Tržní podíl naftových motorizací u nově registrovaných osobních vozidel v období leden-listopad 2023 v zemích Evropské unie klesl na 13,7 %.
Celkem bylo v uvedeném období registrováno více než 1,3 mil. naftových vozidel, meziročně o 5,5 % méně. Situace v jednotlivých zemích je pochopitelně různá. Obliba naftových motorizací v kombinaci se stále ještě širokou nabídkou těchto vozidel tak Českou republiku dostala s 20,7 % na pomyslnou první příčku mezi zeměmi Evropské unie, vyplývá z aktualizovaných informací webu Čistá doprava, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů.
Za jedenáct měsíců roku 2023 vzrostly registrace nových osobních vozidel v EU o 15,7 % a dosáhly téměř deseti milionů. S výjimkou Maďarska všechny trhy EU během tohoto jedenáctiměsíčního období rostly.
K tomuto trendu významně přispěly čtyři největší trhy: Itálie (+20 %), Španělsko (+17,3 %), Francie (+16,2 %) a Německo (+11,4 %). Nejvíce registrací si v zemích EU připsala benzínová vozidla (35,7 %), následovala hybridní bez externího dobíjení (25,7 %), bateriová elektrická – elektromobily (14,2 %), naftová (13,7 %), plug-in hybridní (7,7 %) a ostatní (3,0 %).
V České republice bylo za jedenáct měsíců registrováno 206 tis. nových osobních vozidel, meziročně o 16,2 % více. Více než polovinu registrací si připsala benzínová vozidla (52,2 %), následovala naftová (22,7 %), hybridní bez externího dobíjení (17,9 %), bateriová elektrická (3,0 %), plug-in hybridní (2,3 %) a ostatní (1,7 %).
„Jakkoli v zemích Evropské unie každoročně dochází ke snižování tržního podílu naftových motorizací, v Česku v posledních třech letech prakticky stagnuje. Česká republika je 10. největším trhem s novými osobními vozidly, v naftových motorizacích jsme dokonce 5. největším, když více dieselů se letos prodalo jen v Německu, Itálii, Francii a Španělsku. Naftové motorizace si v Česku stále udržují popularitu, což je dáno jak tradicí, tak zejména širokou nabídkou a oblibou nejsilnější značky na domácím trhu. Celkový tržní podíl Škody během uplynulých jedenácti měsíců dosáhl v Česku 35,3 %, v oblasti naftových motorizací pak dokonce 48,2 %. První čtyři nejregistrovanější naftová vozidla byla Škoda OCTAVIA, KODIAQ, SUPERB a KOROQ, až 5. v pořadí byla jiná značka – Toyota PROACE,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu, v. v. i., který se tomuto specifiku věnoval také v panelové diskusi na prosincové konferenci Současnost a budoucnost bezemisní dopravy v České republice – více zde.
„České premiantství“ v naftových motorizacích se pak odráží v podílu bateriových elektrických vozidel, kdy v zemích EU bylo v letošním roce registrováno téměř 1,4 mil. bateriových elektromobilů, meziročně +48,2 %.
I přes relativně vysoký, téměř 70% meziroční růst, dosáhl podíl osobních bateriových elektromobilů v Česku pouze 3 %, což nás před Slovenskem a Chorvatskem řadí stále na téměř úplný chvost mezi zeměmi EU.
V tomto segmentu pak Škoda Auto dosahuje tržního podílu 22,4 % a to navzdory tomu, že jediný model Škoda Enyaq je zatím (za 11 měsíců) nejregistrovanějším bateriovým elektromobilem v Česku, před Tesla Model Y, Tesla Model 3, Hyundai Kona Electric a Volkswagen ID.3.
„Navzdory signálům o ochlazení poptávky, které zmiňují zástupci některých značek, lze předpokládat, že trh s bateriovými elektromobily nadále poroste i v Česku. Již v letošním roce jsme byli svědky u některých značek poměrně výrazného zlevnění elektromobilů, což začátkem roku odstartovala Tesla, kterou následovaly další značky mnohdy se slevami v řádech statisíců. Toto zlevnění mělo nepochybně vliv na letošní počet registrací. V příštím roce pak očekáváme příchod dostupnějších elektromobilů v nižších segmentech – např. Citroën ë-C3, Renault 5, Kia EV5, Smart 3, měla by být představena Škoda ELROQ, která bude menší a levnější než ENYAQ. Další růst trhu by měl být podpořen díky výzvě Ministerstvo průmyslu a obchodu z Národního plánu obnovy na podporu nákupu elektromobilů a pořízení a výstavbu dobíjecích stanic, která bude poskytována formou bankovní záruky a finančního příspěvku prostřednictvím Národní rozvojové banky,“ dodává Kadula. Výzva, ve které je alokováno 1,95 miliardy korun, je k dispozici zde.
zdroj: tisková zpráva
Za tohle nelichotivé prvenství může česká debilita, kterou asi málo kde na světě pochopí, možná ješte v kombinaci s postižením mozku některých jedinců, z nadšeného vdechování zplodin výfuků. Kdo ve světě by se nedivil našim českým „standartům“ chování řidičů:
1) sedím na parkovišti, u závor či semaforů výluky (s evidentně dlouhým intervalem) v nastartovaném autě
2) jdu nakupovat do obchodu a auto nechám nastartované na ulici
3) dva huliči s cigáry kecají opřeni o páté dveře auta přímo nad výfukem nastartovaného auta ( na vlastní oči jsem viděl takovouhle hodinovou debatu)
4) matka s kojencem na ruce mu druhou rukou vytahuje kočárek z kufru nastartovaného auta opět přímo nad výfukem
5) na každé stavbě se ráno sejdou chlapi od zemních prací, nastartují vše co má výfuk a dlouze rozjímají co budou dnes dělat, svačí, kouří…
A zkuste někoho z nich, klidně s prosím a úsměvem, požádat o zhasnutí motoru. Pokud přímo agresivně nestartuje, tak se tváří že má IQ20 nebo nerozumí. Takže asi tak. Ideální živná půda pro troly s kecy o mnohem hůře kouřících tankerech, letadlech, výfucích BEV v elektrárně a dieselech co čistí vzduch. Český Pepík zase v*jebal s celým světem.
Normalni clovek by uvital moznost utect pumparum z lopaty. Ale cesky Pepik si jeste chrochta ze muze odvadet znacnou cast sve vyplaty sejkum a jinym mafianum.
Pouhych 10m2 solarnich panelu vyrobi rocne elektrinu na ujeti 10.000 – 15.000 km/rok.
Pěkně napsané. Do desíti let se to změní. Už brzo bude trapné jet do Rakouska na lyže dieselem. V zahraničí začne přibývat míst , kam vás se spalovacím autem nepustí. Nakonec i Češi začnou říkat , že jezdit spalovacím autem po městě a dýchat toxické látky přímo z výfuků , je zhovadilost. Nehledě na to , že elektromobily budou levnější.
Bozinku, tady se zas seslo chytrolinu co si mysli, ze v ruce drzi kristalovou kouli …. Ve skutecnosti drzi akorat sve zaparene koule.
Taky zírám na své spoluobčany. To máme: Podpora nafťáků, podpora uhajlovaných ukrajinských vrahů, nezdolná víra v právo Izraelců provádět palestinský holocaust, atd atp…
Vzpomínám na památnou větu L.Lohan po natáčení v Praze. Když se jí novináři ptali, jak se jí pracovalo v Česku, prohlásila ,,Češi jsou debilové“ …😆
No ona asi má v kebuli taky guláš, ale něco na tom bude 😅
„Palestinský holokaust…..“ Tsss, to jako zahajuješ silvestrovský kabaret už o 10 dní dříve? Vlastně – Ty to tímhle kabaretním stylem vedeš celý rok, že? Do toho celkem zapadá i Tvůj přehled o filmografii LL.
pro Dlaždicy… Tak to vypadá, že se ta herečka potkala i s tebou 😁
…Jaký přehled o filmografii?? Dyť já ani nevím jak vypadá. 😉
Za prvé se píše „hérečka“ a za druhé mluvila o Češích, prý? Já su moravák jako poleno, takže pokud by se měl někdo cítit dotčen – Ty to možná od LL bereš jako poctu? Nějak si to v tom chlastu prostě přeber…..
pro Dlaždicy…. V chlastu v šest ráno?? …Víš co – já nejsem Moravák jak poleno.😘
No o to je to horší, když se nepozná, kdy v chlastu seš a kdy ne?
pro Dlaždicy…. Asi máš pravdu – neodvažuji se přít s odborníkem 😂
Dobře, ani já už nebudu vstupovat do Tvého předsilvestrovského kabaretu – na to seš zase odborník Ty, užij si to.