Vše o CNG (9) - Fiat Panda Natural Power

Petr Soukup - 08 Září 2009

Po prostorné Multiple přichází podruhé v našem seriálu na řadu Fiat. Tentokrát z úplně jiného segmentu malých aut - Fiat Panda Natural Power. Zvenku malá, uvnitř skoro neuvěřitelně prostorná. Jak je to s jejím alternativním pohonem?

Fiat Panda Natural Power

Panda byla navržena pro městský provoz. Pravda, už tato skutečnost je diskutabilní. Ve městech často funguje dobře hromadná doprava, lze jezdit na kole či skútru. Nebudeme ale odbíhat od tématu, existuje i praktické využití pro městské auto, ať už je to rozvoz čehokoli méně objemného.

Malá velká
Italská automobilka není ve výrobě CNG vozidel žádným nováčkem. Také proto se úprava nedotkla vnitřního prostoru a jen zanedbatelně zavazadelníku. Tradičně zmizela rezerva, kterou nahradila sada na opravu defektů. Pro převoz nákladu zbylo v kufru 190 l, což představuje 16l snížení. Kvůli velikosti zavazadelníku si ovšem potenconální zákazník Pandu kupovat nebude, takže se v tomto případě asi nic neděje. Kupodivu se do malé Pandy opravu vejdou čtyři průměrní dospělí pasažéři, ačkoli to tak na první pohled nemusí vypadat.

Fiat Panda Natural Power

Nádoby s kapacitou 13 kg CNG jsou uloženy pod podlahou. Jejich hmotnost se podepsala na jízdních vlastnostech, nižší těžiště však Pandě především v zatáčkách prospělo. Klasická nádrž na benzín byla zachována, a tak lze dojet až 800 km, z čehož plyn vystačí dle výrobce asi na 300.

Studená sprška
Českému zastoupení Fiatu lze přičíst k dobru, že Pandu s pohonem na CNG zcela přehledně zařadilo do ceníku jako plnohodnotnou variantu. Není to vždy pravidlem. Informací je k dispozici také dostatek. Nicméně, cena vyrazí dech i těm otrlejším. Zatímco Panda s motorizací 1,2 l, ze které plynová verze vychází, přijde na 192 900 Kč, příplatek za spalování CNG činí neuvěřitelných 141 tisíc korun. Sečteno a podtrženo 339 900 Kč za úspornější provoz. Může se to vůbec vyplatit?

typ výkon [kW] 0-100 [s] spotř. [l,kg] Kč/km cena [Kč] návr.1 [km] návr.2 [km]
1.2 44 14,0 5,6 1,75 192 900 x x
1.3 D 51 13,0 4,3 1,75 302 900 243 040 x
1.2 CNG 44(38 CNG) 17,0 4,4 1,34 339 900 218 131 159 959
* současné akční ceny
* návr.1 návratnost vztažená k benzínové verzi
* návr.2 návratnost vztažená k 1,3 diesel
* ceny PHM shodné v celém seriálu kvůli možnosti porovnání (benzín = 28,20; nafta = 26,20; CNG = 21,20)

Fiat Panda Natural Power

Vyfukováním kouře do vody zlato nevznikne
Návratnost plynové Pandy ve srovnání se zážehovou 1,2 nevyšlo nejlépe. S vidinou, že po čtvrt milionu kilometrů najetých na plyn začne autíčko spořit, si ho těžko někdo pořídí pouze kvůli provozním nákladům. CNG verze je o dost línější, a tak ani jízdní vlastnosti člověka neoslní. Subjektivně nemůžu najít důvod, proč si plynovou Pandu pořídit.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No sice pěkné, ale je to jako porovnávat cenově jablka a hrušky. V 1,2 zákl. výbavě mám prd a v dynamicu mam spoustu věcí. Bráno na výbavu je rozdíl pak jenom skutečných cca.70-80tis. u nového modelu mezi 1,2 a 1,4CNG je to pak 100tis. ale zase silnější motor. Takže návratnost by měla být okolo 100-120tis. km. To má člověk při velkém využívání za 3-5let zpět.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Já jen nerozumím tom proč se tady pořád tolik mluví o pohonu na CNG když provoz na LPG je podle mě mnohem výhodnější
- nízké emise (myslím emise v porovnání s benzínem )
- nižší cena LPG plynu (i když je spotřeba asi o 10 % vyšší LPG než při spalování benzínu, ale litr LPG stojí v současnosti kolem 12 Kč )
- hustší síť čerpacích stanic (mnohonásobně více stanic)
- levnější přestavba benzínového pohonu na LPG

Nevím jaká je spotřeba u pohonu typu CNG v porovnání s benzínovým pohonem ale i kdyby byla spotřeba při provozu na CNG stejná jako při provozu na benzín (menší nebude) tak CNG je výrazně dražší než LPG

Myslím že CNG nemůže v současnosti LPG konkurovat - a to i přes to že na Hybrid.cz to vypadá jako by LPG vůbec neexistovalo :)
Omlouvám se za příliš dlouhý přispěvek, a děkuji všem kdo si ho přečetli připadně na něj zareagují

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Spotřeba je daleko nižší hlavně záleží na to co na čerpací stanici je napsáno jestli platíte 1metr krichlový(stlačený) popř 1 Kg. Jel jsem s Fiatem panda hamburg tam a zpět (1500km) za cca 1500kč jde tohle i Lpg navíc Cng stanici si můžete udělat doma popř na firmě tim pádem je cena Cng skoro na půlce pro bližší info mě můžete kontaktovat. Navíc CNG je bezpečnější než Lpg potvrzuje to fakt, že i auta od výroby jsou s CNG - Opel, fiat, volvo, M-B ..... atd.

Obrázek uživatele Jan Horčík

Máte pravdu, dosud se náš server na LPG příliš nezaměřoval, nicméně do budoucna se budeme zabývat i touto oblastí.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak tu bych fakt nechtěl. Když už tak Multiplu


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-Salon