Elon Musk: Autopilota vypustíme ve čtvrtek

Funkci Autopilot pro elektromobily Tesla Model S/Tesla Model X slibuje šéf Tesla Motors už nějaký ten pátek. Ve čtvrtek by se ale všichni šťastní majitelé Modelů S měli konečně dočkat.

V první fázi budou funkce Autopilot v elektromobilech Model S připomínat spíš vylepšené asistenční systémy jako je udržování v pruhu nebo adaptivní tempomat. Postupně je ale čeká další vylepšování.
foto: Tesla Motors

Funkce Autopilot byla poprvé automobilkou Tesla Motors představena loni v říjnu. Elon Musk tehdy naznačoval postupnou automatizaci/robotizaci řízení.

Funkce Autopilot přijde nyní s updatem firmwaru Modelu S na verzi 7.0. Podle Muska ji Tesla začne šířit už během čtvrtka minimálně v a během následujících pěti dnů pravděpodobně i ve zbytku světa. Až dosud měla funkce skupiny Autopilot k dispozici pouze malá skupina vybraných betatesterů.

Podle magazínu IEEE Spectrum však zatím nepůjde o plnohodnotné funkce skupiny Autopilot. Spíše jde o vylepšení stávajících asistenčních systémů. Elektromobil Tesla Model S se tak sám dokáže udržet v pruhu a zrychlovat či zpomalovat v závislosti na provozu za ním či před ním – tedy vylepšený adaptivní tempomat.

Řidič nicméně i nadále bude muset dávat najevo, že neustále dává pozor – třeba tím, že ho auto vyzve, aby zapnul blinkr. Zatím není jasné, zda dokáže Autopilot například sám na dálnici předjíždět – předpokládáme ale, že zatím nikoliv.

Auto nicméně dokáže alespoň samo zaparkovat – ovšem s řidičem na palubě. V minulosti slibované plně automatické parkování – tj. že řidič vystoupí a auto samo zajede do garáže – přijde ale teprve ve firmwaru verze 7.1, který se momentálně betatestuje.

Kromě funkcí skupiny Autopilot přinese nová verze firmwaru také další změny týkající se zejména uživatelského rozhraní.

Twitter, Elon Musk, Tesla Motors

26 Comments on “Elon Musk: Autopilota vypustíme ve čtvrtek”

  1. Tohle mě nepřestává
    Tohle mě nepřestává fascinovat. Tesla je jediná automobilka, která pochopila, že vývoj nekončí prodejem, ale stále vylepšuje i pro ty, co auto mají. Kdy tohle konečně pochopí ostatní automobilky?! Sice se některé o něco již snaží přes Google Car nebo Aplle Car, ale myslím, že to není srovnatelné…

    1. Tesla je příkladem firmy
      Tesla je příkladem firmy jež vsadila na progresivní vzdělanost a vzdělání! Elon Musk je člověkem, jenž kolem sebe dokázal motivovat své spolupracovníky aby byli profesními hvězdami. Je škoda, že se něco podobného nedaří i v jiných státech, kde vzdělanost IT absolventů je na podobné úrovni jako v USA!!!

    2. Shodou okolností pracuji
      Shodou okolností pracuji na vývoji SW pro automobilky, není tak úplně pravda že péče o Vás po koupi končí, pokud se zjistí v SW chyba , pak se opraví a v servisu Vám dají nový.Na druhou stranu pokud si chcete kupovat masovky nemůžete čekat, že se kvůli Vám konzern strhne. Buď dáte za auto 300-500 tisíc a nebo 2-4 miliony ten rozdíl ceny je propastný pak jsou peníze na lepší SW a další funkce. TESLA je jednička, ale nekoupíte si to, protože na to nemáte. My také umíme udělat takový SW , včetně převzetí řízení při smyku. Problém je legislativa, já nechci jít do vězení za to, že mám chybný SW a zabilo to nějakou tetičku, protože napsat to tak, aby to fungovalo v každé situaci nelze a zlepšovat do jde jen postupně , tj. změnou SW na základně nehod a i když statisticky klesnou nehody třeba i první verze 50x pořád tu budou ty 2% nehod za který může SW. Dnes odsoudíme řidiče ať to udělal ze skutečné nedbalosti nebo ne , dostane podmínku pozůstalí peníze a všichni jsou „spokojení“, ale když SW napíše třeba naše vývojová skupina a ten se pak nahraje do 6 nebo 10 milionů aut ročně, pak za pár let budou za každým vývojářem provozem třeba 50 mil aut desítky mrtvých celkově jich bude třeba 100 a to každý rok. Podle současné legislativy to znamená dlouholetý trest za obecného ohrožení pro každého SW inženýra a likvidace výrobce co takové výrobky uvádí na trh. Takže žádná robotická auta nebudou a provozem 50 mil aut řízených řidiči zemře každý rok 7500 lidí , všichni jsou spokojení a řidiči dostávají podmínky, mi bereme svoje peníze děláme jen ta vylepšení bezpečnosti kde je za řízení odpovědný řidič. S dobrou legislativou by se do 5 let žádná jiná než robotická auta neprodávala – je to už vlastně vymyšlené, stačilo by aby legislativa umožnila výrobci způsobit nehodu po určitém počtu km a určila přijatelný počet mrtvých a zraněných na třeba 1 mil ujetých km. Náklady by hradila pojišťovna z povinného ručení. S nulovou chybovostí to prostě nikdo vymyslet neumí dokud tohle stát nepochopí bude se konzervovat současný stav.

        1. To jsou všechno
          To jsou všechno primitivní funkce, kde je pár čidel jedna situace a nic více. Nikdo na světě neumí vyrobit 100% funkčního automatického řidiče do auta a pokud bude muset za volantem sedět řidič a být za řízení v každém okamžiku plně odpovědný je autopilot k ničemu. To je jako kdybyste si kupoval budík, ale měl jste povinnost neustále sledovat jestli zvoní na čas a když ne,tak musíte zvonit ručně.
          Takový výrobek si běžný člověk nekoupí. Dokud nebude legislativa na automatické řidiče nepohne se to z místa. Popř. se bude tzv. papírově automatizovat – lepší ESP radar na brždění, hlídání pruhů, tempomat s nastavením distance atd. Ale tohle jsou ve skutečnosti jen bezpečnostní a komfortní funkce, které se hodí převážně pro dálkové cesty po dálnici ne automatizace řízení. A jak říkám dnes pokud by auto mělo řídit samo je odpovědný za chyby výrobce. Je to stejné jako má teď problém VW , kde prý „několik jednotlivců“ implementovalo SW na omezení emisí. Všechno to zaplatí firma a bude to stát miliardy a to jde jen o nějaké emise co by stálo kdyby umírali lidé po desítkách ? – to je konec firmy a proto v současném právním prostředí nemůže vzniknout robotické auto.

          1. chyba, roboticke auto muze
            chyba, roboticke auto muze vzniknout, ale nemuze se bez lidskeho ridice dostat na cestu.

            A legislativa se muze zmenit, az se bude mit o co oprit (statistiku kolizi robotickych aut). Ted neni roboticke auto -> nemuze se zmenit legislativa. A s Vasim pristupem by to tak zustalo hooodne dlouho.

            1. Souhlasím, že s
              Souhlasím, že s přístupem toho co tu psal pan „programátor“ výše bychom nikam nedošli. Nicméně s tou změnou legislativy to také nebude tak jednoduché, však se podívejte, statistiky nehodovosti jsou dávno k dispozici.

              Jo a mimo jiné, také jsem programátor v jedné velké zahraniční firmě, měl jsem na starosti vývoj instrument clusteru pro nový Aston Martin DB11, Bugatti Chiron (také teprve vyjde), Porsche Spyder apod. a navíc jsem osobně na univerzitě v rámci své DP dělal samočinné auto – takže vím, jak se takové auta dělají (SLAM, PID, částicové filtry, dynamické programování…), studoval jsem předměty přímo od p. S. Thruna, který má vývoj Google robotického auta na starost.
              Takže bych se rád vyjádřil k tomu, co tu psal kolega výše. Protože to, že každý SW v robotických autech chybuje a navíc s takovou chybovostí, kterou dotyčný zde zmiňoval není pravda, chytrý SW naopak vybírá možnosti, při kterých v krizové situaci najde nejmenší pravděpodobnost vzniku nehody, toto dokáže vyhodnotit během ms. Chybovost jako taková např. že správně nerozpozná cestu (jízdní pruh) nebo cedule apod. je naprosto minimalizována několika prvky, které snímají okolí automobilu (stereo kamery, radar, laser, gps, mapové podsklady) a přesnost určení automobilu na dané pozici na silnici je na cca 2 cm, rozpoznání objektů jako jsou automobily v okolí také již funguje na 100%. Jediný s čím mají robotická auta stále problém je sníh – kamery jim moc nepomůžou k upřesnění pozice na silnici. A při extrémních situacích umět spočítat úhybný manévr s nejmenší pravděpodobností kolize je vlastnost, kterou člověk nikdy umět nebude.
              A to, že dojde k usmrcení člověka není chyba SW jako takového, ten jak jsem říkal vybere řešení nastalé situace s nejmenší mírou pravděpodobnosti kolize, to že k dané situaci dojde je vždy chybou lidského faktoru – přesně toto také ukazují Google auta, která již najela miliony mil, bourali už v desítkách případů, nicméně pokaždé do nich někdo naboural a nebyla to jejich vina.
              Ano robotické auto bude nudné, bez emocí, jistou vrozenou bezpečnou agresivitu řízení mít nikdy nebudou, vrozenou intuici také ne, nicméně pokud by 100% aut bylo řízených autonomně a navíc si vzájemně předávaly informace, tak věřím, že nebude docházet k vůbec žádné nehodě (pokud tedy SW, který řídí automobil bude dostatečně kvalitní a sofistikovaný, jako je tomu u Google aut a nebude outsourcovaný do Indie, jako tomu bohužel často dnes bývá…). Na druhou stranu, dokud nebude 100% aut autonomních, tak samozřejmě k nehodám těchto aut bude docházet a budou to i nehody, kde by si člověk často se svou intuicí poradil, nicméně budou to nehody, které pokud neselže technika, tak budou mít viníka nehody právě člověka. Pokud však taková technika selže a ukáže se, že je to výrobní vada, o které se vědělo, tak za to klasicky bude zodpovídat automobilka – viz nedávný skandál GM, pokud to bude anomálie, tak pojišťovna… Ano, bude to trochu složitější zjišťovat, proto budou muset být v takových automobilech něco jako „černé skříňky“, o kterých se již uvažuje. Co se týče legislativních problémů, tak ty jsou již tedy vyřešeny, je to již jen v hlavách politiků danou legislativní změnu provést a to bude největším oříškem, nicméně i přesto věřím tomu, že do 5 let zde autonomní auta budou jezdit, protože technologie je připravena…

      1. Mýlíte se. Hlavně proto,
        Mýlíte se. Hlavně proto, že vy nemusíte udělat 100% bezpečný software. Stsačí když uděláte software, který bude nekompromisně dodržovat pravidla silničního provozu, což rozhodně jde (v situacích, kdy si software nebude vědět rady, zastaví a předá řízení). Případné nehody pak jdou na vrub ostatním účastníkům dopravního provozu.

        1. Tohle je nesmysl.
          Osobně

          Tohle je nesmysl.

          Osobně jsem za posledních 10 let zažil už mnohokrát situaci, kdy dodržení předpisů znamenalo nehodu.

          Moje oblíbená situace – kopec, kamion naložený kládama, v něm řidič co nezná okolí. Kamión jede, zpomaluje a najednou začne s plně zapnutýma brzdama couvat, za váma je dalších 5 aut a v protisměru z kopce jede auto.

          Tuhle situaci bez porušení předpisů nevyřešíte – prostě porušíte předpisy, vyjedete do protisměru i s rizikem, že do vás auto v protisměru vrazí, protože kamión s kládama se zastaví až pod kopcem. A dalších 5 aut za váma udělá to samé.

          Tyhle „zkušenosti“ vyžadují velký výpočetní výkon – predikovat že ten kamión je přetíženej, že nemá dost silný motor atd…, což to auto zatím nemá.

          Proto chápu, že se vývojáři SW nechtějí stát zodpovědnými

        2. Souhlasím s vámi.
          Souhlasím s vámi. Nicméně SW jednou odladíte. Lidí (zvláště ty na silnicích) nepředěláte. SW se vám nemůže nevyspat. Nemůže se vožrat ani sjet. Nenaštve ho, že vaše auto někdo předjel nebo vyblikal. Prostě bude vždy o řady lepší než průměrný člověk. A proto je autopilotáž budoucnost.

      2. At uz je to Google auto nebo
        At uz je to Google auto nebo Tesla autopilot, porad je za nehodu zodpovedny clovek. Nechapu proc by mel jit do vezeni SW vyvojar.

        Az za XY let statistika prokaze ze SW rizene auta (hlidane clovekem) zpusobuji 1/10 nehod, mozna se zmeni legislativa, ale do te doby za to bude zodpovedny clovek. Nedelat autonomni auta jen proto, ze se bojime legislativy je hloupost.

        1. SW vývojář má nad sebou
          SW vývojář má nad sebou dost šéfů, kteří rozhodují, mají zodpovědnost a v případě průšvihu půjdou sedět. Ale jak říkal kolega z práce když komentoval, že VW říká, že za diesel-průšvih může několik málo inženýrů. „Za všechno může vrátnej“. Odpovídá to tomu, že mezi managemtem je značně procento psychpatů a těm se do lochu nechce a budou se snažit ukázat na chudáky poddané.

        1. jasný no, autopilot se pak
          jasný no, autopilot se pak nevypne ponevadz nevi jesi je řidič mrtvej (Sko firm 7.0 jeste nemá v sedacce aktivován senzor života že jo ;)) a tak autopilot pouze stabilizuje vůz a snaží se předat řízení člověku ponevadz clověk predtím nespolupracoval. A dokad si ho clovek neprevezme autopilot se nesmi vypnout. Po vyprseni casovýho intervalu kdy clovek od autopilota stale neprevezme rizeni, autopilot zastaví vozidlo u krajnice a spustí SOS

Napsat komentář