Po rekordním roce 2022 byl loni počet registrací nových automobilů na LPG o něco nižší, poslední tři roky nicméně patří k těm vůbec nejsilnějším. I když v roce 2023 zaznamenaly svůj zatím nejvyšší tržní podíl elektromobily, stále to nestačí na vozy poháněné autoplynem. Tedy za předpokladu, že započítáme i dodatečné přestavby na LPG, jejichž počet v posledních letech osciluje mezi čtyřmi a šesti tisíci.
Dle odhadu České asociace LPG bylo v roce 2023 přestavěno na spalování LPG přes 4500 benzínových automobilů. Údaj vychází ze statistik Ministerstva dopravy, které zahrnují montáže i demontáže LPG systémů. Po předešlém roce jde o znatelný pokles.
Rok 2022 však vzhledem k energetické krizi a extrémním cenovým turbulencím u konvenčních paliv výrazně povzbudil zájem o cenově stabilní LPG. „Nedalo se očekávat, že by enormní zájem o LPG z roku 2022 přetrval i v loňském roce. I přesto se však loni prodalo i přestavělo více LPG automobilů než v letech předešlých,“ říká Ivan Indráček, výkonný předseda České asociace LPG (ČALPG).
Ze statistik Svazu dovozců automobilů vyplývá, že loni bylo registrováno 3502 nových osobních automobilů s tovární zástavbou LPG. V roce 2022 to byly téměř čtyři tisíce, rok před tím pak 2259.
„Poslední tři roky jsou co do počtu registrací nových automobilů na LPG nejlepší v historii. Avizované nové modely na LPG vytvářejí prostor pro další růst obliby tohoto pohonu,“ dodává Ivan Indráček s tím, že podíl továrních LPG vozů roste. Zatímco před lety tvořily většinu registrací přestavby a továrních vozidel nebyla ani pětina, loni už to bylo více než 40 %.
Celkově tak loni na českých silnicích přibylo více než osm tisíc vozidel na LPG. Pro srovnání v segmentu bateriových elektrických vozidel bylo registrováno 6 640 nových osobních automobilů. LPG se tak stále drží na čele alternativních pohonů, byť v dalších letech zřejmě podíl elektromobilů, ale i hybridů dále poroste. Na nejnižší podíl od roku 2011 se propadly registrace vozidel s pohonem na CNG, od kterého se výrobci odklánějí.
Naopak v případě LPG se nabídka automobilek rozšiřuje. Dacia i Renault s autoplynem počítají i nadále. Loni se na českém trhu objevily nové modely pick-upů čínské automobilky Great Wall Motors (GWM), a to jak v tovární verzi, tak i s možností si nový vůz LPG systémem po zakoupení dovybavit.
Ve stejné motorizaci by se mělo na trhu objevit také SUV od GWM a chystají se též LPG verze dalších modelů i motorizací, včetně hybridních motorů. Přestavbu hybridu na spalování LPG připravuje také ČALPG, konkrétně u modelu Toyota RAV4 Hybrid. Vůz bude v tomto roce dostupný pro redakční testy motoristických novinářů.
Tabulka: Registrace nových osobních LPG vozů a přestaveb na LPG v posledních 10 letech
Rok | Registrace nových vozidel na LPG (SDA) | Počet přestaveb na LPG (odhad ČALPG) | Celkem |
2014 | 1481 | 10600 | 12081 |
2015 | 1279 | 7900 | 9179 |
2016 | 498 | 7200 | 7698 |
2017 | 1200 | 6300 | 7500 |
2018 | 816 | 5700 | 6516 |
2019 | 406 | 5200 | 5606 |
2020 | 1280 | 3900 | 5180 |
2021 | 2259 | 4500 | 6759 |
2022 | 3966 | 6500 | 10466 |
2023 | 3502 | 4600 | 8102 |
Graf: Registrace nových osobních LPG vozů a přestaveb na LPG v posledních 10 letech
graf: Svaz dovozců automobilů, odhad ČALPG vychází ze statistik Ministerstva dopravy
zdroj: tisková zpráva
LPG nebo LNG v akci v Ulaanbaatoru. 60 tun LPG nebo LNG dokaze divy.
twitter.com/i/status/1750210130984001595
Skoda len, ze okrem dacie uz asi nikto tovarne LPG nerobi. Kedysi robil este fiat a opel ale mysim, ze uz nerobia. Podla mna problem LPG su obmedzenia pre parkovanie. To sa malo vyriesit uz davno.
No tak hlavně aby nezakázali EV autům vjezd do podzemních garáží z důvodu požárů…
To asi nie. Nemyslim si ze maju poziar castejsie nez spalovaky. V kazdom pripade pri LPG nie je dovod poziar ale plyn samotny, ktory by vyplnal podzemnu garaz ako nadobu a potom by stacila bud iskra a bum. Alebo by sa mohol niekto udusit, lebo ten plyn realne myslim nie je citit (musi sa aromatizovat tak ako CNG). V kazdom pripade sa to riesi senzormi a odvetravanim. Podla mna stacilo spravit zakon, ze bud musia mat podzemne parkoviska taketo odvetravanie alebo budu musiet rezervovat nejake % parkovacich miest vonku tak ako pri invalidoch. Myslim, ze pre nich by bolo lepsie to odvetravanie a senzor. To staci dat na najnizsie podlazie.
O tuto problematiku požární bezpečnosti EV jsem se začal zajímat a situace není pro EV vůbec dobrá. Především ze stran hasičských sborů začal velký tlak na omezení rizik spojených s EV. To se dalo víceméně očekávat, že vyhodnocování zásahů k něčemu podobnému povede.
Reakcí EV tábora ale byla různá podivná „řešení“, která vyústila například v revizi ISO norem řady 17840, která se ukázala jako zcela neefektivní. Navíc většina automobilek jako Tesla, BMW, Stellantis a další je pro nezávaznost ignoruje.
Proto tlak hasiči stupňují a nejen v ČR se připravuje vlna směrnic, která výrazně zkomplikuje život výrobcům, elektromobilistům i majitelům budov.