V Česku jezdí už přes 18 000 elektromobilů, mají dražší havarijní pojištění

V Česku bylo do konce června 2023 zaregistrováno již 18 tisíc elektromobilů. Vyplývá to z aktualizovaných dat na webu Čistá doprava.

Za poslední pololetí se počet elektromobilů v Česku zvýšil o 29 % a registrováno bylo nově 4 110 nových elektroaut. Celkově nejvíc elektromobilů v Česku je značky Škoda (3 596), následuje Tesla (3 048) a poté Volkswagen (2 226).

Roste i počet pojišťoven, které na elektrická auta nabízejí povinné ručení a havarijní pojištění. Zatímco povinné ručení je u elektroaut v Česku průměrně o 23 procent levnější, než podobných modelů se spalovacími motory, havarijní pojištění může být u vybraných vozidel až o 40 procent dražší. 

Havarijní pojištění na nejprodávanější elektromobil v Česku je až o 40 % dražší 

Elektromobily, které jsou svou velikostí podobné vozům SUV mohou mít havarijní pojištění výrazně dražší. Na webu srovnávače pojištění Klik.cz jsme srovnali několik modelů vozidel nejprodávanějších značek na českém trhu s podobnou výbavou, výkonem a cenou.

Srovnávač hodnotí také věk řidiče, v našem testu byla auta psána na třicátníka z Prahy. Vyšlo nám, že některé modely elektromobilů mohou mít až o 40 % dražší havarijko, než srovnatelné vozy se spalovacími motory.

Například havarijní pojištění nejprodávanějšího elektromobilu v Česku, Škoda Enyaq IV, který začíná na cenovce 1 240 000,- Kč, startuje na 23 041,- Kč. Podobně velké a drahé auto, SUV Škoda Kodiaq ve výbavě Sport Exclusive s dvoulitrovým benzínovým motorem a výkonem 147 kW je možné pojistit už od 13 524,- Kč, stejně jako naftovou variantu tohoto modelu. 

Podobně je na tom i koncern Volkswagen, jehož elektromobily jsou v Česku třetí nejprodávanější. Elektromobil Volkswagen ID.3, který odpovídá velikostí populárnímu modelu Golf, stojí v Česku bezmála milion korun a lze jej pojistit od 19 726,- Kč.

Model Volkswagen Golf GTD s naftovým motorem a výkonem 147 kW za 1 057 900,- Kč je možné pojistit od 17 530,- Kč, na variantu GTI s cenou 953 000,- a dvoulitrovým benzínovým motorem TSI je možno zakoupit havarijní pojištění za 16 241,- Kč. 

S elektromobily je zatím málo zkušeností, říkají pojišťovny

Havarijní pojištění je u elektroaut dražší především proto, že jsou napěchována technologiemi, a proto je na nich při nehodě obvykle větší škoda. Nezřídka bývají elektromobily po srážce zcela na odpis. Pro pojišťovny se navíc stále jedná o relativně nový typ vozidel, se kterým mají málo zkušeností a je pro ně obtížnější nastavit cenu pojištění.

„Auta s elektrickým pohonem jsou dnes stále dražší než auta s konvenčním pohonem, což ovlivňuje výši pojistného. Vliv na výši pojistného má také konkrétní typ vozu a jeho stáří. Dále posuzujeme vlastnosti řidiče, jeho zkušenosti, předchozí škodný průběh nebo místo, kde vozidlo provozuje. Méně zkušení řidiči, respektive takový, kterým se nehody nevyhýbají, budou mít pojištění dražší. Ve velkých městech s hustším provozem, kde je vyšší riziko dopravní nehody, bude řidič na havarijním pojištění také připlácet,“ říká Jaroslav Hořeňovský, produktový manažer autopojištění z ČSOB Pojišťovny.

Štěpán Nešpor z internetového srovnávače Klik.cz k tomu dodává: „Průměrně je cena pojištění elektromobilu o pětinu vyšší, než u srovnatelného vozu za stejnou cenu a ve stejné třídě, který má spalovací motor,“ říká 

Povinné ručení je u Enyaqu až o čtvrtinu levnější než u stejně drahého Kodiaqa 

Opačná situace platí u povinného ručení. Jeho cena je u elektromobilu Škoda Enyaq o 23 % levnější než u srovnatelného SUV Škoda Kodiaq se stejnou pořizovací cenou. 

„Cenu povinného ručení ovlivňuje řada parametrů vozidla – jedním z nich bývá i objem motoru vozidla. Tento údaj však u elektromobilů odpadá, absence objemu u tohoto druhu vozidla tak může být v metodice výpočtu pojistného některých pojistitelů zohledněna tak, že skutečně vede v důsledku k nižší ceně.“

Nové asistenční služby: odvoz k dobíječce nebo pomoc při startování 

S rozvojem elektromobilů začaly pojišťovny poskytovat také nové asistenční služby. Mezi ty nejběžnější patří odtah k nabíjecí stanici, či pomoc se startováním, pokud se akumulátor zcela vybil.

Síť dobíjecích stanic je v Česku už solidně zahuštěna, přesto může vybití baterie na delší cestě nepříjemně překvapit. Příplatek za podobné asistenční služby se tedy řidičům zcela jistě vyplatí. Podobně je dobrým nápadem nechat si pojistit například dobíjecí kabely k vašemu vozidlu,“ uzavírá Nešpor z Klik.cz 

zdroj: tisková zpráva

19 Comments on “V Česku jezdí už přes 18 000 elektromobilů, mají dražší havarijní pojištění”

  1. Tak je jasné, že při ceně oprav a náhradních dílu u drahých elektroaut bude pojištění dražší. Až se ceny dostanou níže, tak se situace změní a bude to naopak. Jen čistě otázka času. Osobně jsem před pár měsíci zakoupil již ojetý elektro vw, a jsem s ním nadmíru spokojen. Pojistil jsem přes srovnator, co mi hodil nejlepší cenu a nemůžu si stěžovat.

  2. off
    Mercedes si dál vesele prodává svoje naftový rakovinomety s podvoným softwerem. Bravo, evidentně maj to podvádění a ničení našeho zdraví a přirody v krvi… :-///
    Kdo ješte chce kupovat elektrická auta id firmy, která znečišťuje životní prostředí pro svůj profit?

    https://www.reuters.com/business/autos-transportation/mercedes-benz-threatened-with-recalls-euro-6-cars-over-defeat-devices-2023-09-15/

  3. V Nemecku maji system pojisteni aut mnohem lepe propracovany a pojisteni podle vykonu motoru tam uz asi pred 30 lety zrusili. Kazdy model je zaclenen do skodne tridy (Typklasse) a zohlednuje vicero parametru. Vykon motoru, forma karoserie (sedan, kombi, …) atd. Podle skodneho prubehu v minulosti se kazdorocne urcuje rizikova trida kazdeho modelu znova. Treba Tesla 3 je v DE v havarijnim pojisteni ve spolecnosti s beznymi spalovaky. Pro Teslu 3 jsou dva ruzne typove klice (AAQ, AAR), podle vykonu a provedeni. Ten system je hodne detailne propracovany a spravedlivy. Zadne kecy jako v Cesku ohledne pojisteni tak nevznikaji. priklad:
    http://www.autoampel.de/tesla-model-3-1480-aaq.html

      1. dinosauri maj straty na vnitrni birokracii, kde 10 lidi dela totez a rozhodnuti o necem jde prez dalsich 10 lidi, pracuji podobne jako pred 30 lety a nechtej zmeny, a na pozicich ktere muzou rozhodovat o budoucnosti sedi lide, kteri maji do duchodu treba 10 let, a nechtej menit svoje navyky a svoji praci

        viz presun vyvoje spalovaci techniky koncernu do CR, o tom rozhodovali inzenyri kteri to chteji ve Skodovce doklepat a jit do duchodu, a neuvedomuji si, ze v tom duchodu ale ta ekonomika muze jit tak do kopru, ze oni sice duchod dostanou, ale na ukor jejich deti ktere se tim budou dal zadluzovat, a ty deti radsi casem z CR odejdou nez aby tady snaseli tu birokracii kterou nam sem nedotahnul Brusel, ale kterou si delame sami, my sami Cesi a hlavne Cesti urednici

        viz treba stavebni rizeni na liniovych stavbach, v CR otazka 8-10 let, v Nemecku otazka 1-3 let, v Polsku 1-2 let, je to ta steja EU, ty stejny unijni pravidla, ale v CR to z nejakeho duvodu trva 3-4x dele 😀

  4. off
    Dokonalá bouře ve Volkswagenu! 😀
    Na neveřejném mítinku ve fabrice ve Vlkohradu, kde se 10 000 zaměstnacům vysvětluje co bude dál a zda nepřijdou o místa, říká členka vedení paní Cavallo, která zpunktovala sesazení Herberta Diesse z vedení automobilky že nechce slyšet nic o tom před čím varoval Herbert v roce 2021, že pokud se nereformujou a nejhejbnou zadkem tak neuspějou s elektrickou platformou MEB a budou muset protustit 30 000 zaměstnanců. Ha ha ha. 😀 😀
    Já navrhuju propustit akorát paní Cavallo, povolat nazpět Herberta Diesse, protože on byl jedinej, kterej si nebral servítky a říkal jak se věci mají a co je potřeba udělat. Bude to bolet, ale jinou šanci na přežití koncernu nemaj.

    https://x.com/alex_avoigt/status/1704433194827686071?s=61&t=oasSRycB_cumJINHl5kUIw

Napsat komentář