Tak tu máme zas jednu marketingovou studii. Jako obvykle příznivě naladěnou. Podle zprávy společnosti McKinsey se v roce 2015 prodá jen ve městě New York až 70 000 elektrických aut, tedy elektromobilů nebo plug-in hybridů, ročně.
To znamená 16% z celkového prodeje aut ve Vekém jablku. V Paříži by to mohlo být 9% a v Šanghaji až 5%. Zpráva je údajně založena na jednoročním výzkumu zmíněných měst.
Hlavním impulzem pro rozvoj elektromobilismu ve městech mají být především vládní omezení týkající se emisí, daňové výhody pro majitele elektromobilů, zvýšující se oblíbenost u spotřebitelů a vylepšení v oblasti baterií.
Související články:
» 10 aut do zásuvky roku 2010, část 1.
» Klimatická konference v Kodani: elektrická města budoucnosti
Navíc to samozřejmě sníží závislost na dovozu ropy. Ve městech lze velmi snadno instalovat nutnou infrastrukturu dobíjecích stanic, protože současná města by bez elektřiny nemohla fungovat.
Zajímavé je, že dostatečná hustota dobíjecích stanic pro elektromobily údajně není až tak důležitá pro tzv. „early adopters“, kteří si vystačí s málem a dobíjením doma. Pro masovou oblibu elektromobilů už ale samozřejmě ano.
Podle zprávy se bude následující desetiletí nést především v duchu plug-in hybridů. Čisté elektromobily prý začnou nabývat na významu teprve počátkem 3. desetiletí 21. století, kdy technologie baterií dostatečně pokročí.
Důležitou roli budou v rozvoji elektromobilismu hrát samotné vlády. Např. ta francouzská hodlá adopci elektromobilů co nejvíce urychlit. Navíc se chystá pořídit si na 50 000 elektromobilů pro státní správu a také odstartovat program sdílení elektrických aut.
Najskor by sa mohli presadit
Najskor by sa mohli presadit hybridy typu Opel Ampera. Hybridy od Hondy a Toyoty maju benzinovy motor+elektromotor+baterie. Clovek si teda kupuje dve auta v jednom. Ked je auto navrhnute, ako elektromobil a nejaky jednoduchy benzinovy/naftovy motor je pouzity len ako pomocny generator, tak by to asi cele vyslo cenovo vyhodnejsie
Čo sa týka techniky
Čo sa týka techniky motor-generátor, výhodnejšie byto bolo. Ale Ampera potrebuje veľkokapacitné akumulátory, ktoré sú omnoho drahšie, než tie z hybridov Honda, alebo Toyota.
Nech by malo take auto
Nech by malo take auto dojazd 100-150km. Cena litiovo-iontovych baterii+elektromotor cca 300000SKK (10000EUR). 8-10kW pomocny benzinovy motor 10000SKK (300EUR). Zbytok nech by stal 100000SKK (3000EUR).