V Česku přibylo 8000 LPG vozidel, roste zájem o tovární auta

Po rekordním roce 2022 byl loni počet registrací nových automobilů na LPG o něco nižší, poslední tři roky nicméně patří k těm vůbec nejsilnějším. I když v roce 2023 zaznamenaly svůj zatím nejvyšší tržní podíl elektromobily, stále to nestačí na vozy poháněné autoplynem. Tedy za předpokladu, že započítáme i dodatečné přestavby na LPG, jejichž počet v posledních letech osciluje mezi čtyřmi a šesti tisíci.

Dle odhadu České asociace LPG bylo v roce 2023 přestavěno na spalování LPG přes 4500 benzínových automobilů. Údaj vychází ze statistik Ministerstva dopravy, které zahrnují montáže i demontáže LPG systémů. Po předešlém roce jde o znatelný pokles.

Rok 2022 však vzhledem k energetické krizi a extrémním cenovým turbulencím u konvenčních paliv výrazně povzbudil zájem o cenově stabilní LPG. „Nedalo se očekávat, že by enormní zájem o LPG z roku 2022 přetrval i v loňském roce. I přesto se však loni prodalo i přestavělo více LPG automobilů než v letech předešlých,“ říká Ivan Indráček, výkonný předseda České asociace LPG (ČALPG). 

Ze statistik Svazu dovozců automobilů vyplývá, že loni bylo registrováno 3502 nových osobních automobilů s tovární zástavbou LPG. V roce 2022 to byly téměř čtyři tisíce, rok před tím pak 2259.

„Poslední tři roky jsou co do počtu registrací nových automobilů na LPG nejlepší v historii. Avizované nové modely na LPG vytvářejí prostor pro další růst obliby tohoto pohonu,“ dodává Ivan Indráček s tím, že podíl továrních LPG vozů roste. Zatímco před lety tvořily většinu registrací přestavby a továrních vozidel nebyla ani pětina, loni už to bylo více než 40 %.

Celkově tak loni na českých silnicích přibylo více než osm tisíc vozidel na LPG. Pro srovnání v segmentu bateriových elektrických vozidel bylo registrováno 6 640 nových osobních automobilů. LPG se tak stále drží na čele alternativních pohonů, byť v dalších letech zřejmě podíl elektromobilů, ale i hybridů dále poroste. Na nejnižší podíl od roku 2011 se propadly registrace vozidel s pohonem na CNG, od kterého se výrobci odklánějí.

Naopak v případě LPG se nabídka automobilek rozšiřuje. Dacia i Renault s autoplynem počítají i nadále. Loni se na českém trhu objevily nové modely pick-upů čínské automobilky Great Wall Motors (GWM), a to jak v tovární verzi, tak i s možností si nový vůz LPG systémem po zakoupení dovybavit.

Ve stejné motorizaci by se mělo na trhu objevit také SUV od GWM a chystají se též LPG verze dalších modelů i motorizací, včetně hybridních motorů. Přestavbu hybridu na spalování LPG připravuje také ČALPG, konkrétně u modelu Toyota RAV4 Hybrid. Vůz bude v tomto roce dostupný pro redakční testy motoristických novinářů.

Tabulka: Registrace nových osobních LPG vozů a přestaveb na LPG v posledních 10 letech

RokRegistrace nových vozidel na LPG (SDA)Počet přestaveb na LPG (odhad ČALPG)Celkem
201414811060012081
2015127979009179
201649872007698
2017120063007500
201881657006516
201940652005606
2020128039005180
2021225945006759
20223966650010466
2023350246008102

Graf: Registrace nových osobních LPG vozů a přestaveb na LPG v posledních 10 letech

graf: Svaz dovozců automobilů, odhad ČALPG vychází ze statistik Ministerstva dopravy

zdroj: tisková zpráva

5 Comments on “V Česku přibylo 8000 LPG vozidel, roste zájem o tovární auta”

      1. To asi nie. Nemyslim si ze maju poziar castejsie nez spalovaky. V kazdom pripade pri LPG nie je dovod poziar ale plyn samotny, ktory by vyplnal podzemnu garaz ako nadobu a potom by stacila bud iskra a bum. Alebo by sa mohol niekto udusit, lebo ten plyn realne myslim nie je citit (musi sa aromatizovat tak ako CNG). V kazdom pripade sa to riesi senzormi a odvetravanim. Podla mna stacilo spravit zakon, ze bud musia mat podzemne parkoviska taketo odvetravanie alebo budu musiet rezervovat nejake % parkovacich miest vonku tak ako pri invalidoch. Myslim, ze pre nich by bolo lepsie to odvetravanie a senzor. To staci dat na najnizsie podlazie.

        1. O tuto problematiku požární bezpečnosti EV jsem se začal zajímat a situace není pro EV vůbec dobrá. Především ze stran hasičských sborů začal velký tlak na omezení rizik spojených s EV. To se dalo víceméně očekávat, že vyhodnocování zásahů k něčemu podobnému povede.
          Reakcí EV tábora ale byla různá podivná „řešení“, která vyústila například v revizi ISO norem řady 17840, která se ukázala jako zcela neefektivní. Navíc většina automobilek jako Tesla, BMW, Stellantis a další je pro nezávaznost ignoruje.
          Proto tlak hasiči stupňují a nejen v ČR se připravuje vlna směrnic, která výrazně zkomplikuje život výrobcům, elektromobilistům i majitelům budov.

Napsat komentář