V polovině minulého roku jsme informovali, že Tesla už testuje nový AI čip pro plně autonomního Autopilota. Aktuálně novinku v podrobné prezentaci představila.
foto: Tesla
Tesla uspořádala speciální „Autonomy Day“, v rámci kterého šéf firmy Elon Musk a Pete Bannon, šéf vývoje hardwaru pro Tesla Autopilot, nový hardware představili. A to v překvapivých detailech.
Systém Autopilot se už do elektromobilů Tesla montuje zhruba od roku 2014. Až do 21. března 2019 se elektromobily Tesla Model S, Tesla Model X a Tesla Model 3 vybavovaly hardwarem verze 2.5.
Od 22. března 2019 se do všech těchto vozů montuje hardware verze 3.0. Kdo si zaplatil balíček „Full Self-Driving“ i u dříve vyrobených vozů, tomu Tesla hardware zdarma vymění.
Půjde o relativně jednoduchý zásah, protože FSD počítač je umístěn za odkládací schránkou (glovebox) před sedadlem spolujezdce. Počítač pro „Full Self-Driving“ (FSD) je založen na zcela novém AI čipu, který si Tesla s pomocí Peta Bannona a jeho týmu vyvinula.
Každý z těchto čipů je vyroben 14nm technologií a obsahuje dvě jádra. FSD počítač obsahuje dva čipy, takže celkem čtyři jádra. Oba čipy počítají stejnou úlohu a výsledky pak vzájemně porovnávají. Pokud se shodují a vše souhlasí, dají pokyn řídící jednotce auta k provedení úkonu.
Nový FSD počítač je ve vývoji asi čtyři roky. Vývoj samotného čipu byl ukončen před rokem a půl. Jde o počítačový čip speciálně navržený pro běh neuronových sítí, resp. té, kterou využívá Tesla pro svůj program Autopilot.
Jde tedy o výsostně specializovaný čip, při jehož vývoji bylo vše podřízeno maximálnímu výkonu a optimalizaci poměrů cena/výkon a spotřeba/výkon. Toho se podle Muska podařilo dosáhnout a Tesla má podle něj dnes „objektivně nejlepší čip na světě“.
Protože náklady na výrobu jednoho čipu jsou zhruba 80% v porovnání s hardwarem v2.5, je vývoj placen právě z budoucích výrobních úspor. Výkon se přitom zvýšil zhruba 21x. Bannon v prezentaci řekl, že nejvyšší zlepšení výkonu čipu, na kterém kdy předtím pracoval, bylo trojnásobné.
Výrobu čipu obstarává pro Teslu společnost Samsung ve své továrně v Austinu. Elon Musk také potvrdil, že už dnes se pracuje na příští generaci čipu, kde by výkon mohl vzrůst ještě asi trojnásobně.
Na videu výše můžete shlédnout výživnou, podrobnou prezentaci nového FSD počítače Tesly a s Muskem i Bannonem se skutečně ponořit do jeho designu. Prezentace začíná asi po první hodině a deseti minutách. Na dalším videu už je vidět FSD počítač v praxi:
Elon Musk tvrdí, že hardware je de-facto hotový a připravený pro plně robotické řízení. Teď už zbývá doladit software, tedy dotrénovat neuronovou síť. Jak dlouho bude trvat tato fáze je otázka, Musk si podle všeho představuje, že do konce letošního roku by to mohlo jít. Víme ale dobře, jak funguje Elonův čas.
Takže jejich vlastní řešení ji vyjde na 80 % částky,
Takže jejich vlastní řešení ji vyjde na 80 % částky, kterou platila nVidii. Hm, na začátečníky dobrý.
off
Výčet vylepšení pro updejty modelu S a
off
Výčet vylepšení pro updejty modelu S a X.
https://electrek.co/2019/04/23/tesla-new-model-s-x-range-upgrade-drivetrain-suspension/
Takze dojezdy po updatu (EPA) :
Tesla Model X LR :
Takze dojezdy po updatu (EPA) :
Tesla Model X LR : 523km
Tesla Model X SR : 402km
E-tron : 328 km
Ooops…naskok diky technice se zmensuje 🙂 S takovou bude mit zacvhili Xko 2x takovy dojezd jako ten audi srot 😀 Tesla Model S LR uz tam skoro je – 595km EPA! lol
A to je Xko větší, těžší, a daleko výkonnější. :D.
A to je Xko větší, těžší, a daleko výkonnější. :D.
Jeste bych rad nekde online vzorec na prevod Elon time na real
Jeste bych rad nekde online vzorec na prevod Elon time na real time. Sam programator, takze vim ze temer jakejkoliv slib terminu je lez. (ac neumyslna)
Já bych rád věděl v jakém časoprostoru žijou ve
Já bych rád věděl v jakém časoprostoru žijou ve Škodovce? :)))
11. 1. 2012
První sériový elektromobil Škoda se objeví už za dva roky
https://ct24.ceskatelevize.cz/ekonomika/1198420-prvni-seriovy-elektromobil-skoda-se-objevi-uz-za-dva-roky
21. 5. 2013
Škoda neplánuje elektrické nebo hybridní automobily
https://www.auto.cz/skoda-neplanuje-elektricke-nebo-hybridni-automobily-74587
20. 3. 2018
„Do roku 2022 by měly být na trh uvedeny celkem tři čisté elektromobily Škoda“
http://www.hybrid.cz/skoda-chysta-levny-elektromobil-na-urovni-fabie-co-je-skoda-epilot#comment-186707
noo ku správnější představě je třeba započítat
noo ku správnější představě je třeba započítat nakvedlanou Vahlandovic teoriji elektomobility 2010-15
.
.
Jde o to zda pouze programujete nebo také řešíte systém a
Jde o to zda pouze programujete nebo také řešíte systém a architekturu …
On ten odhad treba na zacatku neni az tak mimo. Ale pak prijde
On ten odhad treba na zacatku neni az tak mimo. Ale pak prijde obchodnik (Musk v tomhle pripade), prohlasi, ze je to moc, a zakaznikum rekne tu polovicni lhutu. Ovsem kdyz se ta kratsi lhuta (vetsinou) nestihne, „za voly“ je vyvojovy tym, ze neumi ani odhadovat ani vyvijet…
Pod tohle se rád podepíši. Ale týká se to každého
Pod tohle se rád podepíši. Ale týká se to každého obchodníka s deštěm. Musk je asi nejznámější, ale určitě ne „nejlepší“.
Až na to, že Musk není obchodník. Kdyby byl tak by si
Až na to, že Musk není obchodník. Kdyby byl tak by si rejžoval zisky na nějakým Roadsteru a nepouštěl se do větších akcí. Musk je inženýr a vizionář, který má dlouhobé cíle a chce se k nim dostat co nejrychleji. Já chápu jak to vidí, slibuje milníky (aspirational timeline) tak jak by to mohlo jít, kdyby nebyly žádné komplikace a zároveň chce popohnat tým aby se snažili co nejvíc. Jemu i jeho lidem je jasné, že se to většinou nepodaří, protože vždycky se najdou nějaké zádrhele. Ale to nevadí, protože stejně těch cílů dosáhne mnohem dřív než ostatní plánovači co si dají pevný plán na X let a podle toho jedou a nejsou schopni změnit parametry pokud se přijde, že tudy cesta nevede. Jak řekl v prezentaci, má problém dodžet čas, ale stejně se mu a jeho lidem podaří udělat co slíbil a to je podstatné.
Pokud je mu „jasne, ze se to vetsinou nepodari“ a presto to
Pokud je mu „jasne, ze se to vetsinou nepodari“ a presto to rekne VEREJNE (nebavime se o internich planech a terminech), to je proste obchodnicky pristup (vedome lhani) a to mi nevymluvis. O to hur, ze je inzenyr a „vi“, u cloveka, ktery v zivote nenapsal radku kodu by se to jeste se skripenim zubu dalo pochopit.
Navic (vedome) davani nerealistickych cilu vede k jedine veci – mizerne kvalite. Protoze neco se pri nedostatku casu obetovat musi a to neco je typicky osetreni (a otestovani) okrajovych pripadu.
Jeden priklad za vsechny z nedavne doby, kdo by testoval situaci, ze na krajnici bude 20 tun tezky cerveny blikajici kus kovu (hasicske auto). Nebo neco min agresivniho, zapomenuti prihlasovacich udaju do spotify po vypadku signalu.
Watch Tesla Unveil Its Full Self-Driving Computer In Under 5
Watch Tesla Unveil Its Full Self-Driving Computer In Under 5 Minutes
https://www.youtube.com/watch?v=bZxTG7DmB_0
Jo součástky Tesla. To není nic novýho 🙂
Jo součástky Tesla. To není nic novýho 🙂
Zaujala mne info o spotrebe, tj ze to snizi dojezd.
Zkusim
Zaujala mne info o spotrebe, tj ze to snizi dojezd.
Zkusim trochu pocitat..
Dojezd rekneme 400km pri baterii 80kWh tj 200Wh na km pri prikonu do trakce 10kW. Psano jest, ze o par km tedy o 2 a to je 0.5% z dojezdu; zapnutim FSD se prikon zvysi o toto procento a je to 50W. Jiste to vyzaduje solidni chlazeni.
Může někdo znalý oboru zhodnotit ty applovský
Může někdo znalý oboru zhodnotit ty applovský superlativy, kterýma se Tesla/ílon ohání? Zda je to 21x rychlejší, zda je to nejlepší na světě, zda to má vůbec finanční smysl to vyvíjet in house a jak si to stojí oproti konkurenci?
Pokud to splňuje požadavky ISO 26262 v ASILU D, tak se to
Pokud to splňuje požadavky ISO 26262 v ASILU D, tak se to vyplatí vyvíjet in house, protože to je věc, která k dostání na světě není.
No jo, ale to nám neřekne moc o tom jak moc je to
No jo, ale to nám neřekne moc o tom jak moc je to progresivní a jakej to má potenciál pokud se to naplní správnejma datama a procedurama? Ty požadavky to může splňovat i pokud to bude dělat jen nějakou jednouduchou věc, ale cenově a vykonově to bude zbytečnej overkill.
Pokud jde o HW tak udělat něco ASIL D není tak hrozný, jen
Pokud jde o HW tak udělat něco ASIL D není tak hrozný, jen to stojí víc peněz než QM. A to je fakt hrozný, protože nebudou prémie za úspory.
Tak hlave je to proste jednoucelovy HW optimalizivany na jednu
Tak hlave je to proste jednoucelovy HW optimalizivany na jednu jedinou vec navazany na jednoucelovy SW, ktery dela jednu jedinnou vec. To je samozrejme obrovska vyhoda a umoznuje prave onu vysokou efektivitu za maly vykon. To je jako Apple inhouse A-cipy, ktere ve spolupraci se SW delaji iphony iphonama, tedy nejvykonnejsi a nejspolihlevjsi telefony na svete. Myslim ze je to spravna cesta, stejne jako se SCH, baterkama, drivetrain apod. Tyhle veci, kde chce tesla rychle inovovat a predbehnout ostatni si musi delat sama jinak bude furt jen cekat nez jim to doda nekfo jiny=maji to vsichni.
Tak to ví celkem každej, že čipy a soft na zakázku či
Tak to ví celkem každej, že čipy a soft na zakázku či rovnou in house jsou to pravý ořechový. Mě šlo o hlubší pohled na věc.
Ono tech „hlubsich informaci“ v prezentaci moc nebylo.
Ale
Ono tech „hlubsich informaci“ v prezentaci moc nebylo.
Ale kvalifikovany odhad, nijak dramaticky nezvetsili takt, tim to nebude. Pravdepodobne udelali (proti „graficke karte“) o neco jednodussi vypocetni bunky (nepotrebuji vsechny operace), takze jich na stejnou prochu nacpali vic. A co je (podle me) hlavni trik, nejak vylepsili I/O operace (presouvani dat sem-tam) – co sezere u klasickeho reseni reseni s grafickym cipem nejvic casu, je presun dat z pameti pocitace do pameti cipu a zpet. Tady predpokladam udelali nejaky trik, ze NN koprocesory a pocitac sdili jednu pamet a tim padem se neztraci cas.
Vyhodnost – to zalezi kolik utopili ve vyvoji 😉
Docela jsem se divil, že se každý výpočet
Docela jsem se divil, že se každý výpočet ověří/porovná s druhým čipem, pak se pošle povel a ještě se zpětně ověří, jestli byl ten povel správný. Ono takové jištění je určitě správné, ale taky docela náročné (na čas)
U raketoplánu to bylo myslím 5 procesorů a když se 3
U raketoplánu to bylo myslím 5 procesorů a když se 3 shodli tak to bylo ok go.
Ja spis myslim, ze budou porovnavat az ten povel (resp vystup
Ja spis myslim, ze budou porovnavat az ten povel (resp vystup neuronky), to jsou v zasade dve cisla (natoceni kol a pozadovana rychlost).
Díky.
Díky.
No tak pak asi chapes proc ty superlativy, kdyz zadna jina
No tak pak asi chapes proc ty superlativy, kdyz zadna jina automobilka toto nedela.
Tak snažím pochopit jak moc jsou ty superlativy na místě.
Tak snažím pochopit jak moc jsou ty superlativy na místě.
Souhlas!
Souhlas!
OT: Samovznícení Tesly S v podzemní garáži.
OT: Samovznícení Tesly S v podzemní garáži. https://www.mojevideo.sk/video/2f768/v_cine_sa_svojvolne_vznietila_tesla_model_s.html
Nojo. Starý esko. Nebojte. Po faceliftu budou požáry
Nojo. Starý esko. Nebojte. Po faceliftu budou požáry elektromobilů minulosti.
Model 3 ještě nehořel, ani když se při nehodě rozpůlil ve dví.
A to do něj podle whisleblowerů dávají propìchlé články. 🙂
Jasně, kdo kdy slyšel o tom, že by shořelo auto se
Jasně, kdo kdy slyšel o tom, že by shořelo auto se spalovacím motorem, a to včetně situací, kdy se to stane na parkovišti a vezme to okolní auta s sebou. Je to statisticky jenom nějakých milion případů celosvětově ročně.
A jaké štěstí, že to bylo takhle přímo krásně na
A jaké štěstí, že to bylo takhle přímo krásně na kameru.
Zajímalo by mě když by nějaký vandal v opilecké pýše
Zajímalo by mě když by nějaký vandal v opilecké pýše vyvrátil
značku Stop nebo dej přednost v jízdě jak by autopilot reagoval.
Pokud by to neměl uložený v paměti, tak stejně jako
Pokud by to neměl uložený v paměti, tak stejně jako člověk, prostě jako by tam ta značka nebyla a oba by měli stejnou šanci na bouračku. Ale i když to má uložený v paměti tak prostě svislé označení má přednost před vodorovným a pokud tam fyzicky není tak prostě neplatí. To se nedá svítit.
Já tam vidím naopak výhodu a to sice v tom pokud se někde změní značeni a přednosti v jízdě tak počítač zareaguje správně, kdežto člověk co tam jezdí leta má vysokou šanci změnu ve znaćení přehlédnout. Párkrát se mi to stalo a bylo to dost nepříjemný, zvláště u jednosměrek.
p.s. Kolik značek už si vyvrátil? 🙂
Nevyvrátil jsem ještě ani jednu značku ale u nás v Brně
Nevyvrátil jsem ještě ani jednu značku ale u nás v Brně je vyvrácená
třeba i několikrát za měsíc ale ne stále ta stejná a to je v blízkosti asi 200m od Městské Policie, a také zapalují plastové kontejnery s papírem.
jenže Ti hlídají hlavně ve dne takže nikoho nechytí.
A to jsem zapomněl ještě dodat, že rozkopávají každou
A to jsem zapomněl ještě dodat, že rozkopávají každou chvíli zasklené čekárny pro městskou dopravu a také cca 200 metrů od městské Policie kde má sídlo.
Kdo to nezná tak nežije ve větším městě
Žiju ve velkým městě a neznám to. Tím nechci říct, že
Žiju ve velkým městě a neznám to. Tím nechci říct, že se to tu neděje, ale opravdu jsem na nic takového nenarazil už dlouhá léta a to brouzdá fetek a bezďáků až hrůza. Maximálně v centru, ale to je spíš práce víkendovej ožralů, nebo ožralejch turistů z ožíracích zájezdů.
Ať tam namířej kamery a maj to vyřešený. To budou dělat furt ty stejný grázlové. V New Yorku kdysi vyhlásili nulovou toleranci a hodně jim to pomohlo s podobným vandalstvím.
Ano dělají to v opilecké pýše a v noci když je nikdo
Ano dělají to v opilecké pýše a v noci když je nikdo nevidí.
Chodím až 3x denně se psem tak to vidím častěji.
Kolikrát by se dalo vystopovat ze které hospody asi šli.
Poslední dobou se to zlepšilo, asi už trochu zestárli.
Mojí dceři skákal jeden po střeše Fabie a druzí si ho fotili, ale to náhodou jeli kolem policajti tak si je všechny pochytali i když se
snažili utéct. Byli to studenti kteří studovali v Brně.
škoda 15000 kč omluvili se a zaplatili.
Šlo by to řešit jednoduše: není značka, jeď pomalu,
Šlo by to řešit jednoduše: není značka, jeď pomalu, sice to není zichr, ale aspoň to zvýší šance na přežití.
Mně by zase zajímalo, zda to jde opravdu bez těch radarů/
Mně by zase zajímalo, zda to jde opravdu bez těch radarů/ lidarů. Řekl bych že jo. V Californii a Nevadě určitě.
Na lidar bylo hodně dotazů.
Je dobrý, pokud máte slabý
Na lidar bylo hodně dotazů.
Je dobrý, pokud máte slabý výpočetní výkon a potřebujete dostat pouze dostatečná prostorová data. Pokud vytvoříte umělý zrak, tak se stane zbytečným. V prezentaci ukazovali 3d rekonstrukci prostředí jen za pomoci obrazu kamer.
Elon se vyjádřil, že až ostatní společnosti dosáhnou určitého stupně vyvoje, tak lidar přestanou používat.
Na druhou stranu, v noci za dobrého počasí, když vás všichni oslnuji, by lidar mohl být užitečný.
Lidar jsou tvrdý data a ne vypočtený dohady. Zatím je
Lidar jsou tvrdý data a ne vypočtený dohady. Zatím je pekelně drahej, jinak by se nasazoval.
Jo hlavně za mlhy a pod.
Jo hlavně za mlhy a pod.
Za mlhy co?
Za mlhy co?
Tak na dohadech, odhadech a dojmech stoji silniční doprava
Tak na dohadech, odhadech a dojmech stoji silniční doprava nyní. 🙂
Na tvrdá data je tu radar.
Pokud vím, tak lidar je už docela levný, řádově 100 dolarů.
Radar nema rozliseni.
Radar nema rozliseni.
To nemá, na rozlišení používají kamery.
Radar má
To nemá, na rozlišení používají kamery.
Radar má proniknou mlhou a jeho data používají i trénování neurální sítě pro odhad vzdálenosti přes kamery.
Já jinak proti lidaru nic nemám, jen se snažím přetlumočit, co bylo řečeno na včerejší konferenci. 🙂
Fakt jo, to myslíš ten lidar co je v robovysavačích a
Fakt jo, to myslíš ten lidar co je v robovysavačích a skenuje 5x za sec a je pro real time autopilota naprosto nepoužitelnej, nebo už tak zlevnil ten co má tisíce skenů za sec a stál tedy spíš stále stojí taky tisíce $? 😉
Ten vysavacovy taky neni za stovky, to je zas opacny extremni
Ten vysavacovy taky neni za stovky, to je zas opacny extremni pripad.
Vzhledem k tomu, ze Velodyne sestnactipaprsek klesnul snad z $80k (vpodstate rucne delany prototyp) na $8k (to, co se dneska koupi, maloseriovka), rozjetim masove vyroby by se to urcite dalo jeste snizit. SSD lidary (nevim, jestli uz nekdo zacal skutecne prodavat, ale treba Valeo na eSalonu vystavovalo) pod $500.
Jinak jednopaprsek uz dneska sezenes tak v kusovce za $2-3k (Hokuyo, ne SICK).
Valeo to má tuším už za 600€.
Valeo to má tuším už za 600€.
Vida tak na úrovni čipu a architektury karty se o vyšší
Vida tak na úrovni čipu a architektury karty se o vyšší ASIL evidentně snaží.