Nehodovost u vozů Tesla klesla o 40 % díky technologii Autopilot

Americký dopravní úřad uzavřel vyšetřování fatální nehody vozu Tesla využívajícího Tesla Autopilot. Výsledky jsou překvapivé. Data totiž ukazují, že nehodovost díky Autopilotovi naopak klesla, a to o 40 %.

Smrtelná nehoda, při které v elektromobilu Tesla Model S zemřel řidič Joshua Brown, vyvolala velký mediální ohlas. Zejména proto, že Brown měl v tu chvíli zapnutý Autopilot. Nehodu začala vyšetřovat NHTSA na žádost samotné automobilky Tesla Motors. Výsledky byly zveřejněny nyní.

Vyšetřovatelé shledali, že samotný Autopilot na vině nebyl. Hlavní důvod je ten, že jde o asistenční systém, při kterém musí být řidič neustále v pozoru a monitorovat své okolí a neustále připraven převzít řízení. Což v tomto případě zjevně nebyl.

Při rekonstrukci nehody se ukázalo, že přívěs, do kterého vůz narazil, musel být pro řidiče viditelný minimálně sedm sekund před nárazem. Závěr NHTSA je ten, že ačkoliv „možná Tesla nebyla tak konkrétní, jak mohla být, v manuálu poskytla informace o limitech systému“.

Když se ale vyšetřovatelé navíc probírali stohy dat za roky 2014-2016, zjistili zajímavou věc. Díky funkci Autosteer poklesl počet nehod o 40 %! A to z 1,3 nehod na milion ujetých mil na 0,8 nehod na milion ujetých mil. Tato data jasně potvrzují, že robotická auta mají smysl.

A že i malé postupné krůčky v podání automobilky Tesla jsou cestou kupředu. Díky novému hardwaru a nové verzi technologie Autopilot, která je neustále vylepšována, se tento poměr nejspíš ještě bude zlepšovat.

43 Comments on “Nehodovost u vozů Tesla klesla o 40 % díky technologii Autopilot”

  1. Nezapomínejte na to, že
    Nezapomínejte na to, že vývoj výpočetní techniky ještě zdaleka není u konce a vývoj umělé inteligence je teprve v samotném po čátku. Jestliže už dnes se autopilot alespoň přibližuje schopnostem lidského řidiče, tak za pár let ho bude již převyšovat a ve vzdálenější budoucnosti budou rozdíly nesrovnatelné. Zatímco lidé budou pořád stjně neukáznění a nepozorní.

  2. naprostá většina nehod se
    naprostá většina nehod se stává „díky“ lidskému faktoru. V Evropě jsou nejčastějšími příčinami nehod: nedání přednosti, nedodržení bezpečné vzdálenosti, nerespektování dopravního značení a předpisů atd. nemluvě o alkoholu za volantem tzn. jen tak dál… 🙂

  3. dalo se to ocekavat ze ke
    dalo se to ocekavat ze ke zlepseni dojde, nejvyce nehod je totiz v mensich rychlostech a jsou to jen tukance, a ty takove systemy eliminuji nejlip + v tech vyssich rychlostech snizi asi dost nasledky, je zajimave ze je to tak velke cislo, 40% je hodne solidni cislovka 🙂

    1. Tych 40% je uplny blud,
      Tych 40% je uplny blud, ktory nehovori nic o autopilotovi. Je to rozdiel v nehodovosti pred instalaciou a po instalacii autopilota, resp. po zakupenia auta s autopilotom. Neporovnavali nehodovost so zapnutym autopilotom voci nehodovosti bez autopilota. Tie tvoje „tukance“ v mensich rychlostiach autopilot nijako neovplyvni, prirucka Tesly hovori o tom, ze sa autopilot nema pouzivat v mestskej doprave ale iba na suchych dialniciach a mimomestskych komunikaciach. Cele je to public relations medii pre firmu Tesla.

      1. kdyz na dalnici (nebo i ve
        kdyz na dalnici (nebo i ve meste) predjizdite/objizdite nekoho a ten najednou zacne vybocovat tak to chce rychle reflexy. Verim, ze s tim by autopilot (at uz v aktivnim nebo pasivnim rezimu) mohl pomoci.

        A to jak autopilot vidi i pred auto, ktere jede pred vami je taky velice sympaticka vlastnost dostupna i na prvni verzi Teslackeho HW.

  4. Čtyřicet procent je
    Čtyřicet procent je významné a pro mě i překvapivé zjištění. Obával jsem se toho, že majitelé budou příliš spoléhat na autonomní řízení a k nehodám bude docházet právě z důvodu jejich přílišného ignorování provozu. Zřejmě to nebude zase tak častý jev, jak to vypadalo na začátku a i po výše uvedené kauze. Uvidíme, jak se to vyvine dál.

    1. Ten dokument je hodně
      Ten dokument je hodně zajímavý.

      Bohužel pro mne je angličtina v takovémto technickém dokumentu už moc, to prostě nedávám. A google translátor mi také moc nepomáhá k pochopení.

      Nebyl by někdo schopný, technicky a angličtinářsky kdo by to přeložil a napsal česky podrobnější výtah toho dokumentu tak aby to pochopili i obyčejní lidé jako já?

      Možná, že by to zajímalo i ostatní čtenáře. Nejen mne?

        1. No tak nějak všechno. Nebo
          No tak nějak všechno. Nebo jen vybrat něco co by bylo zajímavé, asi ne úplně všechno je důležité. Ale je tam třeba základní popis autopilota, pak jsem koukal, že tam je crash incidents a na concy CONCLUSION.
          Zkoušel jsem něco přeložit, ale pochopím z toho tak každé páte slovo.
          Je pravda, že pročíst všechno a udělat podrobnější výtah by dalo hodně práce, je to spíš na celý článek.

          1. No defakto nenasli zadne
            No defakto nenasli zadne problemy, pokud se clovek drzi toho co je v uzivatlskem manualu + vystrahy na pristrojovce. Ridic by mel byt stale v pozoru a reagovat a na provoz. Ten pripad umrti se zapnutym autopilotem, jak to ten borec napral do toho tahace tam popisuji jako zjevna nedbalost ridice, protoze mel vic jak 7 vterin na to aby reagoval, videl zkratka ten odbocujici kamion doprdele dlouho. Nejvetsi problemy ma autopilot kdyz sleduje auto a to mu „zmizi“ z dohledu (odboci) a najednou se pred nim objevi nove auto, a nejlepe stojici, to je jista kolize. Zrovna tak kdyz se nekdo zaradi mezi tebe a sledovane auto, autopilot pak nemus spravne upravit vzdalenost od auta. Ale to je prave to co je popsane v manualu a nekeri lidi se pak divi…
            Zajmiave je ze do statistiky snizeni nehodovosti o 40% se zapocivaji VSECHNY kilometry Tesel s autosteerem a nejen kdyz byl zapnuty. Z toho lze usuzovat ze spousty km byly i bez zapnuteho autosteeru. Tim padem v realu to muze byt o dost vic nez 40%, pokud by se pocitali jen km se zapnutym autosteerem.

            1. Posledni odstavec, to jako
              Posledni odstavec, to jako fakt?
              Kdyz neresi stav AP pri nehode, tak (pokud bylo pred AP 10 nehod) 6 nehod s vypnutym a 0 se zapnutym AP i 0 nehod s vypnutym a 6 se vypnutym AP (pripadne jakakoliv kombinace mezi) je zlepseni o 40%. Cili to cislo o kvalitach AP nerika vubec nic. Ale takovou botu by snad neudelali.

              1. 22) The crash rates are for
                22) The crash rates are for all miles travelled before and after Autopilot installation and are not limited to actual Autopilot use.

                Achjo rika ti vubec neco statistika?
                V 1. mnozine, kdy to bylo tech tvojich 10, jsou auta bez AP.
                V 2. mnozine kde je to 6 jsou auta jak se zapnutym AP tak bez.

                Takze bud snizily tu nehodovost auta s AP, nebo zde musi byt nejaky jiny (doprdele vyrazny) element ktery to snizil na o 40%….uvedom si ze ten element koincidue s dobou uvedeni autopilota. Ja myslim, ze to bude nejspis ten autopilot.

                Pokud tedy predpokladame, ze tu nehodovost opravdu z 10 na 6 snizily auta s AP. Tak pokud by udelali 3. mnozinu, tedy jen auta se zapnutym AP, zakonite by nehodovost musela byt jeste nizsi! Tedy vic nez 40%

                1. Ja prece nerikam, ze to tim
                  Ja prece nerikam, ze to tim byt nemuze, jen ze problem ma prilis mnoho stupnu volnosti a pravdepodobne i sumu diky malemu vzorku (v clanku nejsou zadna absolutni cisla; pokud jsem to dobre spocital, cca 800 nehod pred instalaci, 1000 po; realne nejspis min).

                2. Ted jsem na jinem foru videl
                  Ted jsem na jinem foru videl zajimavou myslenku – a to, ze zlepseni vubec nemusi jit na vrub AP („autonomie“), ale safety features (automaticke brzdeni…), ktere se s nim instaluji a jsou aktivni stale. Tohle MUZE byt jeden z tech dalsich faktoru, co statistiku ovlivnuji.

                3. vyjimecne souhlasim s
                  vyjimecne souhlasim s E-Rycem, Mel byste rozlisovat mezi „Autopilot“, „Traffic aware cruise control“, „Autosteer“, „Automatic emergency steering“ (collision avoidance) a „Automatic emergency braking“

                  Autopilot je soubor funkci, ktery zahrnuje ty ostatni vyjmenovane podprogramy. Hlavi co snizilo nehodovost tedy muzou byt ty ostatni vyjmenovane funkce, hlavne tedy „Automatic emergency steering“ a „Automatic emergency braking“. Samotny Autopilot v klasickem pojeti (tedy ze prestanu tocit volantem) na to vubec nemusi mit vliv.

          2. Tak jsem to prosel a je to
            Tak jsem to prosel a je to dost skoupe na zajimave informace. Pekne to shrnul Vondrak dole. Me jeste zaujalo, ze existuje jakasi „metodika“ testovani systemu automatickeho brzdeni a v nasledujicich situacich se pri soucasnem stavu techniky obecne povazuje AEB za nespolehleve:
            – provoz v kolmem smeru
            – odboceni vlevo pres jizdni pruh
            – provoz v protismeru
            – sloup nebo strom

      1. Podle toho PDF to vypada, ze
        Podle toho PDF to vypada, ze to pocitaji podle ujetych km do vystreleni airbagu (ODI analyzed mileage and airbag deployment).
        Nicmene rekneme, ze v prvnich 10.000km je prumerna nehodovost 10%, pak se nainstaluje AP a ve druhych 10.000 je 6%. Ale opravdu to znamena, ze bez AP by byla zase 10% ? Podle me ne, proste se ridic s autem nauci jezdit. Mozna to v metodice nejak zohlednuji, ale napsane to tam nevidim.

        1. Cece to by byla velice
          Cece to by byla velice spatna zprava nemyslis? 🙂 A znacila by, ze s tim autem je neco sakra hodne spatneho, kdyz novacci co s nim zacnou jezdim maji o 40% vetsi sanci nehody, nez „borci“ co s nim jezdi o cely dlouhy rok dyl….to je jako by vetsina lidi az poroce zjistila kde to ma brzdu 🙂
          Zkus se podivat u znacek jinych aut a jestli se nehodovost techto aut po roce skokove snizila o 40%, jen proto ze se ridici naucili s nima lepe jezdit 😀 Asi se budes divit…

            1. Nevim jestli existuje takova
              Nevim jestli existuje takova statistika, myslim ze ne, jelikoz je zcela zbytecna. Ale muj selsky rozum mi rika, ze ikdyby existovala tak zadnych skokovych 40% se po roce nekona, nekonalo by se vlastne vubec nic. Mozna pokud by se jednalo pouze o uplne cerstve ridice, kteri jezdi s autem svuj uplne 1. rok, ale i tak by to 40% ROZHODNE nebylo. Ale tady se nebavime o nehodovosti v zavislosti na zkusenosti ridice, tady se bavime o nehodovosti v zavistlosti na existenci daneho modelu na trhu a nejaka nahla zmena o 40%, to je proste uplne absurdni

              1. Navíc ta úvaha nedává
                Navíc ta úvaha nedává žádný smysl. Daleko pravděpodobnější je že v prvním roce řidič autopilotovi nevěří a více si hlídá řízení, tedy pravděpodobnost nehody by měla být menší díky jeho včasnému zásahu, pokud se mu ale v prvním roce nehoda nepřihodí věří autopilotovi víc a pravděpodobnost nehody v důsledku jeho nedostatečného sledování provozu roste a roste … což by mělo přesně opačný vliv a nehodovost by rostla, což skutečnosti neodpovídá že ano 🙂 Tyhle úvahy se zdají být dost k ničemu 🙂

                1. Presne tak. Jsou to vsechno
                  Presne tak. Jsou to vsechno jen spekulace, i kdyz nektere docela zajimave.
                  Kazdopadne statistika je veda. Casto se sice jedna o presny soucet nepresnych cisel, i tak, ale vetsinou prekvapive funguje.

        2. „naučí jezdit“? Bože, ty
          „naučí jezdit“? Bože, ty máš myšlení jak dítě ze školky 😀
          Fakt tě ani nenapadlo, že si na začátku Teslu kupovali hlavně nadšenci, co auto neustále „testují“?
          Ty zas perlíš, E-prdku 🙂

          A už vymaž to mý jméno ze svého dětinského podpisu, když pak hledám své komentáře, vidím jen tvoje, tedy inteligenčně podřadné příspěvky, tak prosím 🙂

          1. Magicka konstanta? Prosimte
            Magicka konstanta? Prosimte precti si co ti napsal Magy. A podekuj takovym lidem, ze si daji praci ti vysvetlit o co tu jde, kdyz nemas snahu nebo IQ kapacitu si to zjistit sam.

            PS: Vidim ze te posedlost mou osobou neopustila a uz si vedes i podrobne statistiky:) Z tebe by byl skvely StBák!

            1. Vondráku, vondráku, teď
              Vondráku, vondráku, teď nám už ale opravdu trochu shazuješ úroveň diskuse … zakomponovat do argumentace StB a IQ to jsou neklamné znaky ztráty schopnosti vůbec smysluplně argumentovat. Trochu to zklidněte, mějte ohledy na ty kteří to po vás „musí“ číst.

                1. Pokud vím, vy jste taky
                  Pokud vím, vy jste taky anonym. To, že tam máte jméno, nic neznamená. Furt jste anonymní.

    1. Pretoze to, co zistili, sa
      Pretoze to, co zistili, sa da dolozit tymi datami, o ktorych sa v clanku hovori, ale ci na to znizenie mal/mohol mat vplyv aj iny neznamy (nezdokumentovany resp. nezdokumentovatelny) faktor, sa asi nikdy nedozvieme. V originalnej sprave je definovane presnejsie, ze slo o porovnanie nehodovosti u Tesiel pred zavedenim Autosteer funkcie a po jej zavedeni. Teda scasti aj u tych vozidiel a soferov, ktori sa ocitli v oboch skupinach. Zaroven nedava ziadnu logiku, ze po zavedeni tejto poloautomatickej funkcie by odrazu zacali tieto auta kupovat len „rozvaznejsi“ vodici a toto ma vplyv na taketo prudke znizenie nehodovosti. Ti jazdia bezpecne a spolahlivo aj bez autopilotov a nepotrebuju kdejake ficury. Skor dava vacsi zmysel, ze si taketo auta kupi viac „lenivejsich“ vodicov a takych, ktorych pozornost pri soferovani je nizsia, lebo sa chcu a budu spoliehat na tuto automatiku a podstatnu cast nedostatku svojich soferskych schopnosti mozu preniest na pocitac.

Napsat komentář