Zaparkovaný elektromobil může sloužit jako zásobárna energie. Může napájet domácnost, spotřebiče, nebo ji dokonce vrátit zpět do rozvodné sítě. Volvo už to zkouší.
Volvo nově vstupuje na trh se společností Volvo Cars Energy Solutions. Jedná se o zcela novou obchodní jednotku, která bude nabízet technologie a služby související se skladováním elektrické energie a nabíjením.
Obousměrné nabíjení umožňuje vrátit energii uloženou v baterii vozidla zpět do rozvodné sítě, což pomůže vyrovnat energetické nároky v době špičky a snížit spotřebu elektřiny vyrobené s využitím fosilních zdrojů.
SOUVISEJÍCÍ: Prodej Volvo v říjnu vzrostl o 10 % hlavně díky elektromobilům
Elektromobil Volvo EX90 se stane prvním vozem Volvo vybaveným veškerým hardwarem a (postupem času) také softwarem, díky nimž bude možné realizovat obousměrné nabíjení a přímo ukládat energii získanou z obnovitelných zdrojů (solární).
Společně s místní distribuční společností Göteborg Energi Nät AB, sídlící ve švédském domovském městě Göteborgu, nyní spouští Volvo jeden z pilotních programů pro přenos energie z vozu do elektrické sítě (V2G).
Jeho cílem je otestovat technologie V2G v rámci místní rozvodné sítě a v domácím prostředí, kde budou toto řešení využívat reální zákazníci. V rámci pilotního programu záměrně využívá Volvo levné AC nástěnné nabíjecí stanice, protože by bylo možné touto cestou urychlit přijetí nové technologie širší společností.
Cílem projektu je nejen dosáhnout přijetí ze strany společnosti spravující rozvodnou síť, ale také ukázat ostatním společnostem tohoto typu, že mohou programy V2G nabídnout hmatatelné výhody, přičemž chce Volvo současně vytvořit testovací arénu pro zkoušení nových technologií klíčových pro budoucnost společnosti Volvo Cars v prostředí mimo naše laboratoře.
„Díky obousměrnému nabíjení můžeme využívat baterii ve voze jako doplňkový zdroj energie například pro napájení domácnosti, jiných elektrických přístrojů, nebo dokonce jiného elektrického vozu,“ uvedl Alexander Petrofski, ředitel nové společnosti Volvo Cars Energy Solutions. „Dalším krokem by bylo zavést tuto funkci po celém Švédsku. Doufejme, že tím otevřeme v Evropě cestu pro širší přijetí služeb tohoto typu v oblasti nabíjení a skladování energie.“
Volvo má ambici stát se do roku 2030 výrobcem výhradně plně elektrických vozidel. Inženýři automobilky spočítali, že celková kapacita baterií elektromobilů Volvo dosáhne do poloviny aktuálního desetiletí přibližně 50 GWh. Přestože ročně spotřebují několik TWh elektřiny, tato spotřeba nabízí určitou flexibilitu a prostřednictvím chytrého přístupu k nabíjení lze spotřebu plánovat na nejvhodnější dobu.
Údaje získané z našeho dosavadního vozového parku současně ukazují, že při průměrném denním cestování dojde ke spotřebě méně než 10 kWh, přičemž je 90 % denního cestování realizováno při spotřebě do 20 kWh. To znamená, že zbývá dostatečná kapacita baterie, kterou lze využít pro jiné účely, což může přinést značné finanční výhody našim zákazníkům a současně mít i významný přínos pro klima.
V tomto okamžiku vstupuje do hry obousměrné nabíjení: technologie, která zákazníkům v pozdější fázi umožní znovu využít energii uloženou v baterii jejich elektrického vozu Volvo. Využití technologie V2G představuje jeden z těchto scénářů, v rámci něhož lze vrátit elektrickou energii uloženou v baterii vozu zpět do rozvodné sítě v době, kdy je poptávka po elektřině zvýšená, čímž dochází k vyrovnání stavu.
„Na základě chytrého nabíjení můžete své elektrické volvo nabíjet v nejvhodnější dobu z hlediska udržitelnosti a úspornosti,“ dodává Alexander Petrofski. „Nyní si představte, že byste takto získanou energii mohli využít později, v době špičky, kdy jsou ceny elektřiny vyšší a energetický mix pochází z méně udržitelných zdrojů. Myšlenka budování energetického ekosystému kolem vašeho vozu a jeho baterie nabízí hned několik výhod: umožní vám ušetřit náklady a snížit emise CO2, zatímco se energetické společnosti sníží investice do rozvodné sítě a současně to bude mít menší dopad na životní prostředí.“
V2G představuje pouze jednu z technologií, které by měly být součástí ekosystému nabízeného pod záštitou společnosti Volvo Cars Energy Solutions. Mimo ni se zaměřuje také na produkty typu V2H, které umožňují napájet prostřednictvím vozu vaši domácnost a tím snížit výdaje za energii, a taktéž technologii V2L, prostřednictvím níž bude možné pomocí vašeho vozu nabíjet například kempingové vybavení nebo elektrokola.
Volvo očekává, že postupem doby budou produkty společnosti Volvo Cars Energy Solutions každoročně generovat významné nové příjmy z produktů a služeb souvisejících s využíváním elektřiny, které společnost Volvo Cars dříve nenabízela.
zdroj: tisková zpráva
Mam nabidku na solarni panely JA solar 420W za neuveritelnou cenu 0,133 EUR/W + DPH. Odber cely container obsahujici 936 kusu. Tak s tou cenou nemuze konkurovat zadny tocici generator ktery potrebuje nejake palivo. Vitr samozrejme je konkurenceschopny.
to neni spatna cena, tak si postav nejakou soukromou fotovoltaickou farmicku na kseft
Kdybych bydlel ve state, ktery nebrzdi OZE a EV, tak jdu do toho. Tady by to mohlo spatne dopadnout. Kdo vi jaka luza bude za dva roky u vesla. Tady se clovek musi obavat vseho. To i ty muslimove na zapade nejsou tak zhoubny jako nasi dezolati a kolaboranti s rusackem a cinou.
jaky je to presne typ, jaka je zaruka, resp. jak solidni je dodavatel aby zaruka mela nejaky smysl?
Nabizi to firma nanosun.cz. Maji sidlo v DE a v Dubaji. Tam dodavaji megawatty. V CR maji sklad ve Varnsdorfu. Ale ty ceny v kontejnerech jsou samozrejme s vlastnim odvozem z Rotterdammu. Byla by blbost to tahat do skladu a pak zase prevazet jinam. Zaruka je verohodna a JA solar je znama znacka. Datasheet:
mcusercontent.com/7b05db9bb908610264453a32a/files/dcd06fd6-ed11-d4c2-3d6e-41c063038dc4/49_JAM54S30_GR_BFR_Pro_JAM54S30_400_425_GR_BF__1100CABLE__Global_EN_20221107A.03.pdf