Tesla předvedla výměnu baterií v elektromobilu Model S

Elon Musk včera opět rozehrál velkou show. Představil systém výměny baterií pro elektromobily Tesla Model S. Auto bylo s tímto systémem navrženo od začátku, to víme už od roku 2009. Výměna trvá asi 90 vteřin.

Elektromobil Tesla Model S je na výměnu baterií připraven od výroby. Všechna dosud vyrobená auta ji podporují.
foto: Tesla Motors

Hawthorne Design Studio automobilky Tesla Motors v Kalifornii se včera stalo dějištěm živé předváděčky výměny baterií v elektromobilu Tesla Model S. Fakt, že auto tohle zvládá, by neměl nikoho překvapit – už od roku 2009 víme, že elektromobil byl s touto myšlenkou navržen od samého začátku.

Na pódiu se představily bílý a červený Model S u nichž proběhla výměna vždy v čase pod 90 vteřin. Mezitím na plátně za nimi běželo video “běžného” tankování u čerpací stanice. Elon Musk řekl, že vybrali jednu z benzínek s nejvyšším průtokem.

Výměna baterií v zásadě probíhá tak, jak byste čekali. Auto najede na kolejnice, podobně jako v myčce. Je mírně nadzvednuto a následně proběhne automatizovaná, robotická výměna velké ploché baterie na spodu.

Nová baterie, kterou do auta dostanete, je pouze vypůjčená. Později ji musíte Tesle vrátit. Samozřejmě si ji můžete i ponechat, ale pak čekejte (v případě, že vaše baterie už byla staršího data) tučnou fakturu od Elona a jeho party. Stejně tak si můžete nechat vyměnit 60kWh baterii za 80kWh. Faktura pak ale bude ještě tučnější.

Stanice pro výměnu baterií Tesla pochopitelně vyrostou na těch nejvytíženějších koridorech, jako je např. dálnice I-5 v Kalifornii, dále spojení Boston-Washington D.C. Další stanice už budou vystavěny na základě uživatelské poptávky.

Podle Tesly stojí vybudování jedné stanice kolem $500 000. V každé z nich bude k dispozici asi 50 náhradních baterií. První stanice budou v provozu koncem roku.

Kolik stojí jedna výměna baterie? Musk neřekl konkrétní číslo, ale naznačil, že to bude přibližně tolik, kolik stojí plná nádrž u běžného auta. Tedy v relaci $60-$80. Částku pochopitelně zaplatíte jak při první výměně, tak i při té “návratové”.

34 Comments on “Tesla předvedla výměnu baterií v elektromobilu Model S”

  1. Je to fajn, i když je to
    Je to fajn, i když je to klasicky „marketingově“ pokřivené :). To tankování nebylo rozhodně nejrychlejší, a to auto na plnou nádrž zase ujede dvakrát dál… Ale to je fuk jestli člověk čeká 2 nebo 4 minuty, super je, že to funguje takhle jednoduše a automaticky. Jen se mi moc nelíbí, že si člověk musí pro tu svou baterku jít zpět, že se furt o tu baterku musí nějak starat… Tohle dořešit a ještě pak to, aby člověk nedostal jednou dobrou, jednou nějakou starou baterku při výmněně a je to fakt super.

    1. Ty stanice mají mít
      Ty stanice mají mít nějaký pevný počet baterií, bylo myslím zmíněno 50, ty Vám budou vyměněny. Věše použitá tam na Vás musí počkat, protože je jinak nemožné logisticky uhlídat výskyt Vás a Vaší baterie.

      Baterie ve stanicicích budou majetkem Tesly, počítám, že tak budou pod neustálým dohledem a když nebudou vyhovovvat, budou nahrazeny.

        1. Já bych skoro řekl, že to
          Já bych skoro řekl, že to on-demand a počet se bude navyšovat, navíc max počet baterií bude 50 beztak i s těmi, co si tam řidiči uloží… Ale opět polemika.

          Ale když vidím to krásné číslo 4,25MWh… to by se dalo i lokálně pronajímat na stabilizaci velké oblasti:D

    2. Clovek nemusi jit pro svoji
      Clovek nemusi jit pro svoji baterku zpet. Staci doplatit rozdil mezi vasi starou baterii a „novou“ kterou jste dostal pri swapu. Tezko ale rict jake budou ceny 🙁
      Anebo je jeste moznost nechat si Teslou tu svoji baterii dorucit k vam, ale ani v tomto pripade jeste neni zverejnena cena.

  2. Kdyz tak nad tim dumam tak
    Kdyz tak nad tim dumam tak si myslim ze aby se kruh uzavrel bylo by treba aby tesla zalozila novou energetickou spolecnost, ktera by produkovala a prodavala svou vlastni elektrinu.
    Stavba vetrnych el. na pobrezi a tam kde fouka, solarnich el. [parkoviste a pouste] a koncentracnich [pouste] ktere budou pracovat hlavne v noci.
    Stavba a pronajem solaru na firmach atd…
    Takto by zajistila ze tesla bude jezdit vyhradne na zelenou energii.
    Take by mohla vyuzivat baterie na zalohovani site [dodatecne prijmy].
    Za dalsi zkupovani parkovist a stavba solarnich el. jejim zastresenim + stojany na dobijeni.

    To je jen uvaha.

    1. To je prave jeden z nekolika
      To je prave jeden z nekolika duvodu proc se pousti i do battery swapu… Proste pokud prijedete k SuperChargeru a nahodou budou vsechny stojany obsazene, coz se muze stat treba o svatcich kdy vsichni nekam jedou, tak misto cekani na volny stojan swapnete baterku a jedete dal.
      Tesla se sice snazi budovat SuperChargery, tak aby nedochazelo k ucpani, ale jsou obcas prilezitosti kdy je to fakt narocne zarucit 🙂

  3. Audi natankovalo za USD100
    Audi natankovalo za USD100 asi 88 litrů benzínu (po laxním 30s zdržování, než se začalo s tankováním).
    Na stejné množství nafty by evropský spalovák ujel asi 1600km. Kolikrát by se musela měnit „plná“ baterie a jaká by byla cena výměn?

    Účelově bylo srovnáváno nesrovnatelné. To snad chápe každý. Tesla bude muset výměnu baterie nejméně 2-3x zrychlit, protože tankování nafty je u vybraných stojanů 2x rychlejší, než tankování benzínu.

    1. No asi ne kazdy je tak super
      No asi ne kazdy je tak super clever jako vy 🙂
      Mi to zdrzeni vubec neprislo laxni, musel vystoupit, musel tam dat kreditku a cosik zvolit na tom stojanu, 30 sekund je dobry cas.
      Navic aby to Audi ujelo 1600km na 88litru tak by jeho spotreba musela byt 5,5 litru. To vazne ma ta Audina tak dobrou spotrebu? 😀 A myslite ze ta Audina jede na naftu nebo na benzin? A vite o kolik je benzin levnejsi v Americe jak v Evrope? Nedelate ucelove srovnani i vy Anonyme? 😀
      A aby jste nerel… ikdyby ten Model S musel tu baterku vymenit 3x na stejnou vzdalenost co ujede ta Audina na 88 litru, porad to je super rychle (ikdyz cenove bohuzel uz nic moc). Nemluve o tom, ze doufam, ze v budoucnu udelaji i vetsi battery packy. Ale tim se jim nezvedne doba swapu.

    2. Ve videu jasně říkají,
      Ve videu jasně říkají, že ten pán dostal instrukce, aby tankoval co nejrychleji jak může. Zase nestál u pokladny, jak je to zvykem u nás.

      A s tou naftou jste kapku přestřelil ne? Jednak tu v USA skoro neznají a tohle auto asi nebylo žádné evropské koncernové TDIčko 1.6, že ano. Takže pokud je to standardní americký objem, bude to při svižnější jízdě papat 15-20 litrů. Takže jediný, kdo tu účelově srovnává nesrovnatelné, jste vy.

      1. Z pohledu zakaznika: Pokud
        Z pohledu zakaznika: Pokud bude vymena stat zhruba 1000Kc – 1300Kc, tak je to sice dost (zhruba jak za benzin na stejnou vzdalenost), ale jednou za cas pokud clovek specha a nechce se mu cekat na supercharger, tak to za to da. Tady jde o tu moznost.

        Z pohledu investora: Pokud denne bude v prumeru 5 swapu na stanici za 50$ hrubeho zisku (zakaznik zaplati 65$ ale 15$ stoji elektrina – pocitam drahou elektrinu, domacnosti maji levnejsi, ale Tesla neni domacnost 😀 ), tak se stanice zaplati za 5,5 let. Pocitejme nejake opotrebeni baterii co tam budou a nejakou udrzbu a navratnost takove stanice bude treba 10 let. To se da… (Predpokladam ze v te cene 500.000$ je cena jak stanice tak i zakoupeni pozemku a tudiz Tesla neplati zadny najem.)

        Jeste porad myslite ze to nikomu vrasky nedela?

        EDIT: tohle berte prosim jen jako hodne hruby nastrel 😀 Vubec netusim jake jsou skutecne provozni naklady ani jaka je cena na vystavbu…

        Jeste jsem zapomel ze pokud by ta vymenna stanice mela dost baterek tak take muze slouzit jako precerpavaci elektrarna a za to se taky plati 🙂

    1. Já žil domnění, že
      Já žil domnění, že TESLA právě používá u obou baterií stejný počet článků o stejné hmotnosti, kde pro 85kWh to jsou články 3100mAh a pro 60kWh články 2200mAh, ty články s nižší kapacitou mohou být teoreticky o trochu lehčí, ale z výrobního hlediska auta by to byl spíše problém, protože by pak s vůz se signifikantně lehčí baterií musel mít jinak nastavené tlumiče a ESP.

      Té nižší spotřeby se dosáhlo lehkým ořezáním dynamiky jízdy z 5,4s (85kWh) na 5,9s (60kWh) 0-100km/h.

      1. Myslíte, že ten
        Myslíte, že ten hmotnostní rozdíl, notabene ještě když je naprosto rovnoměrně rozložený v podlaze, má až takový vliv, aby se musely dávat jiné tlumiče a ESP (i když to je otázka snad jenom software)? I i kdyby, nevyvážilo by to ušetřenou čtvrtinu BMS elektroniky a ochran?

        Mimo to jaký je hmotnostní rozdíl mezi plně obsazeným autem a samotným řidičem? Ten je snad daleko větší a zcela náhodně rozložený.

        1. Na tom něco bude… ten
          Na tom něco bude… ten rozdíl by mohl být cca 100-150kg.

          Co se týče konstrukce 60kWh baterie tak o ní dohromady nikdo nic nenapsal jak to s ní vlastně je. Pro stejný počet článků hovoří jedna výrobní linka a totožná elektronika. Pokud však je ta 60kWh baterie navržená tak, že může být vyráběna také na stejné lince a využívá stejnou elektroniku, pak asi není žádný důvod proč tam nedat článků i elektroniky méně. Takže jestli má někdo nějaké další informace, tak je uvítám.

          1. Já mám za to, že ta
            Já mám za to, že ta baterie je modulární, takže se nejdříve naseká hromada identických modulů s X články včetně elektroniky a robot to pak osadí do stejného šasi, přičemž u toho menšího akumulátoru osadí jenom každý n-tý blok. Mluvilo se přece i o tom, že ty moduly jdou velmi snadno v případě nějaké závady článku vyměnit. Teď je otázka, jestli to nejsou jen nějaké spekulace vydávané za pravdu, ale přišlo by mi logické, kdyby to tak skutečně bylo.

      2. Z toho co jsem cetl tak 60 i
        Z toho co jsem cetl tak 60 i 85kWh maji stejne clanky, ale 40kWh mela mit ty co pouziva Roadster. 40kWh ale zrusili protoze o ni byl maly zajem a zbytecne by komplikovala vyrobu a museli by investovat jeste do dokonceni vyvoje a dovybaveni tovarny.

        Je mozne ale ze se pletu, ono mezi tou 60 a 85kWh (pokud by mely stejne clanky a jen trochu jine rozlozeni techto clanku aby bylo zachovano teziste) je rozdil hmotnosti asi 150Kg, coz je sice dost, ale ne zas tak moc na celkove hmotnosti pres 2100Kg.

Napsat komentář