V zemědělství se stále více prosazují stroje na elektrický pohon

Do zemědělské techniky vstupuje elektrifikace pomalu. Důvodem jsou limity baterií pro velká a energeticky náročná vozidla jakož i nedostatečná infrastruktura pro dobíjení.  I zde se elektrifikace pomalu ale jistě prosazuje také. Společnost Weidemann loni uvedla na trh plně elektrický kolový nakladač 1190e a v minulých dnech pak představila klíčový produkt, nakladač 1390, v nové elektrifikované verzi 1390e.

„V zemědělství se často nelze vyhnout práci v krytých či zcela uzavřených prostorách. A zvláště tam pak elektrický nakladač chrání zdraví řidiče i hospodářských zvířat,“ říká produktový specialista Jan Sečkař ze společnosti Agromex, která je dovozcem a distributorem značky Weidemann pro český trh a dodává: „Další výhodou je, že jak u soukromých zemědělců a chovatelů, tak u zemědělských podniků také odpadá zajišťování a skladování pohonných hmot, což je další snížení ekologické zátěže.“

U nakladače s elektropohonem hraje zásadní roli typ a kapacita použité baterie. U modelu Weidemann Hoftrac 1190e jsou na výběr celkem tři bezúdržbové lithium-iontové baterie: standardem je kapacita 14,1 kWh, volitelně je k dispozici 18,7 kWh nebo 23,4 kWh

Baterie je předehřívána na provozní teplotu pomocí integrovaného systému řízení. Tento systém také neustále sleduje teplotu baterie a zvyšuje nabíjecí proudy. 

Weidemann 1390e s lithium-iontovou baterií: Všestranný pomocník se elektrifikuje

„Provozní náklady na energii jsou u dieselového stroje výrazně vyšší než u stroje elektricky poháněného. Vyšší pořizovací náklady e-stroje se časem amortizují, a tudíž představují ekonomičtější investici po celou dobu užívání. Kromě toho nyní v mnoha zemích existují programy financování pro snižování CO2, takže vyšší pořizovací náklady lze zohlednit. V souvislosti s vlastním fotovoltaickým zařízením jsou k dispozici další ekonomické výhody. eMachine také boduje ve srovnání s dieselovými stroji, pokud jde o nižší nároky na údržbu, protože není potřeba měnit motorový olej nebo filtry – a také není potřeba čistit chladič,“ říká Jan Sečkař ze společnosti Agromex.

Nový Weidemann 1390e od společnosti Weidemann má provozní hmotnost 2 700 až 3 200 kg v závislosti na výbavě. Překlopné zatížení rovnaného stroje se lžící se pohybuje od 1 670 do 2 280 kg. Elektrický nakladač nabízí zákazníkovi mnoho nových funkcí a možností pro individuální vybavení a práci podle potřeb.

Disponuje 96V lithium-iontovou baterií, která je k dispozici ve třech úrovních výkonu, takže doby chodu eMachine lze optimálně přizpůsobit provozním požadavkům: standardně je 14,1 kWh, volitelně je k dispozici 18 kWh a 28 kWh Variant. To znamená, že je možná doba provozu až 5,3 hodiny.

Elektrická parkovací brzda s funkcí auto-hold a hill-hold zajišťuje maximální bezpečnost a velmi vysokou úroveň komfortu při každém průběhu jízdy a zastavení. Pomocí brzdového systému se navíc získává zpět energie pomocí tzv. rekuperace, což dále prodlužuje dobu provozu.

Integrovaný systém správy baterií (BMS) umožňuje bezpečný a efektivní provoz, protože je například neustále monitorována teplota baterie a hluboké nabíjení je kategoricky vyloučeno. Nabíjení probíhá přes snadno přístupnou centrální nabíjecí klapku v zadní části stroje.

Za ní je umístěna zásuvka, aktivační spínač a ukazatel stavu nabití. Integrovaný ovládací box na nabíjecím kabelu neustále monitoruje nabíjecí proces a v kombinaci s BMS zajišťuje bezpečné a efektivní nabíjení stroje.

Ve stroji jsou použity dva oddělené elektromotory (výkon dle ECE R085): jeden pro jízdní pohon (33,1 kW) a jeden pro pohon pracovní hydrauliky (21,2 kW). Díky tomu je snížena spotřeba elektrické energie, neboť výkon je požadován pouze tehdy, když je skutečně potřeba. Elektromotor pro jízdu stroji navíc propůjčuje dynamický a výkonný rozjezd.

zdroj: tisková zpráva

12 Comments on “V zemědělství se stále více prosazují stroje na elektrický pohon”

    1. Asi ste necetl text. Pise se o strojich ktere pracuji v uzavrenych prostarach. Takovy naftovy nakladac klepe cely den naprazdno jen aby se s nim obcas neco navozilo. V provozech kde neni vhodne moc vetrat aby se neztracela tepelna energie je elektricky stroj vyrazne lepsi nez cmoudici stroj.
      Nesmite koukat jen z okna. Cesko je uplne zanedbatelne. Treba zemedelci v Italii, Francii, Spanelsku a jinde nemaji 3 denni okna na sklizen, ale jsou limitovani vetsinou jen zralosti plodin. Takze elektrostroje budou dobyvat svet a v Cesku se budeme zase spolehat na smradochy.

      1. Dočetl jsem to ke slovu „kolový nakladač“, protože abych v roce 2024 četl o novince, kterou má být elektrická ještěrka, na to nemám čas ani chuť.

        A co se týká toho Španělska, jižní Francie a Itálie, tak to bych si moc nefandil, tam jim se zemědělstvím zbývá pár let a šlus, minulý rok to byla skoro mrtvá poušť.

    2. v UK si sami zemedelci vylobovali u vyrobcu techniky prave elektricke verze urcite techniky, ano sami zemedelci, ne zadna Eu nebo nekdo zelenej, ale sami zemedelci, a ciste proto ze drtiva vetsina z nich ma svoje bioplynky a bude vetrniky nebo fotovoltaiky

      a na jejich popud vyrobci zemedelske techniky ted celkem bezne prodavaj mensi zemedelske stroje na elektriku, a pripravuji i vetsi zemedelske stroje ktere spolehaji jak na baterie, tak i na kabely, takze nektere ty stroje operuji s vlastnim ramenem a kabelem dlouhym i 3 kilometry, navic operuji automaticky bez obsluhy

      ty zemedelsi si fosilni palivo sami nevyrobej, ale elektriku si umej vyrabet velice dobre po celej rok at sviti nebo nesviti, at fouka nebo nefouka, a ze blbecek jako ty to nedokaze pochopit je celkem bezpredmetne

      casem proste prijdou i velke zemedelske stroje na elektriku, a je uplne fuk co si o tom mysli nejakej bezvyznamnej nouma 42 kdesi v CR

      1. Ty nejvetsi bagry na svete pouzivane v hnedouhelnych dolech funguji vyhradne na elektrinu a tahaji za sebou dlouhe kabely. Je to osvedcena technika a nikoho nenapadne takove stroje pohanet naftovym motorem. Mozna pak dementu by to prosazovalo…
        Stejne tak budou v budoucnu fungovat i velke zemedelske stroje na obrich lanech. A elektrinu si vyrobi farmar za stodolou.

                1. Ten skončil u prototypu. Jako většina podobných včetně bateriového Cat 950GC, 793f apod. To se dělá jen kvůli médiím.
                  Hype hype hype, greenwashing naplno, a pak tiše v zákulisí usmrtit.

                2. Tak to si asi s něčím pleteš… Sandvik ho nabízí na svých stránkách aktualizovaných 2024 a píšou že prodali do celého světa už 600 těchto strojů…. Teda nabízí i kolový nakladač na baterky, možná je v tom počtu prodejů taky.
                  Mimochodem jsou to těžké stroje do podzemních prostor (se sníženou výškou), a že se tam s baterkáčema žije lépe než s dízly snad pochopí i takový Naftalín jako ty 😃

                3. Ano, bylo by to užitečné, ale prodali prd. Ono taky nutnost mít alespoň tři 8 tunové baterie a v případě kontinuálního provozu nejméně šest, když každá stojí dvonásobek ceny vozidla, je trochu nereálné. Jejich battery as a service to fakt nevytrhne.
                  A co se týká parametrů, tak ve specifikaci je maximální provozní hmotnost včetně nákladu jen 56 tun a z toho osm jde za samotnou baterkou a 12 za vozidlem, takže z těch 65 tun u stojícího vozidla je z toho ve skutečnosti přeprava jen 36 tun nákladu a při zohlednění ekonomické stránky věci je to další naprostý elektromobilní nesmysl.

Napsat komentář