Toyota začala vyvíjet generátor vodíku s extrémním výkonem

Toyota začala pracovat na vývoji ekologického generátoru vodíku, který bude schopný vyrábět až 100 kg tohoto paliva za hodinu. To je dvanáctkrát víc než doposud. Automobilka kvůli tomu uzavřela strategické partnerství se společností Chiyoda, která je poskytovatelem výrobních technologií a vývojářem zařízení. 

Pilotní program zavádění nového systému výroby ekologického vodíku ve vodíkovém parku v závodě Toyota Honsha bude zahájený příští rok. 

Loni v březnu Toyota představila prototyp bezemisního generátoru vodíku pro průmyslové využití využívajícího technologii elektrolýzy vody. Elektrolyzér, vyvinutý společně se společností Denso, byl vytvořen z komponentů sady palivových článků druhé generace od společnosti Toyota

Vodíkový generátor Toyota. foto: Toyota

Díky tomu by vodík mohl být sériově vyráběný stejnou technologií, jakou se vyrábějí palivové články pro vodíkové auto Toyota Mirai. Prototyp Toyoty a Densa dokáže vyrobit až 8 kg suroviny za hodinu.

Cílem nového strategického partnerství Toyota a Chiyoda Corporation je vyvinout rozsáhlý systém výroby vodíku elektrolýzou vody. Tento systém by měl na trhu vynikat svou účinností a kompaktními rozměry. 

Rychlá instalace, nižší náklady na připojení k elektrárně a snadná údržba

Výsledkem práce inženýrů obou firem bude standardizovaná jednotka třídy 5 MW, dlouhá 6 metrů a široká 2,5 metru, která zabírá jen asi polovinu podlahové plochy ve srovnání s řešeními, která jsou v současnosti na trhu k dispozici. 

Aby byla zajištěna snadná instalace v jakékoli výrobní hale, budou moduly navrženy tak, aby je bylo možné snadno kombinovat do velkých zařízení s možností průmyslové výroby vodíku.

Při vývoji se Toyota zaměří také na výhody, jako je snadná přeprava, kratší doba instalace u zákazníka, nižší náklady na připojení k elektrárně a přenosovým sítím a snadná údržba. 

Značnou pozornost bude společnost věnovat také stabilitě systému, spolehlivosti a nízkým nákladům na vlastnictví, přičemž bude vycházet ze svých dlouholetých zkušeností výrobce nejodolnějších a nejspolehlivějších automobilů. 

Pilotní program zavádění nového systému výroby ekologického vodíku ve vodíkovém parku Honsha bude v budoucnu rozšířený na třídu 10 MW a bude využitý k dalšímu vývoji vodíkových řešení pro průmysl.

zdroj: tisková zpráva

25 Comments on “Toyota začala vyvíjet generátor vodíku s extrémním výkonem”

  1. Nejsem fanoušek vodíku, protože to není zdroj energie, ale jen problematické energetické medium, které s velkými ztrátami vyrobíme, abychom ho s velkými ztrátami skladovali, transportovali a využili.
    Jestli ten „generátor“ vyrobí 100 Kg/h vodíku, tak to odpovídá 3.33 MWh uskladněné energie, přičemž výrobu bylo vynaloženo 5 MWh, což odpovídá ztrátám při výrobě 33% (1.66 MWh). Není lepší se na vodík vykašlat a těch vstupních 5 MWh bezemisní elektřiny prodat do sítě a použít?

    1. Taky nejsem fanoušek vodíku, v silniční dopravě je přímo šílenost…
      Ale s rostoucíma instalacema OZE budeme brzy potřebovat nějaké energetické medium na sezónní útlum FVE.
      Když jsou světové elity tak debilní, že se nedomluví na ničem rozumném, natož na energetické kooperaci severní/jižní polokoule 🤔

      1. Já doufám, že to nebude. Počítám s tím, že výroba se nepotkává se spotřebou a že v zimě budeme se „sousedem“ společně odebírat energii z jádra a v létě mi bude zadarmo dávat svoje přebytky. Rozdíl bude jen v tom, že jeho to bude stát půl milionu a v přechodných obdobích se bude snažit umořit svoji FVE, což je bez šance 😂
        Počkej až se vrátí ceny elektřiny na předkrizovou trajektorii, to se z toho fotovoltaisti po**** 😊

              1. ,,,,Samozřejmě je potřeba, aby ve společenství neměli FVE všichni.““
                To se mi moc nezdá. Vypadá to jako zablokovaný potenciál, protože větší či menší část spotřeby elektřiny může zajistit svým obyvatelům i každý bytový dům…. O rodinných domech ani nemluvě, ty mají potenciál vyrobit násobky své celoroční spotřeby….Za pár let nebude chtít nikdo zůstat stranou a platit za něco, na čem by mohl naopak něco vydělat….

                No dobře. Pár Runnerů a Dlazdiců dají přednost subjektyvní estetice, jestli teda vydrží tlak své rodiny a pošklebky sousedů.😃

                1. Neměj péči, zlato. Celý život jdu programově vždy proti proudu. Někdy jen pro ten pocit, většinou kvůli důvodům, které jsou pro mně jednoznačné. V případě odmítání EV a FVE to bude mít do budoucna jeden velmi příjemný bonus pro mé děti. Budou po mně pobírat důchod jako po disidentovi či zasloužilém bojovníkovi proti eFanatismu 🙂 🙂 :-).

                2. pro Dlaždicy…. No ty tak určitě jdeš proti proudu 😆…. Vždyť bečíš uprostřed stáda ty lamo 😁

                1. Jenomže on ji nemá z trhu zadarmo. Musí platit za distribuci. Taky musí platit 400 Kč měsíčně za jistič a paušál obchodníkovi i když neodebere nic. Pokud má společenství vlastní dráty tak toto odpadá.

                2. Pokud má společenství vlastní dráty 😀 Ten byl dobrej 🙂

                3. Bezcenná elektřina, to zní jako ideál pro pořízení BEV:-D

                4. Pokud pracujete z domova. Bezcenná bude cca kolem poledne a případě o víkendech.

                  Jinak pořízení BEV kvůli bezcenné elektřině je přesně dle hesla „nechci slevu zadarmo“.

                5. Třeba panelák má vlastní dráty. Stačí mu jedno společné přípojné místo. Ale lidi zbytečně platí za 50 přípojných míst. I celé sídliště může mít vlastní dráty. A taky celá obec když to od distributora odkoupí.

                6. Ale runnere já ti nebudu zadarmo radit když to nechceš slyšet. Ty chceš slyšet, že FVE je na howno abys sám sebe přesvědčil jak jsi chytrý, že ji nemáš.

                7. @visper Mě na konci roku končí cenová fixace, kterou jsem cíleně uzavřel před krizí, takže těch pár MWh mě za tu dobu stálo srandovní peníze a tuto sezónu topím skoro zadarmo.
                  Určitě si nenechám radit od místních chytráků, kteří se považují za vizionáře, ale v zimě topí elektřinou, za krizové ceny, a ještě to okořenili režimem DPI, jako Leodendula a jemu podobní.

                  A že si obec koupí dráty od ČEzu, tomu nemůže věřit ani ožrala ožralej, zloděj zlodějská, Kalousek 😉

    2. Lakonicky řečeno, není. Energii potřebujeme někde skladovat, aby byla, když je jí potřeba. Platíme velké poplatky za distribuci elektřiny. Přesně nevím, ale bude to už skoro polovina. Pokud spotové ceny na trhu lítají nahoru a dolů, dokonce jsou i záporné, je to špatné znamení pro koncového zákazníka. Někdo to musí zaplatit. Vodík je jednou z cest ke stabilizaci cen. To za prvé a za druhé, váš výpočet o ztrátách je věru poněkud optimistický. Když započítáme externality, jako je stlačování, úniky ap., Bude to horší. Vezměte si, jakou mizernou účinnost má stará uhelná elektrárna. Ty novější jsou lepší, ale jestli je to někde kolem 35%, tak to bude skvělý výsledek.
      Dnes mi zrovna vyšek článek o vodíku. Můžete se kouknout. https://hajic.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=813803

  2. To je naděje Toyoty jak zúročit své vodíkové snažení. Vodík v průmyslu je nezbytný na rozdíl od pozemní dopravy. Jen v ČR by pro náhradu 100 000 tun vodíku, který je v současnosti vyráběn z ropy a plynu bylo potřeba minimálně 4TWh elektřiny pro elektrolyzéry. To by odpovídalo kontinuálnímu příkonu 456MW, pro špičkové řízení to bude samozřejmě mnohem více.
    https://www.ujv.cz/file/edee/2022/05/vyroba_h2_vcr_vscht_paidar.pdf
    Sice hodně z toho využívají rafinerie, ale i při jejich útlumu spotřeba vodíku v průmyslu poroste, protože budou nové výrobní procesy vodík využívající. Tak třeba redukce železa by sežrala hodně vodíku.
    https://www.ocelarskaunie.cz/snizovani-emisi-sklenikovych-plynu-v-ocelarstvi/
    „Postupná dekarbonizace ocelářského odvětví v EU bude pravděpodobně spočívat v jeho přechodu na vodíkovou výrobu, kdy vodík nahradí uhlík fungující jako redukční činidlo oxidů železa obsažených v železných rudách.“

    Levný, dynamický řiditelný elektrolyzér, který je schopen efektivně využívat špičky výroby OZE je to co budoucí průmysl a energetika potřebuje.

    Výroba vodíku elektrolyzérem dosahuje účinnosti až 80%. Když se ten vodík přímo využije bez velkého stlačování, skladování, tak je to dobrý. Nelze to srovnávat s vodíkovou dopravou, kde se díky následnému nezbytnému technologickému řetězci nakonec skončí u 20-30% účinnosti.

    1. Přesně. Zase další masírka a nic podstatného tam není. Mně by taky zajímalo, na jakém principu a jaké katalyzátory jsou použité. V elektrolyzérech je potřeba iridium, ve fuel článcích platina. Existuje koncepce která slučuje oba procesy do jednoho, tj. ELL + FC v jednom, ale nevím co je tam použité za katalyzátor. U nás v ČR to firma Lencat řeší nanotechnologií, kde je použitá konkresce Ir+Pt.

Napsat komentář