V Česku roste zájem o nákladní vozy na zkapalněný zemní plyn

autobusy na CNG Havířov

Zájem o plynovou mobilitu v ČR v roce 2020 překonal očekávání. Na zemní plyn například jezdí v ČR už téměř každý desátý autobus .

Snaha o ekologizaci dopravy vzbudila v loňském roce zájem prvních řidičů o zemní plyn s příměsí biosložky, tzv. BioCNG. V oblasti nákladní dopravy oslovila firmy úspornější alternativa k naftě v podobě zkapalněného zemního plynu ().

Zatímco spotřeba již zavedeného stlačeného zemního plynu () vyrovnala loňský rekordní výsledek, v případě LNG vzrostla o 57 % na 1,366 mil. m3. Hned v několika parametrech, včetně celkové spotřeby zemního plynu v dopravě, překonaly statistiky i predikce Národního akčního plánu čisté mobility (NAP ČM).

„Vysokou spotřebu zemního plynu v dopravě pomohly loni zajistit zejména městské autobusy. Pro města se CNG stává první volbou při zavádění ekologické dopravy. Pozorujeme také růst zájmu o LNG u kamionové dopravy a o BioCNG u řidičů osobních automobilů,“ řekla Lenka Kovačovská, výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu (ČPS), a dodala:

„Počet nákladních vozů na LNG se meziročně zvýšil z pěti na třicet šest. Jasně rostoucí trend dokládají i plány firem na obnovu vozových parků v letošním roce. Ty již dnes potvrzují nákup dalších dvaceti tahačů na zkapalněný zemní plyn. Do dvou let se má rovněž zásadně rozšířit i plnicí infrastruktura LNG, a to z aktuálních dvou až na dvacet veřejných stanic.“

Celková spotřeba zemního plynu v dopravě dosáhla v ČR za rok 2020 v absolutních číslech 92,954 milionu m³. Tím překonala i nejoptimističtější scénář NAP ČM o více než 10 %. Realita předčila očekávání i v případě celkového počtu vozidel poháněných zemním plynem. Po českých silnicích jich v minulém roce jezdilo 27 750, což převyšuje odhady NAP ČM o více než dva tisíce.

„O téměř 30 % překonal predikce NAP ČM i aktuální počet autobusů na CNG. Celkem 1714 vozidel městské a příměstské hromadné dopravy dnes představuje již téměř 10 % celého vozového parku v ČR. Vysoký zájem v tomto segmentu potvrzuje i správně nastavenou dotační politiku, díky které se účinně daří snižovat emise z dopravy ve městech,“ uvedla L. Kovačovská.

V roce 2020 bylo uvedeno do provozu rovněž 14 nových plnicích stanic CNG. S celkovým počtem 219 stanic disponuje Česká republika třetí nejpočetnější sítí v Evropě. Od minulého roku mohou navíc čeští řidiči na stanicích plnit své vozy i BioCNG.

„Ačkoli se biometan začal do plynárenské sítě vtláčet teprve v průběhu minulého roku, pro využití v dopravě jej již dnes odebírají velcí hráči na trhu s plynem, jako je innogy Energo nebo E.ON Energie. Ta vykázala za minulý rok 20% podíl BioCNG ve své spotřebě plynu pro dopravu,“ uzavřela L. Kovačovská.

tisková zpráva

12 komentářů u “V Česku roste zájem o nákladní vozy na zkapalněný zemní plyn”

    1. to je úplně jedno po tom co krysa opouští naředěnou
      to je úplně jedno po tom co krysa opouští naředěnou natisknutou a akcijově podojenou loď a odchází krom číny taky k černý měně btc, je to řízený pochop, lidi je ted potřeba voškubat podojit aby neměli zas na chleba 😉
      Nakonec budeme ještě rádi za vlastní uhlí ;))

      https://www.marketwatch.com/story/tesla-says-it-has-invested-1-5-billion-in-bitcoin-prices-surge-to-record-above-42-000-11612790314

          1. Leontýnka je místo trol co všechno zná vše umí a hlavně
            Leontýnka je místo trol co všechno zná vše umí a hlavně dělá politické školení, asi se mu chybí doba před 89, tak začíná zase zavádět bolševické manýry 😉
            Holt, svazáci a politruci neodešli rokem 89, zase se objevují…

    2. Myslíš to levné LNG co do USA připluje z Ruska a
      Myslíš to levné LNG co do USA připluje z Ruska a používá v USA nebo pouze to drahé prodané do evropy z břidlic natěženév USA?
      Nebo lze zahrnout i to LNG co prodává rusko do evropy?

      Ale hádal bych že nic z toho, jenom jsi 30 let po revoluci začal bojovat proti rusku, ale v do 89 ty a tvá rodinka držřela huby a kolaborovala, prostě sráč co bojuje jako „hejpartizáni co se objevili po válce“ 😀

Napsat komentář