Tesla Motors: vyměnitelné baterie pro elektromobily skutečností?

Elon Musk, šéf Tesla Motors, si aktuálně utwítnul, že tou očekávanou událostí ve čtvrtek 20. června bude živá demonstrace vyměnitelných baterií. Předpokládáme, že myslí v elektromobilu Model S. Tesla uskutečňuje to, co se nezdařilo zkrachovalému Better Place.

Výměna baterií v elektromobilu Tesla Model S se už ve čtvrtek stane skutečností
foto: Tesla Motors

Živá demonstrace “pack swap”, tedy velmi pravděpodobně výměny baterie, se uskuteční ve čtvrtek v osm večer (tamního času) v kalifornském designovém studiu Tesla Motors v Hawthorne.

Existuje způsob, jak Tesla Model S dobít rychleji než kolik zabere naplnění nárže benzinu,” pochlubila se aktuálně Tesla na svém webu. A tenhle způsob nemůže být nic jiného než právě výměna baterií.

Ostatně, auto bylo pro tuto možnost už navrženo. A Musk si chytře tenhle trumf nechával schovaný v rukávě do doby, než alespoň pomalu začne růst síť supervýkonných dobíjecích stanic Supercharger.

Je otázkou, zda mu krach Better Place hraje do karet. Minimálně ale ukáže, že zatímco jedni to nezvládli, druzí to nevzdávají a nejspíš mají nakročeno k velkolepému úspěchu.

Otázkou je, jak bude celá situace řešena z hlediska financí. Začne Tesla prodávat Model S také s možností pronájmu baterie? Odpovědi se doufejme dozvíme už za dva dny. Jisté je jedno: po tomhle odhalení půjdou akcie Tesly opět strmě vzhůru.

35 Comments on “Tesla Motors: vyměnitelné baterie pro elektromobily skutečností?”

  1. Je to skvelý nápad. Ak
    Je to skvelý nápad. Ak tomu správne rozumiem, podstatný rozdiel oproti iným výrobcom EV bude, že batérie budú zmontované v boxoch s rozumnou hmotnosťou a montáž/demontáž zvládnem sám bez náradia a servisu (podobne ako hot-plug disky v serveroch) Toto umožní vytvorenie nových modelov používania EV:
    1. Vlastním batérie a používam auto ako každý iný EV a po čase si sám bez potreby servisu baterky kúpim a vymením,
    2. kúpim EV bez beteriek a tieto si prenajímam,
    3. k svojmu EV mám 2 sady bateriek a jednu cez deň nabíjam vo vlastnej solárnej elektrárničke,
    4. EV by mohlo mať viacero slotov na batérie a zakúpim podľa požadovaného dojazdu (na jazdenie v meste používam 1-3 vlastné (podľa potreby dojazdu) a na dlhšiu cestu si prenajmem ďalšie (prípadne si vezmem svoje z predošlého modelu).
    Elon Musk má môj obdiv, lebo hľadá schodnú a jednoduchú cestu, a zjavne sa mu to darí.

    1. Problém je, že bez
      Problém je, že bez příslušného paregrafu vyhlášky 50, nejste oprávněn si baterie vyměnit, ikdyby byly Vaše a dělo se to na Vašem pozemku.
      Pro obyčejného uživatele a tím je i taxikář, musí být postaveny výměné stanice, kde baterii vymění proškolená obsluha případně automat.

      Ani vyučený mechanik nesmí servisovat elektromobil, dokud mu pracovník s příslušným opravněním neodpojí baterii.

        1. tenhle box by byl podtatně
          tenhle box by byl podtatně větší, ale celý problém je v napětí, které má baterie elektromobili na svých svorkách, teď jsem se koukal na nabíječky u akumoto, všchny jedou na 48V, což není nebezpečné napětí, bohužel model s má napětí okolo 365V, přesnou hodnotu neznám.

            1. Řekl bych, že tohle budou
              Řekl bych, že tohle budou mít ošetřené minimálně pro hlavní světové trhy, pokud tedy je taková věc vůbec cílem.

              U nás jsou v tomto zajímavé paradoxy nebo přinejmenším byly, když jsem studoval. Například podle nějaké normy museli mít všichni vyučující technických předmětů padesátku i na obsluhu meotaru, kdežto pedagogové vyučující matematiku či jazyky nikoliv.

            2. Ani na pripojenie
              Ani na pripojenie 3-fázového spotrebiča (400V) nepotrebujem volať špecialistu.

              1. Pak výměna battery packu ztrácí to kouzlo a eleganci, protože měnit cca. 8 malých packů je pro většinu lidí nepředstavitelná a doma by si jí dělal jen nadšenec, nemluvě o návrhu promojení a chladícího okruhu.

              2. Ani krytka nemění nic na tom, že baterie je pod napětím a v případě, že by se napětí dostalo na obal, tak hrozí úraz nebezpečným napětím.

              Doma určitě ne, ale například v zaměstnání by to bez příslušnáho proškolení nebylo možné.

    2. Kde jste vzal tyto
      Kde jste vzal tyto informace? Vzdyt Tesla zatim nic konkretniho nepredstavila… Obzvlast ta jistota modularnosti me zarazi.

      1) a z kolika modulu by ta baterie musela byt aby jste si ji byl schopen sam vymenit? Kdyz cela vazi ~600Kg tak i pri 12 modulech (coz uz mi prije jako strasne moc) jeste porad jeden modul vazi 50Kg, coz je podle me porad moc na to aby jste si to vymenil sam doma bez techniky.

      2) ano to by mohlo mit smysl

      3) to by jste si jako chtel k autu priplatit nejakych 20-30.000$ ?

      4) to by sice mohlo mit smysl, ale pokud chcete lidi presvedcit ze EV jsou stejne pohodlna jako ICE, tak je to akorat komplikace


      a moje posledni poznamka (v tomhle rypavem komentu 🙂 ): podle vsech fotek a popisu co jsem zatim videl, tak Model S ma jednu baterii, nikoli nekolik modulu. Ano ve vnitr je to rozdeleno na „cihly“ a „moduly“, ale k tomu nema uzivatel pristup. Take 40kWh baterii zrusili protoze o ni byl maly zajem a komplikovala by produkci, kdyby to bylo tak jednoduse slozene z modulu jak tvrdite, tak by ji urcite nechali v produkci a meli tak o +-4% vice zakazniku.

  2. No nevím, jestli tohle krok
    No nevím, jestli tohle krok správným směrem. Vsadím boty, že výměna baterií je blbost a neujme se ani v případě, že ji Tesla podporuje. Je to prostě drahé – potřebujete postavit budovy, musíte v nich topit, svítit a hlavně platit jejich obsluhu. A to vše musíte nechat lidi zaplatit. Kdežto obyčejný stojan na parkovišti, kderý nepotřebuje obsluhu je mnohonásobně levnější na pořízení a provoz. A hlavně! Stojan může být kdekoli a při placení kreditkou není z něho co ukrást. „Benzinka“ je prostě přežitek. Tady Elton šlápl vedle. Nikdo nepojede 10km vyměnit baterky, když si může natankovat u stojanu před restaurací, kinem, obchodem. To je přidaná hodnota elektromobilů!

    1. Tesle fandím, ale výměna
      Tesle fandím, ale výměna baterií je dle mého názoru blbost. Dnes mi vadí, že musím jet 5 km pro benzín. Raději bych „tankoval“ při parkování před supermarketem, kam stejně musím pro jídlo. Jezdit pro „benzín“ je u elektromobilů přežitek…

      1. Tady je dobré poukázat na
        Tady je dobré poukázat na skutečnost že elektromobil prvoplánovitě navržený s výměnou baterií na výrobních nákladech bude stát buď úplně stejně, nebo jen „o chlup“ více než elektromobil, který má baterii pevnou.

        Tudíž např. TESLA nemá důvod kvůli tomuto vůz zdražovat a i kdyby byla potřeba drobná úprava stávajících vozidel, tak by ji měla dokázat provádět zdarma, nebo téměř zdarma.

        A mimochodem baterii Vás nikdo vyměňovat nutit nebude.

        1. Me by zajimalo jak vyresili
          Me by zajimalo jak vyresili rozpojovani toho kapalinoveho chladiciho okruhu co vede pres baterii. Preci jen pokud chcou aby to vydrzelo nekolik desitek, ne-li stovek vymen baterii a kapalina nezacla pomalu unikat…
          Rozpojovani konektoru pres ktery jde bezne pres 300kW uz jsem celkem vstrebal, ale co to rozpojovani ostatnich veci co vede k te baterce 🙂

          Tyhle veci urcite navysi cenu o par korun oproti bezne baterii na pevno 🙂

          1. Co se týče rozpojování
            Co se týče rozpojování vodního okruhu chlazení, tak to se už běžně používá třeba u trakční výzbroje pro lokomotivy. Tam je hlavně podmínka, že to musí jít rozpojit tak, aby neunikla ani kapka a nesmí se to vyklepat. Prý to ale stojí pěkné prachy – ale ostatně to stojí všechno co si člověk dnes neudělá na koleni.

            no supercharger konektor mi přijde dost kompaktní a zvládne 120kW. Takže udělat konektor pro přenos 300kW(tady jde spíše o proud atakující 1000A) pro kluky z TESLA motors bude brnkačka, obzvlášť když budou mít na to dostatek místa.

            Vedle silového spoje tam pak je už jen datový konektor, takže teď netuším na co narážíte, něco mi uniklo?

            .. ale říkám musí si to udělat sami, jinak se skutečně do „pár korun“ nevejdou.

  3. ..o výměnách baterií
    ..o výměnách baterií jsem mluvil před rokem. je úplně jedno jetli jsem bylprvní nebo desátý…nicméně výměnou se vše mění. Všem majitelům se pak změní myšlení. auto si koupí s novým aku ale během provozu si bude moci vybrat. Příklad přijede na nabíječku a tam mu čerpadlář vrazí aku a bude. ku tak vlastně nebude majetkem majitele vozu…..bude potřeba změnit myšlení v tom, že si nebudem kupovat krabici, ale uloženou energii tj. nabitý akumulátor….a jak to dělá Musk tak vše dobíjí slunce-kruh se uzavřel. takže to vše jde správným směrem. djde k přerozdělení financí od olejářů k IT a též k rozlomení různých i ČEZkých molochů…….jo jo to je ono!

    1. Na tom něco je. To by potom
      Na tom něco je. To by potom definitivně vzalo vítr z plachet i argumentům o nutnosti kupovat novou baterii v ceně srovnatelné s autem každých pár let, jakkoli jsou nesmyslné. Teď jde ale o to, jestli to Tesla takto skutečně postaví. Ono by to pro ně nebylo úplně bez rizika.

  4. Podla mna naklady na takuto
    Podla mna naklady na takuto vymennu stanicu spolu sbateriami su radovo vyssie ako superchargre. Ma to asi zmysel napr pre taxi sluzby alebo sluzby prenajimania aut. Jedna z novych si uz objednala 100 modelov s. Dalsia alternativa moze byt, ze spolu so solarnymi panelmi sa bude takato stanica vyuzivat na stabilizaciu siete a zarabat aj na rozdieloch v cene elektriny v roznych casoch, pripadne vybudovanie elektrickych ostrovnych systemov, tam kde nie je siet a podelia si naklady so solarcity

    1. Já bych si s tím řádem
      Já bych si s tím řádem nebyl tak úplně jistý, ona dnes přeci jen pořád něco stojí 90kW nabíječka (a to že je TESLA sází jako hrách je možné jen díky tomu že si je vyrábějí sami a nemusí platit jednak zbytečné poplatky a hlavně zisk výrobci+dodavatelům) a pak je třeba započítat i tu 300kWh? (někdo zde myslím tuto velikost nadhodil) vyrovnávací baterii.

      Naopak výměnná stanice je principiálně dopravníkový pás se zvedákem a přesným naváděním, čili všechny komponenty jsou v průmyslové automatizaci běžně k dispozici.
      ___________

      Co se týče samotné výměnné baterie, tak je to v podstatě poslední krok, který obecně schází elektromobilu na cestě za plnohodnotnou náhradou ICE.
      ___________

      Úplně by mi ale spadla čelist, kdyby TESLA přišla s obchodním modelem pronájmu baterie, kde vůz bez baterie bude stát stejně jako vůz bez baterie 🙂

      1. Asi jste chtěl napsat, že
        Asi jste chtěl napsat, že vůz bez baterie bude stát tolik jako vůz s baterií. Takže si můžete vybrat. Buď vyměňovat baterii zdarma, nebo dobíjet zdarma. Nakonec to dopadne tak, že všichni v časové tísní budou měnit a tím odpadne problém s ochranou, údržbou a servisem baterií. Pronájem baterií za paušál (a ještě dosti vysoký) to není dobrý nápad. Známe naše mobilní operátory a máme s nimi dlouholeté zkušenosti. 🙂

        1. Já si myslím že
          Já si myslím že výměnné stanice by mohl být vybudovány na dálničních tazích a pod. kde člověk nechce trávit 30 minut než se mu Model S nabije a bude moci pokračovat, takhle jen přijede ke stanici a za pár vteřin může pokračovat třeba na dovolenou k moři 🙂 a ve městě rád využije SuperCharger

            1. Asi si neumím představit
              Asi si neumím představit jak by se mohl uživatel chovat k bateriím aby je nějak poškodil když nejsou jeho, přijde mi že chování k autu a tím pádem i k bateriím je stejný ať už baterie měním nebo ne.
              Jistě, pro taxi a zásobování to má určitě smysl,to bez debat 🙂
              ale stále si myslím že by to ocenil i „prostý“ uživatel.

              1. Baterie jsou velice citlivé
                Baterie jsou velice citlivé na to, jak se s nimi zachází.

                Pokud se budou dlouhodobě provozovat stylem SOC 0-100-0%, zatěžování vysokými odběrnými proudy…

                přesně tak, by se člověk neměl k baterii chovat, baterie nebude Vaše, nebude Vám tak trošku jedno, jak dlouho bude baterie fungovat?

                Navíc v případě elektromobilu bude životnost vozidla delší, než životnost baterie.

      1. To zrovna nebyl ten důvod,
        To zrovna nebyl ten důvod, proč se MS se svým OS tak vyšvihl. Nebýt „opensourcování“ PC architektury na jejíž vývoj se potom vrhli skoro všichni výrobci HW a následně SW a hlavně počítačoví hráči, zůstal by navždy pouze okrajovým hráčem na těžkopádné kancelářské platformě.

    2. Teď jste napsal něco, co
      Teď jste napsal něco, co má cenu zlata. Všichni si pořád lámou hlavu, jak stabilizovat síť, když OZE nedodávají energii rovnoměrně a bateriové stanice jsou zatím drahé. Taková multifunkční stanice (tedy motorest) u větší FVE a (nebo) WE dává smysl. Elektrárna bude hlídaná a udržovaná, protože tam bude zázemí, no a stacionární akumulátorová výměnná stanice také. Vše na jednom místě. Žádné cisterny s pohonnými hmotami, jenom elektrické vedení. Ostatně, může jít i o ostrovní systém a může to být nakonec dobrý džob.

Napsat komentář