Carlos Ghosn, šéf Nissanu, oznámil harmonogram, který si japonský výrobce automobilů stanovil pro uvedení nejnovějších technologií směřujících k automatizaci vozidel. Jejich cílem je podnítit zákazníky k rychlejšímu přijetí systémů autonomního řízení.
foto: Nissan
Nissan hodlá využít tržních příležitostí, které vznikají v souvislosti s rozmachem velkoměst a měnících se demografických trendů.
Podle výkonného ředitele společnosti Nissan by nové technologie, mezi něž patří automatizované ovládací prvky zaměřené na jízdní pruhy a také systémy řízení provozu na dálnici, měly být představeny během příštích čtyř let. Jejich cílem je ukázat zákazníkům životaschopnost a význam systémů autonomního řízení, které by měly být komerčně dostupné v roce 2020.
Technologie pro autonomní řízení, které společnost Nissan postupně představuje, mají zlepšit bezpečnost a jízdní podmínky na silnicích, a to pomocí automatizace rutinních úkolů, které dnes motoristé musí plnit.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Na trhu je první robotické auto, stojí 5 milionů korun
Na rozdíl od pilotních projektů vozů se zcela nezávislým řízením, které jiní výrobci v současnosti předběžně testují, zůstávají řidiči ve vozech Nissan vybavených funkcemi pro autonomní řízení nadále „za volantem“ a mají vše stále pod kontrolou.
„Na konci roku 2016 zpřístupní společnost Nissan v rámci své strategie pro autonomní řízení dvě další technologie“, uvedl Ghosn. „Přicházíme na trh s pilotem pro dopravní zácpy – technologií, která umožní využít autonomní (a bezpečné) řízení na ucpaných dálnicích. V téže době zpřístupníme pro široký sortiment vozidel plně automatizované parkovací systémy.“
V projevu k zástupcům Klubu zahraničních dopisovatelů v Japonsku dále dodal: „Po tomto kroku bude v roce 2018 následovat uvedení velkého počtu ovládacích prvků zaměřených na jízdní pruhy, díky nimž si vozy samy poradí s nejrůznějšími riziky a budou moci přejíždět mezi jízdními pruhy. A ještě před koncem tohoto desetiletí představíme autonomní technologii pro křižovatky, díky které si vozidla poradí s křižovatkami ve městech bez nutnosti zásahu ze strany řidiče.“
Nissan stojí v čele snahy automobilového průmyslu o větší automatizaci vozidel, jejímž cílem je ulevit řidičům od všedních úkolů a zároveň zvýšit jejich bezpečnost, uvolnit ucpané komunikace a přispět k redukci emisí.
„Ve snaze o dosažení těchto cílů musí společnost Nissan využít příležitostí k růstu, které se objevují v souvislosti s významnými společensko-ekonomickými trendy ovlivňujícími celosvětový automobilový průmysl,“ doplnil Ghosn.
Poptávku po technologiích pro autonomní řízení, větším počtu vozidel s nulovými emisemi (jako je například Nissan LEAF, světově nejprodávanější elektromobil) a větších možnostech připojení ve vozidlech budou podle jeho předpovědi zvedat čtyři hlavní faktory.
„Prvním z nich je rozmach globálních velkoměst, který posiluje potřebu inovací přispívajících k uvolnění komunikací, snížení emisí a lepšímu řízení provozu,“ uvedl Ghosn. „Druhým je rostoucí poptávka po komunikačních prostředcích ve vozidlech, které splní či překonají očekávání digitální generace. Naše vozidla musí mít stejně široké možnosti připojení jako chytré telefony a tablety, na nichž život této generace dnes a denně závisí.“
Zatřetí je třeba překonat generační propast, a proto chceme nabídnout vozidla, která zaujmou rostoucí celosvětovou populaci seniorů. Tito spotřebitelé chtějí technologie a automatizované systémy, díky kterým budou moci řídit bezpečně i ve vyšším věku.
A konečně čtvrtým velkým trendem je tlak na podporu genderové rozmanitosti. Jde především o uznání důležité role, kterou ženy hrají jako spotřebitelky a kupující, ale i jako rozhodující činitelky a manažerky v celém automobilovém průmyslu.“
V široce pojatém projevu o nových technologiích a měnící se demografii trhu Ghosn konstatoval, že podle očekávání společnosti Nissan by se v příštím roce mělo k vylepšeným komunikačním systémům připojit dalších více než 1,5 milionu vozů značky Nissan.
Pomoci by jim v tom měly systémy na bázi cloudu, díky nimž kromě dalších služeb nabídnou lepší přístup k sociálním sítím, zábavním aplikacím a softwaru pro rozpoznání hlasu.
Předpověděl, že tyto služby budou společně s automatizací vozidel nabývat na významu s růstem velkoměst s více než 10 miliony obyvatel, který s sebou přinese větší využití silnic a potřebu jejich uvolnění i snížení emisí.
Mimo jiné zmínil mladší motoristy a jejich požadavky na lepší možnosti připojení ve vozidlech, potřebu nabídnout větší míru automatizace pro generaci seniorů a také cíl přizpůsobit design a výkon vozů i marketing s nimi spojený ve větší míře ženám, které tvoří velkou část kupců nových vozů.
„Společnost Nissan bude součástí řešení dopravy v rostoucím počtu velkoměst. Budeme se nadále snažit, aby naše vozy nabízely širší možnosti připojení. Chceme převzít vedoucí úlohu ve vývoji vozidel se systémy autonomního řízení. A ve všech aspektech podnikání uznáváme jedinečné potřeby starších řidičů, stejně jako vliv i dopad, který na automobilový průmysl mají ženy jako zákaznice.“
Komu se jako prvnímu
Komu se jako prvnímu podaří dostat na trh vozidlo s automatickým řízením, získá ve mně zákazníka. Řízení mě doslova „se*e“.
Fakt? Mě zase baví a v
Fakt? Mě zase baví a v robotickém autě bych se asi zbláznil 😉
Vážně, řízení mě
Vážně, řízení mě otravuje, auto mám na přesun z bodu A do bodu B. Na okruh si půjčím ferrari…