Vědci udělali z vodíkového auta malou elektrárnu

Vědcům z Technické univerzity v nizozemském Delftu předělali vodíkem poháněný automobil Hyundai ix35 Fuel Cell tak, že může fungovat jako zdroj elektřiny.

Vodíková auta Hyundai ix35 Fuel Cell u vodíkové plnící stanice
foto: Hyundai

Vědci přidali na vodíkové auto Hyundai ix35 Fuel Cell zařízení, které funguje jako klasická elektrická zásuvka, ze které je možné odebírat elektřinu až pro deset domácností.

Projekt výzkumu bezemisních palivových článků je součástí spolupráce s automobilkou Hyundai Motor a dalšími obchodními partnery.

„Výzkumníci v čele s profesorem Ad van Wijkem z univerzity v Delftu jsou vůbec první v Evropě, kterým se podařilo udělat tento velký krok směrem k udržitelné budoucnosti založené na palivových článcích jako čistém zdroji energie,“ říká Frank Meijer, ředitel divize automobilů s vodíkovými články v Hyundai Motor Europe.

„Palivové články vozu produkují elektřinu, teplo a čistou vodu z vodíku. Tyto energie mohou být použity v domácnostech, školách a úřadech. Jsme moc hrdí na to, že první auto, které tyto čisté zdroje energie poskytuje, je právě Hyundai Fuel Cell.“

Auto jako elektrárna

Výzkumný tým profesora Ad van Wijka funguje na fakultě mechanického, námořního a materiálového inženýrství univerzity v Deftu. Jejich práce je zaměřena na integrované systémové aplikace palivových článků.

Myšlenka projektu je založená na zjištěních, že majitelé používají svá vozidla pro přepravu pouze 5 % času. Na rozdíl od fosilních paliv automobil s vodíkovými články vyrábí energii naprosto čistým způsobem a jedinou „odpadní látkou“ je voda.

Upravený Hyundai ix35 Fuel Cell má výkon deset kilowatt, což je – alespoň podle tiskové zprávy – dostatečné pro zásobování deseti průměrných domácností.

Vědci upravili automobil tak, že může dodávat jak do sítě, tak i přímo do domů, například jako doplnění větrné a .

Hyundai ix35 Fuel Cell je první sériově vyráběný a komerčně dostupný vůz s palivovými články na světě. V současnosti je v provozu více než 250 těchto modelů ve třinácti evropských státech.

tisková zpráva

22 Comments on “Vědci udělali z vodíkového auta malou elektrárnu”

      1. Já v zásadě nemám nic
        Já v zásadě nemám nic proti vodíku. Myslím, že Linde a Siemens dělal někde v Německu fotovoltaiku s tím, že s přebytky vyráběli vodík. No v zásadě proč ne.. tedy když nemají slušné baterie do kterých by to mohli nacpat.. ale do aut je to out. Se divím, že to ještě fešáci napochopili. Jako cvičení je to dobrý, ale komerčně na nic.

  1. Odpojili kabely od motoru a
    Odpojili kabely od motoru a dali tam střídač čímž dosáhli rekordně nízké celkové účinnosti. Kdyby ten zemní plyn – ze kterého byl vyroben vodík – rovnou spálili v elektrárně, měli by té elektřiny několikanásobně více. Navrhuji nominaci na Bludný balvan.

Napsat komentář