Prakticky všechny automobilky dnes slibují robotická auta. Pro Nissan a Mercedes je hraničním rokem 2020. Volvo chce už v roce 2017 dát zákazníkům 100 testovacích robotických vozů.
foto: Volvo
Volvo mělo nabízet robotická auta už v roce 2014. Během roku 2014 ukázala švédská automobilka auto, které umí samo zaparkovat. Jenže to už dnes není nic výjimečného, viz. elektromobil BMW i3.
Do roku 2020 chce proto Volvo zcela zamezit smrtelným a vážným úrazům ve svých autech. A prostředkem vedoucím k tomuto cíli mají být právě robotická auta – celkem 100 jich už Volvo ve Švédsku testuje.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Připravuje Apple vlastní robotické auto?
Autosalon Detroit 2015: Google o robotických autech
Nové výzkumné centrum Ford v Silicon Valley zkoumá robotická auta
V roce 2017 mají mít k dispozici stovku robotických aut už samotní koneční zákazníci, nikoliv testovací jezdci, v rámci programu „Drive Me“. Erik Coelingh, technický specialista Volvo, k tomu řekl, že je „relativně jednoduché postavit a demonstrovat koncept robotického auta“.
V zápětí ale dodal, že pokud má mít taková technologie reálný dopad na svět kolem nás, je potřeba navrhnout a vyrobit kompletní systém, který bude bezpečný, robustní a dostupný pro běžné zákazníky.
Prvními robotickými vozy pro konečné zákazníky budé nové SUV Volvo XC90. Autonomní mód však bude omezen pouze na asi 50 km předem schválených silnic, primárně dálnic, v Gothenburgu, kde Volvo sídlí.
Kto ponesie zodpovednost a
Kto ponesie zodpovednost a bude nutny vodicak ? Zastavi auto na vyzvy policajneho auta ? Kto zaplati pokutu ? Bude nezvyknuty „vodic“ schopny kedykolvek prebrat riadenie aby nespomalil, nezhorsil premavku ? Co bude so zalobami od hyen ? Preberie zodpovednost vyrobca ? Co ak prekroci auto rychlost na zle oznacenej obmedzenej casti pre detektor, pokial bude PZ trvat na spravnom oznaceni a rychlost zmeria a ohodnoti ako objektivnu zodpovednost ktoru posle az casom postou ? Obstoji tvrdenie, – ja som nesoferoval, to bol autopilot ?
Přesně to jsou otázky,
Přesně to jsou otázky, které je třeba během následujících několika let vyřešit.
Řekl bych, že vše tohle
Řekl bych, že vše tohle se zodpoví samo na základě zkušenosti s provozem robotických aut. Já osobně si spíš myslím, že několikařádově častější bude nehoda, kdy někdo narazí do robotického auta, než že robotické auto narazí do někoho.
A co se týče konkrétně přestupku vyšší rychlosti než povolené, zde bych viděl vůbec nejmenší problém. Robotické auto se jistě bude primárně orientovat dle navigace, kde již dávno jsou rychlostní limity zanesené. Tzn. pakliže pojede rychleji, než kolik je oficiálně dovoleno, pak to bude spíš chyba správce komunikace, že omezení rychlosti nenahlásil výrobcům navigací případně chyba správce mapové databáze, že tu změnu do ní nezanesl.
Nemyslím si, že to bude
Nemyslím si, že to bude brát z navigace.
Jediná správná a úřady posvěcená informace kolik se smí jet na daném úseku silnice jsou dopravní značky a značení přímo na silnici, tak jak to zjišťuje i řidič-člověk. Navigace má pouze informativní charakter.
To jestli bude pokuta oprávněná bude podle mne záviste stejně pro řidiče člověka, tak pro řidiče automat. Tj. značka u silnice, když tam nebude, nebo bude špatně je to chyba spávce komunikace, když tam značka bude, tak je to chyba řidiče.
TA navigace by se mohla dostat do oficialit možná později až bude víc robotických aut a až zákonodárci pochopí, že je třeba upravit předpisy aktuální reálné situaci.
Je to tak jak píšeš,
Je to tak jak píšeš, Volva budou číst značky.
To se bude muset Musk
To se bude muset Musk začít asi víc snažit, vzhledem k tomu, že prohlásil, že Tesla uvede jako první na světě plně robotické auto.
„Autonomní mód však bude
„Autonomní mód však bude omezen pouze na asi 50 km předem schválených silnic, primárně dálnic, v Gothenburgu“
To mi celkom nesedi na popis „plne roboticke auto“.
V tomto je napr Mercedes uz o nieco dalej.
Chcem vidiet dialnicu kde je
Chcem vidiet dialnicu kde je 50 km/h. Tu tiez platia dialnicne poplatky ? Ak na tom useku dojne k nepredvidanej situacii ? Budu tam jazdit aj „normalne“ auta ? Ak prudko zabrzdim a a neomylný pocitac urobi chybu a vrazi do mna od zadu, kto bude na vine a kto zaplati ?
Nejde o rychlost 50 km/h,
Nejde o rychlost 50 km/h, ale o předem vybraných 50 kilometrů dálnic.
Dovolím si tvrdit, že
Dovolím si tvrdit, že počítač bude mít tisíckrát rychlejší reakce a pravděpodobnost, že robotické auto do vás při prudkém brzdění narazí, je mnohonásobně nižší, než kdyby ho řídil jakýkoliv člověk 😉
Opravdu jsem na praxi na
Opravdu jsem na praxi na komunikacích zvědav. I když už se svým ten život dojezdím. Ale Hyperloope bude zajímavé sledovat snížení nehodovosti. Pokud tyto vozidla budou respektovat i Čapkovské RUR tak bude muset i předvídat chyby druhých a nehodám zabránit.Věřím, že robotické vozidlo nebude pouze dopravním prostředkem dopravy z bodu A do bodu B, ale i elektronikou jež bude pokračovat v přidávání „hvězdiček“ v ochraně chodcu a jiných učastníku silniční dopravy. Uvidíte, zda to bude větším požitkem než dnes kdy volíte zda porušíte předpisy nebo se budete řídit vyhláškou o provozu na komunikacích!