Vyplatí se investovat do EV akcií?

V posledních letech jsme svědky značně turbulentního, místy politicky kontroverzního, přesto však patrně nezastavitelného trendu.

Globální svět dopravy právě prožívá svou elektrickou a autonomní revoluci. A že se nejedná o evoluci, nýbrž opravdu o revoluci, dokládají čísla – v roce 2021 činily prodeje elektrických vozidel 6,8 milionu aut, což je více než dvojnásobek oproti roku předchozímu.

Tento vývoj přitom reprezentoval jediný růst na trhu s automobily jako takovém, ostatní části tohoto segmentu stagnovaly nebo zaznamenaly propad. Zdá se, že se více než stoletá éra spalovacího motoru pomalu chýlí ke konci.

Navíc vlivem rapidního vývoje tato technologie postupně zlevňuje, čímž se stává dostupnější pro masy. Automobilky stavějí stále levnější akumulátory a potažmo auta s větším dojezdem, zlepšuje se nezbytná infrastruktura s nabíjecími stanicemi apod. V neposlední řadě je dobré vzít v potaz i snahy politiků, kdy se třeba u nás v EU snaží Brusel protlačit EV tak vehementně, že nad tím řada ekonomů nechápavě kroutí hlavou.

Ať už si o tom myslíte cokoliv, máme zde trend, jenž zrovna zažívá globální rozmach. Faktory jako je klesající cena baterií, nárůst poptávky, elektrifikace průmyslu a snahy o postupné zavádění autonomních systémů pak dávají odvětví elektrických vozidel zajímavý investiční potenciál. Vyplatí se tedy investovat do EV akcií? Máme za to, že rozhodně ano!

Je však nutné zachovat mimořádnou opatrnost a tituly volit pečlivě, pokud možno s přihlédnutím k vlastnímu vztahu k riziku a s dlouhodobým investičním horizontem. Mnohé firmy působící v odvětví elektrických a autonomních vozidel totiž dosud nejsou výdělečné, byť se tento zlomový moment rychle blíží.

EV akcie, které stojí za zváženou

V roce 2021 byl celkový podíl elektrických vozů na globálních prodejích automobilů 8,6 %, dvojnásobek oproti roku 2020 a třikrát více než v roce 2019. Vlivem globálních trendů a politických rozhodnutí nejen v EU lze očekávat, že toto procento bude do budoucna rychle růst.

Přestože je synonymem pro elektrifikaci v současnosti hlavně Tesla, na trhu se dá najít velká spousta jiných akciových titulů, s nimiž lze na tomto odvětví významně profitovat. V této částí článku si představíme tři z nich.

Rivian (RIVN)

První společností na našem seznamu je Rivian, jenž si od svého vstupu na burzu v listopadu roku 2021 prošel mimořádně turbulentním vývojem. Akcie firmy se po prvotním výstřelu nahoru, jenž však neměl dlouhého trvání, ocitly v dlouhodobém sestupném trendu. Dno (prozatím) nalezly až v květnu letošního roku, daleko od svých maxim. V kontextu současné valuace a možných budoucích vyhlídek firmy se však zdá, že je ideální doba začít se o tuto automobilku zajímat.

Firma se nechala slyšet, že z důvodu narušených dodavatelských řetězců plánuje v letošním roce vyrobit pouze 25 000 nových aut, avšak současně pilně staví novou továrnu v Georgii, s níž by její výrobní kapacity mohly do konce tohoto desetiletí narůst až na 750 000 vozů ročně.

Čím se ale Rivian odlišuje od konkurence, zejména od Muskovy Tesly? Do karet mu hraje skutečnost, že se zaměřuje na širší trh, jenž je ostatními výrobci zatím vesměs zanedbáván. Důvody lze hledat v ceně technologii, ale i v puncu luxusu, na němž si zakládá zejména právě Tesla. Kromě toho se Rivian může pochlubit dlouhodobou smlouvou na výrobu 100 000 elektrických užitkových vozů, kterou uzavřel s Amazonem.

Přestože je těžké vypočítat „správnou“ cenu akcií firmy, která je stále ještě v červených číslech, volná ruka trhu už zdá se cenové dno našla. Rozvaha firmy za rok 2021 navíc ukazuje, že má Rivian k dispozici 17 miliard dolarů v hotovosti a jeho dluh činí pouze 1,3 miliardy, zatímco tržní kapitalizace v době vzniku tohoto článku byla 28 miliard. 

Firma se tedy v současnosti obchoduje za zajímavé peníze, její bankrot je v horizontu nejbližších let takřka vyloučen a pozitivní vyhlídky z ní činí mimořádně zajímavou, byť stále ještě rizikovou investici. 

Proterra (PTRA)

O společnosti Proterra jste v souvislosti s elektrickými vozidly možná ještě neslyšeli. Avšak vězte, že se jedná o důležitého hráče, jehož služby by v budoucnu mohla využívat řada větších i menších hráčů z tohoto odvětví. Hlavní přínos firmy totiž spočívá ve výrobě a prodeji baterií a hnacích ústrojí dalším výrobcům.

Ačkoliv se Proterra věnuje i výrobě elektrických autobusů, v budoucnu by si mohla vybudovat pozici komponentů a hnacích ústrojí pro různá průmyslová vozidla – jeřáby, rypadla, dodávky, buldozery a další. S tím, jak bude elektrifikace pronikat i do průmyslu, bude poptávka po takovýchto řešeních významně růst.

Co se týče financí, máme zde obdobnou situaci jako v případě Rivianu. Bezprostředně po svém uvedení na burzu na konci roku 2020 zažila Proterra raketový růst, po němž následoval dlouhodobý sestup k rozumnějším valuacím. Firma se momentálně obchoduje daleko od svých maxim a její tržní kapitalizace v době vzniku tohoto článku dosahovala zhruba 1 miliardy dolarů.

Stejně jako Rivian se i Proterra může pochlubit pěknou sumičkou v hotovosti a investicích, ale ani ona zatím ještě není zisková. Pro její budoucí úspěch však hovoří pokračující elektrifikace průmyslu i skutečnost, že řada průmyslových výrobců nebude chtít ztrácet čas a prostředky výrobou a vývojem baterii a elektrických hnacích ústrojí.

General Motors (GM)

Když je řeč o elektrických vozidlech, neměli bychom věnovat pozornost pouze mladým elektrickým automobilkám, ale i zavedeným hráčům na trhu, kteří v současnosti procházejí transformací. Jakmile se totiž EV stanou mainstreamem, tito velikáni budou moci začít těžit ze svých mnohaletých zkušeností v oboru, jimiž se noví výrobci pochlubit nemůžou. Právě proto se na našem seznamu ocitla i automobilka General Motors.

Společnost se nechala slyšet, že se do roku 2035 chce stát zcela bezemisní a že se v současnosti usilovně snaží rozšířit své portfolio čistě elektrických vozidel. K Chevy Bolt se tak brzy přidá Silverado, ale i Cadillaq Lyriq nebo ikonický Hummer. Když už je řeč o Lyriqu, předobjednávky na tento vůz pro rok 2023 jsou zcela vyčerpané a GM už přijímá objednávky na rok 2024.

Ačkoliv je GM za ryze elektrickými automobilkami v podstatě o deset let pozadu, pro konzervativnější investory se jedná o skvělou volbu – firma je totiž větší, profitabilní a mnohem levnější, přičemž se chová jako klasický cyklický titul ze všemi vzestupy a pády.

I zde se navíc klade důraz na inovace. General Motors v současnosti vyvíjí Cruise Origin, což má být elektrické autonomní vozidlo pro sdílenou jízdu. Pokud trh jednou uzná sdílená auta za budoucnost přepravy, je tato americká automobilka v pozici, kdy z toho bude významně profitovat.

Jak nakoupit EV akcie?

Pokud vás trojice akciových z našeho seznamu zaujala a rádi byste do těchto firem investovali (ať už přímo do nich, nebo do jiných hráčů z oboru či do Tesly), budete si chtít koupit jejich akcie u akciového brokera. Těch na dnešním trhu působí celá řada, avšak pokud bychom měli shrnout vlastnosti ideálního brokera, tak by měl být spolehlivý, transparentní, měl by mít dlouhou historii, nízké poplatky a měl by nabízet velké množství obchodních instrumentů včetně samozřejmě amerických akcií.

A když už je řeč o obchodních instrumentech, co rovnou 12 000? Tolik jich totiž nabízí RoboMarkets, jeden z nejlepších akciových brokerů nejen pro českou klientelu. Můžete si u něj koupit nejen zmíněné americké EV akcie, ale i indexy, drahé kovy, komodity nebo měny. Zde můžete přejít rovnou na web RoboMarkets a nakoupit si vámi vybrané tituly. Pokud ale brokera neznáte a rádi byste se s ním blíže seznámili, přečtěte si tuto recenzi RoboMarkets

Trh s elektrickými vozy bude jen růst

Ať už jste zastánci někdy až násilného protlačování elektrifikace provozu, anebo vidíte budoucnost automobilismu jinde, zdá se, že tu s námi EV již zůstanou. Nehledě na to, zda budou elektrická auta v budoucnu většinovým dopravním prostředkem, anebo budou koexistovat s hybridy, auty na vodík anebo třeba vozy poháněnými biopalivy, zdá se, že budou tvořit významnou část trhu.

My jako investoři bychom se měli zajímat o to, jak z těchto trendů profitovat. A právě General Motors, Proterra a Rivian v tomto ohledu určitě stojí za zvážení.

zdroj: placená inzerce

36 komentářů u “Vyplatí se investovat do EV akcií?

              1. @Jimmy
                Já mám 14,7kWp na střeše a 80kWh LiFepo4 ve sklepě. Jo stálo mě to docela dost ale nelituji. Kromě nabíjeni mi to pokrývá veškerou spotřebu teměř 11 měsíců v roce. A když budu mít ještě nějaký volný peníze, tak baterie budu určitě rozšiřovat,
                Já nekoukám, co je „běžné“ ale svoje peníze investuji do technologie, která mi ulehčuje život, šetří peníze a dělá radost. A to přesně dělá FVE+BEV.

                1. A kolik ta baterka 80kWh stála ? Aby nevyšlo levněji koupit si druhé EV a střidat je obden. Aneb „nechci slevu zadarmo“.

          1. vetsina fotovoltaik do tech 10kWp s nejakou smesnou batercickou ani neni na nabijeni elektroauta pripravena, maj treba spatny menic a blbe nafazovano, takze vetsina tech fotovoltaik proste neumi vic nez 3,6kW na fazi a neumi pak ani vyuzit vice nez 1 fazove wallboxy, takze ve finale k nabijeni auta uplne nanic

            stejne tak baterie, vetsina lidi to jako nejdrazsi komponentu proste opomiji a snazi se na tom setrit, takze bud maj pomer kWp a kWh 1:1 nebo v lepsim pripade 1:1,5, co zje tak jako tam malo a distributor tam spoleha ze mu to doda elektrinu za kterou zaplati smesne malo

            ja kdys delam projekt na FVE, tak baterii davam v pomeru 1:5 a nekdy i 1:7, proste na kazdy 1kWp aby v bateriich bylo alespon 5kWh, coz ve finale znamena ze vyuzitelnych v te baterii bude 4kWh, a i moje domaci panelakova ma na 1,3kWp baterku 6,4kWh, co zje min nez 1:5, ale pocitam s tim ze to coby svyslou a spise tedy zimni instalaci nebude davat vic nez cca 1MWh rocne, na strese by to davalo cca 1,3MWh a baterii bych pak volil zase vetsi

              1. Při DC nabíjení si auto říká kolik chce proudu a reguluje nabíječku ve stojanu. Před tím se musí domluvit kolik nabíječka může maximálně dát. Nabíječka nemůže z vlastní vůle měnit proud to by se autu asi nelíbilo a odpojilo by se. Možná to jde nějak ošidit ale já neznám ten protokol komunikace. Já znám jenom AC, tam je to jinak.

                1. Jasný… S rozvíjejícím se dobíjením elektromobilů z FV by s tím chtělo něco udělat. Už jen ty ztráty z rozvlnění a zpětného usměrnění budou časem obrovské (a zbytečně).

                2. Bohuzel tak jednoduche to nebude. Kdyby byla baterka lehce pristupna, pak by kazdy kutil nabijel bezhlave a baterky by horely jedna po druhe. Proto je u DC nabijeni takovy komunikacni protokol, ktery malokdo prolomi. Baterka je schovana za elektronickou zdi.

                3. Já nad tím přemýšlím už dlouho. Navíc mám napětí baterky FVE i auta podobné takže by bylo ideální to propojit přímo. Ale nijak jednoduše to nejde, software v autě by to nepochopilo.

                4. Jedinna skulinka jak se pricucnout k baterce je snad pripojka topeni. Tam funguje BMS a eviduje spotrebovanou energii. Tezko rict, zda by obraceny tok evidoval spravne a zda by nespustil nejaky obranny mechanismus, protoze topeni normalne konzumuje energii a nedodava. Stalo by to za vyzkouseni. Prinejmensim by privod k topeni mohl poslouzit jako privod k menici na samodoma V2H.

                5. Pro samodomo V2H by to asi bylo dobré místo pro připojení měniče. Ale kde vzít měnič ze 400 V DC na 230 AC pokud možno sinus? Já to dělám zatím tak, že přicvaknu měnič 12/230 na baterku olověnku. Musím ale nechat otevřené dveře aby se nabíjela z hlavní baterky. Je tam ztráta dvojí konverzí ale funguje to dobře. Když bude nejhůř tak to utáhne barák celý týden.

                6. Skoro k*azdy solarni menic umi 400VDC na 230V. Bud s pomoci site/on-grid nebo ostrovni/off-grid. Na aliexpress koupite hybridni menic ktery umi on/off grid a stoji podle vykonu uz od nejakych 5-6000kc. Ty vykonejsi ale treba 15.000kc 5,6kW. Nekteri dodavaji z Polska do tydne.
                  Easun, Powmr a dalsi.
                  aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20220726023250&SearchText=hybrid+inverter&spm=a2g0o.productlist.1000002.0

                7. To je pravda, auto by šlo připojit jako by to byl solární panel 400 V. Tomu MPPT vstupu měniče by to vadit nemělo. Možnost off-on grid taky není k zahození. Budu nad tím přemýšlet.

                8. Pro Visper…A kolik přes to olovo do měniče pouštíš? Hledal si limit nebo radši opatrně? 😉

                9. Měnič má 3kW sinus. To už jsou ale strašné proudy při 12-ti Voltech. Troufám si z toho tahat tak polovinu. O ten druhý co je v autě a převádí 400 V na 12 V strach nemám, ten je chlazený kapalinou.

              1. Porad to bezi pres zbytecnou konverzi DC-AC, AC-DC a DC low voltage to DC high voltage. FVE muze bezet na stejnem napeti jako EV baterka. Pak se muze energie bezestratove posilat rovnou do baterky. Mnohem ucineji nez u DC rychlonabijecky napajene z AC site.
                Ja bych doma preferoval cistou DC sit. AC elektrina mela kdysi vyhody. Dnes to uz davno neplati. Ve vetsine pristroju se stejne musi komplikovane AC premenit na DC. DC ma vyssi ucinnost a lze ji lehce regulovat.

                1. DC síť by dnes klidně mohla být protože všechny dnešní krámy mají spínané zdroje a těm je to jedno. Problém je v tom, že DC proud tahá oblouky takže nejde snadno odpojit. Všechny vypínače a stykače by museli být na to konstruované.
                  Co se týká účinnosti tak by to asi nepomohlo. I ten DC stojan má na výstupu spínaný zdroj aby to šlo regulovat.

                2. U kombinace mechanickeho vypinace s polovodicem by vypinaci oblouk nemel byt problem. Jeden Mosfet parallelne s mechanickym vypinacem a oba v serii s druhym mechanickym by vse vyresily. V beznem provozu by byly oba mechanicke sepnute. Pri vypinani by byla dodrzena vypinaci sekvence: sepnuti Mosfetu, vypnuti parallelniho vypinace, vypnuti mosfetu a nakonec vypnuti serioveho vypinace. Tim padem by mechanicke vypinace nevypinaly zadny pracovni proud, ten by vypinal Mosfet ktery zadny oblouk nevytvori. Seriovy vypinac slouzi jako pojistka proti prorazenemu Mosfetu. Vse by slo integrovat do vypinace a uzivatel by nepoznal rozdil k AC vypinaci. Akorat by musela byt ochrana proti vytazeni zatizeneho kabelu ze zasuvky.
                  Regulace DC proudu je pomoci PWM skoro bezestratove. Podminka je ze napeti zdroje > napeti spotrebice. U FVE zadny problem, hranice je 1200VDC.

                3. Jasně, vypínač s mosfetem by neměl problém. Ale přejít ze dne na den z AC na DC síť není možné. Pořád jsou v domácnostech přístroje s klasickými trafy a motory. Třeba pračka by byl problém. U těch spínaných zdrojů to taky není jednoznačné. Většinou mají na vstupu kondenzátor který se nabíjí na špičkové napětí AC sinusovky t.j. 324 V. Když mu dáme 230 V DC tak to bude málo, když dáme 324 tak nám zase budou praskat žárovky. To bychom si vyrobili velké problémy. Nic neměnit!

                4. Pri prechodu z AC na DC by vznikly podobne problemy jako od spalovaku k EV. Jednou se musi stare copy ustrihnout a zacit uplne nove. Stare spotrebice budou podobne zbytecne jako benzinky, olejove filtry, zapalovaci svicky apod. Stejne tak jako ma notebook sitovy zdroj ktery funguje po celem svete, nemel by byt problem vyrabet po nejakou dobu hybridni spotrebice. Drive i v CR bylo nekde 110VAC a nekde 220VAC.
                  DC by melo hlavne vyhody u majitelu FVE. Zadny menic, panel-baterka-spotrebic. Zadne zbytecne ztraty.

        1. Já jsem si pro jistotu udělal wallbox přenosný. Žádná pevná instalace, strkám ho do 3f zásuvky když nabíjím a jinak je schovaný ve skříni. Zvenku to taky nikdo nepozná protože sauna i auto má stejný příkon.
          Na druhou stranu se jim nedivím protože v síti se používá agregace. V ulici je třeba 20 domů, všichni mají jističe 25 A ale přívod do ulice má pojistky 100 A. Prostě se nepočítá s tím, že to potřebují všichni naráz. Ale auto v noci budou chtít nabíjet všichni naráz. To bude v budoucnu docela problém. Začneme se rozpočítávat na sudé a liché.

    1. v Nemecku ale to nahlaseni znamena, ze jen zaskrtnes zaskrtavatko na svem uctu u sveho distributora, tedy ukon na cca 10 vterin, nic dalsiho se neresi, vesmes jim jen zdelis ze na danem odbernem miste bude vetsi prikon po delsi cas, tedy das distributorovi echo o tom ze ma mit nakoupenou vetsi kapacitu nez jakou jsi si u nej snjednal pred lety (to se pri sjednani smlouvy uvadi i v CR, ze mas rocni odber na danem odbernem miste treba XXX) a distributor se pak podle toho muze zaridit a nakoupi te elektriny vic pdole nejake tabulky

      vem si ze bys treba CEZu distribuce (jakekoliv distribuci, PRE, EOn, je to fuk) nahlasil pri sjednani smlouvy ze mas na baraku treba 5MWh rocne, a nakonec bys mel spotrebu 50 MWh, pro CEZ distribuce by to znamenalo ze mu bude schazet na dlouhodobem kontraktu 45MWh a musi ji pro tebe dokoupit na spotu, cims prodela a ten porodelek musi bud v dalsim zuctovacim obdoby napalit tobe tim ze ti zdrazi elektrinu (coz by asi znamenalo ze od nej odejdes ke konkurenci), nebo to rozmelni a zdrazi vsem o mensi sumu na vykon

Napsat komentář