Toyota se probrala a otáčí, chce elektromobily a baterie s dojezdem 1000 km

Toyota oznámila několik nových přístupů, které podle ní zásadně ovlivní budoucnost automobilového průmyslu.

Klíčem jsou podle automobilky Toyota tři přístupy, elektrifikace, inteligence a diverzifikace. V oblasti elektrifikace půjde Toyota i nadále cestou různorodých směrů včetně uvádění optimálních druhů pohonu v jednotlivých regionech.

Elektromobily nové generace uvede Toyota na trh celosvětově a jako kompletní modelovou řadu v roce 2026. Do roku 2030 bude 1,7 milionu kusů z celkových 3,5 milionu dodáno „organizací“ BEV Factory. Z tiskové zprávy ale není zcela jasné, co vlastně má BEV Factory být – zda nová továrna, sdružení továren či něco úplně jiného. Nejvýkonnější model má nabídnout dojezd až 1000 km (asi dle japonských norem, takže reálně třeba 600 km) a velmi rychlé nabíjení pod 20 minut.

Na podporu stylového designu a aerodynamických parametrů bude Toyota využívat umělé inteligence, zatímco návrháři se zaměří na vyjádření přirozené vnímavosti. Funkce vozů bude možné rozšiřovat prostřednictvím operačního systému Arene a kompletní podpory dálkových on-line aktualizací (OTA).

Toyota nicméně stál věří i vodíku. Lze podle ní očekávat, že trh s palivovými články bude do roku 2030 prudce růst až na úroveň v přepočtu asi 700 mil. korun ročně. Což tedy zdaleka zas takové hausnumero, jako si Toyota asi ještě před pár lety představovala, není.

zdroj: tisková zpráva

27 Comments on “Toyota se probrala a otáčí, chce elektromobily a baterie s dojezdem 1000 km”

  1. Dlouho jsem nemohl pochopit, proč Toyota nepracuje na elektromobilech, než jsem začal jezdit jejich hybridem. Teprve když zjistíte, že jejich hybrid s baterkou, která má kapacitu 0,8kWh, tedy 100x menší než srovnatelný elektromobil, dokáže ujet jen na elektřinu 60-70% vzdálenosti a s náklady i emisemi (za celý životní cyklus) dnes minimálně srovnatelnými jako elektromobil, pochopíte, co je k tomu vedlo. Elektromobil je pro mnoho lidí apoštolem modernosti a budoucnosti. Ale taky má těžkou baterku, na jejíž rozpohybování spotřebuje spoustu energie a jeho výroba je emisně mnohonásobně horší než hybrid od Toyoty. Konstrukce od Toyoty tyto nevýhody eliminuje a stojí polovinu. Čistě v číslech jsou ty konstrukce srovnatelné, ale jak už se ukázalo mnohokrát, na trhu často nerozhodují čísla, ale emoce a trend.

      1. „A s náklady i emisemi (za celý životní cyklus) dnes minimálně srovnatelnými jako elektromobil“
        Zdroj automobilka Volvo, která uveřejnila analýzu emisí z výroby a provozu pro jeden svůj model vyráběný na jedné lince jako elektromobil i spalovák. Pro dnešní energetický mix v zemi jako ČR vychází podle těchto dat, že vyšší emise při výrobě elektromobilu se při provozu se spalovákem srovnají až po ujetí cca 120 – 130tis km. Pro hybrid, se spotřebou o 30-45% nižší než běžný spalovák, se dostaneme k vyrovnání emisí někam k nájezdu 170 až 190tis km. A to ještě neřešíme recyklační náklady. Pro mně z toho vychází, že pro auto běžného řidiče, jehož fyzická i morální životnost je někde kolem 230-250 tis km (ano jsou i vyjímky) jsou v ČR, ale třeba i Německu nebo Číně, které mají emise na hlavu podobné (v USA je to ještě horší) obě řešení emisně v podstatě srovnatelná.

          1. Ano, v budoucnu bude všechno lepší. Zatím není. Kdo má FVE, ten nechť si EV koupí už dnes. Správný postup je začít od energetiky. Jenže zákazy některých pohonů nutí kupovat EV i lidi, co FVE nemají a ani mít nejspíš nebudou (nebydlí v rodinném domě). Ale změnit energetiku je na desetiletí. Z toho, že elektromobil je při výrobě o mnoho emisně náročnější plyne i to, že než najedete ty kilometry, které Volvo uvedlo, je paradoxně EV emisně horší a jeho výrobou emise porostou!! I kdyby se energetický mix ČR rychle zlepšoval, stále v nejbližším desetiletí budete muset ujet řekněme 100tis km než se emise vyrovnají. To je pro běžného uživatele dávka cca na 7-10 let. To znamená, že elektromobily budou desetiletí emise zvyšovat!!! Paradoxně hybrid tento efekt nemá (100x menší baterka) a na přechodnou dobu, než bude energetický mix čistší, to je odhaduji 10-20 let, je méně emisně zatěžující než EV. To jsou paradoxy pane Vaněk.

            1. Všichni používají argument, že výroba EV je emisně náročnější ale nikdo nevysvětluje proč. Výroba baterky? Na baterkárnách jsem žádné komíny neviděl. Elektřina pro nějaké mlejnky a pece? Ta přece může být z OZE. Nebo snad doprava lithia a kobaltu? To by se musela spalovákům přičíst doprava a těžba ropy.

  2. Toyota strašně dlouho nesmyslně bojovala a lobovala proti BEV. Dokonce se ve své aroganci domnívali , že jako největší světová automobilka diktují směr vývoje automobilového průmyslu. Letos jim konečně došlo , že to tak není. Ta ztráta je hrozivá, nemají nic. Nemají vybudovaný dodavatelský řetězec na výrobu BEV , nemají vlastní baterie, nestaví žádnou továrnu na vlastní baterie nic. Nemají dokonce ani žádné vlastní BEV. Jejich BEV jsou od Číňanů. Nyní dostali od japonské vlády miliardu dolarů na výrobu baterií, ale to je slabota. Do roku 2030 to zřejmě bude pro Toyotu boj o přežití a Japonsko to bude stát neskutečné množství peněz. Uvidíme jak rychle jim budou padat prodeje a co na to banky , protože dluhy Toyoty jsou značné.

      1. Vlastní baterii nemají. Aktuálně bZ4X používá baterie Panasonic nebo CATL. Dokonce ani motory tam nemá vlastní, ale dodává je společný podnik Denso + Aisin. No a novinka bZ3 bude v Číně mít baterii BYD a aby to nebylo málo, tak dokonce i motor BYD. Toyota je, co se elektromobility týče, úplně v haj…u. Plán „nahodíme znáček Toyota na techniku BYD“ není udržitelný.

    1. Patenty jsou akcionářům a zákazníkům ukradený. Ty zajímá, zda se to vyrábí ve velkém za konkurenceschopnou cenu. Mimochodem tyhle baterie nebudou ještě několik let, protože je to docela dost výzva. Osobně tomu nedávám vůbec žádnou budoucnost, protože nikdo z lídrů to nevyrábí a nevypadá to, že by měl v plánu vyrábět. A to jsou čistokrevní baterkáři jako CATL, LG, BYD,… Mimochodem nejvíce patentů na SSD má v Číně BYD.

  3. To je sice hezké, ale žádná firma nikdy nebude mít patent na zázrak (dřív či později stejné baterie budou mít všichni) a hlavně i kdyby vymysleli teleport, tak jako každá jiná technologie má nějaký náběh výroby, protože to není jen o té jedné komponentě, ale produktu jako celku, tady ještě v mnoha různých modelech.
    I kdyby teď v EV rostli jako světový rekordman BYD (a to neporostou, protože rychlost inovací v Číně a Japonsku se vůbec nedá srovnávat), tak za 3-4 roky, kdy budou EV tvořit už zhruba polovinu prodejů, tak Toyota bude teprve začínat, možná se dostane někam k 10 % podílu EV, což bude znamenat drastický propad celkových prodejů, který podle mě začne už letos, tzn. že moje předpověď je, že už nikdy nebude mít prodeje jako loni.

Napsat komentář