Czechbus 2013: Elektrobus SOR EBN 8 v novém kabátě!

Daniel Kunz - 19 Listopad 2013

Český výrobce trolejbusových a autobusových karoserií SOR Libchavy je také jediným producentem elektrobusů, jehož vozy se v tuzemsku objevují v pravidelném linkovém provozu s cestujícími (konkrétně v Ostravě). Na veletrhu Czechbus 2013 představil elektrický autobus EBN 8 v novém kabátě.sor_ebn_8

Elektrobus SOR EBN 8
foto: archiv autora

Vzhledem k tomu, že konkurence nezahálí, rozhodl se jít cestou inovací i SOR. Jak jsme se mohli na veletrhu Czechbus 2013 v Praze přesvědčit, v poslední době se inženýři z Libchav evidentně zabývali především designem a vnějším vzhledem vozidla.

Původní čelní masku, kterou jsme po několik let mohli vídat u autobusů i elektrobusů sjíždějících z výrobní linky v Libchavách, nahradila nová s modernějšími křivkami a tvary. O tom, ale i dalších záležitostech jsme si povídali s panem Ing. Janem Černým, který ve společnosti zastává pozici manažera pro export.

„Když jsme si s elektrobusem porovnávali trolejbus a hybrid, došli jsme k názoru, že přišla doba, kdy by se to již mohlo začít vyplácet,“ odpověděl pan Černý na dotaz, co přimělo SOR k tomu pustit se do vývoje elektrického autobusu.

Při jeho vývoji byla použita koncepce klasického trolejbusu – pohání ho v trolejbusech používaný vodou chlazený asynchronní motor o špičkovém výkonu 180 kW a trvalém výkonu 120 kW.

„Pokud budeme brát v úvahu životnost elektrobusu SOR 12 let a stejnou životnost dieselového autobusu, tak počáteční vyšší investice se dopravci vrátí díky ekonomickému provozu elektrobusu někdy mezi desátým a jedenáctým rokem,“ vypočítal Ing. Černý. Dotační programy pak mohou dobu návratnosti urychlit i na 5 až 6 let.

V Libchavách budou mít příští rok napilno. Jíž nyní se začalo pracovat na zakázce, která čítá 10 elektrobusů, a o dodání dalších 10 – 15 těchto vozidel se v současnosti jedná. „Pokud bychom se dostali na úroveň 25 – 30 vyrobených vozidel ročně, tak se nám samozřejmě sníží náklady, což pro dopravce bude znamenat nižší pořizovací cenu,“ upozornil Černý.

Dosud sjely z výrobní linky v Libchavách elektrické autobusy v délkových variantách 8, 9.5 a 10.5 metrů, přičemž již příští rok by měl být připraven prototyp o délkové variantně 11.1.

Elektrobus SOR EBN 8 pojme maximálně 51 cestujících, dosáhne maximální rychlosti 80 km/h a na jedno nabití v provozu s dvěma až třemi zastávkami na kilometr ujede 150 – 200 km.

Pokud jede vůz prázdný, udává výrobce dojezd 300 km. Dodavatelem elektrické výzbroje u všech elektrobusů SOR je Cegelec, 180 ks lithium-iontových baterií Winston Battery o celkovém napětí 600 V pochází z produkce firmy EVC.

Dobíjení v pomalém (nočním) režimu probíhá proudem 32 A cca 8 hodin, rychlonabíjení pak probíhá pomocí až 250 A. „Do budoucna uvažujeme o automatických dobíjecích stojanech na konečných zastávkách, kde by automatická ruka vozidlo bezobslužně dobila,“ prozradil další záměry Ing. Černý.

V současné době se SOR připravuje k expanzi na zahraniční trhy. Když přišla řeč na parametry nového designu, důvody vedoucí k této změně se nacházejí právě v záměru expandovat na západní trh, kdy se SOR rozhodl přiblížit nejmodernějším trendům a především v Německu na tyto změny již skutečně reagují.

„Uvidíme, jak se k problematice elektrobusů postaví Evropská unie, ale testovali jsme už v Maďarsku, Polsku nebo na Slovensku a právě zde vidíme rostoucí potenciál,“ shrnul závěrem Ing. Jan Černý.

vlastní
Zpět na HybridPřidat komentář

e-stationVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.Sleva na profesionální nabíjecí stanici Webasto LiveNabíječky elektromobilů Circontrol
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?