Vysokorychlostní vlaky jsou něco, o čem si u nás můžeme nechat jenom zdát. Shinkanzen v Japonsku nebo francouzské TGV už ale léta (víceméně) spolehlivě fungují, a tak mají tamní technici čas na vymýšlení nejrůznějších vylepšení. Problémem vysokorychlostních vlaků je obrovská spotřeba elektřiny. Tato energie samozřejmě obvykle nepochází z obnovitelných zdrojů, a tak vědci na univerzitě Tohoku v Japonsku přišli se zajímavým novým nápadem. Využívají aerodynamických zákonů k tomu aby omezili tření mezi vlakem a povrchem, a tak dosáhli výrazného snížení nároků na energii. Prototyp vážící 400 kg zatím dokáže dosáhnout rychlosti 150 km/h. V určité rychlosti se vytvoří odlišný tlak nad a pod vlakem, takže je vlak nadnášen. Tomuto efektu se naopak snaží zabránit například výrobci sportovních automobilů. Co je ale na novém japonském projektu nejzajímavější – využívá elektrickou energii produkovanou z větrných a solárních elektráren budovaných podél trati.
Související články
2 Comments on “Ekologický létající vlak z Japonska”
Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Podle toho obrázku ale
Podle toho obrázku ale nejde o snížení tření, ale o vznášení pomocí přízemního efektu – jako ekranoplány (anglicky „WIG“), čili nic nového.
Zajímavá by asi byla nějaká kombinace s maglevem, protože dráhu to musí mít také…
ano, jde o „ekranoplan“,
ano, jde o „ekranoplan“, urcite to neni nic uplne noveho, ale jedna se o zajimavy zpusob vyuziti v oblasti vysokorychlostnich vlaku