TEST: Lexus GS 300h - luxusní hybrid za slušnou cenu

Jan Horčík - 12 Únor 2014

Během podivné zimy, která stále ne a ne přijít, se nám do rukou na týden dostala novinka v podobě vozu Lexus GS 300h. Auto zapadající mezi modely IS 300h a GS 450h má ambice konkurovat prestižním německým značkám typu BMW, Mercedes-Benz nebo Audi.auto Lexus GS 300h test hybridního auta

Lexus GS 300h - komfortní auto pro ty, kterým záleží na pohodlí
foto: Jan Horčík pro Hybrid.cz

V námi testované verzi Premium s další volitelnou výbavou je Lexus GS 300h hybrid za necelé dva miliony korun (1 967 000 Kč). Základní cena však začíná už na 1 300 000 Kč, do konce února je nicméně ještě možné auto koupit se speciální slevou už za 1 195 000 Kč.

Lexus GS 300h vybavený druhou generací hybridního pohonu Lexus Hybrid Drive pohání 2,5l benzinový čtyřválec D-4S (133 kW, 221 Nm při 4200-5400 ot./min.) doplněný o synchronní AC elektromotor s permanentním magnetem o výkonu 105 kW a max. toč. momentu 300 Nm. Celkový výkon hybridní pohonné soustavy je 164 kW.

Pro auto s pohotovostní hmotností 1730 kg to je přiměřený výkon, který z velké části definuje dojmy, které v nás auto po odjetí 700 km zanechalo. Slovem, které nový Lexus asi nejlépe vystihuje, je: klidný. Rozhodně to není žádný dálniční závodník, i navzdory mírně agresivnímu profilu a nízkému posazení. A to je škoda.

Zrychlení z 0 na 100 km/h během 9,2 vteřiny vás do sedaček skutečně nepřiková. Ani na "plný kotel" Lexus GS 300h nenabízí vyloženě dynamickou a už vůbec ne zábavnou jízdu. Po většinu času je to tak OK, ale při předjíždění na dálnici nebo potřebě hbitějšího pohybu po městě by barvitější dynamika přišla vhod.

Spotřeba je vyšší

Přeci jen agresivnější zrychlení bychom u takového vozu čekali už jen pro přítomnost hybridního pohonného systému, jehož elektromotor sílu a krouťák na něco takového má. Šlo tedy zjevně spíše marketingové rozhodnutí, které má auto přesněji pozicovat v nabídce Lexusu i v kontextu konkurenčních vozů.

auto Lexus GS 300h test hybridního auta

Celková délka auta je 4850 mm, šířka 1840 mm, výška 1455 mm, rozvor 2850 mm
foto: Jan Horčík pro Hybrid.cz

Lexus se tentokrát místo toho soustředil na komfort a spotřebu. Ta papírově činí 5,0 l/100 km kombinovaných. Ve skutečnosti jsme se ale pohybovali v rozmezí 7,5 - 8,0 l/100 km při kombinované jízdě se zhruba 40 % dálnic, 30 % města a 30 % meziměstských jízd. Max. rychlost vozu je omezena na na tuhle třídu přeci jen poněkud skromných 190 km/h.

Kde si vás Lexus GS 300h chce získat, to je pochopitelně interiér. Luxusní elektronicky polohovatelné sedačky v semi-anilinovém koženém čalounění jsou to první, co vás příjemně a hebce překvapí. Výrazně méně jsme byli nadšeni z infotainmentového zařízení a analogových hodin uprostřed na středové konzoli.

Tak takhle ne

Osmipalcový centrální displej hybridu Lexusu GS 300h nejenže není dotykový, ale navíc je zapuštěný hluboko do palubní desky. Ovládá se systémem "Remote Touch", tedy malým joystickem poblíž řadící páky. K celému tomuto systému máme dvě zásadní připomínky: 1) je kvzteku nepřehledný, 2) je min. týden téměř neovladatelný.

auto Lexus GS 300h test hybridního auta

Ovládání a design infotainmentového systému se příliš nepovedly
foto: Jan Horčík pro Hybrid.cz

Když si za týden na ovládání joystickem přeci jen zvyknete - myslíme v roli spolujezdce, protože za jízdy systém ovládat je prakticky nemyslitelné, zjistíte, že se na hloupě navržených obrazovkách multimediálního systému stejně pořád neorientujete, protože nepřehlednost cvikem nezmizela.

Připadá nám, že tady Lexus (ale i řada dalších automobilek) jednoznačně ztrácí body. Chápeme, že lidem neznalým současného stavu informačních a komunikačních technologií je jednoduché prodávat "navigační systém s pevným diskem" nebo "multimediální displej s děleným zobrazováním" a jiné podobné wifikundace za horentní příplatkové sumy a ještě se tvářit se, že jim dáváte do rukou technologii z . Je to ale možné ještě v okamžiku, kdy každý druhý má v kapse ruční zařízení s technologií a designem o dva řády výš než je "multimediální" systém auta?

auto Lexus GS 300h test hybridního auta

Ovládat obrazovku středové konzole při jízdě dost dobře nelze
foto: Jan Horčík pro Hybrid.cz

Lexus GS 300h měl navíc tu smůlu, že zhruba ve stejné době jsme měli možnost konečně na vlastní kůži usednout za volant elektromobilu Tesla Model S. Gigantický 17" dotykový LCD dispej místo středové konzole nás doslova uhranul. Cokoliv jiného už nám proto připadá jako prehistorická zhůvěřilost.

Technologický rozpor

Wi-fi a internet v kabině díky speciální krabičce za bratru 7000 Kč zabudované v prostoru pod loketní opěrkou je naproti výše uvedenému hodně příjemný bonus, který spolucestujícím ušetří rozčilování se nad nestabilním mobilním připojením na jejich smartphonech. Zdánlivě tak jednoduchá věc jako je palubní wi-fi stojí v ostrém kontrastu se zastaralým přístupem k ovládání a designu infotanmentového systému.

auto Lexus GS 300h test hybridního auta

foto: Jan Horčík pro Hybrid.cz

No a pak jsou tu pochopitelně všechny ty prémiové vlastnosti, které od auta za cenu dva miliony korun čekáte. Vyhřívaný volant. Vyhřívaná postranní zrcátka. Adaptivní odpružení. Adaptivní tempomat. Adaptivní světla. Systém sledování tlaku v pneumatikách. Desítka airbagů. Devatenáctipalcová litá kola s 10 paprsky. Senzory světla. Senzory deště. Senzory parkování. Barevný (a dobře řešený i přehledný) HUD. Parkovací kamera (opět, chválíme). Vyhřívaná přední i zadní sedadla. Audiosystém Mark Levinson. A další a další věci, které učiní jízdu tímhle autem ještě komfortnější.

Objem zavazadlového prostoru se pohybuje na hodnotě 451 litrů. To je méně než u Lexus IS, a to díky zabudování 6,5Ah baterie právě v prostoru pod zavazadelníkem. Díky ní ujedete čistě na elektřinu do rychlosti kolem 50 km/h maximálně tři kilometry. Objem palivové nádrže je 66 litrů, takže by vám auto mělo pohodlně nabídnout dojezd kolem 800 km na jedno natankování.

auto Lexus GS 300h test hybridního auta

foto: Jan Horčík pro Hybrid.cz

Lexus GS 300h je taktéž k dispozici ve verzi F-Sport pro sportovněji založené řidiče. Tu jsme neměli možnost otestovat, ale logicky očekáváme, že právě dynamika jízdy tam bude akcentována výrazněji než u klasické verze. I u ní si však můžete vybrat ze čtyř jízdních módů včetně Sport a Sport+, které lenivý dojem mírně potlačují, ale rozhodně zcela neeliminují.

vlastní
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dá sa displej v tesle ovládať v rukaviciach ?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Stačí mít rukavice pro smartphony (s konci která zajistí funkčnost na dotykovém displeji).

viz Google: Rukavice pro dotykové displeje

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

snad nikto necaka ze majiteľ lexusu bude ku obleku nosit pletené rukavice ...

ta to je jedna z odpovedi preco lexus pouziva "manualne" ovladanie a nie 2. velky displej ... ( na adresu znacky tesla = "nie je zlato všetko co sa blyští" !)

Obrázek uživatele Jolinar

To jsem nejak nepochopil... To jakoze najitel Lexusu ridi v rukavicich, kdyz ma vyhrivany volant? A proto nemuze mit kapacitni display?

Za dva miliony bych si koupil uz zmiňovanou teslu s

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vyhřívaná postranní zrcátka má kdejaké auto za 300 tisíc.


veletrh e-SalonNabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil