Tesla odhaluje články s životností až 1,6 milionu kilometrů pro Robotaxi

Jeff Dahn, vývojář baterií pro Teslu, zveřejnil vědecký článek, ve kterém popisuje nový typ článků. Jejich hlavní devizou by měla být rekordní životnost, pročež jsou ideální pro využití v plánované přepravní službě Robotaxi.

Bateriový článek Tesla
foto: Tesla

Šéf Tesly Elon Muskk už nějakou dobu zdůrazňuje, že vozy Tesla jsou navrženy tak, aby mechanické části zvládly nájezd až 1,6 milionu kilometrů.

U baterie předpovídá životnost až 800 000 km. Po dosažení této mety bude možné vrátit baterii původní kapacitu pomocí náhradních modulů. Nebude tedy nutné měnit celou akumulátorovou jednotku.

Tesla využívá akumulátory od firmy Panasonic. Lithium-iontové články typu 18650 jsou použity v modelech S a X. Novější Tesla Model 3 používá modernější článek 2170 s výhodnějším poměrem cena/výkon.

Tesla však na vývoji baterií nespolupracuje pouze s firmou Panasonic. Na jejich vývoji pracuje se svým týmem také odborník přes akumulátory prof. Jeff Dahn. Ten nyní zveřejnil odborný článek popisující baterii, která by v elektrovozech mohla přeží 1 milion mil – tedy 1,6 milionu kilometrů.

Nová baterie, která byla testována, je lithium-iontový článek s NMC-katodou nové generace a novým typem elektrolytu, umožňujícím rychlé nabíjení. Zveřejnění výsledků laboratorních zkoušek předcházely 3 roky testování v různých podmínkách při teplotách od 20 °C do 55 °C.

Při poměrně vysoké teplotě 40 °C zvládla nová generace článku 4000 cyklů, v kombinaci s aktivním chlazením zvládá dokonce 6000 cyklů. Životnost 1,6 milionu kilometrů pak odpovídá nabíjení baterie každých 266 kilometrů.

Výsledky Dahnova týmu také zdůrazňují důležitost kontroly stavu nabití baterie. Životnost baterie zvyšuje její dlouhodobé nabíjení na méně než 100 % její kapacity.

Podle Jeffa Dahna budou z nové technologie profitovat především vozy použité pro sdílenou mobilitu – např. plánovaná přepravní služba Robotaxi. Soukromí majitelé při dojíždění do práce nevyužijí celou kapacitu baterie, ale ocení delší dojezd při delších víkendových výletech.

V případě každodenního používání vozu v rámci car-sharingu budou kladeny vyšší nároky na životnost baterie a schopnost zvládat mnohonásobně vyšší množství nabíjecích cyklů.

32 komentářů u “Tesla odhaluje články s životností až 1,6 milionu kilometrů pro Robotaxi”

  1. off
    Trošku z americké reality prodejů aut. Převzato z

    off
    Trošku z americké reality prodejů aut. Převzato z FB.

    Here is a link to a free publication from the California New Car Dealer’s Association. It looks at trends in the car market here each quarter.

    https://www.cncda.org/wp-content/uploads/Cal-Covering-2Q-19.pdf

    This issue covers the first 1/2 of 2019; *after* the federal incentive got cut in half and Tesla’s focus shifted to overseas shipments.

    The interesting bit is on Page 3. They list top selling cars in each sector. They put Model 3 in the „Near Luxury“ sedan segment, but Model 3 smoked the competition, delivered more than 4x the #2, C-class there.

    So I started looking at other segments to see who else Model 3 beat and who beat Model 3 in unit volume:

    All Cars over 10k units:

    Honda Civic: 39,019
    Toyota Camry: 33,638
    Tesla Model 3: 33,005 <====== Honda Accord: 27,727 Toyota Corolla: 25,673 Ford Fusion: 13,190 Nissan Sentra: 10,826 Toyota Prius: 10,300 Other EVs: Chevy Bolt: 4,482 Tesla Model S: 3,390 Tesla Model X: 3,690 All other EVs: 8,240 That is amzaing. Tesla was the 3rd most popular car of any type in California! Only Civic (+18%) and Camry (+2%) beat it. Model 3 out sold Prius by 220% and Bolt by 636%! Note: CAO only lists the top 5 cars in each class, so other EVs like LEAF, iPACE, eTron, etc. didn't show up, but I deduced their combined numbers from the electric vehicle total. But then I thought "That's just because nobody wants cars anymore. Everybody is buying trucks and SUVs now. Hell, Ford has pretty much stopped making sedans..." So I looked at Trucks and SUVs too. Whaddayaknow? Model 3 beat *all* of them! (Yes, even F-series pickups) Ford F-series (all): 25,036 Toyota RAV4: 24,398 Toyota Tacoma: 22,336 Honda CR-V: 19,904 Chevy Silverado: 17,706 RAM Pickup: 16,872 Toyota Highlander: 12,098 Nissan Rogue: 11,539 Jeep Wrangler: 10,368 Mazda CX-5: 10,196 Subaru Outback: 10,134 So really, Model 3 was the 3rd most popular automobile of any type in California. Also, EVs have 5.6% of the automobile market, but over 11% of the car market here. Yes, we are Tesla's home turf. But we have also been a leader in low emissions cars since the '70s. Californians started driving small japanese cars years before the rest of the country did. So historically our market has been a leading indicator of auto trends for the rest of the country. Share and Enjoy (tm)

  2. A co si ten vědecký článek třeba i přečíst?
    „The cells

    A co si ten vědecký článek třeba i přečíst?
    „The cells described here have two dominant failure mechanisms at 20, 40 and 55°C. These are Li inventory loss and impedance growth“.

    Nejlepší NMC lionky a jako ostatní taky v půlce životnosti k prdu.

    Zbytek článku je tom, proč je nabíjet jen trochu s pečlivě opatrovat.

    Průlom 😀

    PS: autor uznává, že je to k ho**u a publikuje to, aby si s tím mohl dál hrát někdo jiný.

    1. Vytrhnut nejaku informaciu z kontextu a prekrutit jej vyznam
      Vytrhnut nejaku informaciu z kontextu a prekrutit jej vyznam (k tomu, aby si si honil ego a svoj uplne zbytocny a nezmyselny postoj, ze tadial cesta nevedie a elektromobilita je vlastne horsie zlo ako spalovaky) nepoukazuje na ziadnu vynimocnost. Podobny postoj zaujimaju flatearthers, ktori kazdy uplne samozrejmy vedecky ci fyzikalny fakt alebo dokaz vysvetlia po svojom a pouziju ako „dokaz“, ze Zem je plocha.
      Napriek tomu sa stale toci a je gulata…
      Skoda toho premrhaneho potencialu ale je to ich volba.

      runner, svet kasle na tvoje hnidopisske a negativisticke kydy, hladanie a poukazovanie na vsetky mozne, nemozne aj domnele negativa elektromobility. Bez ohladu na to, co tu napises alebo ako velmi sa budes snazit zhodit pracu ludi ako je Dahl alebo Musk, vsetci ti, ktori ti tak velmi lezia v zaludku, budu dalej pracovat a mat konkretne vysledky, o ktorych sa tebe moze len snivat. Ty ostanes len pri mlateni prazdnej slamy.
      Osobne sa priklanam k tomu, ze trpis syndromom zavisti (ked nemozem dokazat to co oni, tak spravim vsetko pre to, aby som ich pracu zhodil, skritizoval, znevazil). Ze to ma na vysledky a dopad ich prace uplne nulovy efekt, je uplne jasne kazdemu, len tebe nie.
      A ci sa ti to paci alebo nie, buducnost spalovakov mieri presne tam, kde su dnes parne stroje alebo bronzove mece. Do vysluzby a je to len otazka casu.
      Podla mna do konca tohoto storocia neostane na cestach jediny spalovak (ak neratam nejake ojedinele predvadzanie veteranov alebo fanusikov historickych vozidiel).

          1. A jak mám reagovat na abstraktní plačtivé sračky místo
            A jak mám reagovat na abstraktní plačtivé sračky místo konkrétní věcné diskuze o předmětu článku?
            Já jasně odkazuji, že autor studie přiznává stejné problémy, které jsou fundamentálně spojené se všemi lithiovkami a nějakej šulín mi tady píše v odpovědi naivistické abstraktní bláboly podobné těm nejstupidnějším evangeliím.

  3. Musk všechno co s Teslou dělá vede k jednomu cíli –
    Musk všechno co s Teslou dělá vede k jednomu cíli – totálně změnit a ovládnout dopravu jako celek. Osobní i nákladní. Lidi už prostě nebudou auta vlastnit, ale budou si transport pouze objednávat, protože to bude levnější a bez komplikací s vlastnictvím, pojištěním, údržbou a parkováním. Podzemní dálnice napříč městy omezí nadzemní provoz a omezení vlastnictví aut uvolní na povrchu obrovské plochy parkovišť.

    Snad místo všech těch parkovišť vzniknou parky.

    1. Když přejdem na casharing půjčovny tak z ulic zmizne až
      Když přejdem na casharing půjčovny tak z ulic zmizne až 75 % aut. 75 % aut zabírá 75 % parkovací plochy. To je sakra hodně místa, speciálně parkovišt. Rozšířej se chodníky a bude se muset udělat hodně parků. Jenže nenažraný developeři si protlačej stavbu další baráků a zasekaj to hnusem.

      1. Jo mě se to moc líbí až na tu debilně rozšklebenou
        Jo mě se to moc líbí až na tu debilně rozšklebenou držku, která prej ukazuje že se auto směje. Spíš to vypadá jak když mu někdo rozpáral hubu hákem.
        U konceptu to bylo uděláno jinak a s daleko větším citem. Todle je fuj. Dizajn konceptu je super.
        Jinak moc pěkná palubka a hlavně to má HUD. Nechápu proč Tezla hodila na HUD bobek.

        https://techcentral.co.za/wp-content/uploads/2018/11/vw-id-neo-2156-1120-768×399@2x.jpg

        1. Sranda že jak domluvil Diess tak se ne úplně plnej sál
          Sranda že jak domluvil Diess tak se ne úplně plnej sál začal vyprazdňovat a když moderátoři pozvali diváky aby si auta ošahali, tak už byl z půlky prázdnej. Hm. Asi to hosty moc nezajímalo a přitom VW todle auto furt tlačí jako zlom nové mobility na úrovni brouka a Golfa. Zřejme to pozvané zaměstnance VW a dýlery moc nezajíma. :))))

    1. Nějaké info je už tady včetně rozměrů a fotek
      Nějaké info je už tady včetně rozměrů a fotek interiéru:
      https://www.autorevue.cz/novy-volkswagen-id3-poprve-nazivo-dulezitejsi-auto-tady-uz-dlouho-nebylo

      Opravdu to vypadá na rozměry +- Golf, ale vnitřní prostor díky rozvoru většímu o 14 cm by měl být lepší než Golf. Tak se asi nepotvrdí předpovědi někteřích, že to bude velikostně VW Polo 🙂 No ale uvidí se naživo.

    2. Něco ohledně prostoru v interiéru od redaktora z
      Něco ohledně prostoru v interiéru od redaktora z Autorevue.cz, který si auto vyzkoušel naživo:

      „Bavíme se sice o kompaktním hatchbacku, přední sedadla jsou však skoro 60 cm nad silnicí a zadní ještě 6 cm výš. Sedíte ve výšce sedáku běžné kancelářské židle. Měřím 190 cm a vpředu nad hlavou mi zbývalo ještě dobrých 10 cm prostoru. Vzadu to bylo stále slušných 6 cm a 13 cm zbývalo před koleny v případě, že bylo přední sedadlo seřízeno na mou výšku. Prostor v loktech odpovídá Golfu, díky větší prosklené ploše je však kokpit ID.3 vzdušnější.“

Napsat komentář