Dlouho očekávané odhalení projektu Hyperloop proběhlo v uplynulých hodinách. Elon Musk, šéf Tesla Motors, SpaceX a předseda SolarCity, dal volně k dispozici podrobný 57stránkový dokument ve kterém vysvětluje co je vlastně Hyperloop a kolik by celá ta legrace stála.
foto: Elon Musk/Hyperloop
Elon Musk byl jako řadový občan rozčarován plánem na stavbu kalifornské rychlotrati. “Jak se může stát, že domovský stát Silicon Valley a JPL – kteří podnikají tak neuvěřitelné věci jako je indexování veškerých světových znalostí a posílání vozítek na Mars – chce stavět rychlovlak, který je nejen jeden z nejpomalejších, ale také nejdražších na světě?”
Černá díra jménem rychlovlak
Tak na tuhle otázku se jen těžko odpovídá. “Všimněte si, že píšu ‘jeden z’. Šéf projektu kalifornské rychlodráhy mi totiž volal a stěžoval si, že to není ten úplně nejpomalejší ani ten úplně nejdražší projekt rychlovlaku.”
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Cesta k vyšší atraktivitě železnice? Vysokorychlostní tratě a nízká energetická náročnost
Mapa vysokorychlostní železnice pro USA
Rychlovlaky pro Austrálii: interiér lepší než letadlo či luxusní auto
Tak po tomhle už se není možné divit skutečně ničemu. Faktem je, že Musk je – podobně jako třeba Steve Jobs – mistr v přetváření jednotlivých oborů. Povedlo se mu to s elektromobily, cestováním do vesmíru, solárními elektrárnami a s Hyperloop míří na hromadné dopravní prostředky, resp. primárně letectví a železnici.
“Bylo by skvělé mít alternativu k létání a ježdění, ale pochopitelně jen a pouze, když bude LEPŠÍ než létání a ježdění. Zmíněný rychlovlak bude pomalejší, provozně dražší (pokud nebude dotován) a výrazně méně bezpečný než létání, takže proč by jej někdo používal?” ptá se dále Musk.
Nová dimenze hromadné dopravy
Jeho Hyperloop, nový systém hromadné dopravy, má být proto: bezpečnější, rychlejší, levnější, pohodlnější, imunní proti počasí, samozásobit se energií, odolný proti zemětřesením a navíc i šetrný k životnímu prostředí kolem trati. Na prvních pár stránkách dokumentu (PDF, ke stažení, 4 MB) popisuje Musk svůj Hyperloop velmi obecně, jednoduše a tak, aby každý pochopil o co jde.
foto: Elon Musk/Hyperloop
Velmi zjednodušeně je Hyperloop přesně to, co Musk říkal už od začátku: kombinace vzdušného hokeje a Concordu. Základem je speciální vyvýšená tubusová dráha stojící na pylonech. V těchto tubusech je výrazně snížený tlak (avšak nikoliv vakuum). Tubusem pak na vzduchovém polštáři (jako má stůl pro vzdušný hokej) prolétávají speciálně navržené kapsle.
Tyto kapsle jsou pomocí lineárních elektromotorů pravidelně každých asi 100 km urychlovány. Kapsle obsahuje vpředu velký větrák, který žene vzduch zpředu dozadu, čímž teoreticky obchází jednu ze základních fyzikálních překážek, tzv. Kantrowitzův limit.
Cestovat (téměř) rychlostí zvuku
Uvnitř kapsle je umístěna baterie pohánějící tento větrák a zároveň vytvářející vzduchový polštář pod kapslí. Urychlení kapsle na požadovanou, těsně podzvukovou rychlost (1130 km/h), pak probíhá externě skrze už zmíněné pravidelně rozmístěné lineární motory. To je možné díky minimálnímu tření vzduchového polštáře.
foto: Elon Musk/Hyperloop
Muskův návrh jde postupně do větších a větších podrobností. Řeší detaily kapsle i tubusů. Za jednu z klíčových výhod považuje nenáročnost svého řešení na zastavěnou plochu. Vzhledem k tomu, že celé zařízení bude stát na pylonech, nezabere cennou půdu a mělo by být relativně snadné přesvědčit např. farmáře nebo jiné majitele o prodeji či pronájmu.
Musk navrhuje, aby Hyperloop směřovala v první fázi z Los Angeles do San Franciska (asi 600 km), a to primárně podél veskrze rovné dálnice I-5. Navíc, tubus Hyperloop bude po celé své délce pokryt solárními panely. Ty by měly vyrobit (i díky kalifornskému podnebí) v průběhu roku výrazně více energie, než kolik nakonec zařízení spotřebuje ke svému provozu.
Náklady? Zlomkové proti rychlotrati
Celkové náklady na vybudování Hyperloop mezi SF a LA odhaduje Musk na přibližně $6 mld. Jde o verzi, která dokáže přepravovat pouze osoby. Verze, která by dokázala přepravovat navíc také náklady by byla zhruba o $1,5 mld. nákladnější.
Cesta z SF do LA by díky Hyperloop měla trvat přibližně 30 minut. Cena za jednu cestu bude asi $20. Pro srovnání, v současném stavu by měla plánovaná rychlotrať mezi oběma městy stát $68,4 mld. a cestovní čas bude 2 hodiny 38 minut. Lístek na vlak přitom bude stát asi $105.
foto: Elon Musk/Hyperloop
Zhruba od strany 15 už se Muskův dokument začíná hemžit čísly a výpočty. Je vidět, že Musk nemluví jen tak do větru. Vše má podložené, ověřené, spočítané. V dokumentu najdete schémata vnitřního uspořádání kapslí, modely odolnosti pylonů proti zemětřesení a řadu dalších zajímavostí.
Přepravní kapacita
V současném návrhu Hyperloop by měla jedna přepravní kapsle mít kapacitu 28 cestujících. Kapsle by mohly vyrážet ze stanic v LA/SF každé dvě minuty. Během nejrušnějších časů dokonce až každých 30 vteřin! V plánu je i možnost přepravovat v Hyperloop automobily, případně další náklad. Celková přepravní kapacita by měla být asi 840 cestujících za hodinu.
foto: Elon Musk/Hyperloop
Pro zajímavost: mezi Los Angeles a San Franciskem každý rok cestuje asi 6 milionů lidí. Pro stavbu Hyperloop by podle dokumentu bylo třeba 25 000 pylonů vysokých 6 metrů. Dokument pochopitelně popisuje také konstrukci stanic, které mají být minimalistické, praktické, a umožnit velmi rychlé a jednoduché nastupování (proti třeba letadlu).
Open source projekt
Autoři návrhu v čele s Muskem jsou si vědomi, že ani obsáhlý dokument o 57 stranách ani zdaleka nestačí k tomu, aby bylo možné něco takového skutečně realizovat. Celou věc proto vypouštějí do světa jako open source s ideou, že nadšenci ze všech koutů planety budou celý projekt postupně vylepšovat a upravovat (a třeba i zlevňovat) tak, aby se jednou mohl stát skutečností.
..a ked mi bude treba tak sa
..a ked mi bude treba tak sa tam pototo.
v autobuse se taky nepototo
v autobuse se taky nepototo 🙂
a ze by tam byly takove G-ecka, aby se z toho clovek pototo tomu neverim. Toto pototo nepototo 😀
PS: lol to slovo pototo…
Géčka jsou vyřešena, tam
Géčka jsou vyřešena, tam skutečně žádné nebezpečí nehrozí 🙂
jn, v tom dokumentu pisou
jn, v tom dokumentu pisou bocni g jen 0.5 a zrychleni 1g, to jsem teda osobne cekal, ze to bude i vic 🙂
Skeč je komediálny
Skeč je komediálny výstup. Sketch = skica
Díky!
Díky!
..větrák tam být
..větrák tam být musí..snižuje odpor vzduchu před kapslí a nasátý vzduch převádí pod kapsli a vytváří tak vzduchový polštář..chápu-li to správně..dokonce zbylý vzduch by svým obtékaním kapsle mohl zajistit „průlet“ bez kontaktu s tubusem..
Velice zajímavý projekt ke
Velice zajímavý projekt ke kterému by mohli hloubavé české hlavičky mnoho přispět svými podněty když je od počátku Open source. Takovýto projekt je nadějí pro budoucnost dopravy protože eliminuje nevýhody jiných druhů dnes používaných dopravních prostředků.
Podstatné je aby váha jenotlivých dopravních kapslí byla co nejmenší tak jako to předpokládá varianta ET3 transportation ze které předpokládám Hyperloop svou koncepcí vychází. Vrtulový větrák považuji za nesmysl protože bez něj budou kapsle bezhlučné mnohem lehčí a konstrukčne jednodušší a tedy i levnější. Nevím jestli to tady vůbec někdo bude číst. Budu vděčný za další odkazy na tento typ přepravy. Mám za to že toto je veliká možnost pro Česko s naší polohou v centru Evropy mezi východem a západem a mezi severem a jihem. Naše železnice jsou nákladné a zastaralé a jejich modernizace nás stojí miliardy korun ročně a stejně to je jen málokde vůbec vidět. Toto by byla možnost přeskočit etapu vlakových rychlodrah a rychlovlaků. Byla by to možnos pokročit k novému a přitom velice efektivnímu způsobu dopravy který by se od nás postupně mohl rozšiřovat do zemi napřed na východě kde jsoupozadu v dopravě stejně jako my. Postupem let by pak rostla možnost budování tubotratí také na západ. Velice výhodná je možnost takto snižovat dopravně energetickou náročnost přepravy a cenu za přepravenou jednotku nákladu.
Doufejme že se čeští dopravní odborníci nenechají prosit a místo dohánění rychlovláků které nám už minimálně třicet let ujíždějí postoupíme do nové etapy vývoje v dopravě.
nebojte nekdo ty komentare
nebojte nekdo ty komentare vzdycky cte 🙂
Co se ale tyce te „vrtule“ ve predu, tak ta je zrejme nejdulezitejsim prvkem na cele koncepci Hyperloop. Jak pise Anonym vyse, jedna se totiz o kompresor, jehoz ukolem je nasavat vzduch a snizovat tak odpor vzduchu pri prujezdu toho vozitka. Prestoze uvnitr trubky je pouze 99 Pascalu i tak je odpor vzduchu prilis vysoky pro rychlost 1220km/h a bez nej by bylo potreba vice drahych linearnich motoru podel trate a melo by to taky vetsi spotrebu energie.
Abych řekl pravdu, tak jsem
Abych řekl pravdu, tak jsem zklamán. Čekal jsem něco trochu jiného. V mé představě byla jednotka mnohem větší – ve velikosti a kapacitě vlaku. Překvapily mě ony vysavače vzduchu, který by jinak bylo nutné hrnout. Překvapuje mne, že to neřeší větším prostorem v trubce, aby vzduch mohl proudit třeba nad jednotkou. Cena rovná letence mi také nehraje i když tato doprava ušetří čas. Zajímavé je, jak je v dokumentu vyčíslena každá položka, ale to je neskutečně hrubý odhad bez detailního soupisu použitého materiálu a jeho množství.
Přeju tomu hodně štěstí a ať to není atrakce jako maglev, který prý moc ekonomický není a za 70 let existence se skoro vůbec nerozšířil, protože peníze.
To je proč se zřejmě
To je proč se zřejmě drží poněkud zpátky a nepouští se do úplně nových technologií. I tak bude potřeba řešit spoustu technických problémů. Pokud se do toho někdo pustí a bude prototyp (třeba nejdřív zmenšený), tak budeme vidět jak je to komplikované. Co se týče proudění kapalin a plynů, to je hodně složitá záležitost. Když to počítali, tak už vědí, proč to navrhli takhle. A 20$ na 600km to je dost slušné. V Americe mají tak levné vnitrostátní linky? To by z Prahy do Brna (250km) vyšlo asi na polovinu. Je to srovnatelné s cenou dnešních lístků vlakem. Moc tomu nevěřím, alespoň ne u nás v Čechách, ale budiž.
v tom dokumentu tu cenu
v tom dokumentu tu cenu odhadli na $20+naklady na provoz, takze ve vysledku bych cekal spis kolem $25+, ale i tak za 35 minut mezi mesty, kde to autem trva pres 5 hodin… proc ne 🙂
Ano, v US maju lacne
Ano, v US maju lacne vnutrostatne letenky. Z NY do Dallasu (v strede Statov) za $99,- a z Dallasu do LA zase za $99,- (4400 km).
To je asi tolko isto ako Moskva-Praha za 99,- Eur a Praha-Lisabon za dalsich 99,- Eur (4500 km). Ale v EU take ceny nemame.
hmm, ja jsem letel z Prahy
hmm, ja jsem letel z Prahy do Joensuu s prestupem v Helsinkach a taky to urcite bylo pod 5000Kc, spis ke 4000. Bylo to s FinnAir. Vzdalenost je to zhruba stejna jako do Moskvy…
popravde vyzera to byt dost
popravde vyzera to byt dost mimo. dokument som necital, takze neviem ci maju nejake realne vypocty, ale neviem si predstavit ako by premiestnovali tolko vzduchu z pred kapsule dozadu, bez nejakych velkych energii, velkej narocnosti na pevnost konstrukcie a odhlucnenia.
neviem si predstavit zeby nejake inovativne nevyskusane riesenie bolo zrazu efektivnejsie a vyrazne lacnejsie ako stavajuce riesenia.
ale budme optimisti, superrychla doprava by sa hodila
doporucuji mrknout na ten
doporucuji mrknout na ten dokument, docela vyzivny 🙂
Toho vzduchu co musi premistit, jak rikate, neni zase az tak moc… V trubce bude tlak jen 99 Pascalu, coz odpovida nadmorske vysce 45km (nebo mil? ted si nejsem jisty).