Toyota chce prosadit své řešení vodíkového pohonu pro nákladní auta, autobusy, vlaky a lodě

Toyota vyvinula produkt, který integruje systém palivových článků (FC) do uceleného kompaktního modulu. Uvedení na trh se očekává na jaře 2021. 

Poptávka po technologiích spojených s vodíkem a palivovými články proto v nejrůznějších oblastech použití roste. Kromě snahy o rozšiřování technologií vodíkových aut proto plánuje Toyota i fungovat coby dodavatel systému palivových článků a prosazovat využívání vodíku prostřednictvím popularizace produktů na palivové články.

Toyota vyvinula nové modulární řešení zahrnující jednotlivé produkty systému FC z modelu Toyota Mirai druhé generace. Řešení se chlubí vylepšenými vlastnostmi a zahrnuje sadu palivových článků i další komponenty zajišťující přívod vzduchu, přívod vodíkového paliva, chlazení a regulaci výkonu v podobě jediného kompaktního modulu. Nový modul je k dispozici ve čtyřech různých provedeních – jako vertikální nebo horizontální typ (Typ I, resp. Typ II) se jmenovitým výkonem 60 kW nebo 80 kW.

Specifikace modulu vodíkových palivových článků Toyota
foto: Toyota

Nový modul disponuje širokým rozsahem napětí (400 až 750 V); díky vestavěnému měniči pro zvýšení napětí palivových článků, který zjednodušuje vývoj a výrobu produktů na bázi palivových článků, je možné tento modul přímo připojit ke stávající elektrické výbavě zahrnující elektromotor, měnič (invertor), baterii apod. Praktičnost využití dále zvyšuje modulární charakter celého systému.

Čtyřmodulová provedení tak lze v závislosti na způsobu použití různě kombinovat a pružně se přizpůsobovat požadovanému výkonu a volnému prostoru pro zástavbu jednotky.

Díky modularitě řešení odpadá potřeba navrhovat zvláštní provedení pro individuální zástavbu komponent spojených se systémem palivových článků, jakožto i jednotlivé komponenty připojovat. Instalaci též zjednodušuje integrované provedení s menším počtem míst připojení modulu k napájenému zařízení.

Modul byl navržen k použití za nejrůznějších provozních podmínek, aby bylo zajištěno spolehlivé fungování systému za nízkých i vysokých teplot, ve velkých nadmořských výškách s nižší koncentrací kyslíku, jakožto i prostředí s výskytem vibrací.

Rozhodne-li se kterýkoli výrobce pro tento modul FC, může požádat o podporu vysoce zkušených konstruktérů, kteří stanoví optimální uspořádání a provedení s ohledem na spotřebu paliva, dobu používání, provozní náklady apod.

Nový modul podle Toyoty vykazuje špičkovou výkonovou hustotu na jednotku objemu, kdy s výhodou využívá charakteristiky kompaktního systému palivových článků od Toyoty; ten např. nepoužívá zvlhčovač, protože se využívá cirkulace vody vznikající při výrobě energie uvnitř sady palivových článků.

Údržba nového modulu je nenáročná a málo častá, což se odráží v nižších celkových nákladech po celou dobu životnosti (od zakoupení až po konečnou likvidaci).

tisková zpráva

21 komentářů u “Toyota chce prosadit své řešení vodíkového pohonu pro nákladní auta, autobusy, vlaky a lodě”

        1. Tyhle ty „zlé“ megakorporace (které zaměstnávají lidi,
          Tyhle ty „zlé“ megakorporace (které zaměstnávají lidi, platí daně a energeticky zabezpečují Evropu) dodávaly to co lidé chtějí za předem jasných podmínek. Pak socialistická EU změnila pravidla na nátlak ekoteroristů, takže je jenom logické, že se tomu firmy brání. Pokud EU dělá hloupá populistická rozhodnutí, pak musí přijmout i ekonomické následky. Rozdíl mezi EU/státy a těmi „zlými“ korporacemi je, že korporace si netisknou prachy, ale musí si je vydělat aby mohli zaplatit všechny ty „zlé“ živitele rodin, které zaměstnávají.

  1. No, já myslím, že je to velmi zajímavá informace. Jen by
    No, já myslím, že je to velmi zajímavá informace. Jen by ještě stálo za to vědět, na kolik to vyjde…
    Představte si, že nějaká firma bude mí FVE a z nadbytku energie v létě bude elektrolýzou vyrábět do zásoby vodík, který pak v zimě (když nesvítí sluníčko) využije zpět na výrobu elektřiny pomocí palivových článků. A to vše pro vlastní spotřebu…

    1. Elektrolýza a následné spálení vodíku zpět na
      Elektrolýza a následné spálení vodíku zpět na elektřinu má účinnost zhruba 30%. K tomu je potřeba připočíst cenu přístroje na elektrolýzu, cenu palivového článku a nádobu na vodík, kterou je potřeba pravidelně měnit. Toho vodíku bude potřeba opravdu hodně, když má vydržet přes celou zimu.
      Je to vhodné pro někoho, kdo má hodně peněz a hodně solárních panelů. Pro běžného člověka je to drahé.

  2. A jaky ze to ma vyhody proti bateriim? Asi tyhle: Je to
    A jaky ze to ma vyhody proti bateriim? Asi tyhle: Je to drazsi, slozitejsi, s mensi zivotnosti, servis v Japonsku, Vodik jen na jednom miste v CR, do dvou let na trech, energie z toho stoji dvojnasobek, musim s sebou vozit nadrz s 300bar, zepomel jsem na nejakou vyhodu? A to se vyplati 😀

      1. Jeste jsem zapomel uvest, ze auto vodik ma mensi dojezd nez na
        Jeste jsem zapomel uvest, ze auto vodik ma mensi dojezd nez na baterie a vlastne nedojede nikam, protoze nema kde natankovat 😀 Jo ono to bude mozne natankovat az za 5 let dokonce na peti stanicich v CR? Bojim se, ze uz to nebude potreba, protoze za 5 let budou baterky uplne nekde jinde a vodik bude uplne zbytecny.

          1. Elektrické energie je dostatek. Ostatně pokud by se u nás
            Elektrické energie je dostatek. Ostatně pokud by se u nás chtělo nahradit veškerý benzín a naftu, tak je to ekvivalent asi 20 TWh, asi čtvrtina spotřeby elektřiny v ČR. Jako ekvivalent by stačilo postavit 2 bloky v Temelíně a jeden v Dukovanech. Navíc v noci je možné využít asi 5TWh, kdy se elektrárny vypínají, protože není taková spotřeba.
            Elektrické energie ale nemusí být dostatek pokud se vypnou uhelné a jaderné elektrárny a odborníky na energetiku neboudou politici poslouchat.
            U elektromobilů je v současnosti největším problémem cena baterek. Půlka národa sice nemá kde dobíjet, ale to jsou většinou lidé ve městech, kteří jezdí hlavně MHD a nové auto si stejně nekoupí. Na ten nájezd se to nevyplatí. Postupně se možná dobíjení vyřeší pomocí dobíjecích lamp. Do budoucna kdo ví, možná budou rychlonabíječky nabíjet během pár minut nebo se budou autonomní auta sama jezdit někam dobíjet.

              1. Je to bohužel tím, že politickou svéru a mediální
                Je to bohužel tím, že politickou svéru a mediální prostror ovládají eko aktivisti, kteří tlačí OZE bez ohledu na následky, protože si je buď neuvědomují nebo je vůbec nechápou. Proto se zavírají stabilní zdroje energie a za neskutečné peníze se tlačí ty nestabilní. Už dneska s tím má Evropa obrovské problémy a to je teprve začátek.

Napsat komentář