Test: Mercedes E200 NGT na CNG – pohodlí především

Petr Soukup - 27 Říjen 2011

Koncem léta se nám do redakce dostal na testování dlouho očekávaný kousek, v jehož útrobách bije srdce spalující zemní plyn. Mercedes E200 NGT je určené pro lidi, kteří dávají před závoděním přednost pohodlí a zároveň chtějí ušetřit nemalý peníz na provozních nákladech.Mercedes E200 NGT na CNG – pohodlí především

foto: Hybrid.cz

Exteriér vozu působí na dnešní poměry hranatě a na rozdíl od konkurentů méně agresivně. Tak trochu konzervativní design je však elegantní a v podstatě dost originální. Zatímco konkurence se snaží za každou cenu udělat z celé modelové řady sportovní vozy, se vydal jinou cestou. Například šestnáctipalcové ráfky obuté docela rozměrnými pneumatikami oko kolemjdoucího nepotěší, pohodlí cestujících je však i přes stav českých silnic na nejvyšší úrovni.

Mercedes E200 NGT na CNG

foto: Hybrid.cz

Onen tradiční exteriér vozu podtrhuje znak vztyčený na kapotě, který jako odkaz k historickým modelům kontrastuje s moderními LED proužky pro denní svícení.

Mercedes E200 NGT na CNG

Tradiční znak Mercedesu nešlo nevyfotit.
foto: Hybrid.cz

Interiér
Vnitřní uspořádání a ovládací prvky dbají na jednoduchost a eleganci. Parkovací brzda se sice „zatahuje“ levou nohou, ale jinak je ovládání velice intuitivní. Škoda jen těch plastů palubní desky, které nepůsobí úplně luxusním dojmem, což je možná daň za snadnou údržbu.

Mercedes E200 NGT na CNG

foto: Hybrid.cz

Mercedes E200 NGT na CNG

Středový tunel působí dobře, horší je to s plasty na palubní desce.
foto: Hybrid.cz

Místa je v autě dostatek pro všech pět členů posádky. U takového korábu snad ani nikdo nic jiného nečekal. Malým zklamáním je redukce zavazadelníku, ke které muselo dojít z důvodu umístění jedné ze tří plynových láhví za zadní sedadla. Nejenže se objem snížil z 540 litrů na rovné čtyři stovky, došlo však ke znemožnění protáhnout cokoli z kufru dovnitř vozu. Na lyže nebo pro skříň tak lze jet pouze se střešními nosiči.

Mercedes E200 NGT na CNG

Kufr má objem jakž takž.
foto: Hybrid.cz

Pohodlně za korunu
Srdcem celého vozu je zážehový přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,8 l, jehož primárním palivem je v provedení NGT zemní plyn. Lze sice manuálně nebo zcela automaticky (po vyčerpání plynových nádrží) přepnout bez jakýchkoli znatelných projevů na benzín a prodloužit tak díky 80l nádrži dojezd o dalších cca 1000 km, ale člověk disponující CNG verzí bude zřejmě volit spíše provoz na plynnou pohonnou hmotu.

Mercedes E200 NGT na CNG

Stav plynu je znázorněn na displeji orientačně, ale odhad dojezdu sedí přesně.
foto: Hybrid.cz

Maximální výkon 120 kW není pro tuto třídu mnoho, zrychlení z nuly na stovku se těsně nevejde do desetisekundového limitu. Jak už ale bylo řečeno výše, tento vůz je hlavně o pohodlí, což dokazuje i naprostý klid v interiéru. V běžných rychlostech a otáčkách postrádá „dvoustovka“ jak aerodynamický hluk, tak i sebemenší zvukový projev motoru.

Mercedes E200 NGT na CNG

Pod víčkem nádrže lze doplnit jak benzín, tak plyn.
foto: Hybrid.cz

K výjimce dojde v případě, že pětistupňový automat přepnete do sportovního režimu. Předjíždění je sice o něco svižnější, ale elegance a klid v interiéru jsou tatam. Vysoké otáčky osmnáctistovky pro svoji pištivou zvukovou kulisu k elegantnímu modelu tak nějak nepasují a je lepší se jim cíleně vyhýbat. I přesto se totiž dá jezdit svižně.

Do Budějic a zpět
Jednou z mnoha měřených tras byla cesta z Prahy do Českých Budějovic a zpět. Potvrdilo se, že palubnímu počítači, který přehledně odděluje obě paliva lze věřit, stejně jako odhadu dojezdu pro CNG i benzín.

Směrem na jih jsme jeli velice svižně na samé hranici rychlostních limitů (a chvilkami i za) a o předjíždění nebyla také nouze. Snažili jsme se však jet i přesto ekonomicky, za což jsme byli v centru Českých Budějovic odměněni spotřebou 5,1 kg/100 km.

Zpět do Prahy byla cesta o poznání klidnější, jelo se výhradně předpisově a spotřeba tudíž spadla. Na plnicí stanici v pražské Michli byl výsledek jasně potvrzen. Obě cesty jsme absolvovali se spotřebou 4,7 kg/100 km, což je k přihlédnutí k třídě vozu a hlavně ceně CNG velice dobrý výsledek.

Mercedes E200 NGT na CNG

Tankování CNG zvládne i jemná dívka.
foto: Hybrid.cz

Celá trasa měřila 345 km a nebyla potřeba ani kapka benzínu. Při výše zmíněné spotřebě jsme projeli 16,215 kg CNG, což po přepočtu přímo u plničky dělalo 344 Kč. Jeden kilometr nás tedy přišel na 1 Kč!
Pozn.: Ve skutečnosti jsme natankovali pouze za 292 Kč, to je ale způsobeno rozdílným tlakem u plniček, takže nelze používat metodu známou „hrdlo-hrdlo“ známou z testů konvenčních aut.

Spokojenost!
Naším cílem bylo zejména posouzení pohonu na zemní plyn, který je opravdu povedený. Pravda, že naše cesty směřovaly hlavně mimo město a matičce Praze, kde spotřeba oscilovala mezi 6 a 6,5 kg, jsme se protentokrát spíše vyhýbali. Výsledný náklad na kilometr tak po celou dobu testu činil 1,06 Kč.

Mercedes E200 NGT na CNG

foto: Hybrid.cz

Kombinovaná spotřeba 5,5 kg udávaná výrobcem je však poctivý údaj a můžeme ho potvrdit. Navýšení oproti výkonově srovnatelné verzi E 220 CDI BlueEFFICIENCY činí sice 86 tisíc, ale v ceně je i automatická převodovka! Úspora 0,70 – 0,80 Kč na každý kilometr oproti vznětové verzi tedy může návratnost posunout docela zajímavým způsobem.

A ačkoli cena Mercedes E200 NGT stanovená na 1 154 400 Kč se zdá na první pohled opravdu vysoká, pohodlí, jízdní vlastnosti a seznam sériové výbavy může být pádným argumentem pro koupi.

Zpět na HybridPřidat komentář

Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilveletrh e-Salon
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?