V Německu otevřena první dálniční vodíková pumpa
Toyota Mirai je první sériově vyráběné vodíkové auto. Ačkoliv Německo nedávno ustoupilo od plánu na 1 milion elektrických aut do roku 2020, vodíková ekonomika tam pořád ještě má šanci.
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda, auto, vytápění
Toyota Mirai je první sériově vyráběné vodíkové auto. Ačkoliv Německo nedávno ustoupilo od plánu na 1 milion elektrických aut do roku 2020, vodíková ekonomika tam pořád ještě má šanci.
Švédská technologická firma PowerCell, dceřiná společnost Vovo Group, získala od švédské energetické agentury grant na dokončení vývoje pokročilých vodíkových palivových článků v rámci programu MoRE Zero. Kompaktní palivové články a nově vyvinuté příslušenství poslouží jako prodlužovač dojezdu („range extender“).
Velkým propagátorem vodíkového pohonu je japonská automobilka Toyota. Již v příštím roce vstoupí do prodeje první sériový vodíkový automobil Toyota FCV (Mirai). Marketingové oddělení Toyoty nelení a spouští gigantickou mediální kampaň.
V současné době vidíme poměrně razantní nástup vodíkových technologií. Co vede firmy k propagování komplikované a drahé vodíkové technologie před relativně jednoduchými bateriemi? Odpověď je snadná. Vidina obrovských zisků.
Starosta Londýna Boris Johnson před pár dny představil evropskou vodíkovou iniciativu HyFive. Během několika let má v Evropě vzniknout síť vodíkových čerpacích stanic. Plánuje se rovněž všeobecná podpora rozvoje vodíkové ekonomiky. Cena demonstrační fáze projektu se odhaduje na 31 milionů liber (1,03 mld. Kč)
Na mezinárodní konferenci Hydrogen Days 2014 v Praze debatují experti o využití vodíkových technologií a palivových článků v energetice i dopravě. „Pro evropskou energetiku jde o stěžejní téma, zvlášť pokud chce stále více využívat obnovitelné zdroje,“ říká Josef Šalamon, ředitel České vodíkové technologické platformy. Také s auty na vodík se podle něj budeme na silnicích setkávat stále častěji.
Toyota uvede na trh auto na vodík v roce 2015. A vodíkový pohon si zuby nehty brání. Podobné plány má Hyundai, který ale pošle vodíková auta na silnice ještě o něco dřív. Už koncem letošního jara si totiž vybraní zákazníci v Kalifornii budou moct pronajmout vodíkový Hyundai Tucson.
Toyota plánuje v roce 2015 na trh uvést první sériově vyráběné vodíkové auto. Plán však pochopitelně naráží na zájmy dalších automobilek, které propagují čistě elektrická auta. Mezi Toyotou a konkurencí – zejména v podobě Tesla Motors – se tak spustila kanonáda slovních výpadů. Vždyť nejde o nic menšího, než o miliardy dolarů potenciálních zisků.