Švédská automobilka Volvo představila novou generaci úspěšného SUV modelu XC90. Kromě čtyř klasických verzí se spalovacím motorem nabídne Volvo také plug-in hybridní pohonnou jednotku kombinující 2l spalovací motor a elektromotor.
foto: Volvo
Volvo XC90 se vyrábí od roku 2002 ve švédském městě Torslanda a malajském Shan Alam. Ač je XC90 luxusní SUV, jedná se o nejprodávanější model značky Volvo. Představení nového modelu je tak pro švédskou automobilkou klíčovou událostí posledních let.
„Dnešek je jedním z nejdůležitějších dnů v naší historii. Nejenže uvádíme nový vůz, ale zároveň je to i nový start pro naší značku. Tento den znamená pro naši společnost zahájení jedinečné éry,“ říká dokonce o novém XC90 Håkan Samuelsson, generální ředitel značky.
foto: Volvo
Volvo nabízí zákazníkům dva benzínové a dva naftové motory, plus jednu plug-in hybridní pohonnou jednotku.
Klasické motory nechme ostatním motoristickým časopisům, my se podíváme na hybridní pohon. Trend poslední doby naznačuje a Volvo XC 90 potvrzuje – hybridní pohon čím dal častěji proniká do běžných modelů automobilek.
Hybridní pohonná jednotka T8 se skládá ze čtyřválcového benzinového motoru Drive-E o objemu 2 litry, který je vybaven turbodmychadlem. Motor disponuje špičkovým výkonem 298 kW (400 koní) a pohání přední kola.
foto: Volvo
Benzínovému motoru sekunduje elektrický motor o výkonu 60 kW (80 koní), který pohání zadní nápravu. Elektrický motor pomáhá při rozjezdu nebo při potřebě pohonu všech kol – dle módu jízdy a jízdních podmínek (náledí). Baterie navíc umožní až 40 km dojezd čistě na elektřinu. Baterii je možné dobíjet.
Kombinovaný výkon pohonné jednotky T8 je 358 kW (400 koní) a točivý moment 640 N.m. Hodnoty, kterým nemůže v nabídce žádný benzínový nebo naftový motor konkurovat.
video: YouTube
Hybridní XC90 se chlubí také velmi nízkými emisemi CO2, konkrétně 60 g CO2 na jeden kilometr podle nového evropského jízdního cyklu NEDC (New European Driving Cycle). Například u nové Fabie III ve verzi GreenLine a motorem 1,4 TDI se počítá s 82 g CO2 na 1 km jízdy.
Netřeba se snad ani zmiňovat o nejrůznějších elektronických systémech nebo bezpečnostních prvcích. Dva stojí ale za zvýraznění – systém ochrany při neúmyslném sjetí z vozovky a schopnost automatického zabrzdění v křižovatce.
Pokud řidič sjede ze silnice, nové Volvo XC90 rozpozná, co se děje, a utáhne bezpečnostní pásy předních sedadel. XC90 dokáže také automaticky zabrzdit, pokud řidič začne odbočovat do cesty protijedoucího vozu. Jedná se o běžnou situaci jak na rušných městských křižovatkách, tak na rychlostních silnicích.
Zajímavý je předstih, s jakým Volvo uvolnilo fotografie a první informace. Nová generace XC90 dorazí na trh až v létě 2015. Na americké trhu, kde je XC90 nesmírně populární, základní verze zákazníky přijde na 48 900 dolarů (960 000 Kč).