Elon Musk naznačil, že by Tesla mohla časem přestat prodávat auta

Elon Musk slibuje pro elektromobily Tesla už nějaký čas plně robotické řízení. Na něm chce postavit službu RoboTaxi, dříve známou jako Tesla Network. To s sebou možná přinese nečekané konsekvence.

Začátkem roku 2019 Elon Musk řekl, že plně robotické auto bez volantu by Tesla mohla poslat na trh už za dva roky. Tak uvidíme!
foto: Tesla

Elon Musk už nějakou dobu prohlašuje, že jakmile se v elektromobilech Tesla podaří zprovoznit plně robotické řízení, bude jejich cena v čase stoupat, nikoliv klesat, jak je u aut běžné. Svým majitelům totiž budou moct vydělávat peníze.

Aktuálně na Twitteru naznačil, že jakmile se tak stane, přestane Tesla auta prodávat, a bude je prostě jen vyrábět pro sebe a svou službu RoboTaxi. Resp. že ceny jejích elektromobilů mnohonásobně stoupnou.

V rámci nedávného Autonomy Investor Day představila Tesla výpočty, podle kterých bude její robotické auto umět vydělat během svého života až $330 000, v přepočtu kolem sedmi milionů korun. V takovém případě samozřejmě nemůže elektromobil Tesla Model 3 stát „pouze“ něco kolem $40 000.

Na druhou stranu, byznys Tesly momentálně stojí a padá na prodeji aut koncovým zákazníkům, a tak to nejspíš ještě pěkných pár let zůstane. Prozatím tak jde ze strany Muska naštěstí jen o velice futuristickou představu.

Na druhou stranu o tom, jak obrovský potenciál se v robotických autech skrývá, svědčí aktuální zájem prakticky všech velkých světových společností – počínaje Google/Alphabet (Waymo) přes Apple až po světové automobilky jako BMW, Daimler, Volkswagen a mnoho dalších.

79 Comments on “Elon Musk naznačil, že by Tesla mohla časem přestat prodávat auta”

  1. Je to asi měsíc, co Musk psal, že příští rok tu službu
    Je to asi měsíc, co Musk psal, že příští rok tu službu spustí s podmínkou řidiče-supervizora, tedy vlastně spustí svůj vlastní klasický carsharing. Nedivil bych se, že na tento model postupně najedou všechny automobilky a klasický prodej se dostane do ústraní.
    Současný carsharing je výdělkem jak pro automobilky pronájmem aut na leasing, tak pro carsharingové společnosti platbami od zákazníků. A proč by si tedy měly automobilky nechávat ukousnout z koláče zisku, když jim v cestě stojí jen a jen jedna aplikace na telefon? Už se to děje dokonce teď, třeba VW má v Berlíně 1500 sdílených aut a pod tuto službu WeShare se přidá příští rok v Praze i Škoda se CitigoE. Řidičák má prakticky každý, takže robotaxi není úplně nutnost, samozřejmě výhodou je možnost pokrýt větší oblast než jen širší centrum města, ale půjde to 5-10 následujících let klidně i bez toho.
    Víc než robotaxi doufám, že někdo přijde konečně s globálním carsharingem ve stylu Lime, kdy by stačilo jenom jedno ověření občanky a řidičáku a pak bych si mohl libovolně půjčovat auta ve stovkách zemí Evropy, tak třeba tím průkopníkem bude Tesla, má k tomu nejlépe nakročeno.

  2. největší provozovatel výletních lodí vypustil za rok
    největší provozovatel výletních lodí vypustil za rok 2017 10x víc oxidů síry než všech 260 mega osobáků fEvropě říká neziskovka Transport & Environment 😉

    https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/emise-vyletni-lode-palivo-oxid-siry-skodliviny-osobni-auta-studie.A190702_111350_automoto_taj

    aneb: jezdit k moři čuchat je zdraví škodlivé :))))

    1. v Barceloně 105 kotvících lodí za rok 2017 vypustilo do
      v Barceloně 105 kotvících lodí za rok 2017 vypustilo do ovzduší 33 tun oxidů síry, zatímco 560.000 autopopelnic na tamních silnicích jen 6 tun 😉 Barselooonááá pěknáá dííírááááá

  3. Asi si pokecal s Tony Sebou.
    Mě osobně se líbí představa,

    Asi si pokecal s Tony Sebou.
    Mě osobně se líbí představa, že dopravu celé rodiny vyřeší vozidlo přivolané mobilem placené měsíčním paušálem. Těch starostí, co mi odpadne, těch ušetřených peněz. Mám osobní zkušenost s Yandex Taxi a bylo to moc pohodlné, bez ukecaných taxcikářů a nákladů na ně, jasná výhra.
    Pikantní je, že ze všech těch pokusníků stačí jeden, který uspěje a udělá „Android“ na samořízení, který bude dále licencovat výrobcům aut.
    Tesle se klidně může stát, že jí zhavaruje výroba aut, protože Číňani budou levnější a Japonci/Němci kvalitnější, proto je je pro ně tenhle vývoj potenciálně velmi cenný, stejně jako vlastní produkce baterií.

  4. Musk je snílek. Jestli si myslí, že robotická auta bude
    Musk je snílek. Jestli si myslí, že robotická auta bude mít jen on.
    Navíc autonomní auta jdou hodně pomalu, Waymo stále slibuje, ale ještě taxislužbu bez řidiče nemá. A to ani v jednom městě.
    Ceny EV samozřejmě budou klesat. Nyní jen baterie 75 kWh v M3 vyjde zhruba na 300 tis bez DPH, tj 363 tis Kč s DPH. Za 5 let může být cena nové baterie poloviční, takže i nový EV může stát o 180 tis méně jen na baterii. Větší automatizací výroby může být cena ještě nižší.

      1. A když by jste mu řekl, že ty stroje budou po poli jezdit
        A když by jste mu řekl, že ty stroje budou po poli jezdit za 100-200 let, tak vám odpoví, že vám to věří, ale že mu to je v současnosti jedno. Mimochodem první parní pluh byl v roce 1837 (https://www.agrojournal.cz/clanky/historie-traktoru-v-zemedelstvi-parni-stroje-30).

        Věřím že v roce 2037 také bude první skutečně autonomní vozidlo někde v provozu, ale stejně jako náhrada koní v masovém měřítku v roce 1820 nebyla na dohled, tak rozhodně není masová výroba autonomních vozidel v nějakém dohledu v současnosti.

    1. Musk netvrdí, že roboTaxi bude mít jenom on. To sis vycucal
      Musk netvrdí, že roboTaxi bude mít jenom on. To sis vycucal z prstu. Jenomže je rozdíl, když provozuješ roboTaxi na Modelu 3, který stojí $40k a máš na ulicích milióny vozů, nebo když to jako Waymo provozuješ na $250k autech kvůli velmi drahým lidarům a máš v ulicích pár tisíc aut.

      1. Ono to ani tak nezavisi od „dobre naprogramovane“ ako skor od
        Ono to ani tak nezavisi od „dobre naprogramovane“ ako skor od dostatku dat z realnych situacii, z ktorych sa UI moze ucit a na zaklade dostupnych dat momentalnej situacie rozhodnut najlepsiu reakciu.
        Doteraz sa SW programoval stylom zaradovania bezpoctu premennych a kombinacii logickych bran typu AND, NAND, OR, XOR, atd. Samouciaci SW ma tychto bran minimum, ma len zadane podmienky vysledneho efektu resp. mantinely obmedzeni (vyhnut sa prekazke, nenarazit, udrzat smer, rychlost atd) a zdrojove udaje, z ktorych vychadza – senzory (rychlost, smer, poloha teplota, okolite prekazky atd).
        Analyzuje obrovske mnozstvo dat z predchodzich jazd a musi rozhodnut aku akciu vykona, aby nasledne z tych istych vstupnych senzorov odsnimal, ze jeho rozhodnutie bolo prevedene spravne.
        A tu sa ukazuje nedostihnutelna vyhoda Tesiel – ziadna ina automobilka nema tolko dat z realnych jazd, ktore moze analyzovat a vytvarat „best behavior pattern“.
        Ak v dnesnom svete plati, ze najbohatsi je ten, kto vlastni najviac informacii, o Tesle to plati a bude platit dvojnasob. Darmo VW, Nissan, Toyota alebo hociktora ina automobilka nasklada uplne najlepsi elektromobil, natlaci ho najmodernejsou vybavou, hardverom, bateriami, senzormi… Ak nema to hlavne – skusenosti a data, nikdy nebude lepsia.

    1. Když dokáže robot od Boston Electronics chodit po ledu a
      Když dokáže robot od Boston Electronics chodit po ledu a sněhu a když dokáže udělat salto vpřed i vzad a když roborický pes neupadne, když se do něj pořádně zboku opřete, tak se dá dobře zvládnout i jízda po ledě ve smyku.

      1. Nešlo mi ani o to, jak zvládnout smyk. Což auto nejspíš
        Nešlo mi ani o to, jak zvládnout smyk. Což auto nejspíš pomocí gyroskopů a možnosti přibržďovat každé kolo zvlášť nejspíše zvládne lépe než běžný člověk. Spíše mi šlo o to, jak si poradí s tím, aby ten smyk vůbec nenastal.
        Tj. rozpoznání obrazu že se silnice divně blejská + vyhodnocení vlhkosti a teploty.
        Člověk vidí aktuální stav, když si není jistý, tak si třeba zkusí zabrzdit jak moc to klouže atd…

          1. Jo, já neříkám že to nejde. Jen to byla taková
            Jo, já neříkám že to nejde. Jen to byla taková filozofická otázka, jestli už na tom někdo pracuje a jsou nějaké reálné testy. Protože na toto téma autonomního řízení jsem nikde zatím nenašel žádnou zmínku. A v hodně zemích tento problém je.

                1. Ja bych to zas neglorifikoval. Jednak reseni naledi (kdyz uz
                  Ja bych to zas neglorifikoval. Jednak reseni naledi (kdyz uz to uleti) neni vec autopilota, ale nizsich „reflexu“. Druhak, ze „existuje pripad“ vubec neznamena, ze je to chtene a spolehlive chovani. A do tretice, jak jsem si vyzkousel na skole smyku, urvat Teslu jde naprosto stejne jako jakekoliv jine auto, zazrak se nekona.

                2. To me potesilo, ze se to na snehu chova vice jako zadokolka,
                  To me potesilo, ze se to na snehu chova vice jako zadokolka, takze pridanim plynu se to da dostat do pretaciveho smyku velmi lehce.

                3. To je právě další z obrovských výhod, které u lidí
                  To je právě další z obrovských výhod, které u lidí nelze docílit, a to že i jeden případ má obrovský význam. Autonomní zasíťovaná auta se učí geometrickou řadou, protože co zvládne jedno, to se při prvním spojení naučí všechna.

                4. „zrada“ je ovsem v tom, ze AI nerozlisuje „dobre a spatne“,
                  „zrada“ je ovsem v tom, ze AI nerozlisuje „dobre a spatne“, takze vedlejsim efektem je, ze kdyz napr. zjisti, ze klickovani mezi pruhy v kolone nebo myska pri predjizdeni je vyhodna, razem to zacnou delat stovky tisic aut. A co jsem slysel, tak je docela velky problem umelou inteligenci takove naucene zlozvyky odnaucit (obecne, nejen pri rizeni aut).

                5. Samozřejmě že rozlišuje. Ten autopilot se neučí sám.
                  Samozřejmě že rozlišuje. Ten autopilot se neučí sám.

                6. Pokud prijmeme teorii o tom, ze se uci z dat nasbiranych auty
                  Pokud prijmeme teorii o tom, ze se uci z dat nasbiranych auty rizenymi lidmi, tak v tech datech urcite zadne prasarny nebudou, ze? Vsichni vlastnici Tesel jezdi defenzivne, ohleduplne a presne podle predpisu. 😉 A uz vubec neverim tomu, ze je v lidskych silach ta data od prasarern jakkoliv procistit.

                7. Pak máš chybu v úvodní teorii. Auto sbírá data,
                  Pak máš chybu v úvodní teorii. Auto sbírá data, vyhodnocuje a pokud nějakou situaci nedokáže správně odhadnout, pošle data Tesle, tam je ručně lidé zpracují, přidají do testovacích scénářů, nechají autopilota na novou situaci natrénovat a pak se udělá hromadný update.

                8. Ja? To tvrdi Tesla Musketing, ze maji miliardu mil….
                  Se musi

                  Ja? To tvrdi Tesla Musketing, ze maji miliardu mil….
                  Se musi rozhodnout, bud provozuji supervised learning na peclive vybrane sade scenaru a pak tech testovacich mil neni zdaleka tolik a nebo unsupervised na celem datovem setu a pak to samozrejme prebira i zlozvyky vsech ridicu z celeho sveta.

                  Mimochodem Waymo uvadi, ze v simulacich najezdi 8 milionu mil za den. Pokud by Tesla sjizdela tu nasbiranou miliardu mil (pro verifikaci) stejnym tempem (pochybuju, ze maji radove vic vypocetnich kapacit nez google), tak by cely ten nevytrideny balik sjeli cca trikrat rocne. Takze taky nesmysl.

                9. Samozřejmě je to supervised. Počet mil je důležitý z
                  Samozřejmě je to supervised. Počet mil je důležitý z pohledu toho, aby vzniklo dostatečné množství corner case případů. A proto taky simulátor nikdy nemůže nahradit reálné jízdy. Miliarda mil po té stejné dálnici za ideálních podmínek je k ničemu. Na tom se autopilot nic nenaučí.

                  Jde o ty vyjímečné situace, ke kterým dochází s malou pravděpodobností a je statisticky nutné najet tu miliardu, aby bylo těch vzácných situací dostatečné množství. Situací, které se nasimulovat nedají, protože nikoho nenapadnou. Byla o tom celá přednáška na Autopilot Investor Day.

                  Tesla má mimochodem taky vlastní simulátor.

  5. Šéf BMW Harald Kruger právě teď opustil svůj post ve
    Šéf BMW Harald Kruger právě teď opustil svůj post ve firmě se slovy:
    “At this point, no one can reliably predict how quickly electromobility will progress, or which drive train will prevail.”

    Takže shrnuto podtrženo BMW je i po 45 letech nekonečného vývoje a testování elektromobilů je stále naprosto bezradné a nevědí co přijde. Tímto tato světová automobilka bezpečně potvrdila, že nemají vůbec žádnou „vížn“ a už vůbec neviděj do „fjůčr“! To znamená, že jejich manažement, který byl bohatě placen za to aby právě měl vize a dokázal předpovídat budoucnost měl kompletně vrátit vejplaty. ;-)))

    2012
    BMW: 40 let elektromobilů, které jste si nemohli koupit
    http://www.hybrid.cz/bmw-40-let-elektromobilu-ktere-jste-si-nemohli-koupit

  6. Tak to jsem klidny, protoze na to si jeste pekne dlouho
    Tak to jsem klidny, protoze na to si jeste pekne dlouho pockame.

    Mam za sebou za poslednich deset dni dva tisice kilometru a tolik nadavek (na pouze adaptivni tempomat Tesly) jsem za volantem jakziv nevypustil.

    Kdyz dojizdim kamion, musim uz alespon 200m za nim prejet do rychleho pruhu, protoze jinak hrozi, ze asi nesmyslnych 150m za nim zacne Tesla prudce brzdit presto, ze jedu 130km/h a on 100km/h, tedy jen o tricet vice. Kdyz me pri tom nekdo v levem pruhu dojizdi tak to vypada jakoze jsem mu tam schvalne zbytecne brzy vjel. Pokud to nestihnu a Tesla zacne brzdit pak musim prejet do leveho pruhu prudce, protoze neprestane brzdit dokud nejsem celym autem v levem pruhu a i pak vzdy na chvilku pusti brzdu, a z nejakeho zahadneho duvodu vzdy jeste jednou kratce brzdu prislapne, proste parada takhle s nami neustale cukat.

    Dale se mi cas od casu stavalo, ze zacala Tesla z niceho nic brzdit uplne bezduvodne a velmi prudce, kdyz jsem dojel tesne za kamion v pravem pruhu, nedej boze auto hodne zpomalujici v odbocovacim pruhu, ktere sjizdelo z dalnice, to dupla na brzdu, ze jsem myslel, ze mi nekdo skonci v kufru. Teprve po case jsem vysledoval, ze je to patrne proto, ze to auto vrha stin, ktery zasahuje do meho pruhu a Tesla na nej navic reaguje na posledni chvili, takze o to prudceji…

    Pokud pak ma dalnice vice pruhu, pripadne nejake odbocovaci nebo pripojovaci a doprava je husta, tak uz tempomat rovnou vypinam, protoze to je pak same caste panicke bezduvodne dupani na brzdu jak je z toho Tesla zmatena.

    Fakt super napad rozhodovat vsechno jen na zaklade obrazu z kamer.
    Po dovolene jsem objednan do servisu, tak je pozadam o kalibraci kamer, ale moc si od toho neslibuji.

    1. No jo, když ono pro tyhle autonomní a semi autonomní
      No jo, když ono pro tyhle autonomní a semi autonomní systémy je největší problém ten člověk, kterému se pořád něco nelíbí.
      Kdyby se na silnici pohybovala jen auta s tímhle a právě tímhle systémem a měla ho všechna a nebyly tam chodci, změny počasí a všichna auta měla gumy a brzdy a kamery a vše okolo právě v jednom definovaném stavu, tak by to perfektně fungovalo. Z toho důvodu i tak trochu chápu, kam Musk míří – splnit takovéhle okrajové podmínky lze opravdu nejlépe pokud je jeden producent a centrálně si vše řídí sám…a tedy i inkasuje peníze

        1. Tak ono pořád nejlepší autopilot se jmenuje dobrý řidič
          Tak ono pořád nejlepší autopilot se jmenuje dobrý řidič a těch bohužel ubývá, tak je třeba je nahradit nedokonalou elektronikou která je, ale mnohem lepší než ty držiči volantu, co se pohybují po silnicích.
          Samozřejmě lze dělat testy, že na na prázdném okruhu dneska zajede autopilot lepší časy než samotný jezdec – to je klidně požné, ale i v takto specifickém prostředí postavte ho do středu startovního pole mezi dvacet jezdců a nechte ho závodit…

      1. No… mám druhé auto s adaptivním tempomatem a nemohu si to
        No… mám druhé auto s adaptivním tempomatem a nemohu si to vynachválit. jezdím hodně po dálnici a využívám to často. Vzdálenost od auta přede mnou jde nastavit ve třech krocích (někde i v pěti), dobržďuje to za kamionem docela plynule, když přejdu do levého pruhu, tak brzdu uvolní a zase přidá, problémy se stíny to nemá… takže záleží kdo to dělá a jak dobře to umí. Resp. na jakou technologii vsadí s tím, že ji bude moct v budoucnu vylepšovat – Tesla a kamery? Jednoúčelový radar v masce je zřejmě pořád spolehlivější, akorát v zimě je potřeba občas z něj omést sníh 🙂

    2. To se u Tesly nedá nastavit vzdálenost, na kterou začne
      To se u Tesly nedá nastavit vzdálenost, na kterou začne reagovat adaptabilní tempomat? U Mercedesu to bylo nastavitelné v několika stupních, samozřejmě ta finální vzdálenost je dána rychlostí auta (bezpečná vzdálenost na brzdění).

                1. Myslím tím OTA updatem.
                  Myslím tím OTA updatem.

                2. No zatim to teda upravili spis k horsimu. Dokud se to
                  No zatim to teda upravili spis k horsimu. Dokud se to nezabyvalo tim co se deje ve vedlejsich pruzich tak to fungovalo lepe.

                3. No určitě se to nezhoršilo jako celek za celou dobu
                  No určitě se to nezhoršilo jako celek za celou dobu vlastnictví. Jestli přišel s posledním updatem nějaký horší výsledek ve specifických situacích – například že to naučili regovat na situace v jiných jízdních pruzích, tak to opravdu na nějakou dobu může podávat horší výkon, než to pořádně vytrénují.

                4. To auto vlastnim od zacatku dubna 2017 a az do vydani verze 9
                  To auto vlastnim od zacatku dubna 2017 a az do vydani verze 9 nekdy loni na podzim se funkce auta s kazdym updatem lepsili. S devitkou prisla spousta chyb z nichz nektere neopravili do ted. Od chvile kdy zapojili bocni kamery nejprve pouze k hlidani mrtveho uhlu pozdeji je zacal vyuzivat i autopilot se zacali objevovat problemy i s nim, ktere zatim spise graduji.
                  Kdybych to shrnul tak za dobu vlastnictvi auta prodelal autopilot zatim velke zhorseni. Pred dvema lety mi odridil cca tretinu cesty z dovolene a zachranil me tak pred prusvihem z mikrospanku. Dneska by to nejspis nedal a pokud, tak je fakt, ze bych diky tomu neustalemu cloumani s autem urcite neusnul.

                5. Tak to bych spíše řešil, jestli to nemáš špatně
                  Tak to bych spíše řešil, jestli to nemáš špatně zkalibrované, protože lidé na netu píšou pravý opak.

                6. Uz jsem psal, ze jsem po dovolene objednany do servisu kde
                  Uz jsem psal, ze jsem po dovolene objednany do servisu kde budu kalibraci kamer resit, ale moc tomu nedavam. Napriklad to, ze reaguje na stiny to patrne nevyresi.

                7. A tvoje zkušenost s Tesla autopilotem? Zlepšuje se nebo jak
                  A tvoje zkušenost s Tesla autopilotem? Zlepšuje se nebo jak to vidíš ty? Nebo alespoň obecně s nějakým adapt. tempomatem u jiné značky.

                8. Jak jsem to popsal. Aktualne je mnohem hure pouzitelny nez
                  Jak jsem to popsal. Aktualne je mnohem hure pouzitelny nez kdyz jsem auto koupil a hure pouzitelny nez treba adaptivni tempomat v manzelky Leafu.

                9. To jsem četl… ptal jsem se toho TakyMartina, když o tom
                  To jsem četl… ptal jsem se toho TakyMartina, když o tom tak píše, jaké on má zkušenosti s AP.

                10. Já nemám Teslu, a proto se ptám na názor Michelina jak to
                  Já nemám Teslu, a proto se ptám na názor Michelina jak to vidí.

                  Ten autopilot není žádné tajemství. Denně ho používájí statisíce lidí a jsou odcela sdílní. Například Tim Dodd s ním jel z Ohia na Floridu a zpět a podle něj téměř nemusel zasahovat.

                  Možná že to má problém s evropskýma silnicema.

                11. Je to mozne. Oni jezdi jen 113km/h.
                  Je to mozne. Oni jezdi jen 113km/h.

                12. To se liší stát od státu. Asi čtvrtina z nich má
                  To se liší stát od státu. Asi čtvrtina z nich má maximální rychlost 128km/h a na polovině území se jezdí 120+

                13. Uvidim jak dopadnu s tou kalibraci kamer.
                  Na jednom z Tesla

                  Uvidim jak dopadnu s tou kalibraci kamer.
                  Na jednom z Tesla srazu se mluvilo o tom, ze kdyz jsou rozkalibrovane tak to muze obcas bezduvodne slapat na brzdu.

                14. Ony by se správně měly kalibrovat automaticky, ale je
                  Ony by se správně měly kalibrovat automaticky, ale je možné, že tam máš nějaký mechanický problém, se kterým si automatika neporadí. Určitě to stojí aspoň za zkoušku. Držím palce

                15. O automaticke kalibraci jsem neslysel. Mluvilo se o tom, ze
                  O automaticke kalibraci jsem neslysel. Mluvilo se o tom, ze treba po kazde vymene skla se musi v servisu kalibrovat.

                16. Prý je to napsané i v manuálu. Tesla prý potřebuje ujet
                  Prý je to napsané i v manuálu. Tesla prý potřebuje ujet 20-60 mil kvůli kalibraci. A v případě, že se senzory neskalibrují do 100mil, tak by měl zákazník vyhledat servis.

                17. To bylo na zacatku kdyz bylo auto nove a melo to vliv hlavne
                  To bylo na zacatku kdyz bylo auto nove a melo to vliv hlavne na hlidani jizdnich pruhu. Jezdilo to jako ozrale.
                  No uvidime. Dam tady urcite vedet jak jsem dopadl.

                18. To bude zřejmě daň za to, že na vše používají kamery,
                  To bude zřejmě daň za to, že na vše používají kamery, sadu kamer. Je to tak? Zřejmě to bude jednodušší na úpravy SW, má to potenciál vylepšování, atd… ale zatím to nedosahuje té kvality, jako když je třeba adap. tempomat zvláštní radar a taky např. zvláštní snámače na mrtvý úhel. Ty zase nejdou SW vylepšit… otázka je jestli je to potřeba, když to funguje dobře a stejně se to po pár letech (facelift) nahradí novou a lepší verzí.

                19. Ten radar tam je. Akorat ma zrejme maly dosah.
                  Ten radar tam je. Akorat ma zrejme maly dosah.

  7. Mám EV auta rád, ale Musk mám pocit žije mimo reálný
    Mám EV auta rád, ale Musk mám pocit žije mimo reálný svět. Už sám článek obsahuje protichůdnou informací, tedy cena auta stoupne a nebude se prodávat. Možná to bylo myšleno tak, aby stávající TM3 nakoupili spekulanti, kteří budou čekat celé roky, než je Musk připojí do nějaké taxi sítě v USA.

    Chápu ale jeho obavy o prodej, když každý měsíc zveřejní další výrobce prodej nového EV v ceně do 1 mil. Kč během příštího roku.

  8. Podle mě jsme od Robo TAxi vzdáleni minimálně 10 let,
    Podle mě jsme od Robo TAxi vzdáleni minimálně 10 let, spíše víc, možná i 20 alespoň tedy tady v ČR. Jestli to US dokážou protlačit do 5ti let, tak to bude myslím velký úspěch. I tak si nemyslím, že by ze dne na den dokázala Tesla provozovat stovk tisíc aut, které tou bodou bude výrábět. Tj. Tipuju, že se staně významným odběratelem vlastní výroby, ale určitě ne všech. Ono to bude chtít také velké zázemí v dané oblasti provozu … úklid, údržba, dobíjecí infrastuktura (teď nabíjí 90% lidí doma, u ROBO taxi to bude 100% někde na SC atd.
    Každopádně držím palce, jen ať těm dinosaurům nakopou zadele… kdyby nebyli dinosauři, kdo ví kde už jsme mohli být.

Napsat komentář