Už v roce 2015 vyhlásila vesmírná společnost SpaceX podnikatele Elona Muska soutěž „Hyperloop Pod Competition“. Týmy z celého světa měly za úkol postavit kapsli, která by se mohla pohybovat v tubusech dopravního systému Hyperloop.
foto: Delft Hyperloop
V lednu 2016 bylo z celkem 115 týmů vybráno 27 finalistů, kteří dostali možnost právě v těchto dnech předvést svůj technický um v hlavním sídle vesmírné společnosti SpaceX v Hawthorne v Kalifornii. Firma tam pro ně připravila speciální testovací dráhu o délce 1,25 km, do které mohli poslat své stroje.
foto: Delft Hyperloop
Dráha měla podobu dlouhého tubusu, ze kterého se během zhruba 30 minut odčerpala většina vzduchu. Jednotlivé kapsle zatím dosahovaly rychlostí pouze několika desítek km/h.
Hotový skutečný Hyperloop by měl ale nabízet rychlosti o řád vyšší, dokonce přes 1000 km/h. Zajímavé také je, že namísto vzduchového polštáře většina soutěžících u svých strojů raději využila sílu magnetů.
Cílem celého klání bylo podpořit studentské inovace a samozřejmě ukázat, že Hyperloop může fungovat. Každý stroj musel projít před vpuštěním na dráhu přístnými testy. Jde zatím o stroje v menším měřítku, než jaké budou finální rozměry kapslí. Na místa pasažérů usedly figuríny.
Absolutním vítězem soutěže se stal tým Delft Hyperloop z Delftské univerzity v Nizozemsku. Tato univerzita má s dopravními soutěžemi dlouhodobé zkušenosti, dlouhodobě se například umísťuje na předních příčkách závodů elektrických formulí Formula Student.
Druhé místo patřilo studentům Mnichovské technické univerzity (TUM), přední evropské inženýrské alma mater. Týmu studentů z amerického MIT patřilo třetí místo. Všechna ocenění byla vytištěna na 3D tiskárnách SpaceX a osobně podepsána Elonem Muskem.
Myslím že nejlepší naději na úspěch má ten systém,
Myslím že nejlepší naději na úspěch má ten systém, který využije magnetů, pokud půjde kombinovat se systémem inductrack a bude schopný operovat jak v tubusech se sníženým tlakem, tak normálně v atmosféře. To umožní vybudovat síť jak rychlých trubkových spojů, tak na ně navázat pomalejšími úseky pod širým nebem.
Pokud to má někde reálně fungovat – tak to musí vést pod
Pokud to má někde reálně fungovat – tak to musí vést pod zemí, kvůli terorismu + zachování přibližně konstantní teploty, aby nedocházelo vlivem výkyvů teploty k deformaci toho tubusu.
Sluníčkoví studenti takové věci neřeší.
Sluníčkoví studenti takové věci neřeší.
Nj, až se dočkáme té sluníčkové společnosti, tak to
Nj, až se dočkáme té sluníčkové společnosti, tak to bude vést třeba půl metru nad zemí a na skleněném tubusu budou nápisy „pozor křehké“ 😀
Ano, tak to asi ve snech sluníčkářů bude vypadat.
–
Za
Ano, tak to asi ve snech sluníčkářů bude vypadat.
–
Za současného stavu bych spíše poslal k čertu všechny tyhle nesmysly, zarazil bych pochybné dotace a vyvinul tlak jinam.
Například bych obnovil autoškoly…
JJ, a pro zichr tam budou hejtfree samolepky – to už
JJ, a pro zichr tam budou hejtfree samolepky – to už každýho teroristu 100 % odradí, bude to taková hejtfrí zóna 😀
Já bych když už tak prosazoval něco reálného – třeba CNG, spíš než baterie, neřkuli vodík …
A kdyby se přece něco stalo – tak spustíme – jak praví
A kdyby se přece něco stalo – tak spustíme – jak praví klasik – masivní letákovou kampaň
Vodík se vyrábí z přírodních uhlovodíků.
A skutečně
Vodík se vyrábí z přírodních uhlovodíků.
A skutečně ekologická řešení jsou jinde – hlavně tam, kde není vůle většiny tohle řešit…
Ja bych varovne napisy nepodcenoval, na parovodu kousek za
Ja bych varovne napisy nepodcenoval, na parovodu kousek za Prahou je napis „nebrat, neni to hlinik“ a od te doby zadny kus oplasteni nechybi :)))
Stejně tak stačí na kabel plácnout vysačku optický kabel
Stejně tak stačí na kabel plácnout vysačku optický kabel a nikdo to nebude brat.
Autoškoly? Teď na prahu robotického řízení. Vy asi doma
Autoškoly? Teď na prahu robotického řízení. Vy asi doma topíte uhlím, ne?
to je pravda, sluníčka nás nenechájí řídit, protože
to je pravda, sluníčka nás nenechájí řídit, protože jsme nesvéprávní, když nebude řídit robot nebude smět auto na silnicu 🙁
A tak je to správně.
Takový hovada co dnes sedají za
A tak je to správně.
Takový hovada co dnes sedají za volant a myslí si že jsou mistři světa je spousta.
Denně je na silnicích potkávám.
A bohužel v určitých situacích se mezi ně řadím i já.
Proto je pro lidstvo, jako takové, lepší aby vubec nesmělo řídit.
Se sluníčkama to nemá nic společnýho.
Taky myslím že aut je až příliš.
Ale další problém
Taky myslím že aut je až příliš.
Ale další problém je koncentrace lidí, neschopnost městských rad a podobně. Většina problémů spojených s „přelidněním“ je dána jen tím že se pro nevyhovující a zastaralé dopravní systémy.
Ale to je věčný boj toho jak řídit, nebo neřídit společnost. Bohužel současné uspořádání generuje nezvykle složitý propletenec a nebývalé množství problémů. Jsou dvě možnosti, buď budeme pokračovat dále s více a více restrikcemi, dohledem, dotacemi a podporami, spolu s tím porostou daně a subjektivní míra nesvobody. Nebo se to nechá nějak řízeně spadnout na „nižší energetický stupeň,“ ale to skončíme u nějaké formy stavovské republiky, nebo tak něčeho, kdy se společnost rozpadne na relativně oddělené třídy.
Kacířskou úvahou je, jestli by to nebylo nakonec i lepší, než společnost plná kontroly a všemožných dotací a příkazů.
Zrovna včera jsem jednomu takovému dělal místo v mém
Zrovna včera jsem jednomu takovému dělal místo v mém pruhu, aby nás oba nezabil.
Co sem pletete pořád terorismus a nějaké sluníčka?
Vy
Co sem pletete pořád terorismus a nějaké sluníčka?
Vy jezdíte do práce v tanku? Protože jestli ne tak jste sluníčka i vy.
Auto, autobus, vlak není nijak bezpečnější než bude hyperloop.
No jo, ale díky sluníčkům zde přibude nová proměnná a
No jo, ale díky sluníčkům zde přibude nová proměnná a to ti inženíři, dochtoři atd. co nás problémové mají nahradit, pak bude doprava bezpečná stejně jako dnes v Libii, tedy bude určitě bezpečné jezdit v autě…
Té dobrej blábol
Té dobrej blábol
Hlavně že ti teroristi tak rádi vyhazují do vzduchu
Hlavně že ti teroristi tak rádi vyhazují do vzduchu výhybky a mosty, že?
nasledujuca veta mi nedava zmysel: „Zajímavé také je, že
nasledujuca veta mi nedava zmysel: „Zajímavé také je, že namísto vzduchového polštáře většina soutěžících u svých strojů raději využila sílu magnetů.“
vzduchovy polstar vo vakuu ?
taky mě to zaujalo – No a protože většině studentů z
taky mě to zaujalo – No a protože většině studentů z neznámého důvodu vzduchový polštář ve vakuu stále unikal, tak raději zvolili magnety… 🙂
Spíš by mě zajímalo, co zvolila ta menšina, která nezvolila magnety. Kolečka?
na tých nahrávkach kolečká vidím.
na tých nahrávkach kolečká vidím.
Ta trubice nemá plné vakuum, jen podstatně snížený tlak
Ta trubice nemá plné vakuum, jen podstatně snížený tlak a tím pádem řidší vzduch ve sobě, což vede na menší odpor.
Mám za to, že v tomhle je budoucnost. Ovšem viděl bych to
Mám za to, že v tomhle je budoucnost. Ovšem viděl bych to spíš tak, že by to fungovalo jako kapsle, do které by se vešlo celé osobní auto a to by se následně vysokou rychlostí automaticky přemisťovalo. Terminály by pak byly dejme tomu v každém větším městě.
A při jakýmkoli průseru by se se prostě zavolaly bagry a
A při jakýmkoli průseru by se se prostě zavolaly bagry a celý by se to rozkopalo.
Vono to bude pod zemí? 🙂
Vono to bude pod zemí? 🙂
Kuk:
A jak bys asi ten tubus vedl?
Kuk:
A jak bys asi ten tubus vedl?
na pilótach, teda ak platí že to bude pokryté panelmi na
na pilótach, teda ak platí že to bude pokryté panelmi na premenu slnečného žiarenia na elektrinu.
Skrz tvojí hlavu, aby mělo to tvoje vakuum konečně
Skrz tvojí hlavu, aby mělo to tvoje vakuum konečně nějaký kloudný využití.
Co se to tam na tom videu vůbec děje a proč se tam tolik
Co se to tam na tom videu vůbec děje a proč se tam tolik práší?
Jak to celý probíhalo?
Proč je dráha křivolaká?
Proč je „vozovka“ z betonu?
Proč je tam roztlačovadlo?
Co byl princip soutěže a proč?
Proč je dráha na veřejný silnici?
V čem budou souťežit přiště?
Proč některý pody nevypadaj jak kapsle?
Kolik bylo týmů?
…
Od konce: týmů bylo 27, jak je uvedeno v článku. Proč
Od konce: týmů bylo 27, jak je uvedeno v článku. Proč nevypadají jak kapsle netuším, jde o modelové prototypy. Příště budou soutěžit v dosažení maximální rychlosti. Na veřejné silnici – šlo o Jack Northrup Road u které vedou staré opuštěné koleje a je to hned vedle areálu SpaceX v Hawthorne. Principem soutěže bylo navrhnout a postavit modelový prototyp kapsle pro Hyperloop. Roztlačovadlo neboli „pusher“ pomáhalo rozjet kapsle až na rychlost 80 km/h. Další podrobnosti zjišťujeme :).
Díky!!
Nebylo principem dosažení nejvyšsí rychlosti už
Díky!!
Nebylo principem dosažení nejvyšsí rychlosti už teď ? Vždyť jí tam měřili.
V čem tedy konkrétně vyhrál vítězný tým, v jakech kritériých?
Pusher je tam nejspíš proto protože pody nemají vlastní pohon, tudiž se teď řeší způsob nadnášení a vedení podu tubusem a taky účinost brždění … ??
Jakej pohon tedy budou mít reálný kapsle?
Stále mi vrtá hlavou proč se v tubusech při brždění tak hodně prášilo?
Nejsou to spíš nějaký redbul káry? 😀
Nejsou to spíš nějaký redbul káry? 😀
Té jediný co znáš? Vzpomeň si na Wichterleho výrobní
Té jediný co znáš? Vzpomeň si na Wichterleho výrobní linku na kontaktní čočky z Merkura.
Vono i to éro bratří Wrightů byly pěkný RB káry a dneska s tím lítaš na víkendy 😉
Problémy hyperlupu jsou někde úplně jinde, než v tom jak
Problémy hyperlupu jsou někde úplně jinde, než v tom jak vypumpovat tubus a poslat tam čtyřkolky s figurínama …
Tohle je spíš taková propagační hra – hrajeme si na hyperloop 😀
Nikdo netuší, jak vyřešit tepelnou roztažnost toho tubusu.
Jak zajistit bezpečnost po celé dráze – tam stačí aby to někdo prostřelil/provrtal a vakuum – resp. vniklý vzduch – udělá svoje.
Jak vyřešit vjezd/výjezd těch „kapslí“ na nástupiště (asi tam nebudou lidi jezdit ve skafandru, takže na nástupišti vakuum nebude).
Při té plánované rychlosti nebudou moct být na trati zatáčky, kvůli odstředivé síle, která roste s 2. mocninou rychlosti.
Nemůže to vést nikde, kde hrozí zemětřesení – taková vakuová dráha bude prostě daleko zranitelnější než jakékoli jiné „nevakuové“ dráhy.
IMHO – tohle nikdy nebude
Tak proč to dělaj? Proč to chtěj v Brně a v Bratislavě?
Tak proč to dělaj? Proč to chtěj v Brně a v Bratislavě?
Kuk:
Proč to chtěj v Brně a v Bratislavě?
No protože to
Kuk:
Proč to chtěj v Brně a v Bratislavě?
No protože to jsou STUDENTI, naivní fantastové.
Studenti to nejsou, ale díky za fantasty. S Vámi bysme se
Studenti to nejsou, ale díky za fantasty. S Vámi bysme se dostali zpět k pazourku, protože to byl osvědčený nástroj, tak proč vymýšlet něco nového.
Tepelná roztažnost dle mého názoru není problém.
Tepelná roztažnost dle mého názoru není problém. Plynovody a ropovody s ní také problém nemají.
Prostřelit několik cm tlustý tubus není jen tak, proč by do něho někdo vrtal, navíc bude na pylonech a pro vrtání hůře přístupný. Kabina musí být uzpůsobená, tak aby fungovala ve vakuu i mimo něj.
Na nástupišti bude trubka se zavřeným vstupním otvorem pro cestující. Po přijetí kapsle se vstupní otvor automaticky utěsní a otevřou se dveře kapsle i otvor v trubce. Podobně jako u metra třeba v Londýně v některých stanicích, metro přijede a najednou se otevírají dveře v metru i na nástupišti.
Zatáčky – ano to může být problém a jejen v horizontální, ale také ve vertikální rovině. Studie a výpočet maximálního poloměru zatáčky pro danou rychlost ještě asi neexistuje.
Zemětřesení je nebezpečné i pro konvenční dopravu a zemětřesení není každý den.
„Plynovody a ropovody …“ – ty mají takovou pěknou kličku
„Plynovody a ropovody …“ – ty mají takovou pěknou kličku každých pár set metrů 😀
„Prostřelit několik cm tlustý tubus není jen tak, proč by do něho někdo vrtal …“ – takové RPG rozlouskne i tank, bohužel nežijeme ve sluníčkovém světě, blik 😀
Ten nástup – výstup … dejme tomu, ale bude to nákladný na údržbu, a to technický řešení nebude žádná sranda – v metru vakuum není
Studie a výpočet maximálního poloměru zatáčky pro danou rychlost … spočítá každý středoškolák za 5 minut (no ti dnešní vlastně asi ne …)
Jsem překvapen, že máte do svého bunkru zaveden internet.
Jsem překvapen, že máte do svého bunkru zaveden internet. Nebojíte se hackerů?
Další co považuje sluníčkově dnešní Paříž za
Další co považuje sluníčkově dnešní Paříž za bezpečnou, jezdíte tam do vyhlášených čtvrtí a cítíte se bezpečně :D, co si přiznat, že za 20-30 let to zde díky sluníčkám bude jako v Libii, pak budete rád, že máte internet nebo elektřinu 2x do týdne, když se zadaří…
Žádná Libie neexistuje.
Žádná Libie neexistuje.
No, RPG dokáže vykolejit kdejaký rychlík přesto se to
No, RPG dokáže vykolejit kdejaký rychlík přesto se to běžně nestává…
No jo, v Paříži taky shořelo jenom o silvestru 1000 aut,
No jo, v Paříži taky shořelo jenom o silvestru 1000 aut, teda pardon po změně metody počítání pouze 500 😀
A v té libii apod. je jízda vlakem bezproblémová, i ten Dakar určitě přesunuli do Jižní ameriky, protože na sahaře je moc horko a ne kvůli bezpečnosti…
Oblouk vám spočítá za minutu každý kdo umí násobit a
Oblouk vám spočítá za minutu každý kdo umí násobit a dělit. Je na to už sto roků vzorec který bere v potaz dovolené přetížení. Akorát se musí člověk připravit že jsou to poloměry v tisících metrů.
Drobné netěsnosti v dilatačních dílech nevadí, od toho
Drobné netěsnosti v dilatačních dílech nevadí, od toho tam jsou vývěvy. Taky to vakuum nemá být nijak hluboké. Stanice řeší třeba revolverový uzávěr.
A co se týká zatáček, tak od toho jsou projektanti, aby dodržely správné poloměry. Tohle nemá být lokálka, aby se to kroutilo jak okresky.