Elon Musk: našim bateriím by se mělo říkat spíš 'nikl-grafitové'

Jan Horčík - 12 Prosinec 2016

JB Straubel a Elon Musk se zhruba v polovině roku vyjádřili k oblíbené problematice "nedostatek lithia". Upozornili, že jejich baterie obsahují pouze asi 2 % lithia a výslednou cenu mnohem víc určují nikl a grafit.auto lithium kov

Podívejte se na žebříček největších producentů lithia (2014)
foto: Worldatlas.com

Otázka dostupnosti lithia, měkkého lehkého kovu, trápí řadu insiderů. Mnozí dokonce pochybují, že světové zásoby a těžba lithia bude dostatečná k tomu, aby Elon Musk a Tesla mohli naplnit své velkolepé plány na výrobu stovek tisíc elektromobilů ročně v gigatovárně.

Aby tyto obavy rozptýlili, rozhodli se Elon Musk a technický šéf Tesla Motors JB Straubel už v polovině roku přiblížit technické detaily skladby jejich baterií. Upozornili, že by se jim spíš než "lithium-iontové" mělo říkat "nikl-grafitové".

Katoda baterie je totiž z niklu a anoda z grafitu. Ve výsledku obsahuje baterie pouze asi 2 % lithia. Anoda průměrně tvoří asi 30 % ceny baterie a ta je z 50 % tvořena grafitem. Katoda tvoří 40 % výsledné ceny baterie a lithium tvoří 50 % katody.

Jenže jakkoliv se Musk a jeho parta mohou snažit obavy o nedostatek lithia rozptýlit, faktem je, že jeho ceny dlouhodobě jdou výrazně nahoru. Největším producentem je Austrálie (13 400 tun), Chile (12 900 tun), Argentina (3800 tun).

Většina produkce z Austrálie dnes směřuje do Číny, kde poptávka po lithiu extrémně stoupá. Mimo jiné i díky rostoucí produkci elektromobilů a zejména elektrických autobusů s obřími bateriemi (až 324 kWh).

Na druhou stranu je lithium zatím stále poměrně málo globálně obchodovanou komoditou. Tesla prá spolupracuje s celou řadou firem zabývajících se extrakcí a zpracováním lithia, od nejmenších start-upů po velké korporace. Řada firem už ohlásila plány na výrazné zvyšování těžby.

Musk a Straubel ale nechtěně poukázali na důležitost grafitu. Jeho největším producentem je Čína (780 000 tun, 66 % světové produkce). Druhá Indie má roční produkci 170 000 tun, třetí Brazílie 80 000 tun. Využívá se při výrobě oceli, která ale momentálně zažívá spíše úpadek a s ní i klesají i ceny grafitu.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Mohli by zacit spise: "Nasim bateriim by se melo rikat Panasonic" :D

Obrázek uživatele ozana

Pak bys musel přejmenovat Chevrolet Bolt na LG Bolt. Tam je od LG veškerá elektro výzbroj.

---

Jezdím na proud, najeto 90 tisíc km. G-E STROMOS 8+ let a 93 tisíc km.

Obrázek uživatele honza.t

A BMW i3-i8 na Samsung i3- Samsung i8 jenže už se vyrábí Samsung i8 Digital Camera
https://www.youtube.com/watch?v=H8cJvP_5aEc

Obrázek uživatele Kuk

Baterie je technoligický celek od firmy Tesla složený z Panasonic článků. Způsob jakým to dali dohromady a jak to funguje je určující.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Zapomeňte na baterie, budoucnost je primárně ve struktuře - v nanomateriálech, ne v chemických formulích.

w w w . s u p e r c a p a c i t o r m a t e r i a l s . c o m (sorry, nemám registraci, abych mohl dávat odkazy)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Stačí zblbnout parser tím že se dá pryč www a první tečku.

Problém superkondenzátorů je ten že se stále spoléhají jen an povrchový naboj, dielektrikum a elektrolyt. Všechno jsou to příliš velké struktury. Průlom skladování příjde až v moment kdy budeme sto levně vytvořit strukturu schopnou vydržet napětí desítek až stovek voltů při síle dielektrika a elektrod v desítkách nanometrů. Ještě větší by nastal kdyby se podařilo využít přímo každého jednoho atomu a změnit mu počet elektronů byť jen o jeden.

Obrázek uživatele Alien5

Jo ja ve nano technologiich take vidim budoucnost.Nakonec se najde diky teto technologii nejaky palivovy clanek ktery udela revoluci v energetice a bude po baterkach vodiku i rope co vime potencial je obrovskej.

---

Profesionální astronom. Česká astronomická společnost + http://www.hvezdarnamb.cz/
BOINC : https://www.czechnationalteam.cz

Obrázek uživatele Cipísek D

sorry ale gůgl na ctrl+c/v nežere ;( Když chceš dávat odkazy jako neregistrovaný, tak ODMAŽ http://www. a VLOŽ supercapacitormaterials.com/

PS: s 30ti dilítama to je jinak nabudku ;))

---

TESLA jedině !! twitter.com/elonmusk TODÁROZUM !! stream.cz/porady/blanik

Obrázek uživatele ozana

Příliš vzdálená budoucnost. Asi jako jaderná fúze.

---

Jezdím na proud, najeto 90 tisíc km. G-E STROMOS 8+ let a 93 tisíc km.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

všetkomohlo byť, aj beztriedna spoločnosť, aj poručíme vetru , aj odstránenie peňazí, aj ... ale regan UZBROJIL socblok a ten sa rozsypal. ostali už iba spomienky na KOMUNÁLNE BYTY (v luxusnej výbave napr. seriál priatelia) ... všetko sme mali SĽÚBENÉ.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No, jsem opravdu velice zvědav, jak se se vzrůstající poptávkou komodit bude vyvíjet cena akumulátorů. Spíš bych tipoval, že směrem nahoru.

Obrázek uživatele M.Krupka

Možná půjdou baterie cenou dolů.

http://energia.dennikn.sk/dolezite/elektrina-a-elektromobilita/brusel-pokutoval-vyrobcov-bateriek-za-kartel/22128/

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

přesně, ty by ses jako analytik neuživil :-D

Vidis, a proto ne kazdy muze delat analytika.

Obrázek uživatele Kuk

18650 už podražili? :)

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Kuk

V baterce Tesly je cca 6,7 kg lithia. Ve starým Leafu cca 4 kg.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Daleko zajímavější je tohle info o waporvare baterky HE3DA

solarninovinky.cz/?zpravy/2016120502/19-12-2016-he3da-zahajuje-vyrobu-revolucnich-akumulatoru#.WE8D3vnhBPZ

Obrázek uživatele Kuk

A jak je na tom to Žaludovo baterkový waporvare?
http://www.dotyk.cz/publicistika/muz-na-baterky-zeleny-byznys-exsefa-ceskych-drah-petra-zaludy-20160728.html

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele ozana

Skočte se tam někdo zeptat:

Olife Source a.s.
Lazarská 11/6, Praha 2, 120 00 (vchod z ulice Omladinářů)
Tel.: +420 225 341 000, Mob.: +420 731 149 061
miroslav.vejman[a]olife-energy.com
www.olife-energy.com

---

Jezdím na proud, najeto 90 tisíc km. G-E STROMOS 8+ let a 93 tisíc km.

Obrázek uživatele Josef

Máte tam oba špatně w a v, je to vaporware.

Obrázek uživatele Kuk

Kupodivu Fordu a Michiganský universitě připadaj zásoby lithia dostatečný. Prej to bude stačit až na 90 let.
http://www.ns.umich.edu/new/releases/8500-university-of-michigan-and-ford-researchers-see-plentiful-lithium-resources-for-electric-vehicles

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Josef

Takže když se to vezme kolem a kolem, tak baterky Tesly obsahují docela dost uhlí :D

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

fosily ještě víc ;)
jinak spousta Tesel neobsahuje téměř žádné uhlí, je nabíjeno výhradně obnovitelnou energií, drahý ubohý lháři :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

?
Ja som myslel, že to myslí ako vtip.

Obrázek uživatele Josef

Jo, byl to vtip. Grafit není uhlí. Ale jenja je mimoň.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

mimoňu, ty moc diskuse nezvládáš, co, jen zbytečně bleješ :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jooo, vyhradne obnovitelnou? To maji pred nabijeckou nejakej filtr co jim zaridi elektriku s vetrniku neco jako se v mionulosti prodavalo v rakousku na atomovou elektriku :D
Chlape co se naucit jak funguji distribucni site elektricke energie nez zacnas psat, ze spousta tesel jede na obnovitelnou...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

mozečku ubohý, stále nechápeš, že fosily mají mnohem větší dopad na život kolem nás, že? :)
1) těžba ropy
2) zpracování ropy
3) distribuce ropy
...

Obrázek uživatele Kuk

To my taky :)

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Úpadek výroby oceli? Nebyla nedávno Čína tak velkým producentem že se jim nedalo nijak konkurovat a ceny letěly dolů globálně? Myslím že se plánoval nějaký limit na export

Obrázek uživatele JIP

Cinska vlada vyrobu oceli masivne dotuje. Doporucuji cinsky dokument Under dome nebo tak nejak. Je na Youtube v originale s anglickymi titulky. Je to spolecne s nekvalitnimi palivy pricinou silene spatneho ovzdusi.

---

Můj článek o tom jak jsem navštívil Tesla Motors ;)

Obrázek uživatele ozana

Právě kvůli tomu chce čínská vláda výrobu snížit. Také kvůli znečištění prostředí.

---

Jezdím na proud, najeto 90 tisíc km. G-E STROMOS 8+ let a 93 tisíc km.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

ekonom.ihned.cz/c1-65428710-cina-zaplavuje-svet-levnou-oceli-schyluje-se-k-dalsi-obchodni-valce


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicNabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil