradu pri rozbehu 😛

    1. Na specifikaci jsem se
      Na specifikaci jsem se nedíval (a ani nevím, jestli je veřejně přístupná), ale tipuji, že hodně odlitků bude z titanu a životnost bude vyladěná tak, aby to vydrželo právě oněch 24h na plný výkon (to je dost, v běžném provozu to vydá možná na několik let). Sériové motory budou zřejmě přece jenom o něco těžší a robusnější.

        1. Pokud myslíte jako článek
          Pokud myslíte jako článek motor co Nissan posílá na ten závod, je popsán jako zážehový motor. A já osobně si myslím(tedy hov.. vím), že zážehový používá benzin. A já u zážehového používám CNG (což si opět jenom myslím…)

          Ale mohu se mýlit a zážehový motor je na naftu jak píšete Vy Danieli a vznětoví běhá na benzin… 😀 Ale já jsem jenom prostý pobíječ much…

          1. zdravím much
            zdravím much pobíječe!
            ..že je zážehový motor na benzín a vznětový na naftu se asi shodneme…
            ale v jiném článku čtu, že používali zážehový čtyřválec 1,6 – tedy to není tento (tříválcový)motor!
            …vím prd co to mají-no při otáčkách POUZE 7500 ot/min mi hlava říká, že to bude patrně kompresorový nafták (vysokovýkonné benzínové motory točí 12 až 18tis/min)….a navíc nafta má v sobě ještě víc energie než benzín 😉
            …kde čtete: „je popsán jako zážehový motor“ ???
            …nebo se upsali a (ten benzinák) točí 17500ot/min 🙂
            Daniel

            1. Nu já četl i jiný
              Nu já četl i jiný článek na autorevue a tam je to tříválec a zážehový, od Nisssanu a také Le Mans.

              Prostý bobíječ much.

              P.S. Právě než jsem ti odpověděl vyhledal jsem i jiný zdroj. Proto jsem použil i formu, která měla být ve stylu co jsi použil ty, když už jsi tak „setřel“ CNG nápad… (holt stará škola, kde mi říkali než setřeš ověř zda máš pravdu)

              1. …stírat Tě jsem neměl v
                …stírat Tě jsem neměl v úmyslu – pouze jsem se nechal unést údajem 7500 otáček/max výkon, které jsou pro vysokovýkonný zážehový motor nezvykle nízké…..tedy jsem tipnul nafták, který, víme všichni, točívá méně.
                Velmi se všem omlouvám za tento svůj omyl, které se stává MAXIMÁLNĚ jednou za deset let 😀

      1. co vím, tak plyn se jako
        co vím, tak plyn se jako palivo u vysokovýkonných motorů nepoužívá………neboť palivo ve své kapalné formě(benzin) slouží motorům (ventilům a pístům)zároven jako chlazení.
        (v F1 je palivo prý dokonce v boxech před tankováním do vozů podchlazováno)

Napsat komentář