Ve vozovém parku berlínských hasičů se mezi osobními auty objevily čtyři elektrické sedany poháněné vodíkem.
foto: Toyota
Vodíkové Toyoty Mirai slouží i u berlínské policie. Na začátku roku se její flotila rozšířila o dvě tato auta. V Berlíně funguje pět vodíkových čerpacích stanic, Toyotu Mirai lze v Německu koupit od roku 2015.
Nové hasičské vodíkové Toyoty mají příslušné polepy, označení a na střechách výstražná světla hasičského sboru. Za jejich pohon zodpovídá elektromotor napájený z palivových článků, které průměrně spotřebují 0,76 kg vodíku na 100 km, ve městě pak 0,69 kg/100 km, přičemž jedinou odpadní látkou je voda.
Dvě vysokotlaké nádrže na vodík zajišťují dojezd nejméně 500 km a natankování auta trvá jen několik minut, takže nové vozy hasičů budou neustále k dispozici.
V Německu fungují i sdílené jízdy vodíkovými auty
Největší flotilu Toyoty Mirai v Německu má firma CleverShuttle, která od roku 2017 poskytuje v německých městech služby ride-sharingu.
V současnosti má ve svém vozovém parku 45 vozů Mirai, které do této doby celkově najely více než pět milionů km. Na konec roku 2020 se chystá debut druhé generace Toyoty Mirai, nejprve v Japonsku, Spojených státech a v Evropě.
Nový sedan navržený na platformě TNGA se vyznačuje elegantním stylem limuzíny a o 30 % větším dojezdem na jedno natankování ve srovnání s aktuálním modelem.
Umožňuje to zdokonalený systém palivových článků, systém řízení energie, odzkoušený v hybridních pohonech Toyota, a dále použití tří palivových nádrží s větší celkovou kapacitou.
V Česku se čeká na první plnicí stanice
Poptávka po vodíkových vozech roste. Nutnost je ale vybudování potřebné infrastruktury. V současnosti je na světě jen 432 plnících stanic, z toho 330 veřejných.
V Česku by měl první stanici vybudovat Unipetrol. Celkově má v přípravě tři stanice v Praze, Litvínově a Brně, jako další místa připadají v úvahu Ústí nad Labem vedle Setuzy, která vodík vyrábí, a plnicí stanice v Řeži u Ústavu jaderného výzkumu.
V Evropě v současné době funguje 177 plnících vodíkových stanic. Z toho v Německu je jich nyní 87 a dalších 43 bude fungovat do roku 2021. Do roku 2021 bude v Německu fungovat 130 vodíkových čerpacích stanic.
off
150 koňový závěsný elektrický motor od norských
off
150 koňový závěsný elektrický motor od norských Evoy
Evoy Developing 150 hp Electric Outboard Motor With Hurtigruten & Frydenbø
https://cleantechnica.com/2020/06/15/evoy-developing-150-hp-electric-outboard-motor-with-hurtigruten-frydenbo/
.
.
Podle mě udělat motor je to nejmenší co se týče lodi.
Podle mě udělat motor je to nejmenší co se týče lodi. Teď jak tam nosit baterie, nebo pokud tam budou baterky napevno, tak jak nabíjet?
Zrovna loď je pro baterky dobrá – šup s nima do kýlu a je
Zrovna loď je pro baterky dobrá – šup s nima do kýlu a je vyřešený balast pro těžiště – nadimenzovat, aby cestovní rychlosti byla optimální vybíjecí proud a hotovo…, pak šikovné nabíjení a termal management a baterka běhá prakticky v podmínkách LCC testu (její sen)
off
Zajímavý pohled na pálení biomasy čili lesů z
off
Zajímavý pohled na pálení biomasy čili lesů z Ameriky v britskejch elektrárnách od majitele nabíjecí sítě Ecotricity Dale Vince.
„Some interesting news today about Drax, the huge ex-coal burning power station that recently and controversially got planning permission to expand – against the advice of planning inspectors for climate change reasons.
The Telegraph reports that Drax receives £1billion a year in direct subsidies and £333 million more by avoiding tax as a carbon neutral fuel…..
I don’t know what tax that is because for several years now green energy has been paying a carbon tax (the Climate Change Levy) thanks to Cameron the Husky Hugger for that.
Worse still the same report reveals that Drax is burning wood from trees that take 150 years too regrow – this is not carbon neutral, because the life cycle is too long – we have ten years to get to zero emissions, even our government plan to do it in 30 years – impossible by burning 150 year olds trees.
Finally on the planing front, the Secretary of State not only overturned Inspectors advice to give planning permission to Drax – in the face of these climate concerns – in the last couple of weeks he also turned down an extension to The Thanet offshore wind Project…….
The government just doesn’t get it – For them it’s business as usual and lip service to the environment.“
🙁
Skoro to tak nějak připomíná náš „solární
🙁
Skoro to tak nějak připomíná náš „solární průser“….
V Japonsku jsou Mirai v bazarech k mání za směšnou cenu.
V Japonsku jsou Mirai v bazarech k mání za směšnou cenu. Takovýhle nákupy jsou zločin, vyhazování peněz daňových poplatniku. Mirai je luxusní auto jen pro 4 lidi, používat ho pro hasicskej sbor je totální blbost.
Jedna mi parkuje před barákem, soused.
tak v osobakach nejezdi hasici k zasahu, osobaky se pouzivaj
tak v osobakach nejezdi hasici k zasahu, osobaky se pouzivaj vesmes na jezdeni po revizich, vysetrovatele na mista uhasenych pozaru a tak, tak 1-2 lidi, vesmes by jim na takove jezdeni stacil kdejakej malobaterkac 🙂 v CR na to jsou dokonce statistiky najezdu u IZS, takze se vi kolik najezdi rocne v prumeru auta policie, hasicu i zachranky
Ne asi. Citigo by tam udělalo takové parády za zlomek ceny.
Ne asi. Citigo by tam udělalo takové parády za zlomek ceny. A nemuselo by se řešit jak tankovat vodík.
S vodíkovým autem k požáru, jak příhodné. :)))))
S vodíkovým autem k požáru, jak příhodné. :)))))
pochybuju ze s tim nekdo pojede k pozaru, v CR k pozaru taky
pochybuju ze s tim nekdo pojede k pozaru, v CR k pozaru taky nejezdi osobakama, kdys tak treba zasahovym vozidlem ktere bejvaj spise kombik nebo nejake SUV, a i tak to stoji nekde opodal aby bylo bliz misto pro velkou hasicskou techniku
Kolik km vydrzi ten palivovy clanek? Mate nekdo info? A to ma
Kolik km vydrzi ten palivovy clanek? Mate nekdo info? A to ma jeste baterii 20kWhcca? Uz s tim nekdo nalital aspon 200tisic km?
V Berlíně 5 čerpacích stanic v jednom městě a u nás
V Berlíně 5 čerpacích stanic v jednom městě a u nás čekáme už roky na jedinou veřejnou…
Však jedna stanice stojí kolem 2 milonů $.
Však jedna stanice stojí kolem 2 milonů $.
„Zdroje jsou.“ nakej komous
a
„Dluhy se neplati.“ nakej
„Zdroje jsou.“ nakej komous
a
„Dluhy se neplati.“ nakej Paroubek.
To je nějak hodně, nepleteš si čerpačku s výrobnou? Si
To je nějak hodně, nepleteš si čerpačku s výrobnou? Si myslím že to nemůže bejt výrazně dražší jak čerpačka na LPG. Pokud nádrže natlačí cisterna na vyšší tlak, nemusí tam být ani čarpadlo, do aut to poteče samo.
Vodík se musí před přečerpáním do nádrže auta
Vodík se musí před přečerpáním do nádrže auta vychladit na -60°C a je tam spousta dalších komplikací, opravdu to není jako CNG.
To si zase pltete s kapalným H2 pro kamiony . Míraj jezdí
To si zase pltete s kapalným H2 pro kamiony . Míraj jezdí na stlačený ,ten se tankuje v plynné formě při pokojové teplotě.
Netuším, kde se dá do kamionu načerpat kapalný vodík,
Netuším, kde se dá do kamionu načerpat kapalný vodík, energeticky je to nesmysl, protože zkapalnit vodík spotřebuje asi 40% energie vodíku, který zkapalňujeme. Pokud se bavíme o autech na H2 s palivovým článkem, tak se tankuje v plynném stavu byť stlačený na 700 bar.
Ne, nepletu. Mínus 60°C nestačí pro zkapalnění
Ne, nepletu. Mínus 60°C nestačí pro zkapalnění vodíku.
„Skladování vodíku v kapalné fázi:
Běžně využívaná fosilní paliva je možné skladovat v kapalném stavu za běžných teplot a při relativně nízkých tlacích, oproti tomu kapalný vodík je skladován při teplotě -253 ºC; s tím souvisejí zvýšené nároky na použité materiály a vysoké energetické nároky na zkapalnění.“
https://www.hytep.cz/cs/vodik/informace-o-vodiku/transport-a-skladovani-vodiku/618-skladovani-vodiku-i
Tak proč chladit? V autě by se stejně ohřál?
Tak proč chladit? V autě by se stejně ohřál?
Asi aby se ho do nádrží dalo natlačit dostatečné
Asi aby se ho do nádrží dalo natlačit dostatečné množství
4. Exchanger
Before it is distributed, H2 is cooled using the exchanger and the refrigeration unit.
https://h2me.eu/about/how-an-hrs-works/
„To prevent expansion and to maintain energy density while being pumped in at high pressures, hydrogen must be cooled through a heat exchanger before it passes through a pump. The cooling prevents the vehicle’s onboarding tanks from overheating, speeding up fueling.“
https://www.caranddriver.com/features/g15376667/how-a-hydrogen-filling-station-works/
Aby se zabránilo expanzi a udržovala se hustota energie při čerpání při vysokých tlacích, musí být vodík ochlazován pomocí tepelného výměníku před tím, než prochází čerpadlem. Chlazení zabraňuje přehřátí palubních nádrží vozidla, čímž se urychluje doplňování paliva.
:)) LPG si můžeš čerpat doma. Stanice na vodík je
:)) LPG si můžeš čerpat doma. Stanice na vodík je naprosto jiná liga, stávala kolem 100 mil. ted kolem 50 mil. V ČR kdyby se vybudovalo rozumné množství tedy 50, tak by to stálo 2,5 mld. a jen režie těch stanic by byla majlant. Celý vodíkový projekt je totální blbost, kterou tlačí naftový průmysl. Netuším kolik lidí si koupí Mirai nebo Nexo vzhledem k ceně, ale asi výrazně méně lidí, jako si koupilo Teslu S. Na vodík se jezdí výrazně dráž než na benzín, zvláště teď.
Nejdřív si o tom něco přečti abys nedělal ze sebe
Nejdřív si o tom něco přečti abys nedělal ze sebe hlupáka.
Třeba tohle? 26
Třeba tohle? 26 míčů
https://www.irozhlas.cz/ekonomika/unipetrol-cerpaci-stanice-vodikova-stanice-benzina-petrochemie_1907262123_cha
Píšou tak o zhruba poloviční ceně než psal kolega,ale fakt jsem nikde nevyčetl, jestli je to jen za stanici, nebo i za výrobnu, upravnu, čistění a kopresorovnu, jestli dáš nějký odkaz budu rád.
Podle mě je rozdíl, mezi nějakých závodem na výrobu vodíku a obyčejnou třeba i kontejnerovou vesnickou plničkou.
třeba takováhle
http://www.hybrid.cz/dansko-ma-devet-vodikovych-cerpacich-stanic
Taky tam píšou , že cena je srovnatelná jako stanice na benzín, je to logický nejvíc stojí stejně pozemek a budova. Těch pár trubek a tlakových nádrží to už je nic.
1 milion $ je minimální cena.
1 milion $ je minimální cena.
U nás se staví zásadně za dvojnásobek, takže bych někam
U nás se staví zásadně za dvojnásobek, takže bych někam na západ nekoukal, tedy reálné česká cena bude 50 mil. s dotací 80% a za den může natankovat neuvěřitelných 50 aut, to je bomba (tedy pokud dorazí kamion s vodíkem a nedojde to uprostřed dne)
Jde o to, jestli jí tu někdo chce. Prodle mě to jsou
Jde o to, jestli jí tu někdo chce. Prodle mě to jsou vyhozené peníze.
taky nemaj skoro kseft, tempem jakym u nich zakaznici kupiji
taky nemaj skoro kseft, tempem jakym u nich zakaznici kupiji vodik se ty cerpacky budou splacet nekolik tisic let 😀
jiz dnes pri dnesnich cenach vystavby beznych cerpacek je navratnost dost sporna a nebejt druhotneho prodeje tak se spousta modernich cerpacich stanic nema sanci zaplatit ani do 10 let provozu, a to se bavime o cerpackach s vytoci 20 tisic + litrtu paliva za den, takze neco jako vodikova cerpacka kde 1 tankovaci stojan s cerpaci infrastrukturou stoji tolik, co cela moderni cerpaci stanice s 10-16 cerpacimi misty a kompletnim zazemim pro mensi obchod a obcerstveni, nema sanci si na sebe ani vydelat z provozniho hlediska, natoz aby se to jeste zaplatilo, ji zi omezenim skladovaci kapacity je to vesmes odsouzeno k neuspechu, nikdo normalni by z v lastnich penez neco jako vodikovou cerpaci stanici nestavel, protoze kdyby mu tam nahodou zacali jezdit zakaznici pro ten vodik, tak po 2 aute by bud musel dat ceduli ze jiz nema vodik a nebo by tammusela pendlovat „cisterna“ s adlsim vodikem nekolikrat za den 😀
Nemci si to dotujou skrze par lobistu z petrolejarstv kde si porad par lidi naivne mysli ze petrolejari maj jeste sanci alespon co se tyce plynu, protoze vodik z drtive vetsiny pochazi prave z dovazeneho zemniho plynu 😉 vsechny ty jejich pokusy o ziskavani vodiku z prebitku z OZE ztroskotaly hned pote co se do nich prestali lejt dotace 😉
codik v Nemecku je neco podobneho jako Babis v CR, jedna velka dir a na penize pro par vlivnych u koryta
No a to se nebavíme o tom, že ta stanice má velmi omezenou
No a to se nebavíme o tom, že ta stanice má velmi omezenou kapacitu aut za den (kolem 30-50). Studie kterou se ministerstvo ohání říká, že do roku 2030 tady bude jezdit minimálně 50 tis. vodíkových aut, to je vidět jací rádoby odborníci s nimi spolupracují. V Německu je 90 vodíkových stanic a stejně ty auta v měřítku BEV nikdo nekupuje, natož v měřítku ICE. Asi je někde vyvěšená pobídka, že která strana to prosadí dostane odměnu 500 mil. Kč, jinak tomu nerozumím, že se tím někdo zabývá.
Vodíkové auto pro hasiče = vražedná kombinace, to
Vodíkové auto pro hasiče = vražedná kombinace, to nevymyslíš…..
Přesně.
Přesně.
.
.
Taky mi to napadlo.
Taky mi to napadlo.
No vždyť píšou, že při provozu je jediným odpadním
No vždyť píšou, že při provozu je jediným odpadním produktem voda, ne? A hasiči hasí vodou. Takže to někomu může připadat logické 🙂
A tak hasí se i tlakovou vlnou 😀
A tak hasí se i tlakovou vlnou 😀
Poptávka po vodíkových vozech roste.
Pravda, německé
Poptávka po vodíkových vozech roste.
Pravda, německé bazary to nestačí vykupovat lehce jeté za polovinu ceny. Pro hasiče to je fajn, mají to hašení hned u ruky 🙂