Toyota plánuje v roce 2015 na trh uvést první sériově vyráběné vodíkové auto. Plán však pochopitelně naráží na zájmy dalších automobilek, které propagují čistě elektrická auta. Mezi Toyotou a konkurencí – zejména v podobě Tesla Motors – se tak spustila kanonáda slovních výpadů. Vždyť nejde o nic menšího, než o miliardy dolarů potenciálních zisků.
foto: Toyota
Zatímco automobilky jako Nissan nebo Tesla Motors sázejí na čistě elektrická auta, Toyota jde opačným směrem. Podle řady vyjádření z poslední doby jde jasně vyčíst, že druhá největší automobilka světa prostě elektromobilům nevěří. Důvodem jsou především málo výkonné baterie, které znamenají pro auto i jeho majitele značná omezení.
Naproti tomu výroba vodíku a jeho skladování je dražší a náročnější. Vodíková auta mají však stejný dojezd jako klasická auta se spalovacím motorem. Přitom jsou nesrovnatelně ekologičtější. Otázka je, kdo v boji o zákazníka vyhraje – vodík nebo baterie?
Bob Carter, viceprezident Toyoty pro automobilové operace ve Spojených státech, ve svém nedávném projevu kritizoval odpůrce vodíku. Jmenoval především Elona Muska z Tesla Motors, Carlosa Ghosna, generálního ředitele společnosti Nissan Motor a bývalého výkonného ředitele Volkswagenu pro USA Jonathana Browninga.
„Osobně mi je jedno, co Elon, Carlos a Jonathan říkají o palivových článcích. Velmi to ale připomíná rok 1998, 1999, kdy jsme poprvé představili Prius,“ řekl Carter na konferenci pořádané v rámci autosalonu v Detroitu.
Carter reagoval především na Elona Muska, který v říjnu označil palivové články v automobilech za „kravinu“. Elon Musk při otevření servisního střediska v Německu komentoval výroky odpůrců elektrických aut: “… a pak vyzdvihnou nějaké technologie, jako jsou palivové články… můj bože… palivové články jsou taková kravina. Kromě použití v raketách.“
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Autosalon Frankfurt 2013: hybridní technologie Toyota
Toyota odhaluje detaily k hybridnímu pohonu o výkonu 420 koní
Jonathan Browning, šéf Volkswagenu pro Spojené státy, rovněž s despektem mluvil o budoucnosti palivových článků. Podle něj vězí problém především v infrastruktuře – výrobě, dopravě, skladování a tankování vodíku.
Elektrická auta mají podle něj tu ohromnou výhodu, že je lze dobíjet kdekoliv, klidně doma. A výroba a doprava elektřiny je nesrovnatelně logisticky jednodušší a levnější.
„Problematika infrastruktury není o tom kolik, ale lokace, lokace, lokace,“ odráží útoky Carter.“ Pokud by každý vůz v Kalifornii běžel na vodík – potřebujeme pouze 15 % tankovacích míst z 10 000 benzínových stanic, které v současné době působí ve státě.“
Každý normálne
Každý normálne uvažujúci človek zvažuje pri kúpe aj budúce prevádzkové náklady na auto, zjednodušene koľko ma bude stáť prejdenie jedného kilometra.
Prvá časť sú prevádzkové náklady. Presné čísla nepoviem, ale všeobecne je známe že prevádzka diesla je drahšia ako benzínu. CNG a LPG autá sú porovnateľné s benzínovými. EV by mohli mať nižšie náklady na údržbu motora, ale zatiaľ vysoké náklady na výmenu batérií. U H2 áut by to mohlo byť porovnateľné s EV, extrémne drahá môže byť výmena palivového článku.
Druhá časť (ľahšie identifikovateľná) je „palivo“ – nahrubo:
Benzín – 12€/100km,
Hybrid – 10€/100km,
Nafta – 10€/100km,
LPG – 8€/100km,
CNG – 6€/100km,
EE – 5€/100km (v súčasnosti možnosť dobíjať niekde zadarmo),
H2 – 33€/100km.
V blízkej budúcnosti pravdepodobne nezanikne ani jeden z popísaných typov – budú sa meniť pomery. Pre H2 osobne nevidím príliš svetlú budúcnosť.
V Brazilii sa jazdi na
V Brazilii sa jazdi na Alkohol ktori si pestuju. Modifikovane bakterie produkuju z odpadu biobutanol, ale je to drahsie ako z ropy tak sa to nevyuziva. Bola tu kopa revi o riasach a neviem o com este.
H2 stoji 5 eur na 1 kg co je 100km, kde ste nabrali 33 eur ! pre boha !
Máte pravdu. Ceny som
Máte pravdu. Ceny som vysúkal z pamäti a túto som si pamätal. Smutné je, že v súčasnosti sa produkuje temer 99% celkovej produkcie z neobnoviteľných zdrojov – je to lacnejšie.
Ja v súčasnosti jazdím na Fiat Punto CNG. Zatiaľ som najazdil temer 35 000 km, zapisujem si spotreby a napriek vyššej cene za CNG v SR mám dlhodobý priemer 4,8€/100km.
zabavne to zacne byt az na
zabavne to zacne byt az na to uvali spotrebne dane, pripadne iny sposob, dostanete sa na sumu paliv ktore ju uz maju.
Myslím, že vodíkové auto
Myslím, že vodíkové auto s vlastní domácí solární výrobnou vodíku je ideální někde na vesnici. Tohle už má Toyota prošláplé – domácí výrobu vodíku ze zemního plynu i ze soláru. Vůbec by to mohlo být síťově nezávislé domácí energetické centrum, ze kterého by kromě energetických potřeb domácnosti šel čerpat vodík i elektřina do auta. Výroba vodíku ze solárních přebytků je dobrý způsob krátkodobého uchování energie. Nižší účinnost výroby vodíku mě moc nezajímá, když mám energii zdarma ze slunce.
To si myslim aj ja. Napada
To si myslim aj ja. Napada ma ale otazka, ci za zimneho, jesenneho dna, vyrobi a stlaci tolko vodika, kolko potrebuje. Podla seba viem ze moj priemerny den ma cez 90 km a v narazoch mam v tyzdni radius 180 km a to som bezny cobol 😀 co sa nezivy jazdenim.
Ak by som na to mal a bolo by to dostupne, vybral by som si medzi Hondou FCX a Teslov tu Hondu. Ovsem, zvazoval by som VW XL1 🙂
Páni myslitelé. A můžete
Páni myslitelé. A můžete mi říct, proč by si na vesnici měl někdo pořizovat mašinu na generování, stlačování a ukládání vodíku když stačí připojit elektromobil přes noc do zásuvky a je to? Uvědomujete si, kolik by taková stanice stála? Domácí plnička CNG stojí skoro sto tisíc.
Tak, vies ako to je, cim
Tak, vies ako to je, cim vacsi myslitel, tym menej ma penazi aby si mohol zabezpecit to, o com premysla 🙂 Ja osobne, musim byt teda riadne velky myslitel …
Nebavime sa len o domacom zuvani, skor o medzizastavkach a komforte s tym spojenym.
Nezda sa mi ze je potencial
Nezda sa mi ze je potencial a cenotvorba 135kW rychlodobijacich stanic zly, ale zda sa mi ze vodik ma z pohladu komfortu a nezavislosti kapacity palivoveho clanku od mnozstva tankovaneho vodiku, vacsiu vyhodu. Honda Clarity FCX alebo co to bolo za skratku, jasne uz niekolko rokov ukazuje, co v sucastnosti Tesla S 85kWh nedokaze. Z pohladu budovania SC/H2 je to asi jedno. Nemyslim si ze po konecnych suctoch, bude pre zakaznika tankovanie vodika drahsie.
Rozmyslam co so stratami pri vyrobe vodika z elektriny a vody a spatnej konverzii, ..nuz ..podari sa tuto potencialnu prekazku prekonat ? Momentalne je vodik z ropy a pod..
No mě hlavně zaráží,
No mě hlavně zaráží, že tu vůbec neřeknou co myslí autem na vodík. Auto na vodím toti může bud vodík spalovat a pak se chová jako spalovací auto nebo použít do palivových článků a pak se chová jako elektromobil.
Pokud tedy dle poznámky, o palivových článcích, myslí skutečně elektrické auto, pak nechápu proč by měli automobilky narážet na zájmy druhých automobilek. Naráží ne proto, že mají jiný systém, ale proto že chtějí ukrojit daný trh.
Ve výsledku se jedná o elektrické auto a jediný rozdíl je v energetické nádrži.
Takže asi toto:
– el. auta postupně nahradí spalováky
– jako zdroj se rozšíří dříve baterie, protože už nyní lze vyrobit a celkem levně používat baterie s dostatečnou vzdáleností
– palivové články se můžou rozšířit a vůbec nic se nestane v oblasti elektrických aut
– palivové články se rozšíří jen pokud bude výroba, čerpání a skladování v autě nějak rozumně a levně vyřešeno, v současnosti neexistuje nic takového oproti bateriím
No a pokud se toyotě podaří tot vyřešit? Tak co tak se prostě baterie vymění za palivový článek. To je vše.
Nehledě na to, že i v autě s palivovými články bude baterie ať chcete nebo ne.
Přesně. Jako bych tenhle
Přesně. Jako bych tenhle příspěvek psal sám.
Podle mě jde asi jen o to,
Podle mě jde asi jen o to, jestli budou budoucí elektroauta poháněna bateriemi, které se plní ze sítě nebo vodíkem. Toť vše. Ale jak píšete baterie tam bude pořád.
Dále tu je otázka, kdyby převážily palivové články, jestli by současní výrobci baterii museli začít od začátku. Mám na mysli nakolik se baterie a palivový článek od sebe liší technologicky.
Já si nemyslím, že by se
Já si nemyslím, že by se hádali. Musk sice řekl, že je to kravina, ale jen proto, že moc dobře ví co to obnáší. A stejně tak řekl nebo si alespn myslím, že někde řekl, že v současné době palivové články nemají smysl. To ale neznamená, že časem nezmění názor.
Tak si v budoucnu řidiči
Tak si v budoucnu řidiči budou místo nafta/benzín vybírat mezi baterie/vodík.
Každopádně dvě rozdílné cesty znamenají dvojnásobné náklady. Automobilky by se měl dohodnout, nejlépe na základě testování obou technologií.
Vodíku bude díky přebytkům z obnovitelných zdrojů dost, stejně tak elektřiny.
myslím si, že zdravá
myslím si, že zdravá konkurencia bude obom technológiám len k úžitku
Já bych to nehrotil.
Já bych to nehrotil. Myslím, že se tyto technologie budou velmi dobře doplňovat. Nestojí to buď anebo, ale k jakému účelu. Hodně závisí na tom, jak se podaří zlevnit výrobu baterií a článků a jak se podaří zvýšit životnost. Roli také hraje ještě účinnost, hustota energie u baterek v poměru k vodíku a bezpečnost. Rozhodně to bude ještě zajímavé.
Ok, jen 1500 tankovacích
Ok, jen 1500 tankovacích míst, ale kolik takové místo bude stát? 1M dolarů? Pak by to bylo 1,5 miliardy dolarů do výstavby stanic v jediném státě USA.
To není tak mnoho. A kolik
To není tak mnoho. A kolik myslíte by stála výstavba jedné dobíjecí stanice „Supercharger“ s obdobnou kapacitou jako by měla běžná vodíková stanice?
Možná než vlastní cena
Možná než vlastní cena je důležitější otázka kdo budování infrastruktury vlastně zaplatí. Jestli do toho hodlá Toyota investovat vlastní peníze, nebo to celé hodlá nechat na veřejných penězích?