Éra nadzvukové osobní letecké dopravy skončila 26. listopadu 2003, kdy přestal létat Concorde. Ten sloužil celkem 27 let zámožným pasažérům, kterým šetřil čas na cestě Paříž – New York. Vědci z MIT nyní vymýšlejí nová nadzvuková letadla pro využití v osobní letecké dopravě. Jsou to dvouplošníky.
foto: MIT
Dvěma hlavními výzvami v oblasti nadzvukového létání jsou obrovský odpor vzduchu vznikající díky rázové vlně a sonický třesk. Už ve 30. letech 20. století ale německý letecký konstruktér Adolf Busemann, pionýr v oblasti aerodynamiky, navrhl řešení v podobě tzv. Busemannova dvouplošníku.
Tento koncept je ale pouze teoretický – výhodou je, že minimalizuje odpor vzduchu. Nevýhodou skutečnost, že jeho řešení nenabízí dostatečný vztlak. Právě tenhle problém se rozhodla řešit parta vědců z MIT, jmenovitě Qiqi Wang, odborný asistent aeronautiky a astronautiky, a jeho kolegové Rui Hu a Anthony Jameson.
Nukleárně poháněná létající letiště by nikdy nemusela přistávat
VIDEO: v soutěži NASA se rodí revoluční nová letadla
Rozhovor: Martin Štěpánek & Phoenix Air o tom, jak vzniká první české elektrické letadlo
Busemannovo řešení dvouplošníku upravili. V jeho řešení mezi dvěma křídly umístěnými nad sebou vzniká úzký tunel, kterým protéká pouze omezené množství vzduchu. Křídla sice vyruší rázovou vlnu. Problém nastane, že při přibližování se k nadzvukové rychlosti se může tunel “ucpat” a vytvořit obrovský odpor.
Wang, Hu a Jameson proto vytvořili počítačový model, který simuluje Busemannův dvouplošník při různých rychlostech. Zároveň pak navrhuje optimální tvar křídel k minimalizaci odporu. Výsledkem agregace více než 700 konfigurací křídel je optimální tvar každého z nich.
Díky tomu dokázali přijít s řešením, které nabízí o polovinu nižší odpor proti konvenčním nadvzukovým letadlům jako byl např. Concorde. Podle Wanga by to umožnilo snížit o více než polovinu nároky na palivo. A tedy i zmenšit samotné letadlo.
Vědci z MIT nejsou jediní, kdo se vývojem nadzvukových letadel pro přepravu osob zabývají. Podobným směrem jde i jedna skupina v Japonsku, která taktéž pracuje s Busemannovým modelem. Navíc ale přidává křídla, která mění tvar. Podle Wanga by mohlo neustálé zlepšování Busemannova modelu vést k zásadnímu boomu v této oblasti v následujících letech.
Mimochodem, byl to Busemann, kdo v 60. letech přišel s návrhem, aby americké raketoplány využívaly jako štít keramické destičky. A tak se později i stalo. Busemann zemřel v roce 1986 ve městě Boulder v Coloradu.
Každý súdny človek
Každý súdny človek pochopí, že žiaden dvojplošník nemôže byť nadzvukový.
Konecne nahrada za
Konecne nahrada za dosluhujuce Cmeliaky.
To je vec. Pred 40 rokmi
To je vec. Pred 40 rokmi nehorzila takáto počítačová simulácia. Nemusia ani žiadne prototypy šialené stavať.