V Číně byla zahájena výstavba prvního komerčního projektu gravitačního skladování energie na světě.
Systém označovaný EVx pracuje na podobném principu jako přečerpávací vodní elektrárna, ale místo vody používá kompozitní třicetitunové bloky, které se v době přebytku elektřiny vyzvednou do výšky. Jejich následným spuštěním se kinetická energie opět promění v elektřinu. Technologie EVx s kapacitou 100 MWh dokáže uchovat energii po dobu 2 až 12 hodin a primárně bude sloužit k vyrovnávání čínské energetické sítě.
Projekt švýcarské společnosti Energy Vault vzniká s celkovými investičními náklady 50 milionů USD poblíž větrné farmy v Rudongu v provincii Jiangsu. Podílí se na něm také firma Atlas Renewable z amerického Houstonu, která dodává technologie a potřebný software, a čínská environmentální společnost s globálním působením China Tianying.
Jde o první projekt tohoto druhu, na kterém přímo spolupracují americká a čínská společnost a jehož realizaci v bezprecedentně rychlém čase schválily čínské místní a provinční úřady i ústřední vládní agentury a ministerstva. Přičítá se to snaze Číny, která v roce 2021 vyprodukovala více skleníkových plynů než další čtyři další největší znečišťovatelské země dohromady, urychlit plnění jejích závazků v environmentální oblasti.
Kompozitní bloky se budou vyrábět z levných odpadních materiálů z místních zdrojů, jako jsou důlní hlušina, zbytky ze spalování uhlí nebo lopatky větrných turbín vyřazené z provozu na konci své životnosti. Kolem 50 až 75 % investice se vrátí zpět do místní ekonomiky. Systém bude plně automatizovaný a umožní cyklus měnit v široké časové škále. Dokončení investice je plánované na rok 2022.
V jižním Švýcarsku od loňského roku běží ve zkušebním režimu jiný systém Energy Vault. Monolit z ocele a betonu vysoký 20 pater pracuje s několika jeřáby a třicetitunovými bloky řízenými umělou inteligencí a má výkon 35 MWh. Těžká gravitační baterie ve spojení s neuvěřitelně pomalým klesáním generuje tak obrovské množství točivého momentu, že to systému umožňuje dodávat maximální výkon téměř okamžitě. Energy Vault je připravena zahájit komerční provoz a tvrdí, že zájem kromě Číny registruje v Evropě, USA, Austrálii a na Středním východě.
Využití gravitace pro ukládání energie se věnuje rovněž britský start-up Gravitricity se sídlem v Edinburghu. V dubnu loňského roku společnost úspěšně vyzkoušela svůj první prototyp, patnáct metrů vysokou ocelovou věž, na které je zavěšené železné závaží o hmotnosti 50 tun. Nahoru závaží dostanou elektromotory, po uvolnění se spouští několik elektrických generátorů. Úložiště bylo schopné produkovat 250 kW okamžitého výkonu, což by pokrylo krátkodobou spotřebu přibližně 750 domácností. Celý systém je navržený tak, aby bylo možné snadno měnit jeho jednotlivé komponenty, což na rozdíl například od li-on baterií prodlužuje životnost na desítky let.
Tento prototyp stojí na povrchu, úsilí Gravitricity ale nyní směřuje pod zem. Poslední rok vývojáři věnovali průzkumu vyřazených uhelných dolů v Británii, která je plná opuštěných důlních šachet dostatečně hlubokých na to, aby se tam zařízení vešlo. Na celém světě je podle odhadů asi 14 tisíc vhodných míst pro gravitační skladování energie. Experti Gravitricity v rámci předvýběru možných lokalit dosud zkoumali i celou řadu míst ve východní Evropě, Jižní Africe a Chile.
Týkalo se to také více než 30 nedávno uzavřených dolů v Polsku a v České republice, Gravitricity se například zajímá o Důl Staříč na Ostravsku, který by mohl poskytnout až šest hlubinných těžebních šachet. V první fázi by mohlo jít o kapacitu 2 MWh s možností rozšíření až na 25 MWh. Projekt v České republice se zavázala podpořit Evropská investiční banka.
zdroj: tisková zpráva
Nebylo by levnější budovat přečerpávačky se setrvačníkem? Může to stát kdekoliv a nepotřebuje to nějakou megastavbu s neuvěřitelnou nosností, nebo kopec.
Už tenkrát dokázali do gyrobusu uložit cca 10kWh při hmotnosti setrvačníku 1.5 tuny.
Den po volbách a už se stropy na celou spotřebu couvá:
https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/sikela-energie-elektrina-strop-ceny.A220925_114954_ekonomika_ven
Bez stropu jsme na nějakých 17 Kč/kWh. Neboli 3,4 Kč/km u elektromobilu.
Už mám připravený popcorn, jsem pohodlné usazen a teď jen v poklidu budu sledovat to svíjení se elektromobilistů, voličů evropské levice 😂👍
Cokoliv jim vysvětlovat je marný. Je to marný, je to marný. Takže jediná možnost je ze svého nitra vydolovat trochu sadismu a s rozkoší se propást na jejich agónii, plodu jejich stupidity.
Obávám se, že svíjení se nedočkáš. Elektromobilisté nebudou nikdy platit za km víc než ropáci. I kdyby neměli FVE tak nastartují elektrocentrály a budou jezdit za tolik co ty. Budou sice taky čoudit ale ten smrad a kravál nechají na místě a nebudou ho rozmetat po městě. Ale asi to nebude potřeba protože firmy nastartují taky velké generátory a cena elektřiny a nafty se velmi rychle srovná.
nabíjení IONITY DC350kW = 21 Kč / kWh nereg
nabíjení TESLA DC250kW = 20 Kč / kWh
nabíjení ČEZ DC150/50kW = 20/18 Kč / kWh nereg 15/13 Kč reg
nabíjení E.ON DC175/60 = 17/14 Kč/kWh nereg 15/12 Kč reg
nabíjení PRE DC150/75 = 960/560 Kč/30 min nereg
nabíjení LIDL DC50 = 6,9Kč/kWh + 2k záloha?? 😉
Já znám jenom dvě nabíječky:
Kaufland AC 0 Kč/kWh a moje garáž, svítí 0 Kč/kWh, nesvítí 0,4 Kč/kWh.😉
😂👍👍👍
Já to mám podobně, až na ten kaufland a doma mám za 0Kč/kWh i když nesvítí. O to se stará108kWh baterie 😉
Tak a teď nás Runner může trumfnout když si postaví parní elektrárnu a začne v ní spalovat ten svůj les.😉
To musi byt prales, pry ma 200 stromu a to uz je neco.
A možná se už svíjí …. po tom co mu popcorn uvízl v krku 😏
Ano, asi dvě stě stromů. Na zahradě. Kolik v mých lesích nevím, hodně jsem minulé léto nakupoval a stará se o ně profesionál.
Kolik máš na zahradě stromů ty?
Ja mam jen ca. 20 smrku a 150+ okrasnych drevin, 15 az 28 let starych. Plus dub a lipu ca. 150 let. I tak nevim co s hromadou po orezani. Tak to obcas palime. Je pravda, ze kdyby sme to stepkovali, tak by to vydalo na 1/4 vytapeni. Ale nemam takovy kotel ani vykonny stepkovac.
Zrovna dnes jsem cetl, ze topeni drevem neni zrovna ekologicke, protoze vznika mnohem vic skodlivin nez u plynu a topneho oleje. CO2 je u dreva super, to je neutralni, ale ty ostatni skodliviny uz ne. Pisou to v DE kde je topny olej popularni.
Ano ano, to je známá věc, že mnohem lepší než na dřevě, je opéct si buřta na topném oleji nebo naftě. Prostě echt německá šmakuláda.
Vy si opekate burty v kotly? No fuj. Ja pouzivam otevreny ohynek. A pozor, nema se pouzivat drevo s velkym mnozstvim smuly. Jehlicnate drevo je dost skodlive na opekani. Nejlepe listnate. Ale nejlepsi opekane maso je na otevrenem ohni na litinovem platu. To nema chybu. Kam se hrabe gril.
Uf tak takto to isto nefunguje. Keby ste mali EV nabijate elektrocentralov tak to bude hyper neefektivne. Pravda je EV sice maju lacnejsi 1km pokial ide o spotrebu ale pokial do toho zaratate aj naklady na kupu EV, tak to uz nie je take jednoznacne. Naviac aj ked mate vlastne FVE vam to nepomoze. Chcem vidiet jedneho cloveka, ktory ma EV a nabija vylucne z vlastnej FVE, najazdi aspon 40km denne a to cele cez zimu. Samozrejme, ze si napaja z FVE svoje vlastne tepelne cerpadlo a teda je cely system je vyrazne plus pre zoznamenie. Ja som o takom cloveku nikdy nepocul.
Jak nefunguje? Bylo tady video jak odměřili odměrkou naftu do Volva a do centrály co nabila Teslu. Potom sedli a jeli. Tesla dojela o kousek dál. Překvapilo to i mě, že centrála při optimálních otáčkách má o tolik vyšší účinnost než spalovací auto, že to překonalo i nabíjecí ztrátu.
No a z FVE jezdím bez problémů celoročně (virtuální baterka). Za rok vyrobí 4,5 MWh t.j. 30 tisíc km. Protože to nevyjezdím tak zbyde hodně i pro dům.
Je to fakt zajímavé… Takže jediná výhoda pro spalovák je to odpadní teplo, které si při nabíjení z centrály nemůže vzít elektromobil ssebou…🔋✌️
Elektromobil ne, ale Jaguar cx75 ukázal budoucnost, kterou je hybrid s elektrickými motory, malou baterií a dieslovým generátorem provozovaným trvale v optimálních otáčkách.
Zní to jako náramkové hodinky s vodotryskem a varhanama…Díky ale radši ne 😉
Spotřeba a emise, dojez, výkon, vytápění, časová efektivita obsluhy, odolnost řešení, resell value.. vše ok a drtivě nad elektromobily a částečně i spalovacími auty.
To je racinální řešení, které mimochodem není ničím novým, ale teprve posledních pár let diesel-elektrický systém začíná dávat smysl v autech.
Pro XBlb…. Slunce je na hovno a nikomu nepomůže!! Lepší by byl nějaký štěpný zdroj.🤡😆
Tak si seber tvuj popcorn a sedni si do metra a kochej se tvym sadismem tam. EV jak tvrdis nebudou jezdit, tak nic nepoznas, ale muzes sve sadisticke choutky vypravet cestujicim v metru jak jim prejes drahe jizdne. Tam si uzijes i masochismus.
ANOAgrofert idnes zavetril sanci a vypousti dezinformace. I kdyby ten strop platil jen na 80% (lonske) spotreby, tak by to nebyl problem. Vypada to, ze uz je spotreba stejne nizsi. Uvidime co odsouhlasi EK/EP. Mozna se radujete moc brzy a nic nebude. Misto abyste mel starosti jak zaplatite spotrebu, tak se radujete ze strop nebude.
Za tento pátek + sobota + neděle z FVE vyrobeno 102kWh, z toho Tesla dostala 260km dojezdu a i3 min 150km.
Za tento pátek + sobota + neděle ze dřeva vyrobeno 980kWh, z toho do topení šla třetina a zbytek bude z akumulace topit ještě dva až tři dny.
Náklady nula nula nic.
To je zase jitrnice 🙂
Z pátku na sobotu jsem protopil max 6kWh, pak už topit nebylo třeba.
1MWh topím minimálně celý leden.
Každý nebydlíme v garáži u rodičů, ty jitrnice.
No, spíš by to chtělo tu zemljanku trochu dotěsnit a zaizolovat 😉
Dělej si s tím co chceš, tvoje věc.
Já jsem spokojený, teď je tady totálně zataženo a prší, ale i tak jsem momentálně 450W v plusu, a leze to nahoru.
Protopit v září megawathodinu za víkend, tak si to jdu asi radši hodit.
@turbo: i já jsem spokojený, stolici jsem měl před půlhodinou, konzistence akorát, u mně dobrý…..
Tady se topí podle potřeby, ne podle kalendáře.
Já si neuvědomil, že na Sibiři máte léto 2 měsíce a teď už tam může i přes den mrznout.
Nevím, kde žiješ ty, ale v ČR máme poslední dva týdny počasí s teplotním průměrem 7 stupňů.
Ale voličům evropské extrémní levice je v pěti svetrech asi teplo dostatečné.
Pět svetrů netřeba, mám sice dům kolaudovaný v roce 2008, ale tepelné ztráty poměrně nízké a hlavně velmi solidní solární zisky, s tím si projektant vyhrál.
Co znamená nízké tepelné ztráty a solární zisky? Když to zadám do překladače z komsomolské evropštiny do češtiny, píše mi to „v zimě plísně a v létě na padnutí“.
Na vytapeni a TUV me porad jeste staci fve a nepouzivam TC. Jedu na 1f a prebytky posilam do podlahy pomoci topnych teles ve vodnim okruhu. Odhaduji v druhe pulce rijna predratuji na 3f. Pak budu mit 10kW a muzu pouzivat TČ. A ted nabijim Leaf 6A. A vse skoro celou dobu ze slunicka☀️
Aha, tepelné ztráty a solární zisk se u zemljanek neuvádí, tam to počítáte na m3 dřeva? Musím se trochu přizpůsobit…
Plísně a přetopeno je právě mylná představa, pokud má dům vhodnou orientaci a navrhnou se dobře prostupy s ohledem na polohu slunce během ročního období, tak to právě funguje třeba tak, že už ke konci února, když je jasno, tak nemusíš přes den vůbec topit a naopak v létě slunce dovnitř nesvítí. Případně k tomu slouží takový vynález, kterému se říká žaluzie 😉
@Leo TUV chci určitě taky řešit primárně z FVE, původně jsem si myslel, že přes wattrouter a klasickou patronu, ale pokud bude brzy možný prodej do sítě přes druhý EAN, tak vyrábět TUV topnou patronou, když můžu 1kWh prodávat za 4-6Kč a TČ to v létě zvládne možná 5-6x efektivněji, mi přijde tedy zbytečný luxus. Tak dobře jako Běhna na tom nejsem 🙂
Bohužel moje TČ neumí komunikovat s FVE, ale využil bych k tomu výstup na ohřev bazénu, to by mělo jít regulovat.
Turbo, jestli se bude opakovat situace z roku 1979, tak regulérně zmrzneš.
@tupec42. Turbo pise jen o TUV (tepla uzitkova voda), navic v lete. O vytapeni v zime z fve nepise ani carku. Vzdy jen v lete, viz treba bazen. A jelikoz nema prostredky jako vy, tak ten bazen asi nevytapi v zime.
Dam vam dobrou radu jako uz xblb ji dostal. Naucte se cist a v druhem stupni se naucte chapat psany text.
za me pa+so+ne na jednu osobu:
jizda na kole na zahrati, 60km, spotreba celkem 6piv = 300Kc
1x vylet pesky na kopec blize ke slunci na zahrati, 2 piva, 1 jidlo, 300Kc
pres den bylo 18 stupnu, tak jsem nechal otevrene okna, at se to doma ohreje 😉
mam pocitat do nakladu pivo/jidlo?
Nejvic do penez leze cyklistika, priste jedu necim jinym….
PS: pivo, v lete osvezi, v zime zahreje! 😉
Na (elektro)kole jsem včera taky jezdil, samozřejmě nabito ze sluníčka, ale to je cca 1kWh, to nestojí za řeč.
Aktuálně výroba 2kW, spotřeba 390W, stále zataženo.
Uplne k nicemu. Megalomanske stavby s minimalni kapacitou. Fyzika 8. tridy m * g * h
Já bych suché kinetické baterie nezavrhoval… Vodní přečerpávačky vypadají na první pohled mnohem výhodněji, ale dost vody prostě není všude. A i tam kde je, jde vždy o velký rozvrat místních ekosystémů… Oproti tomu suché kinetičky jsou jednoduché, levné, nenáročné, dlouhověké a nemusí být zátěž pro životní prostředí. Dobře navržené se naopak mohou stát přínosem…Je to v podstatě umělá skála s množstvím úkrytů pro ptactvo, netopýry, hmyz…
Přesně tak. Třeba takové dlouhé stráně mají provozní objem 2 580 000 m³. Tj. zhruba 2 580 000 tun. Gravitační úložiště je v jednotkách tun.
1. Upozorňuji tě, že ,,jednotky“ jsou 1-9
2. Porovnej taky náklady na výstavbu a zasažené území
3. Představ si, že u nás na vsi jsou jen budovy, kde mohou bydlet jednotky lidí. Když to porovnáš s věžáky v Hongkongu… Asi se u nás nemělo vůbec stavět, nebo se mohl postavit jeden mrakodrap a sestěhovat do něj všechny obyvatele z blízkých vesnic…To by bylo super!! 🙄
a Franta to propálil ! ale tak… stejně už to dávno všichni věděli 😉
https://www.novinky.cz/clanek/stalo-se-seberme-odvahu-opustit-fosilni-paliva-vyzval-papez-frantisek-40409674
Ta diskuze pod článkem je opravdu výživná. Někteří dokonce usoudili, že fosilní paliva jsou dar od Boha.
To je klidně možné… Jako cholera třeba taky 😇
Martin Vaculík představuje nový speciál Světa motorů: Velký přehled nejúspornějších aut
https://www.youtube.com/watch?v=zYy2uXDklyA
Fuj, spalovak. Koho ty kramy zajimaji.
nejhorší na tý sračce jéeee…. 😀 😀 😀 😀
https://youtu.be/m0HC2r_1WhI?t=381
… uotravná práce 😉
Vendulko, podle toho jak ses otravna mas kramy furt, takze kramy zde na foru jsou jen Tvuj problem.
no jenže celou dobu to vypadá že je máš ty třeba je to jen zdání ale vypadá to tak a opravdu je máš?? 🙂
na každé parkoviště prosím a nejdříve do Hradce díky 😉 🙂 😀
https://www.youtube.com/watch?v=_znVj_utdt8
tam je hodne pekna ta kontejnerova vystavba, aneb jak efektne vyuzit starych levnych prepravnich kontejneru pro stavbu zrejme cele ctvrti
jés taky sem na ty kontejnery koukal, dobrý jo, kuci rejžácký sou vynalézaví potěšili. Jinak Hradecká výstavba se taky snaží překvapit…
https://mapy.cz/zakladni?q=rychlonab%C3%ADjec%C3%AD%20stanice&cat=1&source=firm&id=13374299&ds=2&gallery=1&sourcep=ffoto&idp=5017682&x=15.8077267&y=50.1892441&z=17
… len mi tam furt chybí hen ta solární střecha 😉
tezlikvidace v číně kvůli Giga Šanghai 2
https://www.youtube.com/watch?v=CZG5l59yZU4
to je eko panáčkové 😉
Cekam kdy nekdo prehradi morsky zaliv a udela z toho obri precerpavaci elektrarnu. Takove uloziste muze byt libovolne velke a muze obsahovat treba cele more. Idealni by bylo prehradit Stredozemni, nebo Cerne more. Ale ve svete je urcite mnoho idealnich moznosti. Tak jsem zvedav kdo to zkusi jako prvni. Nizozemci v tom maji bohate zkusenosti.
Já bych to nenazýval přečerpávací, žádná energie se do ní nemusí dodávat. Bude vyrábět při přílivu i odlivu.
Ne vsude je velky rozdil priliv/odliv. Treba v Baltu ca. 10-20cm a to nestaci. Ale treba u prehrazeneho fjordu by bylo mozne vytvorit precerpavanim vyskovy rozdil >100m.
To by šlo ale musela by se postavit 100 m hráz. V čem je potom výhoda toho fjordu proti klasické údolní přehradě?
Udolni prehrada je vazana na pritok nejake reky. Kdyz je sucho, tak moc nevyrobi. Fjord je soucasti more a vody je nekonecne mnozstvi. A precerpavacka ma ten smysl, ze funguje jako uloziste. V dobe prebytku se uklada a v dobe nedostatku v siti se uspory vybiraji. Co sporici ucet v bance, to precerpavacka v energetice. Udolni prehrada by sla vyuzit take jako precerpavacka, ale byly by potreba dve nadrze.
Třeba Dalešice jsou údolní přehrada na řece kde je normální elektrárna s hrází 100 m která dokáže pracovat i jako přečerpávací. Řeka pod ní je rozšířená a funguje jako dolní nádrž. Ale tomu rozdílu hladin 500 m co mají Dlouhé stráně se to rovnat nemůže.
V principu to funguje, ale tezko se tam muze precerpavat takove mnozstvi vody jako by to bylo mozne u fjordu z/do more.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Atlantropa
Vsichni borci kteri se dnes chlubi, ze maji barak u pobrezi by najednou meli barak nekde ve vnitrozemi. To by hodne bolelo. Asi proto to nikdy nebude. Jinak dobra myslenka.
Takový nápad už tu byl a autor nebyl žádný troškař.
Atlantropa
https://www.reflex.cz/clanek/zajimavosti/102157/projekt-atlantropa-megalomansky-plan-na-propojeni-evropy-s-afrikou-mel-stvorit-superkontinent.html
planovalo se to nekolikrat v minulem stoleti se stredozemnim morem, ale jsou to tak obri plany ze se to asi nikdy neuskutecni, hraze by vznikli vesmes 3, Gibraltar, Suez a Istambul, ac Istambul by asi ani nebyl treba, vyuzilo by se rovnou i Cerne more, mam dojem ze planovana zmena hladina byl ajen v radu nizsich jednotek metru, tedy treba 3-6 metru, a vyuzivat se melo prilivu a odlivu
To by se Rusům asi nelíbilo. Černomořská flotila by tam zůstala uvězněna. Kdyby každá ponorka plující do Atlantiku musela projet zdymadlem tak by bylo utajení v řititi.😀
to je i ted, pruplav v Istambulu je krytej sonarove, lode nato se sonary tam jsou vesmes nonstop hned v nekolika kusech
Sonary, magneticke sondy, mikrofony, podvodni kamery s uv prisvicenim a kdo vi co jeste existuje. Navic ponorky musi plout na hladine. Kdyby tam ruzzaky pristli ze podvadi, asi by bylo po smlouve o proplouvani.
No jo, ale z toho zdymadla by jim mohli vojáci vyskákat a požádat o azyl, to je teď aktuální.😉
Pred kazdym prujezdem zdymadlem by komandant musel poklop zamknout a klic spolknout.
Ja bych se nedivil, kdyby ty kluci, ktery tam putin nasilne posila postrileli velitele a pak zdrhli. Drzim palce vsem ruzzkym dustojnikum aby jejich rodiny dostaly slibenou Ladu, popripade Moskvice. Vesmes auta, ktere by vyhovovaly zdejsim ruzzomilum. Bez katalysatoru, bez abs, bez servorizeni a bez elektroniky. Proste auta pro poradny primitivy.
To je dobrá metoda. Než by klíč prošel zažívacím traktem tak by byli za zdymadlem. A kdyby neprošel tak by ho museli vykuchat.
Plány už existují na Penžinský záliv. Přílivová elektrárna by možnila vyrobit až 430 miliard kWh podle wiki:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Pen%C5%BEinsk%C3%A1_z%C3%A1toka
Výška přílivu je 12,9 m. Nicméně je to drahé.
Ze vy vzdy vytahnete nejaky zazrak z ruzzka. Vy tam urcite i zijete.
https://www.hybrid.cz/cesko-zaspalo-ve-vystavbe-obnovitelnych-zdroju-energie-minimalne-o-10-let/#comment-299205
😉