Hybridní autobusy Volvo: o třetinu nižší spotřeba

Daniel Kunz - 20 Listopad 2013

Veletrh Czechbus 2013, který proběhl během 14. – 16. listopadu v Praze, nabídl také přehlídku několika vysoce ekologických autobusů. Volvo svůj ve světě stále oblíbenější hybridní autobus do Prahy nepřivezlo, a tak jsme si ve společnosti vystaveného dieselového meziměstského autobusu Volvo 8900 o hybridech alespoň povídali s Josefem Slukou, obchodním zástupcem divize Volvo Trucks Czech Republic.Volvo 770 Hybrid

Autobus Volvo 7900 Hybrid
foto: Volvo

Úspora nákladů je dnes alfou omegou pro všechny dopravní společnosti. „Mnohdy u dopravců tvoří náklady na paliva více než třetinu všech nákladů, proto každý ušetřený byť jen litr nafty může hrát významnou roli. To je ten hlavní důvod, proč jsme se rozhodli pustit do vývoje hybridního autobusu a proč si myslíme, že může být úspěšný,“ shrnul základní myšlenku pan Sluka.

„Do přidané hodnoty hybridních autobusů je však třeba započítat i jejich šetrný vliv na životní prostředí, což se dnes bohužel neděje,“ postěžoval si obchodní zástupce Volva. I tak se o třetinu vyšší počáteční investice vrátí díky nižším nákladům na pohonné hmoty již cca za 4 roky provozu.

V minulosti jsme již informovali o několika testovacích jízdách v rámci České republiky. Pokud se podíváme na konkrétní čísla, při provozu v Praze autobus Volvo 7700 Hybrid vykazoval úsporu 31 % paliva oproti srovnatelným dieselům, v Brně dokonce 35 %.

„V českých podmínkách bohužel rozhoduje u dopravců při pořizování nové techniky v zásadě pouze cena. V současné době je cena našeho hybridu asi o třetinu vyšší než u klasického dieselu,“ uvedl Josef Sluka možné důvody, proč si ještě žádný tuzemský dopravce nepořídil hybridní autobus Volvo.

Pokud bychom se měli podívat na základní charakteristiku autobusu Volvo Hybrid, jedná se o sériový hybrid vyráběný v polské Vratislavi, který se dokáže rozjet čistě na elektrický pohon. Motory jsou umístěny v zadní části vozu, akumulátory pak na střeše.

„S napětím jsme očekávali, jak na jízdní vlastnosti poskytující tento systém budou reagovat řidiči, ale dosud jsou všechny jejich reakce velmi pozitivní,“ ujistil Sluka.

Novinkou pak je kloubová verze tohoto modelu, která disponuje vyšší kapacitou akumulátorů a přepravní kapacitou 154 cestujících, což je nejvíce mezi všemi dostupnými hybridními autobusy. V porovnání s dvounápravovou verzí má navíc o 15 % nižší spotřebu paliva na cestujícího.

„V současné době nám jezdí hybridy v Leedsu, Manchesteru, ve Švýcarsku, samozřejmě ve Skandinávii a také třeba v lichtenštejnském Vadúzu,“ vyjmenoval obchodní zástupce Volva početné zastoupení hybridních autobusů, s kterými má již zkušenosti přes 40 zákazníků z 25 zemí.

„Rádi bychom našli uplatnění i na českém trhu, ale dokud nenalezneme nějaké úspory z rozsahu a autobus nezlevní, bude to velmi náročné. V některých zemích také existují podpory po dopravce, kteří používají ekologické autobusy, např. ve formě zrychlených odpisů. To u nás v současné době vůbec neexistuje a ani nemám zprávu, že by se něco takového chystalo, “ zakončil rozhovor Josef Sluka.

vlastní
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Roman

Tak si myslím, že je to u nás se vším. Na prvním místě je cena. A náklady samozřejmě nesmí být vysoké. Jenže, pokud si koupi dopravce nový dieselový bus, tak stejně bude muset řešit spotřebu a servis. Hybrid je sice dražší o třetinu, ale vykompenzuje se to úsporou při provozu, a to jsem se nezmínil o elektrobusech, které se rok od roku více zdokonalují. Holt to bude asi tak, že se hybridy a elektrobusy začnou používat hojně i u nás, ale až všude okolo to bude normální.


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů CircontrolInfotherma
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?