BMW: 40 let elektromobilů, které jste si nemohli koupit

redakce - 14 Prosinec 2012

Až na konci roku 2013 sjede z výrobní linky v Lipsku první BMW , půjde završení 40 let trvajícího vývoje elektromobilů v automobilce BMW. Všechno začalo v roce 1972 na olympijských hrách v Mnichově, kde se na startovní čáře objevila dvě testovací vozidla poháněná elektřinou.BMW elektromobily historie

Historie vývoje elektromobilů u BMW sahá až 40 let nazpátek
foto: BMW

Přepracované modely 1602 sloužily jako dopravní prostředky pro členy organizačního výboru a byly nasazeny také jako podpora pro televizní štáb kameramanů při bězích na dlouhé vzdálenosti.

Nicméně 350kg olověné akumulátory s dojezdem přibližně 60 km se těžko hodily do sériového vozu. S tímto vědomím BMW spustilo sérii výzkumných a vývojových projektů s cílem přinést technologicky vylepšený a úspornější elektrický pohon do běžných vozů.

První poznatky přineslo v roce 1975 experimentální vozidlo postavené na základu BMW LS se zcela novými bateriemi a motorem. V osmdesátých letech byl spuštěn program pojmenovaný „Elektromobil s vysokokapacitními akumulátory“, který poskytl cenné informace s využíváním sodíko-sírových akumulátorů.

BMW dále zkonstruovalo speciální zařízení na testování elektromotorů se zabudovaným měřidlem výkonu. Kromě samotných akumulátorů se testy primárně zaměřily na zdokonalování pohonné jednotky a ovládání.

Pro fázi testování vzniklo na základech BMW 325iX osm testovacích mul, které se následně velice dobře osvědčily ve službách Německé pošty.

40 let historie elektromobilů BMW 40 let historie elektromobilů BMW 40 let historie elektromobilů BMW

Velmi slibné výsledky testování urychlily počátek vývoje čistě elektricky poháněného automobilu BMW. Vzhledem k tomu, že předchozí experimentální vozy jezdily na základech již existujících modelů, které nešlo zcela ideálně upravit pro specifické požadavky elektromobilu, měl být další postup zcela jiný.

Vývoj se u BMW zaměřil na městské vozy, protože vozy s omezeným dojezdem se do města hodí nejvíc. První účelově postavená studie elektricky poháněného vozu do města a blízkého okolí se poprvé představila na frankfurtském autosalonu 1991 a jmenovala se BMW E1.

Tato studie už tenkrát vyčnívala z davu svojí nízkou hmotností a vysokou úrovní bezpečnosti, za niž vděčila lehké konstrukci a pevné karoserii.

Technické parametry také stály za pozornost. Výkon 32 kW, točivý moment 150 Nm a dojezd přibližně 160 km představovaly příslib každodenní využitelnosti.

Kromě pěti prototypů E1 se v rámci projektu objevilo dalších dvacet pět testovacích vozů na podvozku řady 3. Mezi lety 1992 a 1996 sloužilo osm těchto vozů jako pojízdné laboratoře pro testování nejrůznějších motorů, převodovek a akumulátorů za běžného provozu na ostrově Rujana v Baltském moři.

Získané informace poskytly cenné poznatky pro další rozvoj elektromobility. Projekt skončil v roce 1997.

V roce 2008 se na silnici dostala flotila přibližně 600 plně elektrických vozů MINI E, určených pro každodenní soukromé využití. Nasbírané poznatky z pilotního projektu přetavilo BMW Group v okamžitý vývoj produkční verze.

Konkrétně potenciál použitých lithium-iontových akumulátorů v nabyl nových rozměrů. Na počátku roku 2010 prostřednictvím světové premiéry BMW Concept ActiveE se celý svět dozvídá, kam BMW dokázalo posunout své aktivity v oblasti výzkumu a vývoje elektřinou poháněných vozů.

40 let historie elektromobilů BMW 40 let historie elektromobilů BMW 40 let historie elektromobilů BMW

Praktické zkoušky více než tisíce vozů se odehrály v roce 2011. Stejně jako v případě MINI E, i zde byla hlavním cílem vývoje tvorba vozidla označovaného jako MCV (Megacity Vehicle), tedy ideálního automobilu pro použití ve světových velkoměstech.

Právě tento vůz stál u zrodu budoucího sériového BMW i3. Elektrický systém pohonu konceptu BMW i3 je dokonalým příkladem toho, čeho může dosáhnout systematický rozvoj. Pohonná jednotka zabere při stejném výkonu o 40 % méně prostoru než v MINI E.

Všechny v článku zmíněné elektromobily BMW si postupně na stránkách magazínu Hybrid.cz podrobněji představíme v samostatných článcích. První z nich, BMW 1602 Electric z roku 1972, už dnes odpoledne.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

nj je to bída s BMW

insideevs.com/monthly-plug-in-sales-scorecard/

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Energeticka hustota baterii uz davno prekonala fosilne paliva jediny problem je to ze neexistuje spojenie medzi vedeckou a investicnou sferou a to zvlast v EU.

99,98% ludi nema ani sajn o tom ze teoreticka energeticka hustota PbO2 je 230mAh/g pricom LiFePO4 ma 174mAh/g je teda zrejme ze olovene baterie este vobec nepovedali posledne slovo zvlast ak si uvedomite ze nove typy olovenych baterii s vyuzitim EAP polymerov uz dosiahli 80Wh/kg!!!

Viete o tom ze SAV UMMS robil niekolkorocny uspesny vyskum v oblasti bipolarnych olovenych baterii v ramci programu Creator pre Volvo? Viete ze po uspesnych testoch baterii bol po vstupe velkeho vyrobcu baterii Banner zmrazeny akykolvek dalsi vyskum ale hlavne vyvoj vyrobnej linky a firma isla do konkurzu aj ked mala spickove produkty ktore by dokazali presadit e-mobilitu aj medzi obycajnych ludi?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To nevíme. A chceme vědět více. Prosím o odkazy. Děkuji.

Vývoj technológie prípravy kompozitov pre batériové aplikácie (Development of the composites for the battery applications)
Zodpovedný riešiteľ: Stanislav Kúdela ml.
Trvanie projektu: 1.1.2005 /
Evidenčné číslo projektu: 2402
Organizácia je koordinátorom projektu: áno
Koordinátor: Ústav materiálov a mechaniky strojov SAV

Počet spoluriešiteľských inštitúcií:
5 - Rakúsko: 1, Slovensko: 1, Švédsko: 3
Čerpané financie: EFFPower - 83873 €,
EFFPower - podnikateľská činnosť - 104667 €

Dosiahnuté výsledky: Riešenie projektu sa zameralo na následovné oblasti (výsledky sú dôverné):

1. Optimalizácia parametrov prípravy kovovo-keramických kompozitných materiálov pre účely bipolárnych batérii.
2. Zvýšenie polarizačných hodnôt a skrátenie polarizačného času takéhoto materiálu.
3. Návrh vysokoproduktívnej technológie výroby kompozitných platní
4. Návrh systému hodnotenia kvality.

Já myslím, že je vcelku jedno jestli nás bude vozit lithium nebo olovo. Olovo má trochu horší startovní pozici, protože je "zlé a ošklivé" = toxické. Tudíž zdá se, že přeci jen bude muset v budoucnu bojovat s EU o výjimku.

Jsou k těm zázračným Pb bateriím naměřeny nějaká data z produkční verze článku? Resp. vyrábí to komerčně někdo? (nerýpu, zajímá mně to - olovo téměř nesleduji)

Samozrejme ze su data aj hotove bipolarne olovene baterie ale ako vidite z textu projekt este nebol oficialne ukonceny aj ked EFFPOWER zbankrotoval. Ak mate blizko do BA mozete sa zastavit na SAV UMMS mate tam kontaktnu osobu.

S vyuzitim klasickej NAM, PAM pasty je mozne dostat sa na 55-60Wh/kg je to kvoli nizkej vyuzitelnosti aktivnej hmoty ktora je priemernych 50%

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To je priliz vysoka hmotnost na podiel uchovanej energie. My sme sme potrebovali nieco okolo 400Wh/kg. S tymto budu mat olovene baterie problem stale.

Obrázek uživatele honza.t

40 let se s tím babrali a zatvrzele tvrdili že pro to není dostatek zájemců pro vysokou prodejní cenu .Jenže zatím jiní opravdu vyvíjeli a přišli na trh s cenově dostupnými elektromobily .Tet museli spojit své síly s jinými společnostmi aby svůj předstíraný vývoj výrobního modelu dokázali uskutečnit a uvést do reality.Uvidíme jaké budou prodeje a jestli se BMW podaří prolomit nedůvěru k elektromobilum ,a konečně se začnou masově prodávat.
Kdo bude asi dodavatelem nejdůležitější součástky, která je alfou a omegou celého elektromobilu pro prémiové Německé automobilové výrobce ? BASF,Contimental,Johnson Controls-Varta,Banner,Saft, Panasonic,Sanyo ?

Ano, mě také připadá, že se s tím babrali jenom kvůli tomu, aby mohli tvrdit: Tudy cesta nepovede, je to jenom hračka pro zvláštní příležitosti, i když i to my dovedeme. Kupte si náš vytuněný benzínový sporťák, to je auto pro vás. Každý si pak řekne: Když to ani BMW nezvládne, tak kdo? Typická negativní reklama.

---

hariprasad

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nema to Tesla takto nahodou na vyssej urovni? Myslim celu konstrukciu, vykon a rozmery celej pohonnej jednotky.
Tito sa v tom babru 40 rokov len aby mazali med na hubu mediam a ludom. A teraz - 2 roky po tom co Tesla ukazala, co ide vyrabat (a tipujem ze aj samote BMW vozy budu dostupne najskor tak rok po tom, co uz sa Model S bude predavat) pride BMW s velkym HURA mame navrhnute cisto elektricke auto, ktore sa koncepcne silne podoba na dizajn Modelu S (myslim teraz ten "skateboard")... a napriek tomu sa velmi parametrom k Tesle nepriblizuju...

Hovorim si... WTF?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Prostě se vezou na tom, že se vlna konečně rozjela, s čímž velké automobilky moc nepočítaly, tak teď holt tahají ze skříně předváděcí hračky a vydávají je za "utajený vývoj"...

Pořád je ale dobré, že vůbec něco měli - oproti třeba Škodě, která se teď zoufale pokusila na možná XX let starých technologiích postavit elektromobil, který teď testuje...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak škoda pro poštu vyrabela a utl to prave nemecky vlastnik... Takze Skoda "zacala" vycoj "teprve" pod nemcem...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nechápeš princip.
Automobilky v principu nechtějí na silnicích elektrická auta.
50% zisku automobilek dělají náhradní díly předražené o 300%. Když vyrobí auto, do kterého nikdo nekoupí náhradní díly, kde na tom vydělají?

A jedině konkurence automobilky, co dělá čistě elektromobily jako je TESLA dokáže ty dinosaury donutit k tomu aby obětovali část zisků.


Nabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?