V Číně vzniká první komerční gravitační úložiště, další na Ostravsku?

V Číně byla zahájena výstavba prvního komerčního projektu gravitačního skladování energie na světě.

Systém označovaný EVx pracuje na podobném principu jako přečerpávací vodní elektrárna, ale místo vody používá kompozitní třicetitunové bloky, které se v době přebytku elektřiny vyzvednou do výšky. Jejich následným spuštěním se kinetická energie opět promění v elektřinu. Technologie EVx s kapacitou 100 MWh dokáže uchovat energii po dobu 2 až 12 hodin a primárně bude sloužit k vyrovnávání čínské energetické sítě.

Projekt švýcarské společnosti Energy Vault vzniká s celkovými investičními náklady 50 milionů USD poblíž větrné farmy v Rudongu v provincii Jiangsu. Podílí se na něm také firma Atlas Renewable z amerického Houstonu, která dodává technologie a potřebný software, a čínská environmentální společnost s globálním působením China Tianying.

Jde o první projekt tohoto druhu, na kterém přímo spolupracují americká a čínská společnost a jehož realizaci v bezprecedentně rychlém čase schválily čínské místní a provinční úřady i ústřední vládní agentury a ministerstva. Přičítá se to snaze Číny, která v roce 2021 vyprodukovala více skleníkových plynů než další čtyři další největší znečišťovatelské země dohromady, urychlit plnění jejích závazků v environmentální oblasti.

Kompozitní bloky se budou vyrábět z levných odpadních materiálů z místních zdrojů, jako jsou důlní hlušina, zbytky ze spalování uhlí nebo lopatky větrných turbín vyřazené z provozu na konci své životnosti. Kolem 50 až 75 % investice se vrátí zpět do místní ekonomiky. Systém bude plně automatizovaný a umožní cyklus měnit v široké časové škále. Dokončení investice je plánované na rok 2022. 

V jižním Švýcarsku od loňského roku běží ve zkušebním režimu jiný systém Energy Vault. Monolit z ocele a betonu vysoký 20 pater pracuje s několika jeřáby a třicetitunovými bloky řízenými umělou inteligencí a má výkon 35 MWh. Těžká gravitační baterie ve spojení s neuvěřitelně pomalým klesáním generuje tak obrovské množství točivého momentu, že to systému umožňuje dodávat maximální výkon téměř okamžitě. Energy Vault je připravena zahájit komerční provoz a tvrdí, že zájem kromě Číny registruje v Evropě, USA, Austrálii a na Středním východě. 

Využití gravitace pro ukládání energie se věnuje rovněž britský start-up Gravitricity se sídlem v Edinburghu. V dubnu loňského roku společnost úspěšně vyzkoušela svůj první prototyp, patnáct metrů vysokou ocelovou věž, na které je zavěšené železné závaží o hmotnosti 50 tun. Nahoru závaží dostanou elektromotory, po uvolnění se spouští několik elektrických generátorů. Úložiště bylo schopné produkovat 250 kW okamžitého výkonu, což by pokrylo krátkodobou spotřebu přibližně 750 domácností. Celý systém je navržený tak, aby bylo možné snadno měnit jeho jednotlivé komponenty, což na rozdíl například od li-on baterií prodlužuje životnost na desítky let. 

Tento prototyp stojí na povrchu, úsilí Gravitricity ale nyní směřuje pod zem. Poslední rok vývojáři věnovali průzkumu vyřazených uhelných dolů v Británii, která je plná opuštěných důlních šachet dostatečně hlubokých na to, aby se tam zařízení vešlo. Na celém světě je podle odhadů asi 14 tisíc vhodných míst pro gravitační skladování energie. Experti Gravitricity v rámci předvýběru možných lokalit dosud zkoumali i celou řadu míst ve východní Evropě, Jižní Africe a Chile.

Týkalo se to také více než 30 nedávno uzavřených dolů v Polsku a v České republice, Gravitricity se například zajímá o Důl Staříč na Ostravsku, který by mohl poskytnout až šest hlubinných těžebních šachet. V první fázi by mohlo jít o kapacitu 2 MWh s možností rozšíření až na 25 MWh. Projekt v České republice se zavázala podpořit Evropská investiční banka.

zdroj: tisková zpráva

79 Comments on “V Číně vzniká první komerční gravitační úložiště, další na Ostravsku?”

    1. Už mám připravený popcorn, jsem pohodlné usazen a teď jen v poklidu budu sledovat to svíjení se elektromobilistů, voličů evropské levice 😂👍

      Cokoliv jim vysvětlovat je marný. Je to marný, je to marný. Takže jediná možnost je ze svého nitra vydolovat trochu sadismu a s rozkoší se propást na jejich agónii, plodu jejich stupidity.

      1. Obávám se, že svíjení se nedočkáš. Elektromobilisté nebudou nikdy platit za km víc než ropáci. I kdyby neměli FVE tak nastartují elektrocentrály a budou jezdit za tolik co ty. Budou sice taky čoudit ale ten smrad a kravál nechají na místě a nebudou ho rozmetat po městě. Ale asi to nebude potřeba protože firmy nastartují taky velké generátory a cena elektřiny a nafty se velmi rychle srovná.

        1. nabíjení IONITY DC350kW = 21 Kč / kWh nereg
          nabíjení TESLA DC250kW = 20 Kč / kWh
          nabíjení ČEZ DC150/50kW = 20/18 Kč / kWh nereg 15/13 Kč reg
          nabíjení E.ON DC175/60 = 17/14 Kč/kWh nereg 15/12 Kč reg
          nabíjení PRE DC150/75 = 960/560 Kč/30 min nereg
          nabíjení LIDL DC50 = 6,9Kč/kWh + 2k záloha?? 😉

                1. To musi byt prales, pry ma 200 stromu a to uz je neco.

                2. A možná se už svíjí …. po tom co mu popcorn uvízl v krku 😏

                3. Ano, asi dvě stě stromů. Na zahradě. Kolik v mých lesích nevím, hodně jsem minulé léto nakupoval a stará se o ně profesionál.
                  Kolik máš na zahradě stromů ty?

                4. Ja mam jen ca. 20 smrku a 150+ okrasnych drevin, 15 az 28 let starych. Plus dub a lipu ca. 150 let. I tak nevim co s hromadou po orezani. Tak to obcas palime. Je pravda, ze kdyby sme to stepkovali, tak by to vydalo na 1/4 vytapeni. Ale nemam takovy kotel ani vykonny stepkovac.
                  Zrovna dnes jsem cetl, ze topeni drevem neni zrovna ekologicke, protoze vznika mnohem vic skodlivin nez u plynu a topneho oleje. CO2 je u dreva super, to je neutralni, ale ty ostatni skodliviny uz ne. Pisou to v DE kde je topny olej popularni.

                5. Ano ano, to je známá věc, že mnohem lepší než na dřevě, je opéct si buřta na topném oleji nebo naftě. Prostě echt německá šmakuláda.

                6. Vy si opekate burty v kotly? No fuj. Ja pouzivam otevreny ohynek. A pozor, nema se pouzivat drevo s velkym mnozstvim smuly. Jehlicnate drevo je dost skodlive na opekani. Nejlepe listnate. Ale nejlepsi opekane maso je na otevrenem ohni na litinovem platu. To nema chybu. Kam se hrabe gril.

        2. Uf tak takto to isto nefunguje. Keby ste mali EV nabijate elektrocentralov tak to bude hyper neefektivne. Pravda je EV sice maju lacnejsi 1km pokial ide o spotrebu ale pokial do toho zaratate aj naklady na kupu EV, tak to uz nie je take jednoznacne. Naviac aj ked mate vlastne FVE vam to nepomoze. Chcem vidiet jedneho cloveka, ktory ma EV a nabija vylucne z vlastnej FVE, najazdi aspon 40km denne a to cele cez zimu. Samozrejme, ze si napaja z FVE svoje vlastne tepelne cerpadlo a teda je cely system je vyrazne plus pre zoznamenie. Ja som o takom cloveku nikdy nepocul.

          1. Jak nefunguje? Bylo tady video jak odměřili odměrkou naftu do Volva a do centrály co nabila Teslu. Potom sedli a jeli. Tesla dojela o kousek dál. Překvapilo to i mě, že centrála při optimálních otáčkách má o tolik vyšší účinnost než spalovací auto, že to překonalo i nabíjecí ztrátu.
            No a z FVE jezdím bez problémů celoročně (virtuální baterka). Za rok vyrobí 4,5 MWh t.j. 30 tisíc km. Protože to nevyjezdím tak zbyde hodně i pro dům.

                1. Zní to jako náramkové hodinky s vodotryskem a varhanama…Díky ale radši ne 😉

                2. Spotřeba a emise, dojez, výkon, vytápění, časová efektivita obsluhy, odolnost řešení, resell value.. vše ok a drtivě nad elektromobily a částečně i spalovacími auty.
                  To je racinální řešení, které mimochodem není ničím novým, ale teprve posledních pár let diesel-elektrický systém začíná dávat smysl v autech.

    2. ANOAgrofert idnes zavetril sanci a vypousti dezinformace. I kdyby ten strop platil jen na 80% (lonske) spotreby, tak by to nebyl problem. Vypada to, ze uz je spotreba stejne nizsi. Uvidime co odsouhlasi EK/EP. Mozna se radujete moc brzy a nic nebude. Misto abyste mel starosti jak zaplatite spotrebu, tak se radujete ze strop nebude.

                1. Já jsem spokojený, teď je tady totálně zataženo a prší, ale i tak jsem momentálně 450W v plusu, a leze to nahoru.
                  Protopit v září megawathodinu za víkend, tak si to jdu asi radši hodit.

                2. @turbo: i já jsem spokojený, stolici jsem měl před půlhodinou, konzistence akorát, u mně dobrý…..

                3. Já si neuvědomil, že na Sibiři máte léto 2 měsíce a teď už tam může i přes den mrznout.

                4. Nevím, kde žiješ ty, ale v ČR máme poslední dva týdny počasí s teplotním průměrem 7 stupňů.
                  Ale voličům evropské extrémní levice je v pěti svetrech asi teplo dostatečné.

                5. Pět svetrů netřeba, mám sice dům kolaudovaný v roce 2008, ale tepelné ztráty poměrně nízké a hlavně velmi solidní solární zisky, s tím si projektant vyhrál.

                6. Co znamená nízké tepelné ztráty a solární zisky? Když to zadám do překladače z komsomolské evropštiny do češtiny, píše mi to „v zimě plísně a v létě na padnutí“.

                7. Na vytapeni a TUV me porad jeste staci fve a nepouzivam TC. Jedu na 1f a prebytky posilam do podlahy pomoci topnych teles ve vodnim okruhu. Odhaduji v druhe pulce rijna predratuji na 3f. Pak budu mit 10kW a muzu pouzivat TČ. A ted nabijim Leaf 6A. A vse skoro celou dobu ze slunicka☀️

                8. Aha, tepelné ztráty a solární zisk se u zemljanek neuvádí, tam to počítáte na m3 dřeva? Musím se trochu přizpůsobit…
                  Plísně a přetopeno je právě mylná představa, pokud má dům vhodnou orientaci a navrhnou se dobře prostupy s ohledem na polohu slunce během ročního období, tak to právě funguje třeba tak, že už ke konci února, když je jasno, tak nemusíš přes den vůbec topit a naopak v létě slunce dovnitř nesvítí. Případně k tomu slouží takový vynález, kterému se říká žaluzie 😉

                9. @Leo TUV chci určitě taky řešit primárně z FVE, původně jsem si myslel, že přes wattrouter a klasickou patronu, ale pokud bude brzy možný prodej do sítě přes druhý EAN, tak vyrábět TUV topnou patronou, když můžu 1kWh prodávat za 4-6Kč a TČ to v létě zvládne možná 5-6x efektivněji, mi přijde tedy zbytečný luxus. Tak dobře jako Běhna na tom nejsem 🙂
                  Bohužel moje TČ neumí komunikovat s FVE, ale využil bych k tomu výstup na ohřev bazénu, to by mělo jít regulovat.

                10. Turbo, jestli se bude opakovat situace z roku 1979, tak regulérně zmrzneš.

                11. @tupec42. Turbo pise jen o TUV (tepla uzitkova voda), navic v lete. O vytapeni v zime z fve nepise ani carku. Vzdy jen v lete, viz treba bazen. A jelikoz nema prostredky jako vy, tak ten bazen asi nevytapi v zime.
                  Dam vam dobrou radu jako uz xblb ji dostal. Naucte se cist a v druhem stupni se naucte chapat psany text.

        1. za me pa+so+ne na jednu osobu:

          jizda na kole na zahrati, 60km, spotreba celkem 6piv = 300Kc
          1x vylet pesky na kopec blize ke slunci na zahrati, 2 piva, 1 jidlo, 300Kc

          pres den bylo 18 stupnu, tak jsem nechal otevrene okna, at se to doma ohreje 😉

          mam pocitat do nakladu pivo/jidlo?
          Nejvic do penez leze cyklistika, priste jedu necim jinym….

          PS: pivo, v lete osvezi, v zime zahreje! 😉

    1. Já bych suché kinetické baterie nezavrhoval… Vodní přečerpávačky vypadají na první pohled mnohem výhodněji, ale dost vody prostě není všude. A i tam kde je, jde vždy o velký rozvrat místních ekosystémů… Oproti tomu suché kinetičky jsou jednoduché, levné, nenáročné, dlouhověké a nemusí být zátěž pro životní prostředí. Dobře navržené se naopak mohou stát přínosem…Je to v podstatě umělá skála s množstvím úkrytů pro ptactvo, netopýry, hmyz…

      1. 1. Upozorňuji tě, že ,,jednotky“ jsou 1-9
        2. Porovnej taky náklady na výstavbu a zasažené území
        3. Představ si, že u nás na vsi jsou jen budovy, kde mohou bydlet jednotky lidí. Když to porovnáš s věžáky v Hongkongu… Asi se u nás nemělo vůbec stavět, nebo se mohl postavit jeden mrakodrap a sestěhovat do něj všechny obyvatele z blízkých vesnic…To by bylo super!! 🙄

  1. Cekam kdy nekdo prehradi morsky zaliv a udela z toho obri precerpavaci elektrarnu. Takove uloziste muze byt libovolne velke a muze obsahovat treba cele more. Idealni by bylo prehradit Stredozemni, nebo Cerne more. Ale ve svete je urcite mnoho idealnich moznosti. Tak jsem zvedav kdo to zkusi jako prvni. Nizozemci v tom maji bohate zkusenosti.

          1. Udolni prehrada je vazana na pritok nejake reky. Kdyz je sucho, tak moc nevyrobi. Fjord je soucasti more a vody je nekonecne mnozstvi. A precerpavacka ma ten smysl, ze funguje jako uloziste. V dobe prebytku se uklada a v dobe nedostatku v siti se uspory vybiraji. Co sporici ucet v bance, to precerpavacka v energetice. Udolni prehrada by sla vyuzit take jako precerpavacka, ale byly by potreba dve nadrze.

                1. Vsichni borci kteri se dnes chlubi, ze maji barak u pobrezi by najednou meli barak nekde ve vnitrozemi. To by hodne bolelo. Asi proto to nikdy nebude. Jinak dobra myslenka.

    1. planovalo se to nekolikrat v minulem stoleti se stredozemnim morem, ale jsou to tak obri plany ze se to asi nikdy neuskutecni, hraze by vznikli vesmes 3, Gibraltar, Suez a Istambul, ac Istambul by asi ani nebyl treba, vyuzilo by se rovnou i Cerne more, mam dojem ze planovana zmena hladina byl ajen v radu nizsich jednotek metru, tedy treba 3-6 metru, a vyuzivat se melo prilivu a odlivu

              1. Pred kazdym prujezdem zdymadlem by komandant musel poklop zamknout a klic spolknout.
                Ja bych se nedivil, kdyby ty kluci, ktery tam putin nasilne posila postrileli velitele a pak zdrhli. Drzim palce vsem ruzzkym dustojnikum aby jejich rodiny dostaly slibenou Ladu, popripade Moskvice. Vesmes auta, ktere by vyhovovaly zdejsim ruzzomilum. Bez katalysatoru, bez abs, bez servorizeni a bez elektroniky. Proste auta pro poradny primitivy.

                1. To je dobrá metoda. Než by klíč prošel zažívacím traktem tak by byli za zdymadlem. A kdyby neprošel tak by ho museli vykuchat.

Napsat komentář