VYZKOUŠELI JSME: exkluzivní projížďka v Toyotě Prius 1. generace

Jan Horčík - 06 Červen 2017

U příležitosti maďarské prezentace nové Toyota Prius Plug-in Hybrid jsme dostali možnost svézt se také původní 1. generací Priusu. Ta v Česku nikdy nebyla oficiálně uvedena.auto Toyota Prius logo 1. generace

Logo 1. generace hybridu Toyota Prius ještě vypadalo výrazně jinak
foto: Hybrid.cz

První generace hybridu Toyota Prius se vyráběla v letech 1997-2003. Šlo o čtyřdveřový sedan, kterému zatím ještě chyběla ona ikonická silueta, díky které dnes Prius rozpozná prakticky každý.

auto Toyota Prius logo 1. generace

Tehdy se ještě pohonný systém jmenoval "Toyota Hybrid System".
foto: Hybrid.cz

První verze vozu nesoucí označení NHW10 byla v prodeji pouze v Japonsku. Teprve facelift označovaný jako NHW11 se začal exportovat také do USA, Asie, Evropy a Austrálie.

První generace Priusu byla poháněna 1,5l benzinovým motorem o výkonu 43 kW (NHW10)/52 kW (NHW11) a elektromotorem o výkonu 30 kW/33 kW. Už tehdy převáděla sílu planetová převodovka a energii elektromotoru dodávala 274V baterie.

auto Toyota Prius logo 1. generace

Kolega ze Světa motorů zkouší kolik se toho vejde do kufru. Vejde se toho dost.
foto: Hybrid.cz

V Maďarsku byla k dispozici výkonnější verze NHW11. Na první pohled je to "devadesátkové" auto - masivní pohodlné polstrování a burácející zvuk motor. Ta tam byla tichost dnešních hybridů nebo i moderních fosilů.

auto Toyota Prius logo 1. generace

Toyota Prius 1. generace.
foto: Hybrid.cz

Auto mělo najeto asi čtvrt milionu kilometrů. Hybridní pohon ale fungoval z uživatelského hlediska už tehdy velmi podobně jako dnes - prostě zařadíte D, jedete a o nic se nestaráte. Prius sám rozhoduje, kdy si vypomůže elektromotorem.

auto Toyota Prius logo 1. generace

Dotykový (!) displej s povědomým přehledem spotřeby.
foto: Hybrid.cz

Co nás na 1. generaci hybridu Toyota Prius skutečně zarazilo, to ale bylo něco jiného. V pozici spolujezdce jsem začal zkoumat středový displej. Je o něco menší a spartánštější, než ty dnešní, ale použitelný.

Hledal jsem ovládací tlačítka. Kolega novinář na sedadle řidiče radí "To bude dotykový ne?!" Už se ho chystám odbýt slovy "V autě z roku 1997?", když displej hbitě zareaguje na můj dotek. Dokonce rychleji, než mnohé dnešní dotykové displeje!

auto Toyota Prius logo 1. generace

Interiér vám jasně napoví, že tohle jsou 90. léta.
foto: Hybrid.cz

Oněměni úžasem pak oba pár minut zkoušíme dotykový displej Toyoty Prius 1. generace z roku 1997. K dispozici jsou podobné přehledy spotřeby jako dnes, jen ten infotainment je přeci jen poněkud v plenkách.

Na první generaci Priusu, která letos slaví 20 let, nás tak vlastně nejvíc překvapilo, jak moc se čistě z pohledu řidiče podobá té dnešní. Je sice méně výkonná, což jde poznat, ale jinak měla Toyota už tehdy na trhu opravdu přelomové auto.

auto Toyota Prius logo 1. generace

Ikonická silueta liftbacku zatím chybí.
foto: Hybrid.cz

Prvního sériově vyráběného hybridu na světě se během dvou dekád prodalo už přes 4 miliony kusů. A to nepočítáme nové přírůstky do rodiny Prius, jako je Prius+, Prius c či Prius Plug-in Hybrid, které si připisují další více než dva miliony.

auto Toyota Prius logo 1. generace

A nakonec ještě jednou pohled pod kapotu.
foto: Hybrid.cz
vlastní
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Mám Prius 2 už 9 let. Dotykový displej umožnil minimalistickou palubní desku téměř bez tlačítek což je fajn .
je třeba ale říct že staré mechanické páčky třeba klimatizace nebo knoflíky rádia šly ovládat i naslepo hmatem ale na dotykový displej se musíte prostě podívat aby jste trefili

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dobrý deň,
chcel by som si kúpiť starší Prius (prípadne iný hybrid, na nový nemám) preto ma zaujal Váš príspevok. Môžete dať info, koľko cca prejde čisto na batériu, do akej rýchlosti je schopné ísť na batériu. Ja mám jazdy v meste v podstate veľmi krátke, cca 2-5 km a najazdím 20-30km denne.
Nemám skúsenosť s touto komunikáciou, tak prepáčte ak to nie je OK.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Také mám GEN2 Prius, ale dotykový displej a minimum tlačítek mi problém nedělá. To nejpodstatnější mám totiž na volantu - od ovládání rádia přes bluetooth handsfree až po ovládání klimatizace (Je toho sice trochu víc, ale jakmile si na to zvyknete, je to pohodlnější než ovladače na středové konzoli). Navíc oceňuji hlasové ovládání, které je na auto konstrukčně staré 13 let velmi nadčasové.

Obrázek uživatele honYa

Až 2 sekundová prodleva u displejů současných aut, které často stojí přes 0,75 mil. Kč, je smutná a ukazuje, že se na HW displeje hledí jako na stejně důležitou položku, jako je ručka stahování oken na zadních dveřích. Šperkuje se SW, ale HW nestíhá.

Abych podpořil úžas redaktora, stejně jsem byl překvapený z velkého barevného dotekového displeje ještě v 2. generaci Priusu z roku 2003. Vzpomeňte, kdy začaly dotykové displeje pronikat byť do netbooků a co to tehdy udělal s jejich cenovkou. Kde je ten Vorsprung durch Technik? V pančovaných TDičkách?

---

honYa

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicŘízení stanic pro elektromobilyKariéra EVC GroupNabíječky elektromobilů CircontrolProdej pneu 100% onlineŘízení stanic pro elektromobily

Newsletter


185.66.36.26