V Mnichově bude jezdit 50 vodíkových aut Hyundai

Padesátka vozů Hyundai s vodíkovým pohonem bude od léta k dispozici zájemcům v německém Mnichově. Budou tam jezdit v rámci služby sdílení aut BeeZero.

Vodík užívaný jako palivo v článcích pochází z udržitelných výrobních procesů, takže je navíc zcela uhlíkově neutrální.
foto: Hyundai

TISKOVÁ ZPRÁVA

Služba BeeZero, kterou založila a provozuje společnost Linde Group, bude bezemisní vozy nabízet široké veřejnosti v rámci stále populárnějšího sdílení aut, tzv. carsharingu.

Hyundai ix35 Fuel Cell je první sériově vyráběný vůz poháněný palivovými články, které vyrábějí elektrickou energii z vodíku. „Nabídka nové služby BeeZero je doslova průkopníkem udržitelné mobility,“ říká Thomas A. Schmid, provozní ředitel Hyundai Motor Europe.

„Naše vozy Hyundai ix35 Fuel Cell nabídnou poprvé možnost sdílení vozů s nulovými emisemi a zároveň i komfortní a spolehlivou dopravu pro každodenní potřeby veřejnosti.“

„Očekáváme, že se nám podaří získat cenné informace z každodenního provozu vozového parku, které chceme následně využít k dalšímu rozvoji našich vodíkových technologií a k rozšiřování vodíkové infrastruktury,“ řekl Dr. Christian Bruch, člen výkonné rady společnosti Linde AG.

„Služba BeeZero v sobě spojuje dva současné trendy mobility, kterými jsou sdílení aut a omezování výfukových emisí. Věříme, že takto dokážeme představit výhody technologie palivových článků širší skupině potenciálních uživatelů.“

600 kilometrů na jednu nádrž

Sdílení automobilů BeeZero bude fungovat na systému zón. Flotila padesáti modelů ix35 Fuel Cell bude k dispozici v centru Mnichova a také v oblastech Schwabing, Haidhausen, Au a Glockenviertel.

auto na vodík Hyundai ix35 Fuel Cell

foto: Hyundai

Stejně jako u konvenčních vozů určených pro sdílení bude možné si je snadno rezervovat on-line nebo prostřednictvím aplikace v mobilním telefonu. Hyundai ix35 Fuel Cell je schopný ujet až 600 kilometrů na jednu nádrž, takže je ideální i pro delší cesty.

V současné době jezdí po evropských silnicích ve 13 zemích již více než 250 Hyundai ix35 Fuel Cell. Automobilka navíc letos představila další model s názvem Ioniq, který v jediném typu karoserie nabízí buď jako hybrid, plug-in hybrid, nebo elektromobil.

tisková zpráva

50 komentářů u “V Mnichově bude jezdit 50 vodíkových aut Hyundai”

  1. Já myslím, že na
    Já myslím, že na elektřinu máme mnoho různých zdrojů. Na vodíku se přesunem ze závislosti od ropy k závislosti na vodík. Strčit auto doma do zásuvky a mít na střeše solární panely, které budou v době nedostatku dodávat do sítě mi přijde jako snadnější řešení. A vyměnit baterii v telefonu umí snad každý a vyměnit baterii v elektromobilu nebude v budoucnu o moc těžší. Budovat stanice s vodíkem?? Proč? Vždyť zásuvku máme v každé vesnici, v každé garáži. Zavést elektřinu na pole? Ni proč ne, stožáry s vedením už tam jsou. 🙂

    1. tak z něčeho se ti
      tak z něčeho se ti fotbalisti hokejky nadopovaný tenistky živit musí, víš jak mají drahý a těžký život? Na tréninky 3x denně bramborákem min X5, vlastního šoféra trenéra „maséra“ xxx náhraďáků danovýho poradce a samozřejmě managéra 😉 …. A to nemluvím o armádě kravatových krys z kanclu, víš jak je ta rádoby ekonomika našeho titíciletí náročná na financování?? Kdo jiný by to živil, když ne prostý lid :))D

  2. Krok je to jistě
    Krok je to jistě zajímavý, ale je otázka, jestli to není jen zbytečná snaha o implementaci vodíkové infrastruktury, která nemusí nikdy nastat pro zjevné komplikace.

    Na druhou stranu pokud se opravdu rafinerské firmy, strojírenské, kterým to může být jedno, a automobilky rozhodnou pro vodík, pokud budou na trhu vozy a budou investovat do infrastruktury, je možné že by zvládly ještě odvrátit kurz od nástupu elektromobility. Ale to by musela být velmi velká a finančně náročná kampaň.

    Co by mohlo případně ovlivnit rozhodováním, bude cena za dojezd, dále také to že byť spalovací motor není ideální, lze jej vyrobit i pro vodík a to by mohlo změnit cenu vozidla.

    Myslím že i problémy, které jsou s vodíkem v současnosti, nutnost uzemnit vozidlo atd., by mohly být vyřešeny nějakým typem spojky na konci hadice, který by tyto problémy řešil.

    Tesla sice umí elektromobily, umí jim udělat kampaň, ale jiné automobilky se k nim staví celkem vlažně, nebo „aby se neřeklo.“ To stejné s drahými vodíkovými články. Pokud by nějaká firma přišla s motorem který spaluje bez problému H2 a CH4, dodala palivový systém, myslím bychom mohli být svědky něčeho celkem zajímavého.

      1. Nemusí být, v posledním
        Nemusí být, v posledním odstavci jsem na to poukázal, lze je navrhnout i se spalovacím motorem, to že se nedělají neznamená že je nehodlají použít, umím si představit komplikace, které by to mělo, pro návrh motoru, problém s mazivem atd., ale taky si umím představit že by takovýto krok mohli udělat, návrhy těchto motorů v minulosti byly.

        Je otázka a to ještě nějakou dobu bude, minimálně dokud nebudou EV tvořit světově významné procento prodejů, co hodlají spáchat výrobci.

        1. :))) tady si poslední dobou
          :))) tady si poslední dobou koukám kde kdo hraje na experta :)))
          BMW Hydrogen 7 (2006)
          tlak v nádrži max. 6 bar
          kapalný VODÍK
          teplota -253 °C
          max.výdrž v nádrži 10-12 dnů potom vyprchá a 8tácu za bumbácvodík je fuč :DD

          kcc-hho.webnode.cz/vodikomobil/a2006-bmw-hydrogen-7

          1. Je otázka proč vyprchá,
            Je otázka proč vyprchá, jestli je to protože se musí udržet tlak 6 bar, tedy přes pojistný ventil, nebo přes strukturu nádrže. Hádal bych to spíše na první možnost, případně je spotřebován na aktivní ochlazování nádrže.

            Nehledě na to že nějakých 6 atmosfér je poměrně málo, ix35 má tlak 700 bar a obsahuje asi 5.6kg vodíku a o nějakém chlazení se u něj nepíše.

            A pro angličtiny znalé, jeden článek o vodíkových autech:
            carbuyer.co.uk/tips-and-advice/144957/hydrogen-cars-all-you-need-to-know

            1. To jste určitě vidět
              To jste určitě vidět mohl, ale rozhodně nešlo o technologii NMC nebo NCA, případně nějaké kvalitnější lifepo4, co se dávají do elektromobilů, ale klasické LiCO, co je v noteboocích, mobilech nebo třeba co používají modeláři. U toho je průšvih, že při zahřátí nad určitou teplotu se začne uvolňovat kyslík z katody a to společně s hořlavým lithiem hoří jak autogen.

              To se u těch automobilových nestane. Ty i při proražení nebo velké deformaci spíš jen kouří a pokud u chytnou plamenem, tak ten není ten turbo efekt. Hlavně se ale nikdy nestane, že by to bouchlo nebo vzplanulo naráz jako u proražená benzínová nádrž.

        1. To jsem ani nečekal že to
          To jsem ani nečekal že to rozvíří až takovou debatu.

          Už jste někdy viděl bouchnout baterii?
          Kolik takových výbuchů je v černé kronice?

          Jestli najdete jeden dva nebo 10 tak vám budu říkat pane presidente. (ten taky hledá Peroutkuv článek který neexistuje)
          U těch baterii máte alespoň nějakou šanci.

          Najděte jediný případ kdy baterie čehokoli (notebooku, mobilu, počítače, auta) bouchla a zabila lidi?

          Zatímco uhořelých lidí a shořelích aut je plná černá kronika.

          Tohle je ukázka hloupého fanatika proti elektromobilům, který nemá žádné argumenty tak se ohání naprostyma nesmyslama. Jen aby napsal něco vtipného. Vtip to je ale jen jste ukázal na vaše IQ papouška který také jen opakuje co kde slyšel. A vypovídá to že jste nedokončil ani základní školu.

      1. I ty lithiové baterie
        I ty lithiové baterie mohou, pokud se něco hodně špatného stane, bouchnout, neměly by, ale stát se může.

        Ale máte pravdu, lidé jsou hloupí, na druhou stranu se chovají, občas, i ekonomicky. Výše jsem napsal co by se muselo stát aby se uchytily vodíkové automobily, pokud by to bylo splněno, pak kdoví jak to bude.

        Dále pak ani velký průmysl není hloupý a udělá případně všechno proto aby si zajistil zisk. Vůbec bych se nedivil, kdyby elektrárenské firmy viděly také raději elektrolytický vodík, než elektromobily. Pokušení prodat 3-5x více proudu je velké.

        Myslím že se o budoucnosti technologií rozhodne spíše v Japonsku, J. Korei, Číně, ev. USA, než v Evropě, která velmi rychle může přijít o vliv pro neschopnost se reformovat.

        1. Asi bude záležet i na tom
          Asi bude záležet i na tom jaký výbuch myslíte, proti propálení mají pojistku, která vodík vypustí. Roztržení tlakem by mělo být velmi málo pravděpodobné, stejně jako proražení, zbývá tedy asi jen únik a jiskra. (čidla na H2 se dělají, je otázka jestli je rozumné, v prostorech kde je plynové či vodíkové zařízení, provozovat zdroje jiskření)

          Na druhou stranu by se, pokud má místnost přirozené větrání, nemusel vodík v místě držet.

          1. Heh. No podzemní garáže s
            Heh. No podzemní garáže s cedulí LPG zakázáno jsem už viděl… doufám, že tam brzo přibude i přeškrtnutý Hčko..a raději dvakrát přeškrtnutý.

            Měli by zákonodárci ty cedulky rychle doplnit.. jestli se nám po našich městech už nějaké exempláře prohánějí a „bude“ se budovat infrastruktura..

            Vyděšený řidič potom do takového centra nebude raději ani jezdit.. aby se tam náhodou nepotkal s vodíkovou pumou. 🙂

            Vodníkářům nazdar.. TESLA RULEZ!

            1. LPG je těžší vzduchu,
              LPG je těžší vzduchu, tedy se drží v podzemních prostorech, vodík je lehčí než vzduch, tedy stoupá vzhůru. Zemní plyn sice také, ale je pořád poněkud těžký a nedá se bezpečně oxidovat. Naproti tomu pro vodík existují bezpečné asivní oxidační jednotky, po 2011 jsou jimi osazovány reaktorové sály JE. V nich se vodík dostává do struktury kovu a oxiduje se atmosferickým kyslíkem, produktem je voda a teplo.

              A exploze s ohněm jen tak sama nenastane, protoržení nádrže s vodíkem je také málo pravděpodobné.

              Jen pro zajímavost je statistika kolik LPG či CNG vozidel explodovalo?

              Popravdě někteří lidé tu začínají připomínat skalní petrolheady.

              1. Díky za upřesnění, to
                Díky za upřesnění, to jsem nevěděl.

                Když je dobře navržená podzemní garáž s nuceným větráním, tak tam tuším mohou i auta na LPG… dnes do té garáže vlastně smí i ten kdo má v kufru několik flašek s propanem co si veze na chatu a ty nejsou jištěny jako ty v autě na LPG…což mě taky připadně jako šílenost…. lidi vozí v autě kdeco.

                Nicméně je to o tom to místo na to uspůsobit.. což nikdo pro pár aut dělat nebude…. proto žádám cedule ZÁKAZ H. 🙂

Napsat komentář