Vodík má v Česku perspektivu, tvrdí experti, a spoléhají přitom na veřejné peníze

Vodík, coby zdroj čisté a bezemisní energie, má v České republice podle závěrů konference Hydrogen Days 2021 slibnou budoucnost.

Až 50 tisíc automobilů a téměř devět stovek autobusů na vodík má podle představ některých „expertů“ již v roce 2030 brázdit české silnice.
foto: BMW

Projektů, zabývajících se technologiemi na bázi vodíku, ať už jde o samotnou výrobu, skladování či vodíkovou mobilitu, bude v Česku v následujících letech přibývat. Pro úspěšné prosazení vodíkových technologií však nyní bude podle expertů, kteří vystoupili na konferenci Hydrogen Days 2021, klíčová výše podpory z veřejných zdrojů. Stejně tak bude důležitý primární výzkum, vývoj a vylepšování současných vodíkových technologií, které umožní jejich zlevnění a masové rozšíření.

„Účast řady vědců z celého světa od Chile po Švédsko dokazuje, že na výzkumu vodíkových technologií se ustavičně pracuje. Rovněž česká vláda vnímá vodíkové technologie vážně, jak na konferenci potvrdil i vicepremiér a ministr průmyslu Karel Havlíček či ministr životního prostředí Richard Brabec,“ zhodnotila konferenci Karin Stehlík, výkonná ředitelka České vodíkové technologické platformy.

„Stejně jako každá nová technologie, jsou i vodíkové technologie v současnosti nákladné a na první pohled dražší než konkurenční řešení, založená na jiných principech. Cena vodíkových technologií však zákonitě poklesne v okamžiku, kdy se dostatečně zjednoduší, rozšíří a bude zavedena jejich sériová výroba. Zapomenout nesmíme ani na technologický pokrok, který vodíkové technologie každým rokem posouvá dopředu,“ upozornila Stehlík.

Právě vylepšení, zjednodušení a zlevnění současných technologií bude klíčem k úspěšnému rozšíření vodíku coby zdroje čisté a ekologické energie. „Musíme si uvědomit, že například automobily využívající fosilní paliva mají za sebou více než stoletý nepřetržitý technologický vývoj, stejně jako související ropný průmysl. V tomto ohledu jsou vodíkové technologie „nováčkem“, a na svůj plný rozmach teprve čekají. Každopádně komercionalizace vybraných vodíkových technologií je již dnes reálná,“ vysvětlila Karin Stehlík.

V Ústeckém kraji vsadili na vodík

Ještě před nedávnem patřil region pod Krušnými horami mezi oblasti těžce zasažené těžbou hnědého uhlí a doprovodným průmyslem, který je v postupném útlumu. Je proto příhodné, že právě Ústecký kraj se jako první region v ČR začátkem roku 2021 začlenil do sítě evropského partnerství s názvem „Hydrogen Valleys“, tedy „vodíkových údolí“.

Toto partnerství kraji pomůže při realizaci a financování projektů s vodíkovou tematikou. V Ústeckém kraji přitom již přes dva roky funguje tzv. Vodíková platforma Ústeckého kraje, tvořená 23 subjekty z řad podniků, výzkumných institucí a měst.

K využívání vodíku coby čistého zdroje energie Česká republika zavazují i evropské dohody. Loni ČR například podepsala společně s dalšími 22 zeměmi Evropské unie „Manifest pro rozvoj evropského hodnotového řetězce vodíkových technologií a systémů“.

Rovněž byl aktualizován Národní akční plán čisté mobility. Podle něj má v roce 2030 v Česku jezdit na vodík až 50 tisíc osobních automobilů a 870 autobusů, a vybudováno by mělo být celkem 80 vodíkových tankovacích stanic.

„Ještě letos vzniknou tři veřejné plnicí stanice vodíku, umístěné v Praze, Litvínově a Brně, a v přípravě je výstavba dalších sedmi. Věřím, že v budoucnu budou zásobovány i nízkoemisním vodíkem,“ uzavírá Aleš Doucek, předseda představenstva České vodíkové technologické platformy.

tisková zpráva

92 Comments on “Vodík má v Česku perspektivu, tvrdí experti, a spoléhají přitom na veřejné peníze”

  1. Já bych ten vodíkový pohon pojal od základu jinak.
    Já bych ten vodíkový pohon pojal od základu jinak. Problém je převážení,infrastruktura, komprimace, vysoké tlaky a skladování. To bych zrušil.
    Auto by se mohlo skládat z nádrže na demineralizovanou vodu, baterie 300 kWh, generátoru vodíku, nízkotlaké nádrže na vodík, palivového článku, baterie tak 5 kWh a elektromotoru. Myslím, že by tak 200 km mohlo ujet, vzhledem k hmotnosti. Někdy by se asi čekalo než se dovyrobí trochu vodíku. Pravda, muselo by se taky nabíjet. Geniální použití vodíku, ne?

    1. Vedci z Rosneftu za pul roku zverejni komunike, ze zatim
      Vedci z Rosneftu za pul roku zverejni komunike, ze zatim nemame kupovat zadne BEV ani FuellCell EV, ale ze do 10ti let vyvynou perpetuum mobile a do te doby ze mame kupovat vyhradne spalovaky, ktere uz ted cisti atmosferu znecistenou emisemi z OZE.

                1. Az jim budem platit za Nordstream, pak budou porizovat jedno
                  Az jim budem platit za Nordstream, pak budou porizovat jedno torpedo obden. Sami si to platime a nekteri si to jeste chvali. Pulmozci se prosazuji.

                2. moje řeč lidi sou hamižný a chtěj víc btc a víc :))
                  moje řeč lidi sou hamižný a chtěj víc btc a víc :)) říkám tomu řezání vlastní demogratycký větvičky podpldelí jj 😉

      1. Bez porušení fyzikálních zákonů
        Vodík je vedlejsím

        Bez porušení fyzikálních zákonů
        Vodík je vedlejsím produktem v chemických provozech
        Jaderný reaktor může vyrábět vodik

        Elektromobil svět nespasí
        Budoucnost je v kombinaci pohonů / paliv

        https://www.devinn.cz/vyroba-vodiku/

        https://archiv.ihned.cz/c1-66095230-cesti-podnikatele-v-usa-investuji-do-kapalneho-vodiku-vlastni-jiz-tovarnu-a-chysta-se-vybudovat-sit-cerpacich-stanic

        1. Ono je najma problem to, ze vsetko okolo pouzivania toho
          Ono je najma problem to, ze vsetko okolo pouzivania toho „cisteho“ vodiku je velmi nakladne a problematicke.
          Ano, vodik sice je vedlajsim produktom pri mnohych priemyselnych procesoch, ale zaroven je to tzv. „spinavy“ vodik. Ocistit ho na pozadovanu cistotu, aby neznicil palivove clanky, je nakladne.
          Skladovanie a preprava vacsich objemov vodiku je rovnako dost problematicke. Jak technologicky, tak energeticky a o bezpecnosti ani nehovoriac.
          Takze pokial nevymyslis, ako cistit, skladovat a prepravovat velke objemy vodiku bez nutnosti drahych a zlozitych technologii, tak sa to nikam velmi neposunie a BEV budu mat stale naskok.
          A to stale nemas porieseny problem mizernej energetickej ucinnosti vyroby vodiku a jeho nasledneho vyuzitia na vyrobu elektriny. Vodik je a este dlho bude zbytocny medziclanok v energetickom retazci pre komercne vyuzivanie u malych a stredne velkych spotrebitelov.

        2. Citace z vaseho clanku je fakt vserikajici. „United Hydrogen
          Citace z vaseho clanku je fakt vserikajici. „United Hydrogen bude dovážet vodík do Kalifornie ze svého nového závodu na východním pobřeží USA, kde denně vyrobí šest tun kapalného vodíku. Příští rok pak zvýší produkci na 10 tun, což by stačilo k zásobení 2500 vodíkových aut denně.“ brezen 2018.
          Takze cista energie se bude vozit pres cele USA. Navic pro 2500 vodikovych aut. Odhaduji, ze v Kalifornii nebude dnes ani desetina tech auticek. Skvely businessplan :-))
          Na webu teto firmy se aktualne o tom uz nepise. Uz jen maji zkusenosti z majetkove spoluucasti… Asi to nevyslo. Diky bohu se to nikomu nepodarilo a nepodari.

          1. Byl to jen příklad kde Češi investují
            Chtějí více

            Byl to jen příklad kde Češi investují
            Chtějí více výrobních závodů
            Stejně jako u elektromobilů se technologie a vše okolo vyvíjí
            Lidovka to ale nikdy nebude
            Jak bylo řečeno v jednom testu vodíkového automobilu Zastavba potřebuje prostor. Jen velké vozidla SUV mají dost místa a robusní konstrukci která vytvaří ochranný rám pro vysokotlaký vodíkový pohon

            “ V Kalifornii nebude dnes ani desetina tech auticek.“
            Kolik je jich v současnosti netuším ? Byl tu v roce 2018 članek
            V USA celkem jezdí asi 6500 aut na vodík, většinou jde o Toyotu Mirai
            V roce 2018 bylo v USA asi 40 vodíkových čerpacích stanic. Nejvíc v Kalifornii (33), kde také jezdí nejvíce aut (4200 k dubnu 2018).
            http://www.hybrid.cz/v-usa-celkem-jezdi-asi-6500-aut-na-vodik-vetsinou-jde-o-toyota-mirai

            https://www.toyota.cz/world-of-toyota/news/2019/toyota-odhalila-bezemisni-kamion-pohaneny-vodikem

          2. V Česku 2 neveřejné plnicí stanice
            ÚJV Řež ,

            V Česku 2 neveřejné plnicí stanice
            ÚJV Řež , Neratovice
            Vodík v dopravě – rozhovor s Dr. Alešem Douckem
            https://www.youtube.com/watch?v=hHSYJlhQqCU

            Výskum vodíkové technologie v ČR
            Výroba zeleného vodíku – rozhovor s Dr. Alešem Douckem | Electro Dad # 184
            https://www.youtube.com/watch?v=n0wziihJWdU

            Vodíkové SUV Hyundai Nexo – popis technologie a první svezení | Electro Dad #146
            https://www.youtube.com/watch?v=ziHD1ri4B10&t=27s

          1. Celý OZE byznys stojí jenom na dotacích. Němci platí
            Celý OZE byznys stojí jenom na dotacích. Němci platí jenom v ekologických poplatcích EEG přes 23 miliard Euro ročně. Plus nějakých 5 miliard ročně za další poplatky v ceně elektřiny. A to nepočítám to, co do toho cpe vláda z rozpočtu.

            1. Odhliadnuc od toho, že dotácie nejdú len do OZE ale aj do
              Odhliadnuc od toho, že dotácie nejdú len do OZE ale aj do iných technológií o ktorých väčšina ani netuší. Dá sa vyčísliť aj cena zdravia?
              Radšej budem platiť za čistý vzduch viac ako si „lacno“ ničiť zdravie

              1. No budiž. Jenom ty poplatky dělají v Německu asi 7,8
                No budiž. Jenom ty poplatky dělají v Německu asi 7,8 centů za kWh. Tedy asi 2 koruny. To je o dost více než je silová cena elektřiny na burze. Plus náklady státu.

                Každopádně to potvrzuje to, že OZE stejně jako „zelený“ vodík jsou čistě závislé na dotacích. Někdo to je ochotný přijmout, někdo ne.

                1. A co vase milovane jadro? EDU je v soucasnosti absolutne
                  A co vase milovane jadro? EDU je v soucasnosti absolutne nejdrazsi zdroj. Solarni tunel byl, ale porovnejte aktualni naklady. Jadro je nejdrazsi.

                2. Na Dukovany byla požadovaná pevná cena 60 Euro za MWh. Na
                  Na Dukovany byla požadovaná pevná cena 60 Euro za MWh. Na Temelín 70.

                  Jenom ty přímé náklady 7,8 centů na kWh dělají 78 Euro za MWh NAVÍC k tržní ceně elektřiny a to je rozpočítaná na všechny zdroje, tedy i na ne-OZE.

                  Update: Tak ty přímé ekologické náklady jsou 7,5 centů, tedy 75 Euro za MWh. 6,5c za EEG, 1c za další eko poplatky. Rozpočítáno na všechny zdroje.

                3. Stat tu elektrinu nakoupi za kazdou cenu a ztraty uhradi z
                  Stat tu elektrinu nakoupi za kazdou cenu a ztraty uhradi z dani. I kdyby to nakupovali za 100Eur/MWh, tak se to zacachruje a bude lidem tvrdit, jak je to vyhodne. Uplne stejny postup byl u solarniho tunelu. Myslite, ze budou ted pravdomluvni a hodni? Budou tak kristalovy jako Standa Gross.

                4. Nakoupí ji za pevnou cenu. Od toho se to jmenuje pevná cena
                  Nakoupí ji za pevnou cenu. Od toho se to jmenuje pevná cena a na ni jsou postavené vešekeré výkupy OZE. Myslíte, že by se jinak fotovoltaika vyplatila, když by během slunečních hodin vzrostla výroba tak, že by cena byla na nule, nebo i záporná? A čím více OZE bude, tím více bude podobných výkyvů a tedy bude zapotřebí pevná výkupní cena. Německo plánuje do roku 2030 ztrojnásobit výrobu z fotovoltaiky.

                5. Tržní cena je dnes ve 21 hod. 85,72 EUR. Ještě nezačali
                  Tržní cena je dnes ve 21 hod. 85,72 EUR. Ještě nezačali stavět a už to leze nahoru.

                6. Co budou sasci delat, az si lidi postavi ostrovy a na zimu
                  Co budou sasci delat, az si lidi postavi ostrovy a na zimu kogenerace. CEZ bude muset zalozit diverzacni oddily a lidem ty panely nicit kladivem. Tento stat smeruje do pekneho prusvihu. Rysuje se druhy „vytezny unor“.

                7. Já se spíš bojím hlouposti prostého lidu. Až jim
                  Já se spíš bojím hlouposti prostého lidu. Až jim párkrát zdraží elektřinu tak se jim v hlavičkách urodí, že to způsobilo těch 0,2% elektromobilů a začnou nám to rozbíjet.

                8. Kdyz ctu komentare behny apod., tak bysme se toho mohli
                  Kdyz ctu komentare behny apod., tak bysme se toho mohli skutecne obavat.

                9. Pro RD porad moc velke. Neco kolem 3-5kW elektr. a 10kW thermo.
                  Pro RD porad moc velke. Neco kolem 3-5kW elektr. a 10kW thermo.

                10. Ten Viessmann je ca. 900-1000 W el. Tim padem je nutna baterka
                  Ten Viessmann je ca. 900-1000 W el. Tim padem je nutna baterka s velkym cyklovanim. Problem jsou zensky. Oni nejsou schopny si veci naplanovat hezky navazne. Oni chteji vse hned jak si vzpomenou a nehledi na ramcove podminky.

                11. Díky, je to moc pěkné ale drahé. Ten Wiesmann 6 kW by
                  Díky, je to moc pěkné ale drahé. Ten Wiesmann 6 kW by stál s příslušenstvím asi 28 tisíc Euro. Němci na to dostanou dotaci, u nás nevím. Vystačím si s FVE, zima se dá přežít.

                12. na to je jednoduché řešení, nechodit jim nahazovat
                  na to je jednoduché řešení, nechodit jim nahazovat vypadlé jističe a pojistky..
                  úspěšně vyzkoušeno na vlastní drahé polovičce 🙂

                13. To jsem taky zkoušel. Urazily se a nechaly mě o hladu.
                  To jsem taky zkoušel. Urazily se a nechaly mě o hladu.

                14. tak konzerva to jistí…
                  🙂
                  a ženy taky mají hlad..

                  tak konzerva to jistí…
                  🙂
                  a ženy taky mají hlad..

                15. Me by bylo lito te zmarene elektriny, ktera by nebyla
                  Me by bylo lito te zmarene elektriny, ktera by nebyla slunickem vyrobena. Ja bezim a jeste dostanu obed :-))

                16. Akorát opomíjíte jeden zásadní detail. Ty německé
                  Akorát opomíjíte jeden zásadní detail. Ty německé poplatky jsou za zdroje postavené před 10 a více lety. Ty Dukovany, resp. Temelín, kdyby se začaly stavět v roce 2014, by začaly vyrábět někdy za 10 let. Tj. Nekonkurují OZE za 100-150 EUR/MWh v roce 2010, ani OZE za 40-50 EUR/MWh dnes, ale OZE za ~20 EUR/MWh v roce 2030, tj. za cenu za jakou dnes zaplavují trh ve Španělsku.

                17. Kdyby to tak opravdu bylo, tak by množství peněz
                  Kdyby to tak opravdu bylo, tak by množství peněz potřebných na EEG neustále nerostlo. V roce 2015 to bylo 21 miliard ročně. Loni to už bylo 23,9 miliard. Ono se z toho platí právě ty pevné výkupní ceny za OZE. Když začne svítit, cena elektřiny na trhu padne k nule nebo i do záporu, ale stát vykupuje za pevné částky a i to se financuje z těch poplatků. Dokud budou existovat pevné výkupní ceny, tak porostou i potřebné výnosy z EEG.

                  Loni dokonce stát musel EEG systém napumpovat 10,5 miliardama Euro, protože se málo vybralo na poplatcích kvůli poklesu spotřeby a hrozilo, že cena EEG vzroste o polovinu.

                18. Zase jste za troubu. Kdybyste nebyl, věděl byste, že se
                  Zase jste za troubu. Kdybyste nebyl, věděl byste, že se smlouvy na EEG uzavírají na 20 let. To znamená, že se TEĎ platí všem zdrojům zprovozněným v posledních 20 letech částky, které se smluvně stanovily v roce jejich zprovoznění. Kapiš? Taky to znamená, že letos začínají dobíhat smlouvy na první FVE, za bratru 500 EUR/MWh, hádejte co znamená?

                19. Chováte se jako buran a ještě hloupý buran. EEG je
                  Chováte se jako buran a ještě hloupý buran. EEG je poplatek v ceně elektřiny za obnovitelné zdroje placené zákazníky a ne příjem dodavatelů. Německo platí pevné ceny uzavřene v době podepsání smlouvy a ne pevné EEG. Počet zdrojů s pevnou cenou stále roste a taky se zvyšují rozdíly mezi tržní cenou a cenou výkupu a to jsou náklady, které se z EEG poplatků financují.

                20. Jsem buran, co má pravdu. Dík za to, že se mnou tak pěkně
                  Jsem buran, co má pravdu. Dík za to, že se mnou tak pěkně souhlasíte. Aktuálně se v Německu elektřina z nových FVE a VtE kupuje za míň než za kolik se kupují futures na baseload na příští rok.

                21. Soláry nejsou baseload a když je cena ve špičce nízko,
                  Soláry nejsou baseload a když je cena ve špičce nízko, tak německý daňový poplatník zatáhne rozdíl. Nehledě na to, že ten zatáhne i veškeré investice do sítí a stabilitace, výstavby plynovek.

                  Dotační ekonomika jako vyšitá. 🙂

  2. Tak přiznejme si, že bez podpory veřejných peněz by se
    Tak přiznejme si, že bez podpory veřejných peněz by se ani EV nerozšířila tak, jak se rozšířila, hlavně v západní Evropě, kde jsou na dotace štědří. U nás teda se dotuje méně, ale dotuje se výstavba dobíjecích stanic.

    Tím neříkám, že má vodík budoucnost, jen pokud se dala šance BEV, takje jasné, že stejnou šanci chtějí i „vodíkáři“ a na ně nabalené zájmové skupiny… jako u elektroaut.

    1. verejné financie na sk má na min hospodárstva holohlavý
      verejné financie na sk má na min hospodárstva holohlavý rozvratník a sabotér sulík. takže dávno odklepnuté dotácie ľuďom, ktorí splnili všetky podmienky nevyplácajú. na tlf otázky odpovedajú ako šmejdi – už. už, už, možná.

      a k „bez verejných financií“ -možná by sa bez ich rozbiehali rýchlejšie, pretože aj je na niečo dotácia, neklesne s cenou. môžem to prirovnať k stoličkovému výťahu – kto má dotovaný štátny príspevok vo výške 70-90%, toho celková suma neň nezaujíma. ak ale nemôže rok čakať na vybavovačky, tak euro za každý milimeter dráhy je vcelku veľa. ale kúpiť musí, aj za nedotovanú cenu. ak by to nedotovali, tak stojí nový aj s montážou, dovozom polovicu. pri BEV je to podobne. viď rok 2017 a dotácia na BEV SMART od koncernu!

    2. Vodik je energeticky asi 3x tak narocny pohon, nez bateriovy.
      Vodik je energeticky asi 3x tak narocny pohon, nez bateriovy. Takze i kdyz se to roztlaci aby byly cerpacky a dostatek aut, tak stejne to nemuze byt konkurencni. EV potrebuje roztlacit aby vznikla infrastruktura a masova vyroba EV. Pak to pojede samo bez dotaci a zadny spalovak tomu nebude stacit. Ted je nutne prvotno roztlaceni. Vodik se vzdy zase zastavi.

      1. EV nepotřebuji protlačit, pokud jsou tak skvělé. Jenomže
        EV nepotřebuji protlačit, pokud jsou tak skvělé. Jenomže oni tak úplně nejsou, hloupý zákazník to za tržní cenu nekupuje, tak se mu na to složíme. Takže EV jsou bez dotací spalovacím autům asi taková „konkurence“ jako auta na vodík vůči EV 🙂

        1. EV je drahy proto, ze se jeste vyrabi v malych seriich. Proto
          EV je drahy proto, ze se jeste vyrabi v malych seriich. Proto je nutne elektromobilitu roztlacit, aby se dostala do velkovyroby. Kolik by staly spalovaky, kdyby se vyrabely v desetitisicovych seriich? Byly by drazsi nez dnesni EV. Vse je o rozmelneni nakladu do statisicovych jednotek, nebo dokonce milionu. V momente, kdy klesnou pocty vyrobenych spalovaku pod urcitou hranici, bude jejich konec opravdu rychly. Je to hezky videt u ND. Treba svetlomet pro spalovak a EV. Ceny jsou pro uplne srovnatelne ND nasobne drazsi, protoze maloserie. Nastesti se to u novych modelu tolik neprojevuje jako u Leaf 1 a trojcat iMiev/Ion/C-Zero.

                1. To jsou odbornici, kteri si vyrobili model Tesla 3 z
                  To jsou odbornici, kteri si vyrobili model Tesla 3 z papundeklu a denne do nej pichaji jehlou a mumlaji nejaka tajna zarikadla. A ono to funguje presne obracene.

            1. Začiatkom 20. storočia jazdili aj spaľovacie a parné
              Začiatkom 20. storočia jazdili aj spaľovacie a parné automobily spolu s elektromobilmi. Napriek tomu boli elektromobily najpredávanejším typom vozidiel. Výrazný podiel mala na tom napríklad spoločnosť Holtzer Cabot Electric. Elektromobily tej doby mali množstvo výhod oproti svojej konkurencii. Netrpeli na vibrácie, neboli hlučné, nemali problémy s radením a nemuseli sa štartovať kľukou, ani nemali dlhú nábehovú dobu ako parné automobily (v chladnom počasí trvalo aj 45 minút, kým boli schopné jazdy). Vtedajšie elektromobily dosahovali aj najvyššie rýchlosti (priemerne 32 km/h) a samozrejme neprodukovali žiadne splodiny.

              Hlavné dôvody, ktoré uvrhli elektromobilitu do nemilosti sú:

              -v USA sa začali budovať dialničné cesty, dôsledkom čoho vzrástli nároky na dojazd vozidiel. Rekord v dojazde elektromobilu bol v tej dobe 145km.

              -objav veľkého náleziska ropy v Texase spôsobil prudký pokles cien benzínu.

              -vynález štartéra v roku 1912 zmazal ďalšiu nevýhodu spaľovacích automobilov a to štartovanie kľukou.

              -spustenie hromadnej výroby vozidiel Ford, ktorým sa výrazne znížila cena spaľovacích vozidiel. Elektromobil v tom čase bol o cca. 2/3 drahší ako benzínový automobil.

              A hlavne nikto neriešil emisie a dopady na zdravie. Ak by to niekto vtedy riešil, spalovák by nemal šancu a elektromobily by boli dnes na úplne inej úrovni a nepotrebovali by „potlačiť“ v prostredí skorumpovaného a pokryveného ropného byznysu.

                1. cisla jo? tak jak moc je CR zavysla na dovozu ropy, jak moc je
                  cisla jo? tak jak moc je CR zavysla na dovozu ropy, jak moc je zavysla CR na dovozu plynu, aneb tyhle dve cisla vesmes urcuji jak by CR byla zavysla na dovozu vodiku

                2. jak se vyrabi vodik? pro kterou metodu vyroby vodiku je CR
                  jak se vyrabi vodik? pro kterou metodu vyroby vodiku je CR sobestacna a nebyla by zavysla na jeho dovozu? pripadne na dovozu komodit pro jeho vyrobu?

                  chces ciska a pritom pises jak nekdo, kdo se o vodiku zacal dozvidat vcera 😀

                3. No konečně, odpověď, na kterou se dá reagovat. Přesně
                  No konečně, odpověď, na kterou se dá reagovat. Přesně tak, jak se asi ten vodík vyrábí …. Z ropy … Nebo ze zemního plynu …….. Pročpak asi chce být Ukrajina,ktera nemá žádný plyn ani žádnou ropu největší EU producent vodíku. Na blábolení už jsem moc velký a na konspirace moc unavený

                4. vodik nabizi EU jiz kdekdo, i arabove, a prave proto ze nejsme
                  vodik nabizi EU jiz kdekdo, i arabove, a prave proto ze nejsme schopni si ho vyrabet vetsinove sami, tak je nesmysl se na nej soustredit a mrhat na nej prostredky

        1. Vážený pane, sám pan předseda Doucek v jednom rozhovoru
          Vážený pane, sám pan předseda Doucek v jednom rozhovoru řekl kromě jiného, že na výrobu 1 kg vodíku je třeba 55 kWh elektrické energie. To bez komprimace na 700 bar, chlazení a udržování. Na toto množství ujede osobní vodíkový elektromobil cca 100 km Tento kilogram vodíku se v německu i v USA prodává za cenu asi 250 Kč. Doporučuji zhlédnout https://www.youtube.com/watch?v=n0wziihJWdU

Napsat komentář