Auta na plyn se představí ve třech městech ČR

Český plynárenský svaz přebral záštitu nad dalším ročníkem ročník osvětové roadshow o autech na plyn, resp. CNG. Od 19. do 21. října tak budou vybrané vozy na zemní plyn k vidění a vyzkoušení v Plzni, Českých Budějovicích a Domažlicích.

Plzeň, České Budějovice a Domažlice budou v říjnu cílem akce Green Corridor 2015
foto: Green Corridor 2015

V dopoledním programu budou probíhat na středních školách ve městech přednášky a diskuze o čisté mobilitě, alternativním palivu , a jeho budoucnosti v dopravě.

V odpoledním programu, který je určen široké veřejnosti, se mohou zájemci osobně seznámit se CNG vozy značek , , a a v případě zájmu vozy otestovat na krátké testovací trase.

Připraven je i doprovodný program pro děti a slosování všech řidičů zkušebních jízd o zapůjčení CNG vozu na celý víkend. Podmínkou zapůjčení vozu je platný řidičský a občanský průkaz.

Trasa / hodiny pro veřejnost:

19.10. Plzeň (náměstí Republiky, 14 – 17 hod.)
20.10. České Budějovice (náměstí Přemysla Otakara II., 14 – 17 hod.)
21.10. Domažlice (náměstí Míru, 13 – 16 hod.)

tisková zpráva

15 Comments on “Auta na plyn se představí ve třech městech ČR”

  1. Plyn je zcela hloupým
    Plyn je zcela hloupým krokem, jednak to neodstraní problémy spojené se spalovacími motory, hlavně se jedná o poměrně značné plýtvání palivem. Pokud by byl spálen v paroplynové elektrárně, pak by byla účinnost asi dvojnásobná, navíc jak trolejbus, tak elektrobusy mají tu výhodu, že jejich motory nemusí běžet stále.

    Dále neřeší naši závislost na dovozu fosilních paliv, pokud bychom dnes přešli plně na elektromobily, jsme schopni snížit spotřebu paliv na zhruba polovinu, i kdybychom měli spalovat plyn a uhlovodíky v PPC konfiguracích elektráren. To stené platí pro emise z oněch paliv, opět by klesly.

    Dále by ve městech kleslo znečištění a to jak chemické, tak tepelé, které je možná částečně zodpovědné za tepelné ostrovy, to teplo z motorů se jen tak neztratí.

    Ale zdá se že je to příliš jednoduché na to aby se na to našly dotace.

    1. Tak aspoň někdo v tom má
      Tak aspoň někdo v tom má jasno.

      Taky tvrdím, že spalovat dovozní plyn a ropu je hříchem – zvláště když máme naše uhlí – hnědé i koksovatelné černé. Kdyby domácnosti, administrativa a podniky přešly zpět na uhlí (příp. koks nebo plyn z uhlí), tak bychom nemuseli nakupovat žádná zdraví škodlivá ropná paliva.
      Případně by domácnosti mohly přejít na topení elektřinou (po výrazném poklesu ceny), když máme takové nadbytky výroby – pěkně ji pálit v přímotopech – to by byla čistota ovzduší a žádný smrad z kotlů na plyn a motorů z aut.
      A aby stát nepřišel zkrátka, tak by na uhlí a elektřinu nasadil pořádné daně – jako má na ropné produkty.

      1. Částečně to beru jako
        Částečně to beru jako vtip, částečně jako pravdu.

        Mnohem lepší výsledky, než přímé topení, které bude v provedení lidí skoro vždy neekologické, by dala maximalizace CZT, ale teď překopat infrastrukturu postavenou na plynu, to by bylo vražedné, k tomu totiž potřebujete vlečky, které se ve velkém zrušily.

        Takové kotelny by také musely být řádně odsířeny, nejlepší by byla metoda s výrobou generátorového plynu a paroplynového cyklu, ale nejspíše to bude alespoň 40-50%, Což pořád dává lepší výsledkek než spalování v autech. Ale je tu další problém, produkce CO2 bude asi 125% v případě spalování nafty. Ale bylo by to na obsáhlejší studii.

        A je sice pravda, že máme dost uhlí, s lepšími metodami, jako je podzemní zplyňování, použití lignitu etc. je ho dost možná se dá ještě nějaké najít, ale pořád se bavíme o limitovaném množství. Možná tak by to vydrželo jedno sto roků, ale to je maximum. (pozitivum by byla vyšší zaměstnanost).

        Potřebovali bychom spíše zachytit všechnu energii, která je dostupná, ať je to kterákoliv z forem, bylo by třeba odbourat překážky, tak aby se do stavyb elektráren mohly dát všichni, cokoliv do čeho budou chtít investovat, zároveň aby rostla spotřeba proudu v doprěvě, na úkor spalovacích vozů, třeba násobná daň na všechna neelektrická vozidla MHD.

        Máme tu ale ještě možnost použít náš vlastní uran, ale to by vyžadovalo několik kontroverzních projektů.

        Ale jak by zareagovala ekonomika na takové kroky? Na jednu stranu tu udělat „zlatou horečku“ stavby elektráren, na druhé by bylo podpořeno všechno co ji spotřebovává a spotřeba dovozových paliv by začala snad klesat, mohl by růst i export proudu. Dá se jen předpokládat, že by to vedlo k tomu že se zlepší bilance ZO.

        Mimochodem poslední trend v elektrickém vytápění jsou IR zářiče a tepelná čerpadla.

        1. Poslední trend v
          Poslední trend v elektrickém vytápění IR zářiči a tepelnými čerpadly je sice pěkný, ale šmejdí.
          Chtěl bych vidět ty vaše vysušené a ozářené pokožky (mumie) z neustálého půlročního ozařování jako v mikrovlnce po dvaceti a více letech.
          A trenkové teplo v domácnosti těmito zdroji rádobytepla stejně nevyrobíte, a pro naše domácnosti jsou tudíž naprosto nevhodné.

          Tepelnou pohodu domácnosti mohou dodat jen zdroje pracující s vyšší teplotou, vznikající při pálení elektřiny, uhlí, plynu nebo dřeva. Vše ostatní je k ničemu a je pouze jen takovou šmejdí náhražkou tepla.
          Ale chápu, že komu nevadí v zimě doma sedět ve svetru a s čepicí na hlavě, tak tyto poslední trendy bude podporovat a prosazovat.

          1. K prvnímu odstavci – tak
            K prvnímu odstavci – tak nejdříve bych si něco přečetl co to vlastně je infračervené záření, které dokonce produkuje i lidské tělo a „trenkové“ teplo pro ně není problém, musí se jen správně dimenzovat.

            K druhému odstavci – s tímto rozhodně nesouhlasím, mám doma topení v podlaze a stačí voda o 30 stupních celsia a ideální by bylo, jako zdroj tepla, tepelné čerpadlo.
            Stačí si trochu prostudovat o čem píšu a neodsuzovat co evidentně neznám.

              1. A nepletete si náhodou IR A
                A nepletete si náhodou IR A UV záření?
                Samozřejmě vás to může spálit, ale ta intenzita by musela být obrosvská.

                Apropos, IR je emitováno i těmi radiátory, ohněm, vlastně čímkoliv s běžnými teplotami, jen podle zákonů fyziky cítíme jen to, které je ze zdroje s vyšší teplotou než má naše tělo.

  2. A u nás ode dneška taky
    A u nás ode dneška taky plynujeme cestující MHD :-). Zatímco v sousedním Havířově už dlouhé roky, v Ostravě jsme spíše elektrizovali. Rozvíjely se tramvajové linky, trolejbusové, nakupovala nová vozidla, dokonce u nás jezdí elektrobusy http://www.dpo.cz/o-spolecnosti/vozy/219-sor-ebn-10.html.

    Včera havířovská společnost GASCONTROL dokončila stavbu velkokapacitní plnicí stanice zemního plynu a plynovodu pro Dopravní podnik Ostrava a jeho nové autobusy s pohonem na CNG. Slavnostní zahájení provozu plnicí stanice proběhne za účasti významných hostů ministerstva životního prostředí 12. října. Veřejnost si bude moci prohlédnout zařízení už 10. října v rámci Dne otevřených dveří ostravského dopravního podniku. První nové autobusy s pohonem na CNG vyjely na linky MHD právě dnes, 6. října 2015. Linku 37 jsem předjížděl ráno na Svinovských mostech. Trochu divně na tom plynobusu s hrbem pro uskladnění plynových lahví vypadal výfuk na střeše. Připomínal spíše lodní komín. Detaily http://www.dpo.cz/aktuality/1619-gascontrol-dokoncil-pro-dpo-stanici-cng.html

  3. vím že provoz něco stojí
    vím že provoz něco stojí takže se sem PR články a reklama musí dávat…

    ale šlo by tu reklamu orientovat na něco co není tak negativní ?

    CNG a LPG je jen metoda jak udržet při životě něco co by mnělo odejít na propadliště dějin a o čem by mněla zbýt jen noticka v historickém almanachu

    na konci dvacátého a začátkem jednadvacátého století lidstvo používá k přesunu vozidla u nichž byla jako pohonná látka používán rafinovaný uhlovodan těžený hlubinnými vrty či jeho plynná složka zkapalněná, popis technologie najdete na straně …..

    nevím proč neustále je nám vnucována doměnka že LPG a CNG je něco prospěšného – ani ropa a ani zemní plyn se na území České republiky netěží v objemu jenž by nás zajistil soběstačností, tak proč podporovat něco za co musíme ekonomický zisk v České republice vytvořený vyměnit do ciziny, zvláště když zpětně získáme něco co pak de fakto vyhodíme výfukem do ……

Napsat komentář