Toyota chystá novou generaci elektromobilů s vyšším dojezdem

Toyota v roce 2026 zahájí výrobu bateriových elektromobilů (BEV) příští generace. Ty přinesou odlišný způsob konstrukce a výroby a řadu nových pokročilých baterií. Na trhu se objeví v roce 2026 a budou tvořit 1,7 ze 3,5 milionu bateriových elektromobilů, které Toyota plánuje do roku 2030 zákazníkům dodat, řekl prezident závodu Toyota BEV Factory Takero Kato.

„U baterií budeme muset nabídnout různé možnosti volby, podobně jako nabízíme různé varianty motorů. Je důležité, abychom měli bateriová řešení kompatibilní s různými modely a zákaznickými potřebami,“ uvedl Takero Kato.

Toyota odhalila čtyři baterie nové generace včetně nejmodernějších technologií s kapalným i pevnofázovým elektrolytem a nastínila dva další kroky pro technologii baterií s pevnofázovým elektrolytem.

Lepší schopnosti baterií s kapalným elektrolytem

Toyota se i nadále zabývá vývojem baterií s kapalným elektrolytem, tedy mainstreamovou technologií současných bateriových elektromobilů, a chce nabídnout vyšší hustotu energie, zajistit cenovou konkurenceschopnost a zvýšit rychlost nabíjení. Dnes tak pro baterie s kapalným elektrolytem vyvíjí tři hlavní technologie – ‚Performance‘, ‚Popularisation‘ a ‚High Performance‘. 

  1. Baterie „Performance“ [Lithium-iontová]

Lithium-iontové baterie „Performance“ by se od roku 2026 měly objevit v bateriových elektromobilech příští generace. Technologie by ve spojení s lepší aerodynamikou a nižší hmotností vozidel měla prodloužit dojezd BEV na více než 800 kilometrů. 

Baterie „Performance“ by dále měla nabídnout: 

  • 20% snížení nákladů (oproti současnému bateriovému elektromobilu bZ4X) 
  • Krátkou dobu nabíjení: do 20 minut (State of Charge (SOC) 10–80 %)
  • Časový plán: 2026 (odhad)
  1. Baterie „Popularisation“ [Lithium-železo-fosfátová]

Toyota vyvíjí levnější a zároveň vysoce kvalitní baterie s cílem zatraktivnit BEV v očích širší klientely, které nabídne další varianty baterií, podobně jako když se zákazníci rozhodují mezi různými variantami motorů.

K výrobě baterií „Popularisation“ se využívá bipolární technologie, kterou Toyota uvedla jako průkopník a prověřila při výrobě NiMH baterií pro hybridní vozy této značky. Technologie je spojena s levným lithium-železo-fosfátem (LiFePO) v roli základního materiálu. 

Baterie „Popularisation“ by měla nabídnout:

  • 20% prodloužení dojezdu (oproti současnému bZ4X)
  • 40% snížení nákladů (oproti současnému bZ4X)
  • Krátkou dobu nabíjení: do 30 minut (SOC = 10–80 %)
  • Časový plán: 2026-27 (odhad)

Obrázek: Srovnání monopolární a bipolární konstrukce

  <Monopolární baterie>                         <Bipolární baterie>Obsah obrázku text, snímek obrazovky, řada/pruh, Barevnost

Popis byl vytvořen automaticky

  1. Baterie „High-Performance“ [Lithium-iontová]

Toyota dále vyvíjí baterii „High-Performance“, která spojuje bipolární konstrukci s chemickými vlastnostmi lithium-iontových baterií a katodou s vysokým obsahem niklu ve snaze ještě více prodloužit dojezd, a to na hodnoty přesahující 1000 km (s přispěním lepší aerodynamiky a nižší hmotnosti vozidla).

Baterie „High-Performance“ by dále měla nabídnout:

  • Další 10% snížení nákladů v porovnání s bateriemi „Performance“
  • Krátkou dobu nabíjení: do 20 minut (SOC = 10–80 %)
  • Časový plán: 2027-28 (odhad)

Průlom v oblasti polovodičových baterií [Lithium-iontové baterie] 

Toyota dosáhla technologického průlomu v podobě zvýšení odolnosti lithium-iontových polovodičových baterií, dlouho považovaných za technologii, která by v oblasti bateriových elektromobilů mohla zcela změnit pravidla hry. 

Polovodičové baterie od Toyoty používají pevnofázový elektrolyt, který umožňuje rychlejší pohyb iontů a lépe odolává vysokým napětím i teplotám. Díky těmto vlastnostem jsou polovodičové baterie vhodné pro rychlonabíjení i vybíjení, resp. poskytování vyššího výkonu při menších celkových rozměrech. 

Nevýhodou byla až doposud odhadovaná kratší životnost baterie. Tento aspekt se však Toyotě díky poslednímu technologickému vývoji podařilo překonat, a společnost se tak začala zaměřovat na spuštění masové výroby polovodičových baterií. Cílem je do roku 2027-28 dospět do fáze komerčního využití. 

Ačkoli byly polovodičové baterie zpočátku navrhovány k použití v hybridech, dnes se Toyota zaměřuje primárně na jejich nasazení v bateriových elektromobilech příští generace. 

První polovodičové baterie od Toyoty by měly nabídnout:

  • 20% prodloužení dojezdu v porovnání s bateriemi „Performance“ (cca 1000 km)
  • Krátkou dobu nabíjení: do 10 minut (SOC = 10–80 %)

Další vývoj v oblasti polovodičový baterií

Toyota již vyvíjí technologicky propracovanější lithium-iontovou polovodičovou baterii, která by měla přinést 50% prodloužení dojezdu v porovnání s baterií „Performance“.

Optimalizace výšky baterie ke zlepšení dojezdu

Na dojezd všech vozidel má zásadní vliv aerodynamika. Ve snaze maximalizovat dojezd bateriových elektromobilů se vývojáři přirozeně stále více zaměřují na snižování nebo optimalizaci součinitele aerodynamického odporu (Cd).

Toyota jde v tomto ohledu ještě o krok dále, neboť se zaměřuje na koeficient CdA (Cd x A, čelní plocha), který má vlivem násobení čelní plochou na dojezd vozidla výrazně větší vliv.

V tomto směru se Toyota zaměřuje na výšku baterie, která je zpravidla uložena pod podlahou vozidla. To může vést k nárůstu celkové výšky vozidla, což má pak neúměrně vysoký multiplikační efekt na CdA, a tudíž i výsledný dojezd vozidla.

Pokud by se podařilo baterii zploštit, snížilo by se celé vozidlo, zlepšil by se parametr CdA, a tudíž i prodloužil výsledný dojezd. Toyota se proto zabývá vývojem co nejplošších baterií.

Současný bateriový modul pro bZ4X má na výšku (včetně pouzdra) přibližně 150 mm. Do budoucna chce Toyota baterie zploštit na 120 mm, či dokonce na 100 mm v případě výkonných sportovních vozů, kde je žádoucí i co nejnižší poloha sezení.

Další pokrok ve snižování baterií by mohl mít pozitivní dopady na dojezd, jízdní vlastnosti (potěšení za volantem) a možnosti obestavění prostoru – v závislosti na tom, jakým způsobem je baterie do vozidla zabudována. 

Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo, číslo

Popis byl vytvořen automaticky

           Pozn. Uvedený jízdní rozsah zahrnuje vylepšení aerodynamiky a hmotnosti vozidla.

zdroj: tisková zpráva

10 Comments on “Toyota chystá novou generaci elektromobilů s vyšším dojezdem”

  1. Věřím Toyotě, že nemluví do větru. Celkem věřím prvním třem sloupcům. U posledních tří sloupců si myslím, že může dojít k posunu 3-10 let. Je to dost velký rozptyl, těžko říci, ale u baterek se zatím ukazuje, že i drobnost stále může zastavit i jinak slibně vypadající novinky.

  2. ze budou mit baterkace v 27-28 dojezd okolo tisicovky s moznosti nabiti za cca 10 minut je relativne asi jasne (1MW nabijecky jiz mame i v Evrope, jen jsou prozatim sw omezene na cca 400kW a naplno se vyuzivaji jen pri testovani konkretnich prototipu), ale cokoliv kapacitne nad nejaky dojezd 1000km asi jiz dava smysl jen proto, aby meli neustale co prodavat, je to vesmes totez jako v kazdem jinem odvetvi, prinaset zakaznikum postupne vylepseni, aby meli duvod kupovat novejsi a novejsi modely

    a jedinej kdo to vesmes boura je Tesla, ktera je ochotna proste delat vyvoj i na necem co vi ze stejne neposle do prodeje a proste to preskoci a zacne prodavat neco lepsiho pokud ji to vyvoj dovoli, i postupny upgrade za chodu je neco co vetsina automobilek zatim nechape

    imho pokud vyvoj pujde tak jako za poslednich 10 let, tak veskrze nejake zakazy prodeju na roky jako 2035-40 nebudou ani potreba, sami automobilky aby nejak profitovali si spalovaci techniku nechaji jen pro urcitou skupinu zakazniku kteri si jsou ochotni zaplatit konkretni produkt, myslim ze nejlip to jde demonstovat treba na Porsche

    o Toyotu bych se nebal, ta tohle prezije, o koho bych se asi bal mnohem vic jsou nektere znacky koncernu VW vcetne Skodovky

  3. „Polovodičové baterie“

    Anglický termín Solid-state battery opravdu nelze překládat jako „polovodičová baterie“, ale jako „baterie s pevným elektrolytem“!

    Copak jsou v tom elektrolytu schované nějaké diody, nebo snad tranzistory?! Ne, nejsou.

    Je to marný, je to marný, je to marný… 🙁

  4. Ulhaná Toyota zase slibuje to co slíbila už v roce 2017 a mělo to bejt loni! :)))
    Solid State baterky měli mít všechny její elektromobily už v roce 2022. A výsledek? Maj sotva jeden jedinej elektromobil na obyčejný lithiovky. Prostě systém zákazníku čekej na náš baterkovej zázrak a mezitím si kup dalšího spalováka od nás… Zázrak se nekoná a je odsunutej až za dalších 6 let! :))
    Ty jsou horší než Tesla, která své sliby aspoň časem dodá.

    7/2017
    Toyota in “production engineering” for a solid state battery, WSJ says | Ars Technica
    https://arstechnica.com/cars/2017/07/toyota-wants-to-commercialize-solid-state-ev-batteries-by-2022-reports-say/ .

    9/2023
    Toyota claims it also made a breakthrough in solid-state batteries, which will launch in 2027-2028 with 621 miles of range.
    https://insideevs.com/news/686731/toyota-details-next-gen-ev-batteries-promises-497-mile-2026/

Napsat komentář