Jednou z prvních elektrických dodávek na českém trhu je Peugeot Partner Electric. K dostání je ve verzích Furgon L1 za 694 100 Kč nebo Furgon L2 za 724 100 Kč. Vyzkoušeli jsme co všechno umí.
foto: Hybrid.cz
Elektrická dodávka Peugeot Partner Electric je vybavena elektrickým pohonným systémem automobilky Mitsubishi (stejném jaký známe z Mitsubishi iMiEV, resp. Peugeot iOn/Citroen C-Zero).
Zdrojem energie je 22,5kWh baterie, která pohání elektromotor o výkonu 47 kW. Kratší verze L1 má délku 4380 mm (testovaný kus), delší L2 pak 4628 mm. Maximální dostupný přepravní prostor je tak 3,7, resp. 4,1 m3.
V něm může poněkud zavázet rezervní kolo, které jinak bývá ukryto pod podlahou. Tam je ale v případě Peugeot Partner Electric pochopitelně baterie.
foto: Hybrid.cz
Dodávka do města
S autem jsme najeli 535 km převážně v městském a meziměstském provozu. Průměrná spotřeba se ustálila na 16,2 kWh/100 km. Max. rychlost je omezena 115 km/h. Při provozu na dálnici se průměrná spotřeba pohybuje mezi 17-18 kWh/100 km, zatímco ve městě klesá ke 14-15 kWh/100 km. Vždy jsme jezdili v módu ECO.
foto: Hybrid.cz
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Peugeot uvedl v ČR svou elektrickou dodávku Partner
ROZHOVOR: jak vznikal elektrický Peugeot Partner s dojezdem 170 km
Plné dobití baterie z běžné 240V zásuvky si vezme 26,1 kWh. Dodávaný kabel pustí do auta max. 8 A, takže dobíjecí výkon se pohybuje kolem 1850 W. S takovou se auto do plna nabije během 14 hodin.
Náklady na jedno dobití: pokud počítame dobití v nízkém tarifu za průměrnou cenu 2 Kč/kWh, vyjde dobití na 52 Kč. Při dojezdu 130 km se pak náklady pohybují kolem 0,4 Kč/km. Při dobíjení ve vysokém tarifu s průměrnou cenou 4,50 Kč/kWh jedno dobití vyjde na 117 Kč. Pak jsou náklady asi 0,9 Kč/km.
Rychlodobíjení za příplatek
Standardně se auto dodává pouze s „pomalým“ dobíjením a pětimetrovým kabelem s konektorem Mennekes. Za rychlodobíjecí zásuvku CHAdeMO chce Peugeot příplatek 15 900 Kč u obou verzí.
foto: Hybrid.cz
Dobíjení s pomocí CHAdeMO jsme si vyzkoušeli u centrály ČEZ v Duhové ulici v Praze. Z 29 % na 85 % se auto nabilo během 26 minut. Následně hlásila nabíječka „chyba příjmu CAN“ a přestala dobíjet. Nad 80 % dobití už nicméně dobíjecí proud klesá z původních 97 A k 50 A.
Celkový maximální dojezd se při našem použití pohyboval mezi 130-140 km na jedno nabití. Auto jsme zkoušeli téměř vybít (indikovaný zbývající dojezd 1 km), abychom zjistili zda nějak poklesne výkon.
Nic takového se nestalo, auto dokázalo i při indikovaném dojezdu 1 km po šlápnutí na pedál pořádně zabrat. Je tedy zřejmé, že v bateriích je ještě stále dostatečná rezerva energie.
foto: Hybrid.cz
Výbava a jízdní vlastnosti
Auto velmi silně rekuperuje, takže na brzdu budete šlapat opravdu jen výjimečně. Díky své pohotovostní hmotnosti 1715 kg se vůz na vozovce chová velmi dobře a předvídatelně. Ve městě potěší především pro elektromobily typické rychlé rozjezdy a okamžitá reakce pedálu.
Standardem výbavy je ABS, stabilizační systém, asistent rozjezdu do kopce, elektrické ovládání oken a vnějších zpětných zrcátek, manuální klimatizace, rádio se dvěma reproduktory a patnáctipalcové plechové disky.
Stejně jako chybí v základní výbavě CHAdeMO rychlodobíjení, chybí bohužel i u dodávky kritický parkovací asistent (7000 Kč) a hodil by se i omezovač rychlosti (3000 Kč). Boční airbagy pro řidiče a spolujezdce vás vyjdou na dalších 5600 Kč.
Srovnání návratnosti
Pro srovnání: Volkswagen Caddy EcoFuel CNG nám v testu vykázal provozní náklady 1,56 Kč/km. Pořizovací cena tohoto auta činí 440 836 Kč bez DPH.
Pořizovací cena základní verze Peugeot Partner Electric činí 694 100 Kč (bez DPH). Rozdíl tedy činí 253 264 Kč. Ještě vyšší je rozdíl mezi nejlevnější elektrickou a nejlevnější dieselovou verzí 1,6 HDi (259 900 Kč bez DPH), a to 434 200 Kč.
Náklady na pohonné hmoty za 10 let
Peugeot Partner Electric | Peugeot Partner HDi | Volkswagen Caddy CNG Ecofuel | |
---|---|---|---|
km/Kč/km | 0,4 | 2,5 | 1,5 |
30.000 | 12 000 | 75 000 | 45 000 |
60.000 | 24 000 | 150 000 | 90 000 |
90.000 | 36 000 | 225 000 | 135 000 |
120.000 | 48 000 | 300 000 | 180 000 |
160.000 | 64 000 | 400 000 | 240 000 |
190.000 | 76 000 | 475 000 | 285 000 |
210.000 | 84 000 | 525 000 | 315 000 |
240.000 | 96 000 | 600 000 | 360 000 |
270.000 | 108 000 | 675 000 | 405 000 |
300.000 | 120 000 | 750 000 | 450 000 |
Pozn.: v tabulce jsou zohledněny pouze náklady na pohonné hmoty za 10 let při nájezdu 30 000 km/rok. V případě elektromobilu počítáme nejlepší možnou variantu, tj. dobíjení v levném tarifu s výslednou cenou 0,4 Kč/km. Nejsou započítány žádné další náklady, tj. servis, silniční daň (CNG a elektromobily osvobozeny), povinné ručení, atd.
Tučně jsou v tabulce vyznačeny roky, kdy se pořízení elektrické verze dodávky začne čistě na základě nákladů na pohonné hmoty vracet. Shodou okolností to v případě dieselové verze i vozu Volkswagen Caddy CNG Ecofuel je už přibližně po najetí 210 000 km, tedy při průměrném ročním nájezdu 30 000 km již po sedmi letech.
foto: Hybrid.cz
Kdo se tedy dokáže vypořádat s omezeným dojezdem (nejspíš podniky působící ve velkých městech) a má k dispozici levnou elektřinu (třeba i levnější než v uvedených příkladech), může si investici do elektrické dodávky směle dovolit.
Pokud by navíc existovaly byť i jen nepřímé a nefinanční incentivy ze strany obcí, měst či státu, staly by se elektrické dodávky ještě výhodnější.
Drahá sra.ka, vážení
Drahá sra.ka, vážení :))). Koupit auto (v použitelné výbavě) za 750 tisíc – se zárukou na 50.000km a palubní nabíječkou na pouhých 1.8kW??? To je ještě drzejší výsměch zájemcům o elektromobil, než produkty VW s reálně nepoužitelným rychlonabíjením přes Combo.
Máme tu jasný signál, že na trh baterií, kde zatím dominovali technologičtí inovátoři, už dnes začínají vstupovat odevšad dobře známí zmetci, kteří umějí jenom „levnějc nakoupit, dráž prodat a pozdě platit faktury“, jak pravil básník. A Peugeot se toho hned chytil. Baterky, kterým se dá věřit jen na 50.000km, jsou tady. Ó, díky!!! To nám tu doteď chybělo :(.
A tím rezervním kolem tohle „dílo“ jenom podtrhli, neboť tam tím pádem nedostanete standardní paletu, na kterou je Partner stavěný. Úžasně praktická jasnozřivost. Naštěstí tu rezervu z toho dnes už můžete vyhodit, stačí dojezdová souprava. A co topení? To bude nejspíš taky elektrický a možná i za další příplatek….
Zlaté Partnery z 90.let s bufíkem, kam si můžete naložit normální Lithiovky na pořádný dojezd dle vaší libosti a když to nebudete trápit vybíjením do nuly, vydrží vám baterky na jeden průměrný život. Nemluvě o tom, že celá sranda vás vyjde na zlomek ceny tohoto navoněnýho nesmyslu.
Dobry den, tak jsem mel
Dobry den, tak jsem mel moznost vuz vyzkouset a otestovat. V necem mate pravdu a v necem vubec. Mozna popsana konfigurace byla docasne, v me verzi v cene bylo jiz Chademo a kabel pro 8A nabijeni. Nahradni kolo bylo nahrazeno setem na rychlou opravu, tedy kolo jiz nezavazi. Topeni a klimatizace je opet v cene a bere energii z hlavni baterie coz neni idealni, nastestni je to docela malo a dojezd se snizi nepatrne.
Jinak celkove je to takova jakasi plechovka s plasty. Karoserie vypada jak od Cinanu = tenoulinke plisky. za skoro milion je to docela ubohe…
Jak vypadá servisní
Jak vypadá servisní knížka tohohle auta, asi tam toho moc nebude?
S nabíjecími kabely od
S nabíjecími kabely od firmy R-EVC nabijete jekýkoliv Elektromobil za poloviční dobu, se 16A kabelem od nás, nabijete konkrétně tento Elektromobil za 7 hodin.
www. r-evc. com
Omlouvám se, ale můj
Omlouvám se, ale můj názor jestě takový, že je to auto naprosto na prd.
210 tis km po městě? Protože jinam s ním nepojedete. Kdo dneska má auto 7 let? Levný provoz? Myslím, že tady se někdo pěkně felil.
Prosím, proč jste vzali zrovna VW o kterém se ví, že má špatnou převodovku (zbytečně moc to točí) a nepoužili jste třeba Fiat, kde je spotřeba 4,9kg, tudíž jsou mnohem nižší náklady?
Nebylo by fér když počítáte nejlevnější tarif pro elektriku počítat i nejlevnější tarif pro plyn? Tedy domácí tarif s domácí plničkou?
Myslím, že potom bychom se dostali na mnohem zajímavější čísla.
Toto srovnání mi přijde zcestné a velice zavádějící.
Domácí tarif se vám zase
Domácí tarif se vám zase prodraží o plničku. A pak, cena CNG půjde nahoru. Jde o fosilní palivo a i když se dělají nějaké nesmělé pokusy, jak vyrobit CNG z vodíku získaného elektrolýzou, tak jistě chápete, že energeticky mnohem výhodnější bude energií nabít baterku, než složitě a vyrábět z vodíku metan. Nadějí pro CNG mohou být bioplynové stanice, ale kapacita je zatím nízká.
Chce říct, že cena
Chce říct, že cena elektřiny nahoru nejde? Nešla a nepůjde? Všechno jde nahoru. Dá se říct, že kdo nemá domáci elektrárnu (a zase se to prodraží o koupi jako takovou), tak pro něj v tuto chvíli tento vůz je nepraktický (150km na dojezd je i ve městě málo)
Jezdím každý den jako majitel, kdy objíždím co je třeba a najedu denně od 120-350km v městském a příměstském provozu. Nedovedu si představit s tímto vozem byď rozvážet poštu, když pošťáci v Brně tankují každý den právě se zmiňovanými Fiaty s dojezdem 300km, mimoměstský i dvakrát.
Samozřejmě, že pokud
Samozřejmě, že pokud jezdíte tolik, tak se vám takový nákup zatím nevyplatí a na vašem místě bych ještě počkal, ale cena elektřiny je jediná cena za energii, která má reálnou šanci, že dolů dlouhodobě půjde. Cena na burze jde už vytrvale asi 7 let pořád dolů, spadla hluboko pod 1kč/kWh a začíná se to promítat i do tržních cen.
Důvod je prostý. Zatímco slunce jako primární zdroj energie dalších několik miliard let asi nevyhasne, neobnovitelné zdroje na planetě jsou omezené a už hodně vyčerpané. Tím, že jsme se ho naučili používat přímo a na místě, máme šanci, že nebude energie nedostatek a když, tak půjde jen o výkyvy, které půjde stabilizovat. Zkreslená cena na burze kvůli dotacím do OZE tomuto trendu napomáhá mnohem více, než by byla reálná cena, ale i tak je trend celkem zřetelný z klesajících pořizovacích cen například na FVE a baterie a i z dalších ukazatelů.
Oba dva jdete z extrému do
Oba dva jdete z extrému do extrému,
když mám firmu, která jezdí po městě, kde nejsou velké kopce a dojezd stačí, není důvod to nekoupit (to že někdo jiný najezdí i něco mimo město? A co ten si koupí CNG)
na druhou stranu, „nesmělé pokusy“, jsou faktické realizace v německu, jenom jaksi „nejde na tom rejžovat“ pomocí dotací, tak jsou odsunuty… ALE vyrobený metan lze skladovat, tedy přebytky od soláru či větru lze přeměnit na umělý metan a ten využít kdy bude potřeba.
Jak řekl Rimr, každý váš jednotlivý názor je směšný a demagogický, ale jako celek máte pravdu a říkáte jak bude vypadat budoucnost.
Výrobce má následující
Výrobce má následující záruky na baterii, tak nevím jestli lze doufat, že vydrží 210.000 a 7 let provozu?
Služby usnadňující život
Elektrický Partner nabídne škálu služeb zaměřených na různé způsoby používání vozu a specifické potřeby některých zákazníků. Tyto služby budou zahrnovat především:
Možnost si pronajmout baterii odděleně od vozu – zatím jen ve Francii a v Německu,
Záruku na baterii a pohon v délce 5 let nebo ujetí 50 000 km,
Záruky jsou většinou 150
Záruky jsou většinou 150 000km nebo 8 let. Takže při troše štěstí by se mohlo na ní ujet ještě těch 50000 navíc. Pak je potřeba počítat s další investicí nákupu baterie. Ta by však ale mohla být výrazně levnější. Přece jenom 7 let je dosti dlouhá doba, takže návratnost by pak mohla být mnohem rychlejší. 🙂 V tabulce je to opravdu celkem realistický odhad. Kapacita baterie půjde trochu dolů, ale údržba by to mohla vyrovnávat. Spalovací motor po 150 000km už také nebude úplně nejvýkonnější. Pokud se týče ceny, tak právě teď je to opravdu +- plichta.
Ale tady není záruka na
Ale tady není záruka na 150000. Peugeot má záruku na baterii pouze na 50000! Takže to by muselo být opravdu štěstí, aby vydržela 200000.
Tak v tom případě je
Tak v tom případě je otázka, co je to za baterii. Výrobci, právě proto že jsou pochybnosti o bateriích, dávají záruku, která se blíží hranici životnosti. Možná je to výjimka, ale při dojezku kolem 120km, byste baterii nabil asi 400c, než jí životnost vyprší. To je málo, to vydrží i olověný akumulátor. Li-on baterie při trochu slušném zacházení snáší 2000 – 3000c při poklesu kapacity na 70%, což odpovídá v našem případě 200000 – 300000km, když počítáte i snížený dojezd vlivem menší kapacity. Vypadá to, že Peugeot asi dělá podstatně větší rozdíly mezi zárukou a životností, ale bez technického listu je to věštění z koule.
To máte asi pravdu i mě
To máte asi pravdu i mě ten údaj překvapil, ale je to uvedené na jejich stránkách. Přesně záruka na baterie 5 let/50.000 km.
Chápu to tak, že co asi nastane dříve. Pokud by to ale byla hranice životnosti asi by to žádná alternativa nebyla, protože pak by bylo nutné kupovat baterie poměrně často a potom navýšení ceny a nákupy baterií= nic moc výhoda. K tomu jsem tam nenašel co bude ta nová baterie stát bohužel.
Nemůže to být hranice
Nemůže to být hranice životnosti. Bylo by to neprodejné. Je to například jako s pračkou. Záruka je 2 roky, ale pere to 10 let, než se něco vážného stane a pračka je na odpis. V každém případě, bych se v případě vážného zájmu obrátil přímo na výrobce. Pokud by poskytl jasnou a transparentní odpověď, pak to stojí za zvážení, pokud ne, tak je také jasno.
Jaká je to tedy ta lihiová
Jaká je to tedy ta lihiová baterie? Dík.
…no to je řevu?
Jako je
…no to je řevu?
Jako je to dodávka, dojezd 140 km, záruka na 5 let a tedy 50000km, to je 10 000 na rok.No je to málo, no asi to bude chyba.
Kdyby jako firma měl najeto těch 140 denně, tak to mame za rok těch 50 tisic km 🙂
No snad pri troše šikovnosti by stalo po par letech vyměnit baterii za lepší 🙂 sice investice ale tak furt je to o tom, ze ta dodavka jede na proud 🙂
Sel bych do toho a proplatil bych si tu rychlodobijeci verzi, cena je proste Peugot