I přes vyšší výkon a životnost moderních typů baterií se jejich celková spotřeba v České republice meziročně neustále zvyšuje, za posledních sedm let narostla o 19 %.
foto: T6Power
Tradičně spořiví Češi ale nezacházejí s bateriemi příliš hospodárně – jen asi šestinu až pětinu baterií prodaných na českém trhu představují dobíjecí akumulátory.
„Dobíjecí baterie jsou dražší, vyžadují pořízení nabíječky a nejsou vhodné do všech typů elektronických přístrojů. Přesto se jejich nákup zpravidla vyplatí, jelikož bez ztráty kapacity zvládnou desítky dobíjecích cyklů, čímž šetří peníze spotřebitelům i životní prostředí,“ konstatuje Radim Tlapák z internetového obchodu BatteryShop.cz.
NEPŘEHLÉDNĚTE BMW a Bosch postavili obří 2,8MWh baterii pro energetiku
Recyklace baterií v domácnosti
Právě ekologické hledisko je v souvislosti se spotřebou baterií velmi důležité, jelikož k poškozování přírody dochází již při těžbě surovin na jejich výrobu a též tehdy, nejsou-li odborně likvidovány.
Například dvě třetiny světové produkce kobaltu, nezbytného pro výrobu Li-Ion baterií, se vytěží v Demokratické republice Kongo, a to bez ohledu na ekologii těžby a často s využitím dětské práce. Průmyslová syntéza kobaltu z niklu a mědi pokryje jen asi 2 % celosvětové spotřeby.
Známé zásoby kobaltu se nacházejí i v Severní Americe a Austrálii, ale z ekologických důvodů se pravděpodobně těžit nebudou. Navýšení objemu průmyslové výroby kobaltu pro pokrytí celosvětové spotřeby by trvalo mnoho let.
Proto je rozumné vždy zvážit, zdali je opravdu třeba baterii vyhodit. „Lidé často vyhazují použité baterie příliš brzy, když ještě nejsou zcela vybité. Baterie, kterým poklesne napětí, sice už nestačí na provoz energeticky náročných zařízení, ale mohou dosloužit třeba v dálkovém ovladači, v budíku nebo jiné drobné elektronice. Mohou je tak vlastně recyklovat doma v rámci různých přístrojů,“ vysvětluje Radim Tlapák, jak mohou lidé ušetřit svoje peníze i životní prostředí.
Separace surovin
V případě baterií nelze tak docela hovořit o recyklaci, protože ze starých baterií nové vyrobit nelze. Přesto je velmi nevhodné vyhazovat použité baterie do směsného odpadu, přinejmenším proto, že různé typy baterií mohou obsahovat nebezpečné látky.
Proto je nutné odkládat je do speciálních sběrných boxů, často umístěných například v obchodech s elektronikou. Pokud se chystáte vyhodit spotřebič s integrovanou baterií, použijte speciální kontejnery na elektroodpad.
Baterie nevyjímejte ani z plastových obalů, ve kterých jsou zabudovány například výměnné akumulátory notebooků. „Veškeré baterie ze sběrných boxů i kompletní elektronická zařízení obsahující vložené baterie procházejí tříděním. Baterie jsou zde odděleny od elektrozařízení a jsou následně roztříděny podle typu a chemického složení. Teprve poté se řeší separace materiálů, jež lze opakovaně použít,“ uvádí David Vandrovec, ředitel skupiny REMA, která se zabývá zpětným odběrem baterií a elektrozařízení.
Z použitých baterií lze separovat například železo a mangan, tedy suroviny vhodné pro použití v ocelářském průmyslu. Dále lze z baterií chemickými procesy získat například zinek, nikl a kadmium.
Vždy přitom záleží na jejich složení a procesu, který bude pro separaci surovin zvolen. Jednodušší metodou zpracování použitých baterií je jejích drcení, které se provádí po mechanickém oddělení kovů, papíru a plastů.
Se vzniklou hmotou, která obsahuje uhlík, mangan a oxidy zinku, se dále pracuje podobnými postupy, jako při zpracování manganových a zinkových rud.
Co s bateriemi elektromobilů?
Zatímco baterií z mobilů, notebooků a další drobné elektroniky je sice hodně, ale zároveň obsahují relativně malé množství škodlivých nebo opětovně použitelných látek, v blízké budoucnosti se budeme muset vypořádat s likvidací nebo opětovným využitím velkých baterií z elektromobilů. Podle některých studií může jít až o miliony baterií v následujících 20 letech.
„Vysokokapacitní baterie typu Li-Ion z elektromobilů a hybridů se pravděpodobně nebudou rozebírat ani separovat na dále použitelné materiály. Nabízí se však celá řada jejich dalšího využití, především jako zásobárny energie pro překlenutí krátkých výpadků v dodávkách proudu,“ uzavírá Radim Tlapák.
Značné možnosti opakovaného využití baterií, které již nebudou schopné plnohodnotně pohánět elektromobily, se nabízejí především při uchovávání elektrické energie ze solárních či jiných obnovitelných zdrojů. Právě skladování takto získané energie bude do budoucna zásadním problémem, který mohou pomoci řešit i použité baterie.
Pan Tlapka je nakej odpornik na danne tema? Profesor ci vedec?
Pan Tlapka je nakej odpornik na danne tema? Profesor ci vedec? Nebo jen obycejny prodavac ?
Tak proc vubec tenhle clanek???
Pokud budete mít možnost, vřele doporučuju domluvit si
Pokud budete mít možnost, vřele doporučuju domluvit si exkurzi v Kovohuti Příbram. Je to malá fabrička (na ostravské poměry) s neuvěřitelným know-how ohledně recyklace kovů všeho druhu. Dnes dělají olovo, zinek, antimon, zlato, stříbro, měď, platinoidy, rtuť, nikl a bůhvíco ještě. Až budou chtít, půjdou i do lithia.
To vše s minimálním vlivem na životní prostředí.
Kovohute Příbram
Den otevřených dveří
Kovohute Příbram
Den otevřených dveří 23.9.
http://www.kovopb.cz/
JAK SE RECYKLUJÍ BATERIE
https://www.trideniodpadu.cz/jak-se-recykluji-baterie
Kvůli pěstování ŘEPKY OLEJKY na BIOPALIVA je většina
Kvůli pěstování ŘEPKY OLEJKY na BIOPALIVA je většina podzemní vody v ČR zamořena jedovatými PESTICIDY !! A DOST!
stream.cz/adost/10019123-otravena-voda-alarmujici-vysledky-testu-vody-v-cesku
jasný ŽLUTÁ SMRT – ŽLUTÝ SVINSTVO – UKLÁDÁ SE –
jasný ŽLUTÁ SMRT – ŽLUTÝ SVINSTVO – UKLÁDÁ SE – RAKOVINA
stream.cz/adost/10004222-zluta-smrt-2
stream.cz/adost/10003558-zluta-smrt
ANO JE JASNÝ KOHO NEVOLIT !! Kdo podporuje BIOPALIVA a pěstování!!
když propukne RAKOVINA je většinou pozdě ….
KErá
když propukne RAKOVINA je většinou pozdě ….
KErá politická svííň podporuje žlutý svinstvo do ropnýho paliva??
JUREČKA – KDU-ČSL = NEVOLÍM !!
JUREČKA – KDU-ČSL = NEVOLÍM !!
Všechny okolní státy Evropy od podpory biopaliv upustiti,
Všechny okolní státy Evropy od podpory biopaliv upustiti, neb Evropská Unie již jejich příměs do paliv nevyžaduje a dotace na ně jsou v kompetencích daných států. Jen v České republice stále máme dotace a finanční podporu na biopaliva, a to proto, že bývalí ministr financí a jeho Agrofert pobírají na biopaliva státní dotace v řádu až 6 miliard korun ročně, a tedy není v zájmu Agrofertu aby daná podpora skončila. Kdo za to může? Andrej Babiš, zbylé vedení Agrofertu, a všichni ti politici, kteří nechali projít a schválili státní podporu pro biopaliva i na příští roky.
tak bysme měli tu ŽLUTOU ČESKOU MAFII ve volbách poslat
tak bysme měli tu ŽLUTOU ČESKOU MAFII ve volbách poslat hoháje
BABIŠŮV AGROFERNET NEVOLÍM
BABIŠŮV AGROFERNET NEVOLÍM
Z Konga pochází 60 % vytěženého kobaltu. Z toho je 20 %
Z Konga pochází 60 % vytěženého kobaltu. Z toho je 20 % těženo z ilegálních jam. Čili případná tězba dětmi se může týkat 12 % světové produkce. Kolik je to v reálu jsem nezjistil.
Většinu toho kobaltu vykupuje čínska firma, která jej zpracovává a rozhodně při výkupu nepátraj odkud pochází. Apple se snaží dětskou práci ze svého řeťezce vymítit, otázka je jak moc je to účinné.
https://goo.gl/7zLTX5
„Cobalt collected by small mining operations is sold to mostly Chinese traders, …
They don’t ask questions about where their cobalt comes from or who has worked to extract it – they just want the best price.
Traders then sell it mostly to exporter Congo Dongfang International, a subsidiary of Zhejiang Huayou Cobalt, which supplies most of the world’s largest battery makers.“
No předpokládám že ty děcka nechodí pracovat pro svou
No předpokládám že ty děcka nechodí pracovat pro svou zábavu ale kvůli obživě. Takže když jim tu práci zrušíme tak bude co ?
Asi by to chtělo řešit jinak
Chtělo by to něco jako Dětské vesničky. Komplexní
Chtělo by to něco jako Dětské vesničky. Komplexní projekt běžného vzdělávání, obživy a kulturního vzdělávání.
Dej si utěrku na hlavu a staň se Matkou Terezou, ty děti
Dej si utěrku na hlavu a staň se Matkou Terezou, ty děti tě potřebují.
Cituji: Vysokokapacitní baterie typu Li-Ion z elektromobilů
Cituji: Vysokokapacitní baterie typu Li-Ion z elektromobilů a hybridů se pravděpodobně nebudou rozebírat ani separovat na dále použitelné materiály.
Co je to za nesmysl? Baterie například z Tesly jsou úplně stejné Li-On tužkové akumulátory, jako každé jiné. Proč by se nerecyklovaly?
.
.
Nejdříve se ještě využijí jako stacionární
Nejdříve se ještě využijí jako stacionární úložiště a teprve pak se budou recyklovat.
Samozřejmě. Jenom mi jaksi uniká, proč pan Tlapák
Samozřejmě. Jenom mi jaksi uniká, proč pan Tlapák uvádí, že se nebudou recyklovat. Stejně, jako se nezmiňuje o lithiu. V bateriích je ho sice taková koncentrace, že některé rudné soli jí překonají, ale těžitelné při recyklaci to určitě je.
Pan Tlapak asi nevidi dal nez tech 20 az 30 let. Mozna ma pred
Pan Tlapak asi nevidi dal nez tech 20 az 30 let. Mozna ma pred duchodem.
som desať rokov v dôchodku a práve pohľad dvadsať rokov
som desať rokov v dôchodku a práve pohľad dvadsať rokov vpred mi ukazuje nutnosť kúpy BEV.
Kéž budu ve vašem věku smýšlet stejně.
Přeji aby jste
Kéž budu ve vašem věku smýšlet stejně.
Přeji aby jste jej ve zdraví užil nejméně těch dvacet let.
Protože jejich životnost bude možná dosahovat i 50 let.
Protože jejich životnost bude možná dosahovat i 50 let. Minimálně 10 let v autě a pak bych věřil i 40 letům v energetickém využití. Vidím to na baterii svého auta. 3 roky stará baterie, 30000 km na hrbu a je stále jako nová.
Nějaký vývoj degradace ta křivka mít bude… takže bych
Nějaký vývoj degradace ta křivka mít bude… takže bych to neviděl tak moc. Jen tk 35 let celkem.
Nj ale co pak až bude celá zásoba zdrojů Země v bateriích a bude se čekat až nějaká degraduje tak aby se vyplatilo jí recyklovat ? 😀
No, lithia jsou tu mraky, manganu taky, niklu taky dost, jenom
No, lithia jsou tu mraky, manganu taky, niklu taky dost, jenom ten Kobalt je trochu problematický, ale to se daří řešit. Já osobně věřím bateriím LiS nebo těm novým se solidstate elektrolytem.
I až bude každé auto EV a každá domácnost a OZE
I až bude každé auto EV a každá domácnost a OZE elektrárna s powerwallem ? 😉
Jedovatého olova je na Zemi až 16x méně a vemte si kolik
Jedovatého olova je na Zemi až 16x méně a vemte si kolik autobaterií a jinech baterií ho používá a jsou cca každé 2-4 roky vyhozeny, většinou recyklovány a nahrazeny novejma. To je ohromné množství vytěžených a zpracovaných surovin.
no však proto taky když si koupíš novou VARTU za tu starou
no však proto taky když si koupíš novou VARTU za tu starou ve sběrných surovinách dostaneš 1/5 hodnoty nový naruku 😉