Amerika začíná budovat vysokorychlostní železnici
Spojené státy americké vsadily místo železniční dopravy na leteckou a osobní automobilovou. Jak se ukazuje, zejména v zimě to může být problém. Vláda Baracka Obamy chce protlačit vybudování celonárodní sítě vysokorychlostní železnice. Jeho ministr dopravy Ray LaHodd říká, že půjde o významné dědictví současné generace.
Ray LaHood se takto vyjádřil v krátkém článku pro noviny Orlando Sentinel. Na začátku v něm zdůrazňuje, že Amerika by nikdy nebyla taková jako dnes bez své sítě dálnic. Ty jsou obchodními i společenskými tepnami USA.
Dálnice zůstanou klíčovou součátí národní dopravní sítě i v budoucnosti. Ale dál už prý nelze spoléhat pouze na ně. Dlouhodobý ekonomický růst je třeba podpořit i dalšími infrastrukturními projekty. Jako je právě vysokorychlostní železnice.
2030: Spojené státy mají kompletní síť rychlovlaků
Miliardář Buffet kupuje americkou železnici, sázka na budoucnost?
Zatímco Evropa, zejména ta západní, severní a jižní, spolu s Japonskem, Čínou a Jižní Korejí, jsou v tomto ohledu na světové špičce, v USA rychlodráha prakticky neexistuje. Železnice je tam jen sporadicky využívaným dopravním prostředkem.
To mají změnit právě vysokorychlostní vlaky. Ray LaHood píše, že "hladce spojí rozsáhlé metropolitní komunity a ekonomiky skrze bezpečnou, pohodlnou a spolehlivou dopravní alternativu". Navíc ulehčí letištím i dálnicím. A předvším sníží závislost na dovozu ropy i emise.
Nepodstatná není ani ekonomická stránka věci. Americká ekonomika se potácí na hraně resece. Sžírá ji především vysoká nezaměstnanost daná tím, že v USA prakticky vymizel výrobní sektor - přesunul se do Číny. To by se mělo díky projektu rychlodráhy změnit.
Prozatím se celý projekt nachází stále ještě převážně ve stadiu plánování, ale s klidem můžeme prohlásit, že jde o plánování velmi pokročilé. Jednotlivé státy unie už do Washingtonu odeslaly své požadavky a návrhy. O projekt se zajímají železničáři, ekologové, široké spektrum soukromých společností.
Právě soukromíci, zahraniční i domácí, celkem více než 30 firem, už přislíbili zaměstnat americké pracovníky a založit nebo rozšířit své operace v USA - pokud jim budou uděleny některé kontrakty v rámci budování vysokorychlostní železniční sítě.
V některých místech však už práce pomalu začínají. Ve státech Vermont a Maine už dělníci instalují koleje. V Severní Karolíně a Illinois probíhají pozemní úpravy, aby se s pokládáním kolejí mohlo začít už příští rok. Florida se nejspíš stane prvním státem USA, kde bude vysokorychlostní železnice uvedena do provozu.
- Články
- Barack Obama
- Ray LaHood
- doprava
- dopravní infrastruktura
- ekonomická krize
- ekonomický růst
- ekonomika
- infrastruktura
- nezaměstnanost
- nákladní doprava
- osobní doprava
- rychlodráha
- rychlodráhy
- rychlovlaky
- vlaky
- vysokorychlostní dráhy
- vysokorychlostní vlaky
- vysokorychlostní železnice
- železnice
- železniční doprava
- železniční koridory
- železniční síť
Mna zaujima otazka ekonomickej rentability osobnej vlakovej dopravy vobec, vychadzam z domienkok ze vlakova doprava je rentabilna ak sa dopravuje na velke vzdialenosti, velka tonaz a pokial mozno co najdlhsie stalou rychlostou (minimum zastaveni) cize vysokorychlostna zeleznica na prepravu ludi mi pripada ako oxymoron, nevezie sa velka tonaz, relativne casto sa zastavuje a rozbieha (aj ked v amerike su ine vzdialenosti takze toto kriterium nie je az tak aplikovatelne) a musi sa rozbiehat na vysoku rychlost a spomalovat z vysokych rychlosti a okrem toho, a to plati v amerike dvojnasobne, osobne auto je vzdy najpohodlnejsi dopravny prostriedok co sa tyka masoveho meritka, a amerika na to ma najlepsie podmienky, takze je mozne ze sa tam vyskytnu aj auto-rychlovlaky ako kedysi chodili z CZ a SK do chorvatska ...tak ci tak, buducnost vlakov nie je vo vysokej rychlosti ale v preprave velkej tonaze na velke vzdialenosti...ale uvidime ako rozhodne trh, preto je smutne ze sa tym zacina zaoberat americka administrativa, cize to budu vyhodene peniaze danovych poplatnikov
V severní americe sice VRT v evropském či asijském pojetí zatím v adekvátním rozsahu neexistují, ale je třeba si zároveň uvědomit, že Američané nepoužívají jako jednotku metry a kilometry, ale míle, a tak je také třeba pohlížet na všechny jejich "originální" údaje o rychlostech jejich stávajících vlaků - mnohé jejich tratě s osobní dopravou jsou tedy už dávno minimálně stejně rychlé, jako "běžné" evropské "klasické" železniční tratě, tedy běžně umožňují jízdu rychlostí 140 - 200 km/h. S ozhledem na velikost amerického kontinentu to sice samozřejmě není mnoho, ale z předložené informace není zřejmé, že železnice v USA funguje i nyní, byť ne v rozsahu, jaký by byl adekvátní velikosti USA.
Díky za doplnění!
šéfredaktor Hybrid.cz