Peugeot 508 RXH - nový diesel hybridAUTO
Peugeot 508 RXH - nový diesel hybrid
Říše středu omezuje vývoz vzácných kovůČÍNA
Říše středu omezuje vývoz vzácných kovů
Obří továrna se otevře už za rokTESLA
Obří továrna se otevře už za rok
Mercedes-Benz třídy B na plynTEST
Mercedes-Benz třídy B na plyn

Dieselové motory: čím dál tím úspornější

Jan Grohmann - 28 Březen 2014

Spalovací motory ještě rozhodně neřekly své poslední slovo. Dokazují to jejich neustále se lepšící parametry. Podle britské studie mají například dnešní dieselové motory o 27 % nižší spotřebu a produkují o 21 % méně škodlivých emisí než před deseti lety.Válec spalovacího motoru

Místo činu
foto: Bosch

Zprávu zkoumající konstrukční proměny dieselových motorů v průběhu let vydala britská Společnost výrobců a dovozců motorových vozidel SMMT (Society of Motor Manufacturers and Traders). Zpráva New Car CO2 ukazuje na pozitivní vývoj účinnějších a šetrnějších dieselových motorů.

Současné naftové motory se spoléhají na řadu technologií snižujících spotřebu. Zpráva přímo zmiňuje nejnovější verze systému přímého vysokotlakého vstřikování nafty common rail nebo technologie start-stop.

„Motoristé dnes využívají mnohem čistější dieselové motory než ty, které byly na trhu před deseti lety,“ říká Peter Fouquet, prezident pobočky Bosch ve Spojeném království. "Jak prodeje dieselů nadále stoupají, zaměřujeme se na inovaci nových technologií, které pomáhají snižovat emise z dieselových motorů a dělají je levnější pro výrobu.“

Jedním z velkých předělů v konstrukci dieselových motorů bylo masové zavedení turbodmychadla. Opravdový přelom nastal v osmdesátých letech, kdy se na trhu objevily automobily Mercedes řady 300 a Volkswagen Golf, vybavené dieselovými motory s turbodmychadlem.

Další kvalitativní skok nastal v 90. letech se zavedením systému common rail. První takto vybavený automobil se stal Alfa Romeo 156 2.4 JTD s řešením od firmy Bosch. Navíc v průběhu let se zvyšovaly neustále tlaky, pod kterým se nafta vstřikovala do válců. To vedlo k výrazně nižší spotřebě paliva.

Na obecně nižší spotřebě paliva se projevilo také zavedení systému start-stop, který vypíná motor, pokud je auto v klidu. Spotřeba paliva podle zprávy díky vypínáni motoru klesla o dalších 8 %.

Navíc existují další technologie slibující ještě nižší spotřebu paliva. Jedním z nich je i nezávislé pneumatické otevírání sacích a výfukových ventilů ve válcích motoru. V současnosti se tak děje díky mechanickému váčkovému systému.

Elektronika u pneumatického řešení hlídá polohu klikového hřídele a podle toho upravuje otevření a zavření ventilů. Systém je plně nastavitelný a teoreticky může být ventil otevřen/uzavřen nezávisle na poloze hřídele.

Lze tak například víceválcový motor nechat běžet jen na dva válce a postupně další válce připínat bez složitého mechanismu - prostě se jen spustí ventily. Ventil tak může zůstat otevřený mnohem déle, systém je menší a lehčí a má nižší ztráty.

V současnosti podobný systém rozvíjí například švédská firma Cargine. Podle ní takto vybavené motory mají o 30 % vyšší výkon a o 1/3 nižší spotřebu paliva. Kde je problém? Samozřejmě v ceně, výrobních nákladech a v risku se zavaděním nové technologie do výroby.

 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Úspora 8% u start-stop? Na papíře možná, v reálu úspora mizivá. Mám to v autě, aby se motor zastavil, musí se splnit milion podmínek (teplota motoru, okolí, běžící kllimatizace, teplota okolí, atd.), takže zase ne vždy se zastaví. Dále mám plno situací, kdy zastavím, chcípne motor a do 5 vteřin vyražím dál (klasická situace příjezdu do křižovatky, rozhlédnu se, rozjedu se). Což určitě nepřispívá k delší životnosti motoru.
Celkově vzato, když najedu po městě za den 100 km, tak motor se zastaví na cca 5 minut. Což při spotřebě 0,8 l/h je to asi 0,07 litru...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Takže další a další řídící jednotky pro motor. Motor tak bude zase dražší a poruchovější. A to je jen dobře. Nastupuje totiž levný a naprosto spolehlivý elektromotor. Takováto složitá monstra mu jen dláždí cestu...

Spalovací motory ještě dlouho neřeknou poslední slovo, určitě jsou specifické podmínky, kde budou vítané, ale pomalu začínají vyklízet svoje pozice. Souhlasím s diskutujícími, že jsou velmi složité, je potřeba velké množství mechanických dílů, Hi-Tech technologií. Elektronika a palubní počítač je stejnou nutností jako v elektromobilech. Pro normálního smrtelníka to už nemá cenu.

---

hariprasad

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Neznášam smrad z dieslov v meste. Na papieri môžu byť ekologické ako chcú, ale čo z toho keď každý druhý má vybratý DPF a zaslepený EGR

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dizlove motory su vyhodne viac pre vyrobcov, ako uzivatelov. Su zlozite, drahe pri kupe a hlavne oprave a pouzivaju sa v nich zlozite systemy. Jednoducho povedane zamestnavaju ovela viac ludia je z nich aj vacsi zisk, ako benzinove, alebo ine motory. Dokonca uz aj rozdiel v spotrebe benzinovych a naftovych motorov je velmi maly. Pneumaticky ovladane ventily su skor reklamny tah, ako realizovatelne v seriovej vyrobe. Skor by som si vedel predstavit ventily v podobe rotujuceho supatka nad sanim/vyfukom a rychlostou otacok (napr. servomotorom jednoducho ovladat ich otvaranie/zatvaranie.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dlabať na ne. A čo robili doteraz ? Sú to písacie stroje. Už začala éra počítačov.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Drobná oprava: vačkový a váčkový systém je docela rozdíl - komický překlep :-)

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanic Kariéra EVC Group

zajímavé články